Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Nyt kun tuo käynti on saatu tuohon sigun kanttilamppuun kuntoon, voisi koittaa tehdä jotain tuolla kaasupolkimelle kun ei tällainen 193cm pitkä äijänrumilus oikein pysty tuolla ajamaan kuin kaasupohjassa :)
Elikkä mikä olisi fiksuin ratkaisu? Alkuperäinen poljinhässäkkä mäkeen ja vaijeritoiminen kaasu jostain muusta autosta? Vai onko tullut vastaan joku näppärä tarvikepoljin-setti jostain tyyliin Motonetista tai vastaavasta?
Onko tuon alkupeäisen polkimen siirtäminen mahdollista kohtuu pienellä työllä?


Vinkkejä otetaan vastaan... kai täällä muitakin miehenmittaisia on :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
sasu
Viestit: 120
Liittynyt: 26.10.2008 17:44
Paikkakunta: Kerava

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja sasu »

Kunnon penkit, matalalle ja taakse, ja rattiputkea jatkaa hieman + tekee uudet kiinnikkeet sille ja kääntää sitä hieman pystympään. Näin oon ainakin itelleni saanut inhimillisen ajoasennon, nimimerkillä 194cm.
Avatar
pressa
Viestit: 10515
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jari teki penkin kiskon ja penkin väliin paksut lattaraudat joihin reiät siten että penkki tulee 15cm taemmaksi. Myös turvavyön alakiinnikeeseen teki siirtopalan n. 10 cm taemmaksi. Tällöin takamatkustajan pitää olla toki jalaton jos meinaa kuskin takana istua mutta kuski mahtuu kunnolla ajamaan. Ladassahan on onneksi tuo penkin kiskotus taaksepäin kalteva että kun siirtopalan tekee niin penkki myös laskee ja pääntilaa tulee myös lisää. Ladassahan säätö on todella pitkä (ja tarvittaessa kiskoon voi tehdä lisää lukituskohtia) niin silti lyhyemmillekin vielä säätö riittää.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No en ihan miehen mitoissa ole (185 cm) mut pitkät jalat on.

Tehdyt modikset:

- Kunnon jakkara, Recaro, istuinosa matalampi kuin orkkis
- 60 mm syvä ratti
- Rattitolppaa laskettu sen mitä vakiopultit antaa myöten
- kaasupolkimen vivusto säädetty niin että polkimen liike riittää juuri ja juuri avaamaan kakkoskurkun kokonaan ts. kaasupoljin on niin matalalla kuin mahdollista. Tärkeä juttu!

Polvet suussa pitää silti istua että ratti on sopivan lähellä, keppiinkin saa hieman kurotella ja kaasujalka on vänkyrällä + pää hipoo kattoa mutta 1000% vakiota parempi.
550 km päiväreissut ei ole vielä käynyt kuin operoidun oikean polven sekä myös nilkan päälle hieman. Muuten on mukavat puitteet suhailla. Syvempi ratti tulossa jossain vaiheessa vielä.

Meillä on nyt yhdessä ladassa 1700i kaasupoljin vaijereineen päivineen eikä se sen kummempaa helpotusta tuo kaasujalan asentoon koska ongelman perimmäinen syy on muualla.
Meinaa myös jäädä tuon vaijerikaasun antama liikevara vajavaiseksi kaasareille. Pitäs melkein olla vaijerikaari kaasarin kupeessa että saisi liikkeen riittämään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Jokari kirjoitti:No en ihan miehen mitoissa ole (185 cm) mut pitkät jalat on.

Tehdyt modikset:

- Kunnon jakkara, Recaro, istuinosa matalampi kuin orkkis
- 60 mm syvä ratti
- Rattitolppaa laskettu sen mitä vakiopultit antaa myöten
- kaasupolkimen vivusto säädetty niin että polkimen liike riittää juuri ja juuri avaamaan kakkoskurkun kokonaan ts. kaasupoljin on niin matalalla kuin mahdollista. Tärkeä juttu!

