110 Ajonestolaite
110 Ajonestolaite
Kaverilla on 110:ssä ilmeisesti ajonestolaite jumittunut päälle eikä saada autoa käyntiin(pieni punainen merkkivalo vilkkuu kojelaudessa ja kuskin ovea avattaessa summeri soi). Se ilmeisesti toimii jotenkin noiden ovikytkimien kanssa? Muut ovivalot kyllä toimii mutta apumiehen ovikytkin on mykkänä. Onkohan sillä jotain tekemistä asian kanssa? Missähän se ajonestolaitteen rele oikein sijaitsee? Itsellä ei ole näistä 110:stä mitään havaintoa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
se ajon estolaitehan taitaa reagoida vain kuljettajan oven toimintoihin eli jos sen kytkin toimii ja sen myötä sisävalo ja sen näyttötaulun ovimerkkivalo toimii, niin vika on sitten kai siinä ajonestolaitteessa. Sen ajonestolaitteen taisi saada jotenkin kytkettyä poispäältäkin, kytketään joku - johonkin siellä ajonestolaitteen liittimessä joka sijaitsee jossain ruiskunohjain yksikön vieressä siellä keskikonsolissa.

Minä olen kesälläkin pitänyt sisävaloa päällä sen takia,että siitä havaitsee toimiiko ovikytkin,joka myös ohjaa käynnistyksenestolaitetta.Kannattaa katsoa ettei ovikytkimen nasta ole jäänyt pohjaan.Seuraavaksi irroittaisin ovikytkimen(ristipää) ja maadoittaisin abikoliittimen auton runkoon.Tietysti kaikki sulakkeet kannattaa katsoa.Varapampulankin voi ottaa käyttöön.Kun ostin uutena 110:n niin kysyin asiaa myyjältä ja hän sanoi vain kerran olleen tapauksen,että ajonestolaite oli fyysisesti mennyt rikki.
Vielä tästä sen verran....Sain Deltasta taannoin oikein ohjeet ajoneston poiskytkemiseksi, silloin omistin vielä 8 venttiilisen Sedanin. Siinä oli toisinaan ongelmana että pampula ei suostunut kytkemään mokomaa pois. Taannoin seisottiin sitten Jämsässä yöllä matkalla kohti Joensuuta. Parinkymmenen minuutin jälkeen onnistuin starttaamaan auton. En kylläkään niiden ohjeiden avulla saanut sitä kytkettyä pois. Signaali kiertää ainoastaan kuskin puoleisen ovinupin kautta. Ajoneston releestä en itsekään tiedä, releet on minulla merkitty ainoastaan numeroilla, opaskirja on muun muassa tässä asiassa surkea. Tämää pätee myös nykyiseen 16v farkkuuni. Kannattaa tarkastaa ovinupin liittimet, minulla oli siellä hapettumia jotka sitten aiheutti jonkin sortin johtumishäiriöitä. Putsasin ne, voitelin ja volaa, kaikki valot paloivat. Tosin en huomannut mitään muutosta ajoneston toimintaan. Korjaamolla sanoivat, että jos ajonesto on jälkikäteen asennettu, yleensä aina tulee ongelmia.
Olen huomannut, että ajonesto ei toisinaa aktivoidu ottamaan vataan "ajonestopampulan" signaalia. Tämä johtuu siitä, että kuljettajan oven ovikytkin (ainoa ovi, joka aktivoi ajonestolaitteen) ei toimi. Silloin riittää, kun painelee ovikytkintä ja saa sen "hereille". Joskus, kun istun pidempää autossa parkissa ja ajonesto menee päälle, niin saan sen aktivoitua "kuuntelutilaan" käyttämällä sytytysvirrat päälle. Tämä on sikäli kätevää, ettei näytä niin hölmöltä, kun turhaan avaa ja sulkee ovea.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Tänään oli aika jännät paikat,110 sammu työpaikan pihaan eikä millään käyntiin.Ajotietokone ilmoitti error 1570 puuttuva signaali-ajonestolaite.Räpläsin virtalukkoa ja ovea edestakaisin.Näytti että mokkula toimii,antoi valo-ja äänimerkin oikein.Ei vaan edes lupaa.Rupesi jo kylmää hikeä pukkaamaan,että on hajonnut koko ajonesto.
Ruokatunnilla rassaamaan uudestaan,otin akun irti,tarkistin sulakkeet ja nitkuttelin releitä ja johtoliitoksia.Puhdistin ovikytkimen.Irrotin vielä ajotietokoneen.Akku kiinni ja kokeilemaan.Napista käyntiin ja on toiminut useamman käynnistyksen.Oliko jossain kosketushäiriö tai jotain?Jännät paikat muutaman seuraavan päivän,lähteekö tulille,vai ei.
Ruokatunnilla rassaamaan uudestaan,otin akun irti,tarkistin sulakkeet ja nitkuttelin releitä ja johtoliitoksia.Puhdistin ovikytkimen.Irrotin vielä ajotietokoneen.Akku kiinni ja kokeilemaan.Napista käyntiin ja on toiminut useamman käynnistyksen.Oliko jossain kosketushäiriö tai jotain?Jännät paikat muutaman seuraavan päivän,lähteekö tulille,vai ei.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
jos ajonesto "tilttaa" niin ensimmäinen huoltotoimenpide on irrottaa akun miinuskenkä viideksi minuutiksi
tämänjälkeen kenkä kiinni ja yleensä pelaa
vaikka ovikytkin ei pelaisikaan niin ajonesto herää valmiustilaan kun kääntää virta-avaimesta virrat viideksi sekunniksi päälle ja sitten pois
tämänjälkeen kuittaus ja käyntiin
tämänjälkeen kenkä kiinni ja yleensä pelaa
vaikka ovikytkin ei pelaisikaan niin ajonesto herää valmiustilaan kun kääntää virta-avaimesta virrat viideksi sekunniksi päälle ja sitten pois
tämänjälkeen kuittaus ja käyntiin
toiii varmasti, kun liikauttaa
Tuossa edellä on ollut varsin hyviä ohjeita ajonestolaitteen häiriköinnin varalle.
Meikäläisellä laite on myös lakkoillut. Yleensä auttoi, kun painoi sormaella oven kamanassa olevaa nappulaa. Kerran siinä suhteesakin tuli vaikeuksia, mutta lähti auto kuitenkin.
Sittemmin olen huomannut, ettei nappulaa tarvitse painaakaan: riittää, kun raottaa ovea ja liikauttaa nappia vähän sivusuunnassa.
En ole pannut toistaiseksi mitään kontaktia edistävä ainetta napin tienoille.
Mikä mahtaa olla tuon painonapin toimintaperiaate? Olisiko siitä missään (kaava)kuvaa?
Meikäläisellä laite on myös lakkoillut. Yleensä auttoi, kun painoi sormaella oven kamanassa olevaa nappulaa. Kerran siinä suhteesakin tuli vaikeuksia, mutta lähti auto kuitenkin.
Sittemmin olen huomannut, ettei nappulaa tarvitse painaakaan: riittää, kun raottaa ovea ja liikauttaa nappia vähän sivusuunnassa.
En ole pannut toistaiseksi mitään kontaktia edistävä ainetta napin tienoille.
Mikä mahtaa olla tuon painonapin toimintaperiaate? Olisiko siitä missään (kaava)kuvaa?
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...