Sivu 1/2

Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 13.7.2009 14:02
Kirjoittaja Qulle
Nyt kun tuo käynti on saatu tuohon sigun kanttilamppuun kuntoon, voisi koittaa tehdä jotain tuolla kaasupolkimelle kun ei tällainen 193cm pitkä äijänrumilus oikein pysty tuolla ajamaan kuin kaasupohjassa :)
Elikkä mikä olisi fiksuin ratkaisu? Alkuperäinen poljinhässäkkä mäkeen ja vaijeritoiminen kaasu jostain muusta autosta? Vai onko tullut vastaan joku näppärä tarvikepoljin-setti jostain tyyliin Motonetista tai vastaavasta?
Onko tuon alkupeäisen polkimen siirtäminen mahdollista kohtuu pienellä työllä?


Vinkkejä otetaan vastaan... kai täällä muitakin miehenmittaisia on :)

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 13.7.2009 15:20
Kirjoittaja sasu
Kunnon penkit, matalalle ja taakse, ja rattiputkea jatkaa hieman + tekee uudet kiinnikkeet sille ja kääntää sitä hieman pystympään. Näin oon ainakin itelleni saanut inhimillisen ajoasennon, nimimerkillä 194cm.

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 13.7.2009 17:55
Kirjoittaja pressa
Jari teki penkin kiskon ja penkin väliin paksut lattaraudat joihin reiät siten että penkki tulee 15cm taemmaksi. Myös turvavyön alakiinnikeeseen teki siirtopalan n. 10 cm taemmaksi. Tällöin takamatkustajan pitää olla toki jalaton jos meinaa kuskin takana istua mutta kuski mahtuu kunnolla ajamaan. Ladassahan on onneksi tuo penkin kiskotus taaksepäin kalteva että kun siirtopalan tekee niin penkki myös laskee ja pääntilaa tulee myös lisää. Ladassahan säätö on todella pitkä (ja tarvittaessa kiskoon voi tehdä lisää lukituskohtia) niin silti lyhyemmillekin vielä säätö riittää.

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 13.7.2009 21:40
Kirjoittaja Jokari
No en ihan miehen mitoissa ole (185 cm) mut pitkät jalat on.

Tehdyt modikset:

- Kunnon jakkara, Recaro, istuinosa matalampi kuin orkkis
- 60 mm syvä ratti
- Rattitolppaa laskettu sen mitä vakiopultit antaa myöten
- kaasupolkimen vivusto säädetty niin että polkimen liike riittää juuri ja juuri avaamaan kakkoskurkun kokonaan ts. kaasupoljin on niin matalalla kuin mahdollista. Tärkeä juttu!

Polvet suussa pitää silti istua että ratti on sopivan lähellä, keppiinkin saa hieman kurotella ja kaasujalka on vänkyrällä + pää hipoo kattoa mutta 1000% vakiota parempi.
550 km päiväreissut ei ole vielä käynyt kuin operoidun oikean polven sekä myös nilkan päälle hieman. Muuten on mukavat puitteet suhailla. Syvempi ratti tulossa jossain vaiheessa vielä.

Meillä on nyt yhdessä ladassa 1700i kaasupoljin vaijereineen päivineen eikä se sen kummempaa helpotusta tuo kaasujalan asentoon koska ongelman perimmäinen syy on muualla.
Meinaa myös jäädä tuon vaijerikaasun antama liikevara vajavaiseksi kaasareille. Pitäs melkein olla vaijerikaari kaasarin kupeessa että saisi liikkeen riittämään.

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 14.7.2009 10:41
Kirjoittaja Qulle
Jokari kirjoitti:No en ihan miehen mitoissa ole (185 cm) mut pitkät jalat on.

Tehdyt modikset:

- Kunnon jakkara, Recaro, istuinosa matalampi kuin orkkis
- 60 mm syvä ratti
- Rattitolppaa laskettu sen mitä vakiopultit antaa myöten
- kaasupolkimen vivusto säädetty niin että polkimen liike riittää juuri ja juuri avaamaan kakkoskurkun kokonaan ts. kaasupoljin on niin matalalla kuin mahdollista. Tärkeä juttu!

