Portaaton voimansiirto
Portaaton voimansiirto
Joidenkin mielestä hammasrattaiden siirtely varsinkin vaihdekepillä on jotenkin urheilullista. Jenkkilässähän automaattilootat ovat olleet enemmän sääntö kuin poikkeus ja nyt meilläkin varsinkin taksit ovat huomanneet niiden edut.
Mutta entä kokonaan portaaton voimansiirto ? Se tarjoaisi vielä enemmän etuja.
DAF:han tuon variaattorihomman kai autoihin toi, Volvo jonkin verran kehitteli ja joitakin pikkuautoja muiltakin valmistajilta tuli.
Nyt on systeemiä kehitetty eteenpäin ja isommissakin autoissa homma alkaa toimimaan.
Mutta entä kokonaan portaaton voimansiirto ? Se tarjoaisi vielä enemmän etuja.
DAF:han tuon variaattorihomman kai autoihin toi, Volvo jonkin verran kehitteli ja joitakin pikkuautoja muiltakin valmistajilta tuli.
Nyt on systeemiä kehitetty eteenpäin ja isommissakin autoissa homma alkaa toimimaan.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Portaaton voimansiirto
Joskus vuokrasin pariksi paivaksi Thaimaassa Honda Jazzin jossa oli portaaton vaihteisto ja se ainakin toimi ihan hyvin.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Re: Portaaton voimansiirto
Tervehdykset toivottelen.
DAF:lla ajoin muutaman kerran siihen aikaan, kun siinä oli variaattori kahdella hihnalla. Helppo ajettava ja vikoja ei ainakaan silloin ilmennyt. Miellyttävä toiminta, miksikähän sen myynti oli niinkin vähäistä, kun se oli.
Vuosi sitten koeajoin Honda Jazz:n ja siinäpä vaihteisto jota parempaa toiminnaltaan muusta vaihteisto tyypeistä löytyy. Luultavasti joudun vaihtamaan automaatin ja se tulee olemaan Jazz variaattori.
Moottorikelkoissa on ollut variaattorit kautta aikain ja ei vikoja paljon, oikeastaan ei ollenkaan normaaliajossa.
DAF:lla ajoin muutaman kerran siihen aikaan, kun siinä oli variaattori kahdella hihnalla. Helppo ajettava ja vikoja ei ainakaan silloin ilmennyt. Miellyttävä toiminta, miksikähän sen myynti oli niinkin vähäistä, kun se oli.
Vuosi sitten koeajoin Honda Jazz:n ja siinäpä vaihteisto jota parempaa toiminnaltaan muusta vaihteisto tyypeistä löytyy. Luultavasti joudun vaihtamaan automaatin ja se tulee olemaan Jazz variaattori.
Moottorikelkoissa on ollut variaattorit kautta aikain ja ei vikoja paljon, oikeastaan ei ollenkaan normaaliajossa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Portaaton voimansiirto
Audilla lienee tällä hetkellä kehittynein sovellus asiasta.
Paljon on kehitystä tapahtunut niistä ajoista, jolloin DAF.kuski pyysi huoltoasemalla: Tankki täyteen ja purkki hihnavahaa.
Paljon on kehitystä tapahtunut niistä ajoista, jolloin DAF.kuski pyysi huoltoasemalla: Tankki täyteen ja purkki hihnavahaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Portaaton voimansiirto
Onko nämä uudet portaattomat voimansiirrot hydrostaattis-mekaanisia?
Onko muuten olemassa täysveristä hydrostaattista henkilöautoa? Juonihan menee siinä, että moottorin kampiakselin päässä on hydraulipumppu. Paine johdetaan letkuja pitkin pumpulta ajomoottorille, joita voi olla vaikka joka pyörässä oma.
Metsäkoneissa hydrostaattista systeemiä on kokeiltu, mutta ei oikein toimi, koska yhdelle pyörälle saatava voima on rajoitettu. Henkilöautoissa tuo ei kai ole niin suuri ongelma, sillä aika harvoin tiekäytössä yhden pyörän varassa suditaan.
Onko muuten olemassa täysveristä hydrostaattista henkilöautoa? Juonihan menee siinä, että moottorin kampiakselin päässä on hydraulipumppu. Paine johdetaan letkuja pitkin pumpulta ajomoottorille, joita voi olla vaikka joka pyörässä oma.
Metsäkoneissa hydrostaattista systeemiä on kokeiltu, mutta ei oikein toimi, koska yhdelle pyörälle saatava voima on rajoitettu. Henkilöautoissa tuo ei kai ole niin suuri ongelma, sillä aika harvoin tiekäytössä yhden pyörän varassa suditaan.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Portaaton voimansiirto
eikös ne noihin metsäkoneisiin sitä ole soveltanut ja ihan toimivaksikin?
onhan niissä nykyajan automaateissa aika portaattomiakin, tai oikeastaan täysin portaattomiakin.
moottorikelkoissa ainakin on ongelmana hihnan pitävyys, varsinkin jos joutuu paikaltaan väännättään liikkeelle jossain pahassa paikkaa tahtoo remmit savuta.
kyllä manuaali on ainoa oikea
onhan niissä nykyajan automaateissa aika portaattomiakin, tai oikeastaan täysin portaattomiakin.
moottorikelkoissa ainakin on ongelmana hihnan pitävyys, varsinkin jos joutuu paikaltaan väännättään liikkeelle jossain pahassa paikkaa tahtoo remmit savuta.
kyllä manuaali on ainoa oikea
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Portaaton voimansiirto
Metsäkoneissa käytetään järjestään nykyään hydrodynaamis-mekaanista voimansiirtoa. Sama systeemi kuin henkilöauton automaattiloorassa. Pumpun ja vaihdeaskin välissä on momentinmuunnin. Portaatonta siitä ei saa, mutta kun vaihteita on 10-12, se tuntuu melkein portaattomalta.
