Tervehdys!
Onko nappiksessa normaalia, että sähkölaitteiden teho menee kierroluvun mukaan. Esim. valojen kirkkaus ja puhaltimen teho on suoraan verrannollinen kaasujalan asentoon. Kyllä nuo tosin tyhjäkäynnilläkin hyvin toimivat.
Onko siis heikon akun merkki vai normaalia nappiksen käytöstä?
Sen verran vielä, että hyvin kaikki sähköhommat muuten tuossa pelaa. Ajattelin jo näin etukäteen kysyä ennen kuin simahtaa lopullisesti.
Heikon akun merkki?
Re: Heikon akun merkki?
Miul tekee iha samaa, mutta en oo viel perehtyny mistä se johtuu. Itse epäilisin et koneen maadotus ois heikko tai sulakerasiassa kontakti häiriötä.
Mut jos jollai on kokemusta ja tietää missä vika ni jelppaa asiassa
Mut jos jollai on kokemusta ja tietää missä vika ni jelppaa asiassa
Re: Heikon akun merkki?
Siis kyllä kaikissa takavetoisissa Ladoissa latausjännitteen seilaus on ihan normaalia. Tyhjäkäynnillä jännite pyörii jossain 13.X V ja kierroksilla (1500 rpm ->) 14.3-14.9 V. Tämä näkyy suoraan valojen kirkkaudessa ja puhaltimen äänessäkin huomaa muutoksen. Jos vaikka heittää pimeällä maantiellä vapaalle samalla pitkiä polttaen niin ero on huomattava. Toinen hyvä esimerkki on liikkeellelähtö, puhallin rupeaa puhaltamaan huomattavasti kovempaa kun jännite nousee. Tästä ei kannata olla huolissaan, se on ominaisuus. Kannattaa kuitenkin mitata latausjännite jos epäilyttää.
Se ei ole normaalia jos latausjännite nousee ja nousee kun kierroksia tulee lisää, jossain 1500 rpm jälkeen pitää olla täysi latausjännite.
Nappikset tekee usein sitä että valot sykkivät tiuhaan tahtiin. Niin tiuhaan tahtiin ettei sitä huomaa jossei erityisesti osaa sitä katsoa. Tätä harvempi kanttilamppuinen tekee, en muista kun yhden tapauksen. Tämäkin menee ominaisuuksiin eikä ole missään tapauksessa mikään vika.
Olen tietämättömien kanssa aika paljon vängännyt tosta latausjännitteen seilauksesta kun sitä pidetään vikana, mitä se ei Ladassa ole. Kyllä muissakin autoissa jännite heittelee hieman kierrosten mukaan, muttei niin paljon kuin Ladassa.
Ja pikku oppitunti auton sähkölaitteista, kun auto on käynnissä laturi antaa tarvittavan virransyötön auton komponenteille, akulla ei ole tässä osaa eikä arpaa. Sen voi vaikka irroittaa (älä irroita kuitenkaan, laturin vaurioitumisen riski) ja jatkaa ajoa normaalisti. Akku on vain käynnistystä varten.
Se ei ole normaalia jos latausjännite nousee ja nousee kun kierroksia tulee lisää, jossain 1500 rpm jälkeen pitää olla täysi latausjännite.
Nappikset tekee usein sitä että valot sykkivät tiuhaan tahtiin. Niin tiuhaan tahtiin ettei sitä huomaa jossei erityisesti osaa sitä katsoa. Tätä harvempi kanttilamppuinen tekee, en muista kun yhden tapauksen. Tämäkin menee ominaisuuksiin eikä ole missään tapauksessa mikään vika.
Olen tietämättömien kanssa aika paljon vängännyt tosta latausjännitteen seilauksesta kun sitä pidetään vikana, mitä se ei Ladassa ole. Kyllä muissakin autoissa jännite heittelee hieman kierrosten mukaan, muttei niin paljon kuin Ladassa.
Ja pikku oppitunti auton sähkölaitteista, kun auto on käynnissä laturi antaa tarvittavan virransyötön auton komponenteille, akulla ei ole tässä osaa eikä arpaa. Sen voi vaikka irroittaa (älä irroita kuitenkaan, laturin vaurioitumisen riski) ja jatkaa ajoa normaalisti. Akku on vain käynnistystä varten.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
-
- Viestit: 475
- Liittynyt: 26.9.2003 8:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
- Viesti:
Re: Heikon akun merkki?
Mulla "pumppas" sähköt edellämainitulla tavalla tuossa joku aika sitten tässä 2107:ssä. Sain korjattua VIAN ropaamalla sulakkeita ja liitoksia. Oli kyllä kiva ajella, kun auto oli kuin ambulanssi tai pyörillä oleva disko. Lämppärin tuuletin huusi fooufoou, jne ja valot välkkyi joka paikassa, missä vaan päällä. Laturin mittaria oli kans kiva kahtella, ku seilas eestaas. Nyt siis korjattu.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Re: Heikon akun merkki?
^^ Tuo on tosissaan jo vika. Tuo mainitsemani pumppaus ei näy kuin valoissa ja niissäkin niin vähän ettei se häiritse. Tässä pitää nyt erotella normaali latausjännitteen vaihtelu sellaisesta viasta joka aiheuttaa em. välkkymistä ja muuta jännää niinkuin Martiganilla. Alottaijan viestistä on vaikea ymmärtää, kummasta on kyse.
Lataussulakkeen kontakti kannattaa aina tarkistaa (kanttikset sulake nro.9 ja nappiksissa nro. 9 vai 10, en muista) + tietenkin kaikki liitokset, erityisesti herätepiuhan kiinnitys laturiin. Se korin ja moottorin välinen maakaapeli kannattaa myös tarkistaa sieltä lootan vasemmalta puolelta, joskus melkein poikki mennyt. Sitten kun se menee poikki niin maadoitus tapahtuu yleensä ryyppyvaijerin kautta, joka ei sitä ihan savuamatta kestä
Lataussulakkeen kontakti kannattaa aina tarkistaa (kanttikset sulake nro.9 ja nappiksissa nro. 9 vai 10, en muista) + tietenkin kaikki liitokset, erityisesti herätepiuhan kiinnitys laturiin. Se korin ja moottorin välinen maakaapeli kannattaa myös tarkistaa sieltä lootan vasemmalta puolelta, joskus melkein poikki mennyt. Sitten kun se menee poikki niin maadoitus tapahtuu yleensä ryyppyvaijerin kautta, joka ei sitä ihan savuamatta kestä

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Heikon akun merkki?
Onkoha siintä mitään haittaa ku miul ladaan on vaihettu laturi ja siin jännitteen säädin samassa, mutta silti on jätetty ulkonen jännitteen säädin sinne paisunta säiliön viereen ja piuhatkii on kiinni?
Re: Heikon akun merkki?
Ei se mitään haittaa, sillä tavoin se on minullakin ollut jo vuosia.