Polvet suussa pitää silti istua että ratti on sopivan lähellä, keppiinkin saa hieman kurotella ja kaasujalka on vänkyrällä + pää hipoo kattoa mutta 1000% vakiota parempi.
550 km päiväreissut ei ole vielä käynyt kuin operoidun oikean polven sekä myös nilkan päälle hieman. Muuten on mukavat puitteet suhailla. Syvempi ratti tulossa jossain vaiheessa vielä.

Meillä on nyt yhdessä ladassa 1700i kaasupoljin vaijereineen päivineen eikä se sen kummempaa helpotusta tuo kaasujalan asentoon koska ongelman perimmäinen syy on muualla.
Meinaa myös jäädä tuon vaijerikaasun antama liikevara vajavaiseksi kaasareille. Pitäs melkein olla vaijerikaari kaasarin kupeessa että saisi liikkeen riittämään.
Mulla tosiaan ongelma on siinä että joudun ottamaan penkkiä tarpeeksi eteen että saan hyvän tuntuman rattiin ja vahdekeppiin... siinä vaiheessa sitten onkin polvet suussa.
Syvempi ratti ja matalampi penkki varmasti vähän auttaisi... kaasussa riittää nykysetillä just liikerata weberille. Sitä ei kyl pääse puukottaa paitsi vaijerikaarta reilusti lyhentämällä.
Meneekös mitkään paremmat jakkarat suoraan tuohon ladaan? Siis ihan jonkun muun auton penkkejä meinaan. Ratin keskiöön sais varmaan kohtuu helposti sen 50mm lisää syvyyttä... kunhan taas lomat loppuvat ja sorvitaitoiset tutut on töissä :)
Tuolla varaosaladassa taitaa olla tuo kaasupoljin vielä tallessa... sitä vois vähän katella jos vaikka saisi jonkun neronleimauksen :)

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 14.7.2009 11:56
Kirjoittaja START
ei taida mennä suoraan mistään jakkarat, mutta pienellä modilla mitkä vaan.
itse ajatellut, jos rattia painas prässissä syvemmäksi ja sitten sorvais vielä palikkaa väliin + laskis rattiputkee alemmas. fiatin lootassa tulee keppikin hiukan lähemmäks, ilman jatkopalaakin, joten keppikin tulee paremmaks jakka saan lootan kiinni. 2107 penkeillä saa pärjätä toistaseks

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 20.8.2009 10:52
Kirjoittaja Jukka L.
Ite muokkasin nappikseeni toyota avensiksen (99) vuotisen vaijeritoimisen kaasusysteemin. Vaijerille ei tarvinnut tehdä mitään,mutta kaasupolkimen vartta jouduin pikkasen modailemaan. Tuossa kuva tuosta masterpiecestä :D

Kuva

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 20.8.2009 20:05
Kirjoittaja Qulle
Tuohan näyttää oikein mielenkiintoiselta :)

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 20.8.2009 20:11
Kirjoittaja Jokari
Vaan eipä tuolla mitään saavuta niinkauan kuin kaasupoljin on samassa tasossa muiden polkimien kanssa. Kaasujalan vänkyrä asento ei liity polkimiin oikeastaan mitenkään. Tietysti jos kaasuvivusto on päin h*lvettiä säädetty ja poljin ylhäällä tapissa niin kyllä se siinä vaiheessa jo rupeaa häiritsemään.

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 21.8.2009 7:29
Kirjoittaja Qulle
Kunhan saan tämän selän taas siihen kuntoon, että voi kunnolla vääntäytyä ladan kimppuun, tutkin onko mahdollista säätää tuota kaasupoljinta alemmas. Voi kyllä olla että pitäisi laittaa tuo kaasuvivuston kiinnitys weberiin uusiksi jotta löysää tulee :(

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 24.8.2009 19:31
Kirjoittaja jukkis
ratti liikkuu fiatin tangolla siinä pitempi tanko eli 131 132 fiiusta käy suoraan taitais olla n 5cm

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 21.2.2011 22:31
Kirjoittaja Qulle
Nostellaas tämäkin vaikka ihan omaksi muistilistaksi.

Olikos itänaapurissa joku valmis ratkaisu tähän? Eli löytyykö vaijeritoimista kaasupoljinta?

