1300-> 1600?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

Onnistuuko tehdä 1300cc hihnakoneesta 1600cc laittamalla sinne 1600cc kampiakselin ja veivit? onko joku joskus tehnyt tämmöistä yhdistelmää?

jos tuo ei onnistu niin onnistuuko 1600cc koneeseen laittaa 1300cc männät, kun on kuitenkin samaa halkaisijaa? hihnakoneen männissä olisi hyvät väistöt valmiina niin ei tarvitse niitä koneistaa.

äkkiseltään kun mittasin niin 1600cc lohko olisi 2-3cm korkeempi.

Vai kannattaako ruveta hihnakoneesta tekemään mitään viri konetta?

kertokaa hyviä vinkkejä ja mielipiteitä asiasta!
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja START »

männät käy, ja veivithän on kaikissa paitti 1700 samat. (uivat tapit 1700)
ja niitä joo käytetään paljon noita remmikoneen mäntiä, just siks että kärsii olla laskettua lohkoo ja kantta ja samalla kunnon nokkaa
perjaatteessa se kampura saattas sinne käydä, tai ainakin kun tekee tilaa, mutta mietes sitten kun sulla tulee männät toista senttiä lohkontason yli :roll: elikkä jostain muusta matalia mäntiä taikka lyhempiä veivejä
itse en nää järkeä tuollaiseen kokoonpanoon, laitat 1600 alakertaan 1300hihna männät. ja kunnon vehkeissä modaavat uivan tapin tuohon yhistelmään
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

juu näin varmaan teen. Täytyy vaan repästä jossasin vaiheessa tosta käyttiksestä toi 1600cc kone irti ja vaihtaa männät.

paljonkohan kärsii laskea kantta? lohkon lasken varmaan tasan mäntien kanssa tai vähä alle.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja START »

3,5-4mm vinoon laskettuna. vaatii vahvistus hitsaukset vesikanaviin.
2mm menee heittämällä suoraan laskettuna.
lohko mäntien tasalle tai muutaman kympin yli (silleen että tiivisteen kanssa jää kanteen ihan minimissään 0,3(?) mm. (rallimiehet kertokoon sen maagisen luvun, kun ei tule mun päähän millään.)
varmin on se tasalle niin ei tartte miettiä.
mimmonens nenä tähän tulee?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

nenä tulee luultavasti se cadcamin 290 asteinen, kun saa rahat siihen :D. tuppaa menemään nyt kaikkeen muuhun ne rahat.
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

onko hihnakoneessa (1300) ja ketjukoneessa (1600) muuten samanlaiset kannentiivisteet paitsi että hihnakoneessa ei ole sitä etupään isoa reikää missä menee ketju? ei tahdo saada tarvikkeena hihnakoneeseen kannentiivistettä...
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Re: 1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Ei tuossa hommassa ole mitään estettä etteikö sitä voisi toteuttaa...., kuten START tuossa sanoikin, niin matalampaa mäntää vaan kehiin, "niin siitä se ajatus sitten lähti".... Turvallinen väli männän ja kannen suhteen on n. 5-6 kymppää, joten normipahvilla voit nostaa männän 4-5 kymppiä yli lohkon tason...
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

ok toi oli hyvä tietää!
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Re: 1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Onhan tollasia tehty... Omilla männillä, fiat tc (kapeampi kuin ladan veivi mutta ei haittaa) tai sitten pitäisi sopia myös fiat 1.6 ohc (mirahirviöstä) veivit joihin ladan laakeri. Noin mäntä tulee tasalle eikä tarvii lohkoa koneistaa, mäntien helmojakin joutuu työstämään ja taitaa kampurakin vaatia pientä valujälkien tasoittelua vastapainoista. Ja uivan tapin (TC) takia joutuu laittaan teflonitulpat jne.

Lyhkäsellä veivillä tehtynä tulee vääntävämpi kone mutta kierroksilla saattaa kulua nopsemmin kun veivisuhde on huonohko. Mutta tohon kunnon nokka ja ruisku niin kyllähän se hyvin vie.

Mutta jos on olemassa 1.6 kone valmiina niin ei tuossa ole mitään järkeä... Rahallisesti tietty tuon hihnakonversion saattaa saada halvemmalla kun ei tarvii koneistuttaa mitään.
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

päätin jo että pääsen helpommalla kun pistän 1600 lohkoon 1300 männät. nostan puristukset ja mitä ikinä sitten teenkään siihen. tuplatkin on jo olemassa eli ne ois tarkotus siihen sitten laittaa.

auto tosiaan vasta rakenteilla vartaassa, eli kiirettä tämän kanssa ei pidä.
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

en saanut vielä vastausta siihen että käykö 1600cc kannentiiviste 1300 hihnakoneeseen leikkaamalla sen ylimääräsen pätkän pois siitä? en huomannut silloin joskus katsoa onko ne saman laisia muuten.
Viimeksi muokannut Mutis, 19.1.2010 16:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1300-> 1600?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

no nyt pystyn vertaamaan niitä kun tuli postissa 1300 kansipahvi.
Vastaa Viestiin