Portaaton voimansiirto

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Joidenkin mielestä hammasrattaiden siirtely varsinkin vaihdekepillä on jotenkin urheilullista. Jenkkilässähän automaattilootat ovat olleet enemmän sääntö kuin poikkeus ja nyt meilläkin varsinkin taksit ovat huomanneet niiden edut.
Mutta entä kokonaan portaaton voimansiirto ? Se tarjoaisi vielä enemmän etuja.
DAF:han tuon variaattorihomman kai autoihin toi, Volvo jonkin verran kehitteli ja joitakin pikkuautoja muiltakin valmistajilta tuli.
Nyt on systeemiä kehitetty eteenpäin ja isommissakin autoissa homma alkaa toimimaan.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Joskus vuokrasin pariksi paivaksi Thaimaassa Honda Jazzin jossa oli portaaton vaihteisto ja se ainakin toimi ihan hyvin.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
DAF:lla ajoin muutaman kerran siihen aikaan, kun siinä oli variaattori kahdella hihnalla. Helppo ajettava ja vikoja ei ainakaan silloin ilmennyt. Miellyttävä toiminta, miksikähän sen myynti oli niinkin vähäistä, kun se oli.
Vuosi sitten koeajoin Honda Jazz:n ja siinäpä vaihteisto jota parempaa toiminnaltaan muusta vaihteisto tyypeistä löytyy. Luultavasti joudun vaihtamaan automaatin ja se tulee olemaan Jazz variaattori.
Moottorikelkoissa on ollut variaattorit kautta aikain ja ei vikoja paljon, oikeastaan ei ollenkaan normaaliajossa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Audilla lienee tällä hetkellä kehittynein sovellus asiasta.
Paljon on kehitystä tapahtunut niistä ajoista, jolloin DAF.kuski pyysi huoltoasemalla: Tankki täyteen ja purkki hihnavahaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Onko nämä uudet portaattomat voimansiirrot hydrostaattis-mekaanisia?

Onko muuten olemassa täysveristä hydrostaattista henkilöautoa? Juonihan menee siinä, että moottorin kampiakselin päässä on hydraulipumppu. Paine johdetaan letkuja pitkin pumpulta ajomoottorille, joita voi olla vaikka joka pyörässä oma.

Metsäkoneissa hydrostaattista systeemiä on kokeiltu, mutta ei oikein toimi, koska yhdelle pyörälle saatava voima on rajoitettu. Henkilöautoissa tuo ei kai ole niin suuri ongelma, sillä aika harvoin tiekäytössä yhden pyörän varassa suditaan.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja START »

eikös ne noihin metsäkoneisiin sitä ole soveltanut ja ihan toimivaksikin?
onhan niissä nykyajan automaateissa aika portaattomiakin, tai oikeastaan täysin portaattomiakin.
moottorikelkoissa ainakin on ongelmana hihnan pitävyys, varsinkin jos joutuu paikaltaan väännättään liikkeelle jossain pahassa paikkaa tahtoo remmit savuta.
kyllä manuaali on ainoa oikea
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Metsäkoneissa käytetään järjestään nykyään hydrodynaamis-mekaanista voimansiirtoa. Sama systeemi kuin henkilöauton automaattiloorassa. Pumpun ja vaihdeaskin välissä on momentinmuunnin. Portaatonta siitä ei saa, mutta kun vaihteita on 10-12, se tuntuu melkein portaattomalta.

Hydrostaattista metsänraiskaajaa en tiedä nykyään valmistettavan. Mutta enpä minä niitä kaikkia tunne.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja START »

aha se on sitten just tuo.
ja kieltämättä kuulostaa tutulta.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

START kirjoitti: kyllä manuaali on ainoa oikea
Eivät nuo autotehtaat ole tuota tajunneet, vaan kaikenlaisia vempuloita vain kehittelevät.
Kaikilla tehtailla on omat nimityksensä noille systeemeille.
Kun Taunusta aikoinaan tehtiin automaatilla, sitä markkinoitiin nimellä Taunomatic.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Meillä on ollut pari vuotta ja 76 tkm Volkswagenin DSG vaihteistoinen Touran. Ei ole veto aivan suoraa ja katkotonta, mutta riittävän sujuvaa.
Hommahan hoituu kahdella eri vaihteistolla ja normaaleilla kytkimillä. Ei ole tavallisen automaatin "luistatusta", eli ei aivan yhtä sujuvaa kuin esim. Jazzin vaihteistotyypillä. Muuten OK.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Hiekkalaatikolla ollaan...Mulla on primera 2 litran koneella, automaatilla 10 vuotta vanha, kilometrejä ajettu 235000, vaihtaa sujuvasti, enää en itse nykäyksiä vaihtaessa edes huomaakaan. Kulutus näin kesäaikaan 6,5-8.0 satasella.
Vilkkaamassa liikenteessä automaatilla ajettaessa jää "enemmän aikaa" seurata itse liikennettä, aina on oikea vaihde esim risteyksissä, liikennevaloissa, napin painamisen takana lisää välityksiä...Eräs lehtitoimittajatar kirjoitti äskettäin, "jos vanhalla ladalla osaa ajaa niin osaa lentää lentokonettakin", itse ajanut ladalla vuosia...
warre 353w sedan,
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Entisaikaan lahes poikkeuksetta vanhuksen viimeinen auto oli Lada joka siina vaiheessa joutui paaliin hieman joka nurkasta kolhittuna kun sukulaisten painostuksesta vaari joutui luopumaan ajokortista. Nykyisin kun vanhat ihmiset ajelevat Fiat Puntoilla ja Toyota Yariksilla ym. helpommilla autoilla ajaminen onnistuu huomattavasti pitempaan ja yha pidemmalle vaan paastaan kun suurten ikaluokkien edustajat tottuvat ajamaan DSG vaihteistoilla ja portaattomilla multitronikeilla.. Enaa ei tarvitse katsella ja kuunnella hillitonta kaasuttamista ja kytkimen luistattamista kun vaari vekslaa vanhaa ruttuista Ladaa puuliiterin takana.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja pressa »

IL02 kirjoitti:Entisaikaan lahes poikkeuksetta............ vaari vekslaa vanhaa ruttuista Ladaa puuliiterin takana.
Niin, nyt ei enää ole puuliitereitä.
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Qulle »

pressa kirjoitti:
IL02 kirjoitti:Entisaikaan lahes poikkeuksetta............ vaari vekslaa vanhaa ruttuista Ladaa puuliiterin takana.
Niin, nyt ei enää ole puuliitereitä.
:lol: :D
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Portaaton voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onko Honda Jazzin portaaton sama kuin lasiperä-civicin 3 vaihteinen Hondamatic. Kepillä valitaan ajoalueet joita on kolme L = hidas 0-80 km/h *= normaali 0-130 km/h OD = overdrive 30-> km/h eri ajoalueilla ei vaihteisto vaihda mihinkään itsekseen. Tosi kiva ajella. On kai tohon Civiciin saanut kuten Accordissakin Hondamatic 4AT, jossa normaalisti valitaan D ja vaihteisto vaihtaa itse nopeuden mukaan 4 portaisesti.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin