Venttiili ruiskahti poikki 2103 moottorista

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Teemutiitoo

Venttiili ruiskahti poikki 2103 moottorista

Viesti Kirjoittaja Teemutiitoo »

Joo elikkäs ajelin cruise päällä 100km/h vauhtia kun moottori rupesi räpättämään. Economy mittari hyppi siihen malliin että paluuta ei varmastikkaan ollut joten annoin laitteen kulkea ja menihän se vielä sen 2.2km kunnes meno loppui. Hinattiin auto kotiin ja rupesin ottamaan sytystulppia pois, sattuipa heti ykkös pytyn tulppa olemaan "liiskana" Noh ei muuta kuin kantta irroittelemaan. Nokka-akseli pukin irroitettuani hyppäsi ensimmäisen sylinterin imuventtiilin varsi jousineen pois. Noh kannen irroitettuani paljastuikin hienoa katseltavaa. Venttiili oli katkennut, rikkonut männän ja romua oli muihinkin pyttyihin imusarjan kautta kulkeutunut. Venttiili oli sorvautunut mäntään niin lujasti että se piti hakata irti.
Onneksi sattui olemaan varaosa-auto josta moottori lähtikin. Siinäpä viikonloppu sitten mukavasti menikin..

Ei ilmeisesti ole kovin yleistä että venttiili katkeaa? taitaa olla valmistusvikainen tuote. näissähän venttiili ilmeisesti valmistetaan "naittamalla" varsi lautaseen tietyllä lämmöllä ja painolla.

kuvia hommasta:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Venttiili ruiskahti poikki 2103 moottorista

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Mä kun sain tuon mun Combin, niin siinä oli käynyt ihan samoin, että venttiili poikennut vauhista ja kone jumiin. Avasin Combista koneen, niin venttiilin lautanen oli poikittain männän ja kannen välissä. Kansi oli mennyt käyttökelvottomaksi ja mäntä reijillä ja halki... :|
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Re: Venttiili ruiskahti poikki 2103 moottorista

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Jos moottori käy kuumana, niin venttiilin katkeminen on mahdollista. Tuo kuumana ei tarkoita sitä, että lämmöt olisi korkealla vaan pakokaasun lämpö on liian korkea. Tähän syynä yleensä laiha seos. Tuo kuva on jotenkin epäselvä. Onko palotiloissa tai männänpäissä merkkejä seoksen laihuudesta ts. sulamista, rokamia tms. epänormaalia? Tuo cruise on vielä petollinen, koska kaasujalka ei huomaa poikkeavaa vedon puutetta, vaan lisää kaasua tappiin asti.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Teemutiitoo

Re: Venttiili ruiskahti poikki 2103 moottorista

Viesti Kirjoittaja Teemutiitoo »

Toveri Sladimir kirjoitti:Jos moottori käy kuumana, niin venttiilin katkeminen on mahdollista. Tuo kuumana ei tarkoita sitä, että lämmöt olisi korkealla vaan pakokaasun lämpö on liian korkea. Tähän syynä yleensä laiha seos. Tuo kuva on jotenkin epäselvä. Onko palotiloissa tai männänpäissä merkkejä seoksen laihuudesta ts. sulamista, rokamia tms. epänormaalia? Tuo cruise on vielä petollinen, koska kaasujalka ei huomaa poikkeavaa vedon puutetta, vaan lisää kaasua tappiin asti.
Palotiloissa ja männänpäissä ei näy sulamista, rokamia eikä mitään muuta kummallisempaa kuin hakkaumia kun tuota murskaa siellä on liikkunut.

Economy mittaria tulee seurailtua kylläkin ja siitä näkee "kaasun asennon" aikalailla eikä vedonpuutetta näkynyt kuin vian ilmettyä.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Venttiili ruiskahti poikki 2103 moottorista

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Harvinainen tapaus, että ventt. katkeaa Ladassa. Joskus käy näin olen nähnyt muutaman tapauksen, mutta luettavissa yhden käden sormilla. Useimmiten syynä on ollut moottorin käynti ylikierroksilla niin paljon, että venttiilijouset eivät ole ehtineet palauttaa venttiileitä ja ne ovat ottaneet kiinni mäntiin, sellainen särisevä ääni kierroksilla. Jouset ovat vanhat ja väsyneet.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Vastaa Viestiin