Sivu 1/2
Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 2.8.2009 12:25
Kirjoittaja Pavlovits
Joidenkin mielestä hammasrattaiden siirtely varsinkin vaihdekepillä on jotenkin urheilullista. Jenkkilässähän automaattilootat ovat olleet enemmän sääntö kuin poikkeus ja nyt meilläkin varsinkin taksit ovat huomanneet niiden edut.
Mutta entä kokonaan portaaton voimansiirto ? Se tarjoaisi vielä enemmän etuja.
DAF:han tuon variaattorihomman kai autoihin toi, Volvo jonkin verran kehitteli ja joitakin pikkuautoja muiltakin valmistajilta tuli.
Nyt on systeemiä kehitetty eteenpäin ja isommissakin autoissa homma alkaa toimimaan.
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 4.8.2009 10:16
Kirjoittaja IL02
Joskus vuokrasin pariksi paivaksi Thaimaassa Honda Jazzin jossa oli portaaton vaihteisto ja se ainakin toimi ihan hyvin.
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 4.8.2009 20:40
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
DAF:lla ajoin muutaman kerran siihen aikaan, kun siinä oli variaattori kahdella hihnalla. Helppo ajettava ja vikoja ei ainakaan silloin ilmennyt. Miellyttävä toiminta, miksikähän sen myynti oli niinkin vähäistä, kun se oli.
Vuosi sitten koeajoin Honda Jazz:n ja siinäpä vaihteisto jota parempaa toiminnaltaan muusta vaihteisto tyypeistä löytyy. Luultavasti joudun vaihtamaan automaatin ja se tulee olemaan Jazz variaattori.
Moottorikelkoissa on ollut variaattorit kautta aikain ja ei vikoja paljon, oikeastaan ei ollenkaan normaaliajossa.
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 4.8.2009 20:54
Kirjoittaja Pavlovits
Audilla lienee tällä hetkellä kehittynein sovellus asiasta.
Paljon on kehitystä tapahtunut niistä ajoista, jolloin DAF.kuski pyysi huoltoasemalla: Tankki täyteen ja purkki hihnavahaa.
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 6.8.2009 18:25
Kirjoittaja Lesnaja Sobaka
Onko nämä uudet portaattomat voimansiirrot hydrostaattis-mekaanisia?
Onko muuten olemassa täysveristä hydrostaattista henkilöautoa? Juonihan menee siinä, että moottorin kampiakselin päässä on hydraulipumppu. Paine johdetaan letkuja pitkin pumpulta ajomoottorille, joita voi olla vaikka joka pyörässä oma.
Metsäkoneissa hydrostaattista systeemiä on kokeiltu, mutta ei oikein toimi, koska yhdelle pyörälle saatava voima on rajoitettu. Henkilöautoissa tuo ei kai ole niin suuri ongelma, sillä aika harvoin tiekäytössä yhden pyörän varassa suditaan.
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 6.8.2009 18:35
Kirjoittaja START
eikös ne noihin metsäkoneisiin sitä ole soveltanut ja ihan toimivaksikin?
onhan niissä nykyajan automaateissa aika portaattomiakin, tai oikeastaan täysin portaattomiakin.
moottorikelkoissa ainakin on ongelmana hihnan pitävyys, varsinkin jos joutuu paikaltaan väännättään liikkeelle jossain pahassa paikkaa tahtoo remmit savuta.
kyllä manuaali on ainoa oikea
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 6.8.2009 18:50
Kirjoittaja Lesnaja Sobaka
Metsäkoneissa käytetään järjestään nykyään hydrodynaamis-mekaanista voimansiirtoa. Sama systeemi kuin henkilöauton automaattiloorassa. Pumpun ja vaihdeaskin välissä on momentinmuunnin. Portaatonta siitä ei saa, mutta kun vaihteita on 10-12, se tuntuu melkein portaattomalta.
Hydrostaattista metsänraiskaajaa en tiedä nykyään valmistettavan. Mutta enpä minä niitä kaikkia tunne.
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 6.8.2009 22:59
Kirjoittaja START
aha se on sitten just tuo.
ja kieltämättä kuulostaa tutulta.