Polvet suussa pitää silti istua että ratti on sopivan lähellä, keppiinkin saa hieman kurotella ja kaasujalka on vänkyrällä + pää hipoo kattoa mutta 1000% vakiota parempi.
550 km päiväreissut ei ole vielä käynyt kuin operoidun oikean polven sekä myös nilkan päälle hieman. Muuten on mukavat puitteet suhailla. Syvempi ratti tulossa jossain vaiheessa vielä.

Meillä on nyt yhdessä ladassa 1700i kaasupoljin vaijereineen päivineen eikä se sen kummempaa helpotusta tuo kaasujalan asentoon koska ongelman perimmäinen syy on muualla.
Meinaa myös jäädä tuon vaijerikaasun antama liikevara vajavaiseksi kaasareille. Pitäs melkein olla vaijerikaari kaasarin kupeessa että saisi liikkeen riittämään.
Mulla tosiaan ongelma on siinä että joudun ottamaan penkkiä tarpeeksi eteen että saan hyvän tuntuman rattiin ja vahdekeppiin... siinä vaiheessa sitten onkin polvet suussa.
Syvempi ratti ja matalampi penkki varmasti vähän auttaisi... kaasussa riittää nykysetillä just liikerata weberille. Sitä ei kyl pääse puukottaa paitsi vaijerikaarta reilusti lyhentämällä.
Meneekös mitkään paremmat jakkarat suoraan tuohon ladaan? Siis ihan jonkun muun auton penkkejä meinaan. Ratin keskiöön sais varmaan kohtuu helposti sen 50mm lisää syvyyttä... kunhan taas lomat loppuvat ja sorvitaitoiset tutut on töissä :)
Tuolla varaosaladassa taitaa olla tuo kaasupoljin vielä tallessa... sitä vois vähän katella jos vaikka saisi jonkun neronleimauksen :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja START »

ei taida mennä suoraan mistään jakkarat, mutta pienellä modilla mitkä vaan.
itse ajatellut, jos rattia painas prässissä syvemmäksi ja sitten sorvais vielä palikkaa väliin + laskis rattiputkee alemmas. fiatin lootassa tulee keppikin hiukan lähemmäks, ilman jatkopalaakin, joten keppikin tulee paremmaks jakka saan lootan kiinni. 2107 penkeillä saa pärjätä toistaseks
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Jukka L.

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja Jukka L. »

Ite muokkasin nappikseeni toyota avensiksen (99) vuotisen vaijeritoimisen kaasusysteemin. Vaijerille ei tarvinnut tehdä mitään,mutta kaasupolkimen vartta jouduin pikkasen modailemaan. Tuossa kuva tuosta masterpiecestä :D

Kuva
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Tuohan näyttää oikein mielenkiintoiselta :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Vaan eipä tuolla mitään saavuta niinkauan kuin kaasupoljin on samassa tasossa muiden polkimien kanssa. Kaasujalan vänkyrä asento ei liity polkimiin oikeastaan mitenkään. Tietysti jos kaasuvivusto on päin h*lvettiä säädetty ja poljin ylhäällä tapissa niin kyllä se siinä vaiheessa jo rupeaa häiritsemään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Kunhan saan tämän selän taas siihen kuntoon, että voi kunnolla vääntäytyä ladan kimppuun, tutkin onko mahdollista säätää tuota kaasupoljinta alemmas. Voi kyllä olla että pitäisi laittaa tuo kaasuvivuston kiinnitys weberiin uusiksi jotta löysää tulee :(
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
jukkis

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja jukkis »

ratti liikkuu fiatin tangolla siinä pitempi tanko eli 131 132 fiiusta käy suoraan taitais olla n 5cm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Nostellaas tämäkin vaikka ihan omaksi muistilistaksi.

Olikos itänaapurissa joku valmis ratkaisu tähän? Eli löytyykö vaijeritoimista kaasupoljinta?

Toki on vielä uudelleen tekemättä tuo weberin kiinnitys vivustoon ja sitä kautta mahdollinen liikkeen pienentäminen polkimessa -> poljin alemmas.