Toki on vielä uudelleen tekemättä tuo weberin kiinnitys vivustoon ja sitä kautta mahdollinen liikkeen pienentäminen polkimessa -> poljin alemmas.

Jotenkin vain on sellainen olo että vaijeritoimisella sydeemillä tuo olisi helpompi toteuttaa.

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 22.2.2011 16:31
Kirjoittaja Soviet High-Tech
Sehän näissä Latuskoissa vähän on, että kun ergonomia on alunperin kuin venäläiselle sirkusapinalle suunniteltu, pitäisi muutoksia tehdä sen verta pirusti, ettei ole autoon nähden enää järkevää. :roll: Harrastehommat tietysti erikseen.

Itse ratkaisin asian vaihtamalla autoa. :lol: Vuoden päivät pystyi päästelemään Ladalla, kun lyhyttä työmatkaa tarvitsi ajaa 2-3 kertaa viikossa. Kun liikennöinti muuttui jokapäiväiseksi ja matka kasvoi, alkoi kroppa protestoimaan liikaa. Nyt voi siviiliautolla paahtaa vaikka vuorokauden putkeen kuten työkaluillakin. :wink:

Siinähän tuo jäi vara/kakkosautoksi, museorekisteriä odotellessa. :)

E: Ainiin, pituutta ei ole kuin 187cm, mutta kun ajaa työkseen, ei viiti enää vapaalla itteesä kiusata.

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 22.2.2011 22:39
Kirjoittaja Hannnu
Jokari kirjoitti:No en ihan miehen mitoissa ole (185 cm) mut pitkät jalat on.

Tehdyt modikset:

- Kunnon jakkara, Recaro, istuinosa matalampi kuin orkkis
- 60 mm syvä ratti
- Rattitolppaa laskettu sen mitä vakiopultit antaa myöten
- kaasupolkimen vivusto säädetty niin että polkimen liike riittää juuri ja juuri avaamaan kakkoskurkun kokonaan ts. kaasupoljin on niin matalalla kuin mahdollista. Tärkeä juttu!

Polvet suussa pitää silti istua että ratti on sopivan lähellä, keppiinkin saa hieman kurotella ja kaasujalka on vänkyrällä + pää hipoo kattoa mutta 1000% vakiota parempi.
550 km päiväreissut ei ole vielä käynyt kuin operoidun oikean polven sekä myös nilkan päälle hieman. Muuten on mukavat puitteet suhailla. Syvempi ratti tulossa jossain vaiheessa vielä.

Meillä on nyt yhdessä ladassa 1700i kaasupoljin vaijereineen päivineen eikä se sen kummempaa helpotusta tuo kaasujalan asentoon koska ongelman perimmäinen syy on muualla.
Meinaa myös jäädä tuon vaijerikaasun antama liikevara vajavaiseksi kaasareille. Pitäs melkein olla vaijerikaari kaasarin kupeessa että saisi liikkeen riittämään.
Ittellä kanssa melkein samanlainen setuppi:

-90mm syvä ratti
-rattitolpalle samat modit
-GSi astran rekarot, Tarvitsisi vielä hieno säätöä. Orkkis kiskoilla orkkis paikoilla, Niin on vähä turhan korkea vielä.

Itte pystyn ajeleen ladalla pitempääkin matkaa ilman että rupea paikat kipeytymään. Mutta sitten kun hyppää vaikka porukoitten passatin rattiin, niin ei tartte kun 15km ajaa niin selkä rupee hitsi :D

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Lähetetty: 23.2.2011 1:40
Kirjoittaja Jokari
En ole vieläkään saanut ostettua 90 mm syvää rattia, ehkä johtuen siitä että nahkaisen sellaisen löytäminen on hankalaa. Mokkanahkaista en taas kadulle huoli. Joskin mokkanahkainen ruori kunnon ajohanskoilla tarjoaa sellaisen liimaotteen että huhhuh...aika jees rataolosuhteissa mutta muuten ei viitsi lapaset kädessä ajella.

Muuten samoilla mennään paitsi nostin rattia vajaan sentin ylemmäs ettei oikealle kääntäessä enää käsi osu polveen. :lol: