Ylilataus? KIIREELLINEN (ei enää kiirettä)
-
harka
Ylilataus? KIIREELLINEN (ei enää kiirettä)
Huomenna tarvisi lähteä reissuun ja nyt pitäisi nopeasti selvittää onko ladasta matkaan. Eli tilanne on tämä....
Eilen autosta katosi muutamaan otteeseen täysin virrat, ei mitään eloa. Lada teki saman keväällä ja silloin vaihdoin siihen virtalukonpohjan mutta se ei ilmeisesti auttanut vaikka vika tulikin päälle vasta eilen 3.5kk viralukonpohjan vaihdosta. Pyörittelin eilen sulakkeita, sulakerasian liitoksia, mittailin akkua ja akun maakaapeli antoi sellaisia lukemia että siellä saattaa olla jotain poikki. Sitä kaapelia sitten pyörittelin ja auto heräsi henkiin.
Paluumatkalla kotiin huomasin että Lada oli alkanut ylilataamaan, ihan tyhjäkäynnilä ja valot päällä lataus oli vielä ok lukemissa mutta kun vähänkin kierroksia tuli liin viisari alkoi heilumaan älyttömästi ja oltiin myös punaisella. Mittaus antoi lukemia että pyörittiin siinä 15-16.3V lukemissa. Valotkin himmenee ja kirkastuu tämän tahdissa. Ajattelin että liittyy tuohon maakaapeliin jotenkin. Kun auto oli tyhjäkäynnillä ja valot päällä niin lataus oli ok
No tänään ostin uuden kaapelin ja laitoin kiinni. Mutta ylilatausongelma pysyi. Mitäs nyt tehdään?
Uskaltaako tuolla ajaa vai mitä ongelmia tuo 15-16.3V lataus voi aiheuttaa. Huomenna tarvisi lähteä reissuun josta tulisi kilometrejä noin 350.
Eilen autosta katosi muutamaan otteeseen täysin virrat, ei mitään eloa. Lada teki saman keväällä ja silloin vaihdoin siihen virtalukonpohjan mutta se ei ilmeisesti auttanut vaikka vika tulikin päälle vasta eilen 3.5kk viralukonpohjan vaihdosta. Pyörittelin eilen sulakkeita, sulakerasian liitoksia, mittailin akkua ja akun maakaapeli antoi sellaisia lukemia että siellä saattaa olla jotain poikki. Sitä kaapelia sitten pyörittelin ja auto heräsi henkiin.
Paluumatkalla kotiin huomasin että Lada oli alkanut ylilataamaan, ihan tyhjäkäynnilä ja valot päällä lataus oli vielä ok lukemissa mutta kun vähänkin kierroksia tuli liin viisari alkoi heilumaan älyttömästi ja oltiin myös punaisella. Mittaus antoi lukemia että pyörittiin siinä 15-16.3V lukemissa. Valotkin himmenee ja kirkastuu tämän tahdissa. Ajattelin että liittyy tuohon maakaapeliin jotenkin. Kun auto oli tyhjäkäynnillä ja valot päällä niin lataus oli ok
No tänään ostin uuden kaapelin ja laitoin kiinni. Mutta ylilatausongelma pysyi. Mitäs nyt tehdään?
Uskaltaako tuolla ajaa vai mitä ongelmia tuo 15-16.3V lataus voi aiheuttaa. Huomenna tarvisi lähteä reissuun josta tulisi kilometrejä noin 350.
Viimeksi muokannut harka, 16.7.2009 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Tuo ylilataus niin voi aiheuttaa valojen palamista ja akun keittämistä ja jos on jotain elektroniikkaa niin sekään ei välttämättä tykkää. Itellä poksahti radio kun yli 16 voltin oli lataus. Ei kestäny 16voltin konkka enää ylijännitettä. Eli kannattaa se jännitteensäädin ainakin vaihtaa ennen reissua. Helppo ja suht. halpa vaihtaakkin. Ja voihan se olla akkukin joka on menny kaput.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Terve!
En tunne varsinkaan vanhempia takavetoja, joten seuraava on enemmän arvausta kuin tietoa.
Vika on jännitesäätimessä, en keksi, mikä muu aiheuttaisi ylijännitteen. Viallinen akku tai maajohdin eivät aiheuta ylijännitettä.
Vaarassa ovat akku (nesteen häviäminen ym.), sytytyspuola ja polttimot. Jos autossasi on jo kärjetön sytytysjärjestelmä, ovat senkin komponentit vaarassa.
Tosin noin 16 V ei ole vielä mikään "mahdoton" ylijännite.
Autossasi lienee G-221 -generaattori. Jos generaattorin ja säätimen välisen johtimen irrottaa, lataus loppuu ja mennään pelkän akun voimalla.
Hätätapauksesssa voi ajaa akun voimalla, kunnes hyytyy, ja sitten taas jonkin matkaa lataus päällä.
menestystä joka tapauksessa
SvS
En tunne varsinkaan vanhempia takavetoja, joten seuraava on enemmän arvausta kuin tietoa.
Vika on jännitesäätimessä, en keksi, mikä muu aiheuttaisi ylijännitteen. Viallinen akku tai maajohdin eivät aiheuta ylijännitettä.
Vaarassa ovat akku (nesteen häviäminen ym.), sytytyspuola ja polttimot. Jos autossasi on jo kärjetön sytytysjärjestelmä, ovat senkin komponentit vaarassa.
Tosin noin 16 V ei ole vielä mikään "mahdoton" ylijännite.
Autossasi lienee G-221 -generaattori. Jos generaattorin ja säätimen välisen johtimen irrottaa, lataus loppuu ja mennään pelkän akun voimalla.
Hätätapauksesssa voi ajaa akun voimalla, kunnes hyytyy, ja sitten taas jonkin matkaa lataus päällä.
menestystä joka tapauksessa
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
-
harka
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Kiitokset nopeista vastauksesta. Akku taitaa olla aika vanha mutta on kyllä ihan hyvin toiminut ja kuormitusta kestänyt. Vähän ihmeellisestä tuntuu tämä vian ilmenemisaika eli tuon eilisen maakaapelin vian jälkeen. Tuli mieleen että kun mittasin akun virtaa niin yleismittarin pluskaapeli oli mittarissa väärässä kohtaa kiinni ja kun laitoin mittarin piuhat napoihin niin löi kipinää ja räiskähti. Tiedä miten se oli mahdollista, olisko tuo voinut saada akun sekaisin
Millainen homma tuo jännitteensäätimen vaihto on sitten? Onko kyseessä siis konepellin alla oikealla puolella paisuntasäiliön takana oleva musta mötikkä? Tsekkailin että motonet tarjosi seuraavaa
Jänn säädin Marelli erillinen 11-3005 Erillinen laturista ->89 [1971 - 1989] 16,90 €
Jänn säädin Lada (sisä/ei hiil 11-3012 Laturissa (3-napa-pistoke hiilisiltaan) [1971 - 1997] 25,00 €
Jännitteen säädin Lada hiilill 11-3011 Laturissa hiilillä 80->90 (1 johto/perässä) [1980 - 1990] 11,50 €
Jännitteensäädin Samara 11-3013 Laturissa hiilillä 91-> (1 johto/sisällä) [1991 - 1997] 15,00 €
Jänn säädin Iskra 1525/28 11-3094 Lada jos Iskra-AER1528/1543 [1971 - 1997] 23,00 €
Olisiko tässä oikea säädin tuo ensimmäinen Marellin säädin?
Millainen homma tuo jännitteensäätimen vaihto on sitten? Onko kyseessä siis konepellin alla oikealla puolella paisuntasäiliön takana oleva musta mötikkä? Tsekkailin että motonet tarjosi seuraavaa
Jänn säädin Marelli erillinen 11-3005 Erillinen laturista ->89 [1971 - 1989] 16,90 €
Jänn säädin Lada (sisä/ei hiil 11-3012 Laturissa (3-napa-pistoke hiilisiltaan) [1971 - 1997] 25,00 €
Jännitteen säädin Lada hiilill 11-3011 Laturissa hiilillä 80->90 (1 johto/perässä) [1980 - 1990] 11,50 €
Jännitteensäädin Samara 11-3013 Laturissa hiilillä 91-> (1 johto/sisällä) [1991 - 1997] 15,00 €
Jänn säädin Iskra 1525/28 11-3094 Lada jos Iskra-AER1528/1543 [1971 - 1997] 23,00 €
Olisiko tässä oikea säädin tuo ensimmäinen Marellin säädin?
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Ei ihme, että piuhat räiski jos olet mitannut virtaa akusta.harka kirjoitti:Tuli mieleen että kun mittasin akun virtaa niin yleismittarin pluskaapeli oli mittarissa väärässä kohtaa kiinni ja kun laitoin mittarin piuhat napoihin niin löi kipinää ja räiskähti. Tiedä miten se oli mahdollista, olisko tuo voinut saada akun sekaisin
Akku ei silti oikein voi seota mittauksesta.
Vaihda aluksi jännitteensäädin, todennäköisimmin vika on siinä.
Ja tietääkseni kanttilampuissa ei ole erillistä säädintä, vaan laturin päässä, mutta varma en ole.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
-
harka
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Noh..mittailtiin mitä mittailtiinMara kirjoitti:Ei ihme, että piuhat räiski jos olet mitannut virtaa akusta.harka kirjoitti:Tuli mieleen että kun mittasin akun virtaa niin yleismittarin pluskaapeli oli mittarissa väärässä kohtaa kiinni ja kun laitoin mittarin piuhat napoihin niin löi kipinää ja räiskähti. Tiedä miten se oli mahdollista, olisko tuo voinut saada akun sekaisin![]()
Akku ei silti oikein voi seota mittauksesta.
Vaihda aluksi jännitteensäädin, todennäköisimmin vika on siinä.
Ja tietääkseni kanttilampuissa ei ole erillistä säädintä, mutta varma en ole.
Eli nyt tarvis tietää missä tuo jännitteensäädin sijaitsee, jos se on joku laturissa oleva osa niin se jää kyllä multa tähän hätään vaihtamatta, sen verran hankalaksi menee. Mutta jos se on tuo paisuntasäiliön takana oleva boksi niin eiköhän se onnistuis vielä tähän hätään. Eli kyseessä on siis tämä, liekö tämä jännitteensäädin? Ei kyllä ole selvinnyt että mikä virka tuolla keltaisella johdolla on, menee rungosta runkoon
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Tuo rasia on saasteenalennusjärjestelmän kierrosluvuntunnistin.
Sulla on säädin laturin persiissä kahdella ruuvilla kiinni.
Sulla on säädin laturin persiissä kahdella ruuvilla kiinni.
harka kirjoitti:Jännitteen säädin Lada hiilill 11-3011 Laturissa hiilillä 80->90 (1 johto/perässä) [1980 - 1990] 11,50 €
-
harka
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Kävin tuon Jusun mainitseman säätimen hakemassa, mutta kyllä sen sen verran hankalassa paikassa on että en sitä kyllä taivu paskoilla työkaluilla kerrostalon pihassa vaihtamaan. Mutta kun tuota tsekkailin ja niitä laturin piuhoja pyörittelin niin taas tapahtui jotain.
Eli ylilataus katosi kokonaan, ja se puskee nyt noin 12.4V kokoajan niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla. Mitä tästä olette mieltä? Riittäkö tuo lataamaan akkua riittävästi ja uskaltaisiko huomenna lähteä reissun päälle? Olipa tosiaan ihme homma, en kuitenkaan mitään piuhoja ottanut pois enkä edes paljoa heilutellut, vähän tsekkailin kädellä millainen tila siellä olisi työskennellä.
Eli ylilataus katosi kokonaan, ja se puskee nyt noin 12.4V kokoajan niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla. Mitä tästä olette mieltä? Riittäkö tuo lataamaan akkua riittävästi ja uskaltaisiko huomenna lähteä reissun päälle? Olipa tosiaan ihme homma, en kuitenkaan mitään piuhoja ottanut pois enkä edes paljoa heilutellut, vähän tsekkailin kädellä millainen tila siellä olisi työskennellä.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Terve!
12,4 volttia ei riitä lataamaan, vaikuttaa pikemminkin akun jännitteeltä, eli että nyt generaattori ei tuota suurinpiirtein mitään.
Täyden akun napajännite (siis ilman kuormaa) on noin 12,7...12,8 volttia. Mittaus on suoritettava, kun akku on ollut "levossa" useamman tunnin.
Nykyiset ns. kalsium-akut tarvitsevat 14,3...14,4 voltin latausjännitteen, kun lämpötila on noin +25 astetta. Kylmemmässä sitten enemmän.
menestystä
SvS
12,4 volttia ei riitä lataamaan, vaikuttaa pikemminkin akun jännitteeltä, eli että nyt generaattori ei tuota suurinpiirtein mitään.
Täyden akun napajännite (siis ilman kuormaa) on noin 12,7...12,8 volttia. Mittaus on suoritettava, kun akku on ollut "levossa" useamman tunnin.
Nykyiset ns. kalsium-akut tarvitsevat 14,3...14,4 voltin latausjännitteen, kun lämpötila on noin +25 astetta. Kylmemmässä sitten enemmän.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
-
harka
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Juu taitaa tuo olla niin että nyt se ei sitten lataa ollenkaan. Yritin taas pyöritellä niitä laturin johtoja mutta ei mitään. En kyllä tajua miten se laturi pimeni alkuunkaan, sen verran hellävaraista oli ne johtojen pyörittelyt. No tilanne on nyt tämä, akku ei ilmeisesti lataa ollenkaan ja taitaa jäädä reissu tekemättä. Kaksi päivää tämän kanssa säädetty eikä oikein mihinkään päästy, taidanpa avata oluen ja miettiä seuraavaa siirtoa...
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Ota emännältä peili lainalle ja kun sillä katsot missä ruuvit on niin helpohko ne on siitä yläpuoleta ruuvaten vaihtaa. Kahdella ruuvillahan se vain kiinni on (ja johto kolmannen alla). Tietysti jos tunkkaat oikean etupyörämn ylös ja viitsit alla maata niin onnistuu sieltäkin. Sillon tosin joutuu pohjapellin ottamaan pois edestä.harka kirjoitti: kyllä sen sen verran hankalassa paikassa on että en sitä kyllä taivu paskoilla työkaluilla kerrostalon pihassa vaihtamaan.
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Tunkkaa auto keulasta ylös.
Ota hiekkapelti pois (tarttet 10mm ja 8mm avaimet mieluiten hylsyt)
Ota akun kenkä irti
Ota laturin johdot irti (yksi on liittimellä ja toinen 10mm avaimella)
Ota laturi irti (tartte 19mm avaimen (joskus säätömutteri päällä on 17mm).
Vaihda säädin jossa myös hiilet (ruuvimeisseli)
Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä.
Aikaa menee 1-2 tuntia
.
Ota hiekkapelti pois (tarttet 10mm ja 8mm avaimet mieluiten hylsyt)
Ota akun kenkä irti
Ota laturin johdot irti (yksi on liittimellä ja toinen 10mm avaimella)
Ota laturi irti (tartte 19mm avaimen (joskus säätömutteri päällä on 17mm).
Vaihda säädin jossa myös hiilet (ruuvimeisseli)
Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä.
Aikaa menee 1-2 tuntia
Lada rules
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
^^ Tuostakin suurin osa ajasta menee sen p*rkeleen hiekkapellin irroitteluun ja kiinnittelyyn. Sitä ei tuunatuissa takavedoissa olekkaan, niin pääsee apajille helposti 
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
-
harka
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN
Suurkiitokset kaikille avusta!
Nyt näyttää että matkaan päästään sittenkin. Päätin vielä kerran mennä sulakkeet läpi ja sen jälkeen rupes lataus taas toimimaan. Tiedä taas mikä tuossa oli. Päivällä menin jo kaikki sulakkeet testaten ja pyörittelin niitä rasiassa. Tuumasin nyt illalla että tehdäänpä homma kokeeksi uudestaan ja sitten rupesikin homma toimimaan. Kaikki sulakkeet toimivat mutta ilmeisesti uusi pyörittely teki jotain. Nyt lataa tyhjäkäynnillä noin 14V ja kierroksilla 14.8V.
Tiedä sitten mitä tuossa tapahtui kun yhtäkkiä meni ylilatauksesta lataamattomaan tilaan ja siitä sitten normaaliksi. Ei tajua
No mutta reissua kokeillaan huomenna ja katsotaan mitä tulevan pitää. Jännitteen säädin on nyt jo valmiina odottamassa jos vaihtohommiin joutuu. Jos näkyy kanttilamppu tienposkessa konepelti auki välillä Tampere-Ähtäri-Seinäjoki niin apuun saa tulla
Nyt näyttää että matkaan päästään sittenkin. Päätin vielä kerran mennä sulakkeet läpi ja sen jälkeen rupes lataus taas toimimaan. Tiedä taas mikä tuossa oli. Päivällä menin jo kaikki sulakkeet testaten ja pyörittelin niitä rasiassa. Tuumasin nyt illalla että tehdäänpä homma kokeeksi uudestaan ja sitten rupesikin homma toimimaan. Kaikki sulakkeet toimivat mutta ilmeisesti uusi pyörittely teki jotain. Nyt lataa tyhjäkäynnillä noin 14V ja kierroksilla 14.8V.
Tiedä sitten mitä tuossa tapahtui kun yhtäkkiä meni ylilatauksesta lataamattomaan tilaan ja siitä sitten normaaliksi. Ei tajua
No mutta reissua kokeillaan huomenna ja katsotaan mitä tulevan pitää. Jännitteen säädin on nyt jo valmiina odottamassa jos vaihtohommiin joutuu. Jos näkyy kanttilamppu tienposkessa konepelti auki välillä Tampere-Ähtäri-Seinäjoki niin apuun saa tulla
Re: Ylilataus? KIIREELLINEN (ei enää kiirettä)
Nuo on aika herkkiä hyvälle kosketukselle. Esimerkiksi mulla sekoili lataus oikein huolella kun herätteen abiko oli löysällä säätimessä. Sen muovikuoren takia sitä ei heti huomannut. Välillä puski 15,5 V ja välillä neula heilui holtittomasti ajossa.
Kerran kun sen tiukkasi kunnolla niin eipä ole ongelmiakaan näkynyt.
Kerran kun sen tiukkasi kunnolla niin eipä ole ongelmiakaan näkynyt.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™