Jotenkin vain on sellainen olo että vaijeritoimisella sydeemillä tuo olisi helpompi toteuttaa.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Soviet High-Tech

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja Soviet High-Tech »

Sehän näissä Latuskoissa vähän on, että kun ergonomia on alunperin kuin venäläiselle sirkusapinalle suunniteltu, pitäisi muutoksia tehdä sen verta pirusti, ettei ole autoon nähden enää järkevää. :roll: Harrastehommat tietysti erikseen.

Itse ratkaisin asian vaihtamalla autoa. :lol: Vuoden päivät pystyi päästelemään Ladalla, kun lyhyttä työmatkaa tarvitsi ajaa 2-3 kertaa viikossa. Kun liikennöinti muuttui jokapäiväiseksi ja matka kasvoi, alkoi kroppa protestoimaan liikaa. Nyt voi siviiliautolla paahtaa vaikka vuorokauden putkeen kuten työkaluillakin. :wink:

Siinähän tuo jäi vara/kakkosautoksi, museorekisteriä odotellessa. :)

E: Ainiin, pituutta ei ole kuin 187cm, mutta kun ajaa työkseen, ei viiti enää vapaalla itteesä kiusata.
Avatar
Hannnu
Viestit: 187
Liittynyt: 1.12.2008 1:34
Paikkakunta: Janakkala/Turenki

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja Hannnu »

Jokari kirjoitti:No en ihan miehen mitoissa ole (185 cm) mut pitkät jalat on.

Tehdyt modikset:

- Kunnon jakkara, Recaro, istuinosa matalampi kuin orkkis
- 60 mm syvä ratti
- Rattitolppaa laskettu sen mitä vakiopultit antaa myöten
- kaasupolkimen vivusto säädetty niin että polkimen liike riittää juuri ja juuri avaamaan kakkoskurkun kokonaan ts. kaasupoljin on niin matalalla kuin mahdollista. Tärkeä juttu!

Polvet suussa pitää silti istua että ratti on sopivan lähellä, keppiinkin saa hieman kurotella ja kaasujalka on vänkyrällä + pää hipoo kattoa mutta 1000% vakiota parempi.
550 km päiväreissut ei ole vielä käynyt kuin operoidun oikean polven sekä myös nilkan päälle hieman. Muuten on mukavat puitteet suhailla. Syvempi ratti tulossa jossain vaiheessa vielä.

Meillä on nyt yhdessä ladassa 1700i kaasupoljin vaijereineen päivineen eikä se sen kummempaa helpotusta tuo kaasujalan asentoon koska ongelman perimmäinen syy on muualla.
Meinaa myös jäädä tuon vaijerikaasun antama liikevara vajavaiseksi kaasareille. Pitäs melkein olla vaijerikaari kaasarin kupeessa että saisi liikkeen riittämään.
Ittellä kanssa melkein samanlainen setuppi:

-90mm syvä ratti
-rattitolpalle samat modit
-GSi astran rekarot, Tarvitsisi vielä hieno säätöä. Orkkis kiskoilla orkkis paikoilla, Niin on vähä turhan korkea vielä.

Itte pystyn ajeleen ladalla pitempääkin matkaa ilman että rupea paikat kipeytymään. Mutta sitten kun hyppää vaikka porukoitten passatin rattiin, niin ei tartte kun 15km ajaa niin selkä rupee hitsi :D
Lada 2104 1700i 96`
Kalleriaan->http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/in ... ?cat=10722

VW Passat 2.5 V6 TDI 4Motion 01'
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kanttilampun kaasupolkimen mahdollinen parantelu

Viesti Kirjoittaja Jokari »

En ole vieläkään saanut ostettua 90 mm syvää rattia, ehkä johtuen siitä että nahkaisen sellaisen löytäminen on hankalaa. Mokkanahkaista en taas kadulle huoli. Joskin mokkanahkainen ruori kunnon ajohanskoilla tarjoaa sellaisen liimaotteen että huhhuh...aika jees rataolosuhteissa mutta muuten ei viitsi lapaset kädessä ajella.

Muuten samoilla mennään paitsi nostin rattia vajaan sentin ylemmäs ettei oikealle kääntäessä enää käsi osu polveen. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin