Seisonnan jälkeen joutuu pyörittämään kauan & starttaaminen

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Jonir

Seisonnan jälkeen joutuu pyörittämään kauan & starttaaminen

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Päivää, toverit.

Olisin tiedustanut, onko kyseessä vika vai ominaisuus. Jos auto on seissyt parikolmeneljä viikkoa, joutuu startatessa sahaamaan todella, todella kauan, usein tyhjenee jo akkukin (joka ei kyllä ehkä ole kovin täyteen päässyt latautumaan viime aikoina muutenkaan). Hetken sahaamisen jälkeen hörähtää yleensä, mutta sitten joutuukin veivaamaan kauan. Sitten kun lähtee, lähtee yleensä suht reippaasti ja "yhtäkkiä". Bensan puutettahan tuo lienee, mutta mistä moinen johtuu? Mitä kannattaisi tarkistaa? Kaasarin purku & putsaus lienee muutenkin edessä lähitulevaisuudessa.

Kaasarin kyljessähän on sellainen mukava pumppu, mutta tuntuu että sen pumppaaminen ei tilannetta paranna. Tuntuu oikeastaan, että pumppu "sutii", eli oikein mitään vastusta ei tunnu pumpatessa.

Sitten helpompi kysymys, johon oikean vastauksen löytäminen ei ehkä olekaan niin helppoa: Miten starttaat ladasi? Itse olen hyödyntänyt kylmällä koneella seuraavaa menetelmää:

-Ryyppy täysille
-Pari polkaisua kaasua pohjaan
-Ryyppy pienemmälle
-Starttaa ja polkee vähän kaasua
-Jos ei meinaa lähteä, ronklaa ryyppyä edestakaisin
-Heti kun hörähtää, vetäisee ryypyn päälle ja säätää kierroksen mieluisaksi

Tällä menetelmällä on lähtenyt yleensä ihan mukavasti, jos kosla ei ole seissyt viikkokausia. Lämpimällä koneella muuten sama, mutta ei ryyppyä.

Viisaudesta kiittäen,

Joni
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Seisonnan jälkeen joutuu pyörittämään kauan & starttaaminen

Viesti Kirjoittaja Mara »

Oliskohan pumpun käyttöpyörä just sellaisessa asennossa, ettei käsipumppu toimi. Kokeiles pyörittää konetta vaikka puoli kierrosta ja testaa käsivipua uudestaan.

Oman Nappiksen käynnistys menee näin:
Ryyppy puoleenväliin, kääntö avaimesta, työnnetään ryyppy melkein kokonaan pois. Parin minuutin sisään voi ryypyn työntää kokonaan päältä.
Pitää vaan olla säädöt kohdallaan, tai kuten muualla sanotaan, päin h*lvettiä. 8)
Lähtee muuten samoin menetelmin ekalla vaikka olisi seissyt yli kuukaudenkin, vieteri vaan hiukan pidempi, kun kaasari on tyhjentynyt ja jos ei viitsi käsipumppua käyttää.

Kaasarin kunnostus ja oikeaoppinen säätö auttaa oireisiin, mutta sen hoitoon on myös lääke: Kärjetön sytkä ja W****. :lol:
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Seisonnan jälkeen joutuu pyörittämään kauan & starttaaminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jos pensapumpun käsilipsutin jää vähänkin ala- eli työasentoon eipä meinaa startata millään.

Käsipumppaus lyö tietenkin tyhjää ensin jonkin aikaa, koska polttoaine on valahtanut tankkiin, josta on pitkä matka pumpulle eikä lipsuttajan käsinopeus ole kovinkaan suuri.

Sen kun vain pumppailee, kunnes tuntee vastusta ja sen jälkeen vielä jokunen kerta. Esim. minä pumppaan vastuksen jälkeen vielä sen 5-10kertaa.

Ja on tarkastettava, että se käsipumppauslevy ei jää yhtään sinne ala-asentoonsa.

Voihan polttoainepumpun kalvostokin olla jo valmis eli vaihdon tarpeessa. Älä osta kokonaan uuttaa TarvikePumppua. Niissä ei sitten enää olekaan niitä käsipumppauslevyjä eli lipsuttimia.

Korjaussarjoja voi kysyä esim. minulta. Venäjältä saa.

Mitä eri starttaustaktiikoihin tulee, niin niitä nyt näyttäisi olevan yhtä monta kuin on Tarttaajaakin. Eli kaikki käy, kunhan Lata Käy.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Seisonnan jälkeen joutuu pyörittämään kauan & starttaaminen

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kannataa puhdista bensa pumppu, siellä voi läppien välissä olla pieni roska ja siksi päästää polttoaineen valumaan takaisin. Kuten jo tuossa mainittiin niin jos moottori jää pumpun työ asentoon ei käsipumppu liikuta kalvoa, pienellä starttauksella konetta hieman eri asentoon ja kokeilla uudelleen.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Seisonnan jälkeen joutuu pyörittämään kauan & starttaaminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja kun sen pumpun avaa niin loppuunkuluneet kalvot räjähtävät lopullisesti. Niitä ei saa ehjäjä irti, jos ovat vanhat. Eli jos joutaa sitten seisottamaan ennen kuin korjaa niin ei siinä mitään.

Voi tietysti ostaa sen tarvikepumpun, mutta kannattaa säästää vanhakin, jos joskus haluaa sen takaisin laittaa.

Eli tiivisteitä ja kalvoja saa helposti Venäjältä. Minulla on nytkin niitä näpissä muistaakseni 3 täydellistä pakkauksessa olevaa sarjaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2931
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Seisonnan jälkeen joutuu pyörittämään kauan & starttaaminen

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Nivassani oli italo-tarvikebensapumppu ilman lipsutinta, se ei jaksanut nostaa bensaa ,jos auto seisoi yli 2 vrk. Joutui antamaan annoksen kaasariin, jotta sai auton käyntiin. Käynnistyttyään pumppu toimi kyllä ihan hyvin. Sulla voi olla samat oireet. Nyt paikalla kerhon kokoontumisesta eurolla ostettu "hyvä käytetty venäläinen" ja hyvin rokkaa!

Todellinen yllättäjä sen sijaan on ollut ostamani lavamosse. Keväällä sain kaupassa mukana täystyhjän akun, joka oli ollut talven yli kiinni autossa. Latasin sen ja jätin odottamaan. Auto ja akku seisoivat noin 2 kk käyttämättömínä. Akku kiinni, käsipumpusta kaasariin bensaa ja auto heti laakista käymään. Akussakin oli aimo potku tallella, vaikka luulin sen olleen jo mäsä.

Niin, käynnistystapa: Nappis lähtee ohjekirjan mukaisesti. Ryyppy auki ja starttia ilman kaasua, kunnes lähtee käymään. Weber-Niva tarvii ryyppyä ja kaasun polkaisun käynnistykseen, lämpimällä startattava kaasu pohjassa. Ei mitään eroa orkkis-cccp -kaasuttimen käynnistämiseen.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Jonir

Re: Seisonnan jälkeen joutuu pyörittämään kauan & starttaaminen

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Kiitoksia kaikille,

vika ei kyllä ole tuossa pumpun käyttöpyörän väärässä asennossa, koska olen kyllä kokeillut startata välissä. Todennäköisempi vika on liian hätäinen pumppaaja. Pitää seuraavalla kerralla kokeilla pumputella kauan.

Bensapumpunkin voisi joku kerta avata, mutta sitä ennen pitää tosiaan nuo kalvot hankkia. Eikö niitä tosiaan saa suomalaisista kaupoista?
Vastaa Viestiin