Skoda For Man -91 MiäHelle

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Täytyy tästäkin vähän tärättää.

Pantiin siis aamulla tämä tulille vajaan vuoden seisonnan jälkeen. Tuossa se oli maannut RotoMiehen pihassa. Tästähän sain ne Favoritin vanteet, jotka ovat FINEn taka-akselilla.

Käyntikoneisukseen kuului takajarrurumpujen herkistelyä, käynnistyskokeilua ruikkimalla polttonestettä kaasariin, vesipuolen laitto syylärinkiinnityksineen, pensapuolen laitto kiinni, polttonestettä tankiin.

Sittenpä täyttelemään jäähdytysjärjestelmää. Kiehauttelin hieman kolme kertaa, jotta saatiin ilmalukot varmasti pois. Tässähän neste kiertää paisunnan kautta syylärille ja lohkosta takaisin paisuntaan kun painetta tulee järjestelmän ja nesteiden kuumetessa. Syylärissä itsessään ei ole korkkia. Täytettiin kyllä ylävesiletkusta lohkoon päin, kunnes paisari tulvi.

Mutta kiehauttelu auttoi. Varmasti täyttyi. Ja kiehahti itsekseen, koska Lekti ei pörähtänyt. Tässähän on samanlainen syylärin alanurkassa oleva lämpöanturi kuin sähkölektisissä Ladoissa.

Lämpöanturi oli sökö, joten laitoin flektin jatkuvatoimiseksi, mistä ei ole kesällä mitään haittaa. Lämpöjä tämä pitää hyvin.

Saatiin viimein liikkeelle. Moottori toimii moitteettomasti, kuten apulaitteetkin. Jarruvaloja ei ensin saatu vilkkumaan, mutta en nyt niihin jaksanut juurikaan kiinnittää huomiota.

Vesijärjestelmä piti, vaikka syylärin muoviosia oltiin jouduttu korjaamaan. Ylävesiletkun ulostulo syyläristä oli ongelmallinen. Liitos oli murtunut. Mutta siihenpä murtuneen kohdan sisään viritettiin metalliputkenpätkä ja hyvin pelasi.

Kävin vähän ajelemassa. Etujarrut olivat pahasti jumissa. Vekotin ei meinannut ensin edes hievahtaa paikoiltaan. Takajarrutkin varmaan laahasivat, mutta jarrut kuitenkin olivat olemassa.

Menee siis etu- ja varmaan takajarrujenkin herkistelyksi ensin tämä värkkäys. Liian suuret Ladan takapyörät kahnuttivat takalokarin muovikyhmyyn. Mitäpä tuosta.

Kun saan herkisteltyä jarrut niin lataan alle nuo alkuperäiset Felician Alut ja sitten taas leikitään.

Ihan mielenkiintoinen peli. Ruostetta näkyvissä lähes olemattomasti. Pohjasta en sano mitään vielä.

Mutta jos tämä on Rimpula ja RäminäHärpäke niin mitä nuo TakaPotkut sitten ovat? Ei kehtaa edes keksiä niille sitten niiden oikeita nimiä. Tällä kyllä Joensuuhun päästelee helposti. Ehkä tämä sitten joskus paljastaa karut puolensa, mutta tuo ensiajelu ei ainakaan mitään katastrofia lupaa. En minä enää huonoja vekottimia vastaan ota. On tässä jo sen verran kokemusta takataskussa.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 1.7.2009 0:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Skoda For Man -91 MieHelle

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Koska tämä osoittautua Formaniksi eli For Man ja päivä oli Hellettä täynnä kun Miä ton otin vastuksiksein niin siitä tuli sitten MiäHelle. Ja hellehän tekee miähelle kaikkea ihmeellistä.

Siispä tällä logiikalla nimi on Ansaittu ja oikea.

Niin ja Miähellehän tämä tuli vastuksiksi. Piti eräiden muiden hakea tämä RalliAutoksi, mutta kun Railerin vinssi ei tahtonut saada tätä liikkeelle niin jättivät sikseen ja menivät varmaan KaljanJuontiin. Ei ne tällaiset kaikkien näpissä Liikahda. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pitänee tänään irroitella etupyörät ja katsoa noita jarrujuttuja. Lie sitten siellä jokin pommi odottamassa, mutta sittenpä näkyillään.

Pitäisiköhän olla jotain Bräkleen -tyyppistä ainetta tuossa hommassa vai menisikö ihan CRC -liuotuksella? Toivottavasti ei tarvitse purkaa koko satuloita irti. No, onnistuuhan sekin kyllä.

Sitten olisi pesu ja imurointi. On melko musta tuo valkoisen MiäHellen katto. Pesupaikka on hyvä, joskaan sinne ei ihan päivällä uskalla tätä ajella. Eli kunnon liuotinpesu ja vaikka toinen sitten mäntysuovalla. Ai kun nyt olisi vanhat ajat Tehtaalla. Mökälle eli mäntyöljykeittämölle vaan auto ja kuumaa suopaa suoraan putkesta tai letkusta auton päälle ja harjausta. Sitten vain kuumaa vettä vaikka syöttövesipuolelta paineella niskaan ja jo kiiltää hapettunutkin pinta melkein. No, nämä ajat ovat ohi.

Onneksi moottoritila on erittäin siisti. Aina kun pesen moottoreita, jotain pientä hyökkää kiusaamaan.

Takarummutkin on aukaistava. Riippuu kyllä täysin päivälämpötiloista se, mitä viitsii tehdä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jo on tsekki- tai slovakki-ingenjööri vekottimia keksinyt. Jarruputkissa 11mm ja jarrusatulassa 14mm pultteja. Ja kaikkea muuta kivaa.

Toinen satula on irti ja purettu palasiksi, vaan eipä mäntä liiku millään. Liuotettu on vaikka kuinka kauan, hakattu satulan runkoa monesta suunnasta ja monella tekniikalla sekä lyöty mäntää sisään. Ei tapahdu mitään eli...

Mutta hei! Minähän sain Pavlovitsilta massiivisen ulosvetäjän. Taitaa vain olla tähän liian massiivinen. Ja vaikka sen männän saisikin ulos, tekeekö koko sylinterikokonaisuudella mitään kun se on noin jumissa. Eipä varmaan.

Oikealla puolella taas satulan toinen 14mm pultti ei sitten halunnut aueta. Halusi vain muljahtaa. Taisi olla jo valmiiksi kulunut kanta. Vaikka oli priima 12kulmaholkki ja 6kulmaholkki niin ei mitään. Venttiilinvääntäjän konstikin oli kelvoton. Eli pyöristyi. Lähtisi varmaan jos saisin vähän viilailtua ja hakattua 13mm holkin paikalleen. Jääpä nähtäväksi. Liuotuksessa on tuokin ja saa nyt olla hamaan huomiseen asti tai vaikka niin kauan, kun viedään tuo Kuuskoskeen. Sellainen Vekotin tämä on. Tämä on tätä Laatua Rautaesiripun takaa. Kaikkea sitä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jos minä en antanut kun sen ison ulosvetäjän, niin käy hakemassa puolta pienempi. Kertaakaan ei ole käytetty ja tuskin käytetäänkään.

Eläkä ala niiden Skodien kanssa telekkuammaan.
Tosin jos minulla olisi peukalo eri paikassa ja samanlainen piha kuin sinulla, ostaisin tuon myytävänä -palstan -63 Octavian.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitos jällee Pavlovits. Katsellaan niitä juttuja sitten kun joudetaan. Niin se -63 Oktavia on vielä vailla uutta kotia. Onneksi en havittele sitä. Ja otan neuvosta Onkeeni. Tuo Formanni pannaan vaan sellaiseen ajokuntoon, että sillä joko ajetaan vähän aikaa Kovaa tai sitten se myydään ihan vaan pikkurahasta. Mitään järkeä tämän laitossa tuskin on, mutta kone on melkoisen hyvä ja koppakin kohtuulinen. Sisusta on lähes ehjä.

No, kunhan kokeilen pikkumäärän telekkuamista. Äkkiäpä se minua opettaa jos en ajoissa ota Onkeeni. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt on sitten tämän Vermerin kokka kohti taivaita. Molemmat etujarrut purettu. Ainoastaan männät on irrottamatta sylinterirungoista. Tämäpä ei aivan yksinkertaiselta vaikutakaan. Muuten osat ovat ehjiä ja hyväkuntoisia.

Oli tilaa kömpiä alle. Ei mitään huomautettavaa. Massaus on ehjä eikä ruosteita näy ainakaan toistaiseksi sen alta. Ainoastaan helmakotelon lieve on rusteessa siitä mihin ne immeiset aina sitä tunkkia tarjoavat. Ei voi tyhmempää touhua olla. No, eiväthän kaikki näitä räpellä.

Koitetaan painaa Naapurin kanssa tuo sylinteri vähän sisään ja tätä kautta liikkeelle. Sitten se tuleekin kolistelemalla ulos. On liuennut koko öölönä päevän ja yönkin. Kun se vähän liikahtaa, niin sitten hammeroidaan sylinterirunkoa niin, että männän pää on ylöspäin. Näin tärinä ja liikevoima pakottavat männän ulos. Samoinhan tehdään kirvesvarrelle tai harjanvarrelle varren päätä hakataa pystyssä johonkin, lolloin varsi pomppaa ylöspäin nopeammin kuin siinä reiällä kiinni oleva työstölaite. Hyvin uppoaa syvemmälle varsi riässä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Männät saatiin ruuvipenkillä painumaan sisään, mutta ulos eivät tule millään konstilla paitsi...

Nämä sylinterirungot mäntineen Paistetaan, hiillostetaan ja kuumennetaan hehkumaan. Tämä on vanha konsti kuulemani mukaan.

Luultavasti mäntä on hieman eri sekoitetta kun valurautarunko. Jokin siellä näin ainakin liikahtaa. Ja tiivistekumi palaa varmasti pois välistä haittaamasta.

Miten tämä tehdään SuomalaisUgrilaisissa piharemonteissa. Ei ole kaasuliekkiä, sytkäreistä on kaasu loppu, tulitikku poltaa sormet, tohoa en viitsi käyttää...

Tietenkin tämä tapahtuu Saunassa, kuten kaikki SuomalaisKansalliset tärkeät asiat. Eilen saunoin. Saunon ehkä tänäänkin. Siis laitetaan Sauna esilämmitykseen ja odotetaan hiillosta. Sitten vain valurautamötikät hiillokselle kun Makkarat konsanaan. Annetaan kypsyä ja noukitaan pois. Kun nämä ovat työstölämpöiset, voidaan alkaa mäntää liikutella suuntaan jos toiseen.

Mitäs moisesta sanotte? Markku on ainakin aina ollut riemuissaan näistä minun saunatunauksistani. Jos ei sauna, viina ja terva...Niin... :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kukaan ei ole Seppä Syntyessään sanotaan. Mutta siihen voi oppia. Männät lähtivät ulos sylinteristä että holahti vaan kun etsi oikean asennon ja oikean paikan lyödä.

Ai niin! Miksi iloitsisin. Eihän minusta ole kuitenkaan mihinkään. Näin ainakin niin monet ovat Huudelleet :oops: :( :cry:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Männäthän saa sylinteristä ulos myös autolla itsellään, pistetään jarruletku satulaan kiinni ja pumpataan jarrua. Männät tulee iloisesti ulos. vähän myöhässä ohje kun kerta sait pois jo männät.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja jta »

Evreka kirjoitti:Männäthän saa sylinteristä ulos myös autolla itsellään, pistetään jarruletku satulaan kiinni ja pumpataan jarrua. Männät tulee iloisesti ulos. vähän myöhässä ohje kun kerta sait pois jo männät.
Ainahan tämäkään ei onnistu jos männät on todella jumissa. Paineilmakin on pätevä apu. Mutta joskus on vain raaka voima ainoa vaihtoehto.

Mutta voisin PöyhöinKuusaalt suositella sulle että hommaat sellaisen pienen käsitöhön. Pätevä tälläisissä pienissä hommissa mihin ei isompia kaasuvehkeitä kehtaa viritellä. Käyttökohteita on autohommista vaikka pesän sytytykseen ja kaikkeen siltä väliltä. Poltin
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitokset vinkeistä. Täytynee vaikka Venäjältä katsella Tohoa. Tässä tapauksessa männät eivät millään liikahtaneet jarruhydrauliikkavoimalla. Täysin toivotonta.

Mäntiä siis jouduttiin jo liottelun jälkeen painamaan sisään suuressa ruuvipenkissä. Silti vähemmän liuotettu mäntä ei tahtonut liikahtaakaan.

PikkuToho voisi tosiaan olla hankkimisen arvoinen. Kaasuvehkeitä ei ole eikä ole varaa toistaiseksi hankkiakaan. Naapurissa kylläkin on, joten jos on vaikeampi kohde niin täytyy käydä siellä MersuMiehen pakeilla.

Mutta ideointi on tosiaankin tervetullutta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kävin sitten ostamassa etujarrutiivistesarjat. Oli vähän vaikeaa näillä myyjillä. Ei muka ollut, mutta kun ovat vain tietokoneen varassa niin ei ihme. Samanlaiset on muutamassa muussakin SkodaMallissa, joten löytyihän ne ja oikeaa kokoa kun pyysin tavaraa näytille.

Huomenna kootaan nuo etujarrut. Tänään avaan takarummut ja katselen ne kuntoon tai toivottavasti tulevat kuntoon pelkällä Katseella eli SilmättelyHoidolla. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taitavat sitten nämä olla ensimmäiset jarrut jotka laitan. Mistään vekottimesta en ole koskaan jarruja laittanut. Ei ole juurkikaan tarvinut.

Jarruja käytetään vähän, mutta kuitenkin sen verran etteivät juutu. Tällä metodilla olen saanut jarruni kestämään kauan.

Esim. TIINE -vainaasta ei laitettu kertaakaan jarruja. Se oli minulla ajossa syksystä 2001 kevääseen 2007. Taisi olla vielä jonkun pätäkän tämän jälkeenkin. Samoilla jarruilla mentiin.

Olen minä jarrusysteemejä muuten rumppaillut ja purkanut huvikseen. No, toki tuli tuohon IIZIin vedettyä ne putkitukset taakse asti ja samallahan ne oli rummut ja sylinterit sekä liinamekanismit mäjellä. Mutta esim. ilmausta en ole koskaan vielä tehnyt. Tässä se sitten harjotellaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Skoda For Man -91 MiäHelle

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kyllä se ilmaaminen yksinkin onnisuu, mutta kaverin kanssa helpommin. isä Pavelilla kun oli se autokorjaamo, niin aina 50-luvulta lähtien sai olla jarrua polkemassa.
Painetta-kiinni-painetta-kiinni.
Siinä olivat ne vuorosanat.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin