Nivan voimansiirrosta

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Nivan voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Pari kyssäriä:

1) Mun varaosa-Nivan vaihdelaatikossa on joku spesiaalitoiminto. Laatinkon pohja on korvattu erilaisella, siinä on sellanen 15 cm syvä ulkonema, kun tavallisen laatikon pohja on suora. Ulkonemasta lähtee vaijeri hyttiin ja siinä on päässä nuppi, joten jonkun toiminnon saa ilmeisesti päälle ja pois, tai sais, jos ei se olis jumissa. Mistäköhän on kysymys?

2) Sain camo-Nivan tänään kilpiin ja pääsin oikein kunnolla testaamaan. Muuten toimi kuin sveitsiläinen kello, mutta kun lähtee oikeen reippaasti liikkeelle, niin tärisee koko auto ja joskus ihan kolahtelee, niin kuin kardaani osuis pohjaan tai jotain yhtä älytöntä. Mun mielestä se ei tunnu oikeen luistavalta kytkimeltäkään, kun esim. ylämäessä ei huomaa mitään ihmeellistä. Muuten voimansiirto ei esim. tärissyt eikä ääntänyt edes satasen vaihdissa. Ja nomaali likkeelähtö on kans ihan ok. Mikäköhän tossa mättää?
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Joo, meidänkin Niva täristää aika pahasti ainakin noin 90 km/h nopeudessa. Se on varmaankin ominaisuus... :wink:

Sen tiedän että, Nivalla ja G-mersulla on samanlainen alustarakenne. 8)
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Nivan voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tolstoi kirjoitti:Pari kyssäriä:

1) Mun varaosa-Nivan vaihdelaatikossa on joku spesiaalitoiminto. Laatinkon pohja on korvattu erilaisella, siinä on sellanen 15 cm syvä ulkonema, kun tavallisen laatikon pohja on suora. Ulkonemasta lähtee vaijeri hyttiin ja siinä on päässä nuppi, joten jonkun toiminnon saa ilmeisesti päälle ja pois, tai sais, jos ei se olis jumissa. Mistäköhän on kysymys?
liittyiskö jotenkin voimanulosottoon?? jos siitä on otettu jotain toimintoja varten voimaa....?? ei ole hajuakaan miten kyseinen järjestelmä nivassa on tehtykään..??
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
NivaUkko

Viesti Kirjoittaja NivaUkko »

Nivan vaihteiston special-toiminto on voiman ulosotto. Se kytketään päälle/pois sisällä olevasta hantaakista. Vaihteiston pahkasta sojottaa taaksepäin tötterö jonka poisruuvaamalla saa esille voimansiirtoakselin pään. 1.vaihde päälle ja jakovaihtesto vapaalle jolloin Nivalla pyörittää vaikka sirkkeliä kunhan saa voimansiirtolinjan ensin kuntoon.

Nivaan kuuluu vakiovarusteena melkoinen valikoima tärinöita ja kolinoita kiihdyttäessä, tasaisessa nopeudessa ja vauhdin hiipuessa. Niitä voi saada vähemmäksi ristinivelten huollolla ja kardaanien puntituksella mutta eroon ei pääse millään!
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Kiitosta vaan infosta! Täytyykin ruveta miettimään, miten ratkaisen koko maailman energiahuollon Nivan voiman ulosoton avulla. :D
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Kyllä muuten lähtee polttopuu metästä liikkeelle, kun askartelee Nivan perään kardaanivetoisen metsäkärryn! Jos olis aikaa, niin kyllä kehittäisin sellasen isännänlinjan puunajovehkeen, että olis Ponsse-kuskeilla ihmettelemistä! :wink:
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
PeltoRacing

Re: Nivan voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja PeltoRacing »

tolstoi kirjoitti:Pari kyssäriä:

2) Sain camo-Nivan tänään kilpiin ja pääsin oikein kunnolla testaamaan. Muuten toimi kuin sveitsiläinen kello, mutta kun lähtee oikeen reippaasti liikkeelle, niin tärisee koko auto ja joskus ihan kolahtelee, niin kuin kardaani osuis pohjaan tai jotain yhtä älytöntä. Mun mielestä se ei tunnu oikeen luistavalta kytkimeltäkään, kun esim. ylämäessä ei huomaa mitään ihmeellistä. Muuten voimansiirto ei esim. tärissyt eikä ääntänyt edes satasen vaihdissa. Ja nomaali likkeelähtö on kans ihan ok. Mikäköhän tossa mättää?
Olisikohan vaihdelaatikon kiinnitys kumit huonot ja kuluneet? Meijän nivas ainakin kun lähti nopeesti tai ison kuorman kans niin kuului semmossii äänii ja auto tärräs ihan simon XD mut kun vaihto vaihdelaatikon kiinnitys kumin niin jo alko toimiin :)
Vastaa Viestiin