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 7.8.2009 12:32
Kirjoittaja Pavlovits
START kirjoitti:
kyllä manuaali on ainoa oikea
Eivät nuo autotehtaat ole tuota tajunneet, vaan kaikenlaisia vempuloita vain kehittelevät.
Kaikilla tehtailla on omat nimityksensä noille systeemeille.
Kun Taunusta aikoinaan tehtiin automaatilla, sitä markkinoitiin nimellä Taunomatic.
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 7.8.2009 20:02
Kirjoittaja ladamaster
Meillä on ollut pari vuotta ja 76 tkm Volkswagenin DSG vaihteistoinen Touran. Ei ole veto aivan suoraa ja katkotonta, mutta riittävän sujuvaa.
Hommahan hoituu kahdella eri vaihteistolla ja normaaleilla kytkimillä. Ei ole tavallisen automaatin "luistatusta", eli ei aivan yhtä sujuvaa kuin esim. Jazzin vaihteistotyypillä. Muuten OK.
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 9.8.2009 6:47
Kirjoittaja ff8728
Hiekkalaatikolla ollaan...Mulla on primera 2 litran koneella, automaatilla 10 vuotta vanha, kilometrejä ajettu 235000, vaihtaa sujuvasti, enää en itse nykäyksiä vaihtaessa edes huomaakaan. Kulutus näin kesäaikaan 6,5-8.0 satasella.
Vilkkaamassa liikenteessä automaatilla ajettaessa jää "enemmän aikaa" seurata itse liikennettä, aina on oikea vaihde esim risteyksissä, liikennevaloissa, napin painamisen takana lisää välityksiä...Eräs lehtitoimittajatar kirjoitti äskettäin, "jos vanhalla ladalla osaa ajaa niin osaa lentää lentokonettakin", itse ajanut ladalla vuosia...
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 9.8.2009 8:17
Kirjoittaja IL02
Entisaikaan lahes poikkeuksetta vanhuksen viimeinen auto oli Lada joka siina vaiheessa joutui paaliin hieman joka nurkasta kolhittuna kun sukulaisten painostuksesta vaari joutui luopumaan ajokortista. Nykyisin kun vanhat ihmiset ajelevat Fiat Puntoilla ja Toyota Yariksilla ym. helpommilla autoilla ajaminen onnistuu huomattavasti pitempaan ja yha pidemmalle vaan paastaan kun suurten ikaluokkien edustajat tottuvat ajamaan DSG vaihteistoilla ja portaattomilla multitronikeilla.. Enaa ei tarvitse katsella ja kuunnella hillitonta kaasuttamista ja kytkimen luistattamista kun vaari vekslaa vanhaa ruttuista Ladaa puuliiterin takana.
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 9.8.2009 19:06
Kirjoittaja pressa
IL02 kirjoitti:Entisaikaan lahes poikkeuksetta............ vaari vekslaa vanhaa ruttuista Ladaa puuliiterin takana.
Niin, nyt ei enää ole puuliitereitä.
Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 20.8.2009 8:20
Kirjoittaja Qulle
pressa kirjoitti:IL02 kirjoitti:Entisaikaan lahes poikkeuksetta............ vaari vekslaa vanhaa ruttuista Ladaa puuliiterin takana.
Niin, nyt ei enää ole puuliitereitä.

Re: Portaaton voimansiirto
Lähetetty: 20.8.2009 9:00
Kirjoittaja Lada-Jussi
onko Honda Jazzin portaaton sama kuin lasiperä-civicin 3 vaihteinen Hondamatic. Kepillä valitaan ajoalueet joita on kolme L = hidas 0-80 km/h *= normaali 0-130 km/h OD = overdrive 30-> km/h eri ajoalueilla ei vaihteisto vaihda mihinkään itsekseen. Tosi kiva ajella. On kai tohon Civiciin saanut kuten Accordissakin Hondamatic 4AT, jossa normaalisti valitaan D ja vaihteisto vaihtaa itse nopeuden mukaan 4 portaisesti.