Hydrostaattista metsänraiskaajaa en tiedä nykyään valmistettavan. Mutta enpä minä niitä kaikkia tunne.
Hydrostaattista metsänraiskaajaa en tiedä nykyään valmistettavan. Mutta enpä minä niitä kaikkia tunne.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Portaaton voimansiirto
aha se on sitten just tuo.
ja kieltämättä kuulostaa tutulta.
ja kieltämättä kuulostaa tutulta.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Portaaton voimansiirto
Eivät nuo autotehtaat ole tuota tajunneet, vaan kaikenlaisia vempuloita vain kehittelevät.START kirjoitti: kyllä manuaali on ainoa oikea
Kaikilla tehtailla on omat nimityksensä noille systeemeille.
Kun Taunusta aikoinaan tehtiin automaatilla, sitä markkinoitiin nimellä Taunomatic.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Portaaton voimansiirto
Meillä on ollut pari vuotta ja 76 tkm Volkswagenin DSG vaihteistoinen Touran. Ei ole veto aivan suoraa ja katkotonta, mutta riittävän sujuvaa.
Hommahan hoituu kahdella eri vaihteistolla ja normaaleilla kytkimillä. Ei ole tavallisen automaatin "luistatusta", eli ei aivan yhtä sujuvaa kuin esim. Jazzin vaihteistotyypillä. Muuten OK.
Hommahan hoituu kahdella eri vaihteistolla ja normaaleilla kytkimillä. Ei ole tavallisen automaatin "luistatusta", eli ei aivan yhtä sujuvaa kuin esim. Jazzin vaihteistotyypillä. Muuten OK.
Re: Portaaton voimansiirto
Hiekkalaatikolla ollaan...Mulla on primera 2 litran koneella, automaatilla 10 vuotta vanha, kilometrejä ajettu 235000, vaihtaa sujuvasti, enää en itse nykäyksiä vaihtaessa edes huomaakaan. Kulutus näin kesäaikaan 6,5-8.0 satasella.
Vilkkaamassa liikenteessä automaatilla ajettaessa jää "enemmän aikaa" seurata itse liikennettä, aina on oikea vaihde esim risteyksissä, liikennevaloissa, napin painamisen takana lisää välityksiä...Eräs lehtitoimittajatar kirjoitti äskettäin, "jos vanhalla ladalla osaa ajaa niin osaa lentää lentokonettakin", itse ajanut ladalla vuosia...
Vilkkaamassa liikenteessä automaatilla ajettaessa jää "enemmän aikaa" seurata itse liikennettä, aina on oikea vaihde esim risteyksissä, liikennevaloissa, napin painamisen takana lisää välityksiä...Eräs lehtitoimittajatar kirjoitti äskettäin, "jos vanhalla ladalla osaa ajaa niin osaa lentää lentokonettakin", itse ajanut ladalla vuosia...
warre 353w sedan,
Re: Portaaton voimansiirto
Entisaikaan lahes poikkeuksetta vanhuksen viimeinen auto oli Lada joka siina vaiheessa joutui paaliin hieman joka nurkasta kolhittuna kun sukulaisten painostuksesta vaari joutui luopumaan ajokortista. Nykyisin kun vanhat ihmiset ajelevat Fiat Puntoilla ja Toyota Yariksilla ym. helpommilla autoilla ajaminen onnistuu huomattavasti pitempaan ja yha pidemmalle vaan paastaan kun suurten ikaluokkien edustajat tottuvat ajamaan DSG vaihteistoilla ja portaattomilla multitronikeilla.. Enaa ei tarvitse katsella ja kuunnella hillitonta kaasuttamista ja kytkimen luistattamista kun vaari vekslaa vanhaa ruttuista Ladaa puuliiterin takana.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Re: Portaaton voimansiirto
Niin, nyt ei enää ole puuliitereitä.IL02 kirjoitti:Entisaikaan lahes poikkeuksetta............ vaari vekslaa vanhaa ruttuista Ladaa puuliiterin takana.
Re: Portaaton voimansiirto
pressa kirjoitti:Niin, nyt ei enää ole puuliitereitä.IL02 kirjoitti:Entisaikaan lahes poikkeuksetta............ vaari vekslaa vanhaa ruttuista Ladaa puuliiterin takana.


1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Portaaton voimansiirto
onko Honda Jazzin portaaton sama kuin lasiperä-civicin 3 vaihteinen Hondamatic. Kepillä valitaan ajoalueet joita on kolme L = hidas 0-80 km/h *= normaali 0-130 km/h OD = overdrive 30-> km/h eri ajoalueilla ei vaihteisto vaihda mihinkään itsekseen. Tosi kiva ajella. On kai tohon Civiciin saanut kuten Accordissakin Hondamatic 4AT, jossa normaalisti valitaan D ja vaihteisto vaihtaa itse nopeuden mukaan 4 portaisesti.
