Lujaa Lada Laatua ?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Lujaa Lada Laatua ?

Viesti Kirjoittaja XXX »

Pyydän arvioitanne Ladan kestävyydestä. Olen harkinnut, jos ostaisin uudehkon Ladan. (Samara tai 110) Myös viimeiset takavetoiset voisi tulla kysymykseen.
Minkälaisen määrän kilometrejä Lada kestää normaalilla käytöllä ilman isompia remontteja ? :arrow: Yli 200 tkm ajettuja on aika vähän näkynyt myynnissä.
Mihin teknisiin seikkoihin tulee erityisesti kiinnittää huomiota Ladaa ostaessa ?
Kuinka paljon olette ajanut Ladoillanne, ja miten isoja remontteja ne ovat yleensä vaatineet elinaikanaan ?
Suomi24.fi keskustelupalstalla Ladaa on haukuttu huonolaatuiseksi, varsinkin 110 malleja. Eräällä ulkomaisella keskustelusivulla arveltiin 110:n kestävän n. 10 vuotta tekniikan puolesta ilman moott0ri/vaihteistoremontteja. Onko arvio mielestänne oikeansuuntainen?

Uskaltaako ostaa Ladan ?

:roll:
juha_va

Re: Lujaa Lada Laatua ?

Viesti Kirjoittaja juha_va »

Kyllä tuo lujaa laatua pitää ainakin takatuuppareissa paikkansa. en ole kertaakaan nähnyt takavetoladaa tienvarressa teknisen vian takia. Osta vaan joku 80-luvun lopun 1200s. Ei maksa paljoa ja säästyy rahaa muuhunkin.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Ladan kestävyydestä:

Alle ajokortti-ikäisinä oli -72 Lada 1300 L peltoautona, ja sitä ei saatu rikki millään!
Vaihdelaatikossa meni tosin jotakin solmuun, ettei kakkosta saanut enää päälle, mutta muuten tekniikkaosaa meni useamman vuoden aikana ainoastaan vasen etujarruletku!

Koneella ajettiin vailla parempaa tietoa hydrauliikkaöljyllä, kun tosiaan luultiin sen olevan traktoreihin tarkoitettua moottoriöljyä.
Ihmeteltiin vähän huonoja öljynpaineita, mutta ei Lada siihen hajonnut.

Ainoa vika koneessa koko aikana oli että yhden keinuvivun lukitusmutteri aukesi, välys kasvoi, ja keinuvipu pääsi hyppäämään pois paikoiltaan, mutta kun se saatiin paikalleen, niin meno jatkui.

Korin suhteen on voi ladassa olla joskus ongelmia ovien kanssa, niin että joko eivät pysy kiinni, tai sitten niitä ei saa auki.


Mitä itselläni oli myös oikein käyttöautona pari vuotta sitten -90 mallin slarba, niin siinä ei ollut vuoden-parin aikana mitään vikoja. Leimaltakin meni läpi kerrasta.

Parin vuoden tauon jälkeen on nyt sitten tuo Niva ollut tässä kuukauden päivät. Lasinpyyhkijänmoottorista yllättäen hajosi pari hammasta sieltä muovirattaasta, ja se piti vaihtaa. Sulakeboksin kanssa on myös ollut ongelmia. Muuten jees.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

2105 -95 (1500), ostin sen -99 teltta-auton huutokaupasta treelta 5000 mk pohjahintaan :lol:

Ostettaessa n. 120000 km, nyt ajettu n. 175000 km koneessa ei vielä mitään ongelmia ei syö öljyä ja päästöt ok tosin alkuperäinen katti oli mennyt paskaksi ja vaihdettin heti ekaan katsastukseen, syynä ilmeisesti lambda-anturin rikkoutuminen. Jakoketjun varmaan vois jo vaihtaa vaikkei nyt ropisekaan vielä kun kiristin sitä. Öljyinä olen käyttänyt ESSO Ultron 5W40 täyssynt. ja ilmeisesti ed omistaja tota Teboilin "Timanttia".

Kori muuten hyvä mutta luukut ruostuu vaikka suojattu kahdesti ennenkuin ostin, syynä laineilla olevat ikkunan lasit ja muoviset "tiivisteet" ja mahdollisesti huono työmoraali kun konepelti ja takaluukkukin kukkivat reunoista. No ite en ole viittinyt paljon vaivautua korin suhteen :lol:

Yhtenä vikana voi mainita stefan rikkoutumisen taka-akselilta eli lykkää öljyä takajarruun mutta helppo korjata kunhan tekee ajoissa ettei kyllästä kenkiä. Vaihto siis ei edellytä kuin vetoakselin irroittamisen ja akselin putkeen kiinni jäävän stefan vaihtamisen eli laakeriin ei tarvi koskea. No ihan kohtalaisesti toikin oli kestänyt kun nyt vasta uusintanäyttöön vaihdoin kun toinen puoli ei pitänyt.

Vaihdelaatikko hiukan öljyää ympäristöään eli tiivisteet ei oikein pidä mutta toistaiseksi kestänyt kunhan kattoo että öljyä riittää. Perästäkään ei mitään sanomista. Vaihteisto hiukan ääntää mutta ei mitään rohinoita vaan vienoa ujellusta.

Lämmityslaitteen puhallin kärähti ja sulatti muovit ympäriltään, johtui ilmeisesti siitä ettei saanut korvausilmaa eli raitisilmaläppä ei auennut kunnolla ja niinpä se poistui kokonaan, nyt ei tarvi edes puhallinta (puhallin toimii kuitenkin) ajossa ja kaikki lasit kirkkaana eli ilma vaihtuu....

Kuskin penkki hajalla eli selkänojan säätö rikki ja kiskot taipuivat. Ladan heikoin kohta!!!!

Kytkin on vaihdettu kerran.

Sytkän ohjausboksi kärähti toissatalvena ja vaihtui kompaktimpaan USA valmisteiseen ja maksoi joku 30 eur.

Startin bendix hajosi viime syksynä/talvena.

Laturin huolsin heti aluksi kun oli irti kiinnikkeen murtumisen takia.

Vesipumppu laukesi heti ostamisen jälkeen.

Bensapumppu laukesi kesällä.

Lämppärin säätimet eivät ole maailman parhaat ja hanan saa vaihtaa muttei todennäköisesti paljon auta, paras vaihtoehto olisi varmaan palloventtiili!

Etujarrupaloja vaihdan aika usein johtuen ajotyylistä ja sylinterien soikeudesta johtuvasta mäntien jumittamisesta eli palat kuluvat vain toiselta puolen levyä (muistaakseni kolme kertaa vaihtanut).

Käyttövääntö tuntui perstuntumalla lisääntyneen rutkasti kun vaihdoin putkiston loppupään samankokoiseksi kuin ennen kattia eli 2" ja tein lisäksi katin takapäähän n. 30 cm pitkän kartion joka tehty ladan kardaaniputkesta :lol: Huippunopeus ei kasvanut ilmeisen bensapulan vuoksi mutta kone ei rutise enää niin paljoa kun ajaa isolla vaihteella taajamanopeuksia!

Etupäähän ehdottomasti kaasuiskarit, tulee ajo-ominaisuuksia ja auttaa jarrutuksissa suorempaan eli ei hae niin paljoa (hakee silti joskus)!
124/2101 practical beauty
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Käyttökokemuksia:

Nuorempana oli 1976 mallinen Lada 1200 peltoautona: Käyttö oli todella raakaa (=> rääkäätään jotta hajoaa). Jääradalla antoi hyvän vastuksen kaikille kun oli piikkirenkaat alla ja kesällä oli sen verran suljettua maastoa pellolla että vauhtia riitti.

Mitään huoltoa ei ollut haluakaan tehdä kunhan tehoa tuli ulos (ja paljon).

Lopulta rääkkäyksen jälkeen kakkosvaihde ei enää mennyt päälle (ykköseltä kakkoselle ilman kytkintä).
Tämän jälkeen testasimme moottorin kestoa täydellä kaasulla(siis poljin pohjassa) seisaallaan. Puolen tunnin kuluttua lopetimme sillä mitään muutosta ei tapahtunut.

Sitten moottoriin täysi kaasu ja kaasaariin vettä puutarhaletkusta=> vähän kakistelua ja sauhua pakoputksesta mutta ei muuta muutosta.

Lopulta auto hylättiin seisomaan(4 kk) ja talvella -30 asteen pakkasella käynnistys ilman mitään lohkolämmitystä. Myytiin naapurin pojille peltoautoksi (kun heillä oli ehjä vaihteisto).

Ostin 2001 100 eurolla Lada 1200 S -89 ja pienen laiton (jarrut, syyläri kaasarin säädöt, öljyt, putsari) olen ajellut yli 32000 kilometriä huoletonta ajoa.

Nyt Lada saa uuden kaasarin (virranjakaja on jo) ja pari muutakin osaa tuolta venäjältä ja sitten voisi sen vaihtaa Farmari Ladaan.

Toimivia vehkeitä sanon minä.
Lada rules
samara88-600 000 km

Viesti Kirjoittaja samara88-600 000 km »

Hei,
Kirjoittelin kokemuksiani Lada-Samarasta vm.1988 Foorumin Kokemuksia osioon otsikolla "samaralla 600 000 km"; kattokaa sieltä ja todetkaa että "Lujaa Laatua Lada" ei ole ole mikään tyhjänpäiväinen slogan.
Vastaa Viestiin