Tyhjäkäynti kylmänä
-
esa
Tyhjäkäynti kylmänä
Morjesta kaikki! Tuli hommattua -92 1500 automaattihuikalla ja katalysaattorilla.Muuten nappikunnossa mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset pysyy n 3000 turhankin kauan ennenkuin lämpenee ja kierrokset laskee normaaliksi. Toki huikan tarkoitus on pitää kierrokset korkeammalla kylmänä mutta että noin kovana, aika tavalla huutaa. Millähän sistä saisi vähän säädettyä ettei hajoo turhanpäiten. Auto on n 70 000 ajettu ja muuten huollettu. Kiitos vastauksista etukäteen ! t Esa Ps. Saattaa tulla toiseen kertaan kun en oo kovin hyvä tässä viestihommassa..
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
Hei
Tuo puoli automaatti ryyppy lähtee päältä / tai vähenee moottorin jäähdytysnesteen lämmetessä. Tämän saa tapahtumaan kun välillä polkaiset kaasupolkimen nopeasti aivan pohjaan ja vapautat polkimen.
Jos kone huutaa edelleen on syy tuossa vivustossa joka kaipaa huoltoa. Kun et kerran maininnut vian olevan myös lämpimänä on vika nyt käyttäjässä (tarvitaan siis koneen lämmetessä muutama välipolkaisu).
Toki tyhjäkäyntiä kylmänä voi säätää. Tästä lisää tuolla teknisessä osiossa jossa USEIN kysytyt kysymykset ja siellä ASTEK tai ASTEEKKI.
Huom: Jos säädät kesällä voi se olla säädettynä liian pienelle tuota 30-40 asteen pakkasia varten.
Tuo puoli automaatti ryyppy lähtee päältä / tai vähenee moottorin jäähdytysnesteen lämmetessä. Tämän saa tapahtumaan kun välillä polkaiset kaasupolkimen nopeasti aivan pohjaan ja vapautat polkimen.
Jos kone huutaa edelleen on syy tuossa vivustossa joka kaipaa huoltoa. Kun et kerran maininnut vian olevan myös lämpimänä on vika nyt käyttäjässä (tarvitaan siis koneen lämmetessä muutama välipolkaisu).
Toki tyhjäkäyntiä kylmänä voi säätää. Tästä lisää tuolla teknisessä osiossa jossa USEIN kysytyt kysymykset ja siellä ASTEK tai ASTEEKKI.
Huom: Jos säädät kesällä voi se olla säädettynä liian pienelle tuota 30-40 asteen pakkasia varten.
Lada rules
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
välillä polkaiset kaasupolkimen nopeasti aivan pohjaan ja vapautat polkimen.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
Toyota Carina II vuodelta -83 oli jonkinlainen Axtec ilman vähäpäästöisyyttä. Ali- ja ylipaineletkua niin pirusti. Kukaan ei suostunut yrittämään säätää tyhjäkäyntiä. Aikansa se toimi juuri polkaisuperiaatteella kuten moni muukin ns. automaattiryyppyinen, mutta kun toiminta lakkasi niin tyhäkäynti huusi. Onneksi päästörajat olivat sellaiset että ei ollut onkelmaa. Vai mitattiinko noista päästöt sitä en muista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
Kannattaa pestä se kaasuvivusto erittäin puhtaaksi ja sitten voidella ohuella öljyllä. Mikäli ryyppyläppä tarttuu hieman niin kakkoskurkkukaan ei avaudu. Puhtaus on puolet toiminnasta näissä axtec kaasuttimissa.
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
Ja mikä ohjekirja on siis kyseessä?? Mitä itse olen luksenut niin kyseisen mallin ohjeklirjassa mainitaan tuo kaasupolkimen painallus.
Astek järjestelmässä on täysin mekaaninen kylmäkäynnin säätöjärjestelmä ja ei muuta asentoaan ilman tuota kaasupolkimen "hipaisua".
Mitä siis itse tekisin: Voitelisin vivuston ja puhdistaisin sen. ja jos edelleen on kylmänä korkea tyhjäkäynti = hiukka säätöä (lue Usein kysytyt kysymykset).
Mutta talvella vasta suorittaisin tuon säädön.
Astek järjestelmässä on täysin mekaaninen kylmäkäynnin säätöjärjestelmä ja ei muuta asentoaan ilman tuota kaasupolkimen "hipaisua".
Mitä siis itse tekisin: Voitelisin vivuston ja puhdistaisin sen. ja jos edelleen on kylmänä korkea tyhjäkäynti = hiukka säätöä (lue Usein kysytyt kysymykset).
Mutta talvella vasta suorittaisin tuon säädön.
Lada rules
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
Mielenkiintoista joskus perehtyä näihin. Olen onnekas kun sain Konelan/Deltan Axtec -korjaamokansion. Ei kai parempaa tilannetta voisi olla kun alkaa näitä räpeltää. 
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
-
esa
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
Enpä tosiaan älynnyt kertoa että "vika" ilmenee vain kylmäkäynnistyksessä. No nyt tuli uusi aamu ja jo ohjekirjaa (onneksi on mukana) lukeneena suoritin käynnistyksen niinkuin pitääkin; käynnistyi heti ja kierroksetkin putosivat kaasupolkimen hipaisun jälkeen n 2500 ja pienen lämmittelyn (n 3 min) jälkeen liikenteeseen jossa kierrokset laskivat normaalille tyhjäkäyntiluvuille melkein heti. Eli käyttäjässä vika ja puhdistan + voitelen vivut kuten neuvottiin.
Kiitokset vielä kaikille, hyviä neuvoja !
Onko muuten kukaan törmännyt tummanpunaiseen 1,7 ruiskusedaniin vm -96 jonka perässä on tshiguli-lätkä Lada-merkin tilalla? Harmittaa vieläkin kun myin pois, 50t ajettu tosi siisti auto jonka ostin Imatran Deltasta vaihdelaatikkovikaisena (pääakselin laakeri mennyt) ja laakerinvaihdon ja kytkinpaketinvaihdon jälkeen oli kuin uusi (Jevgenin paja vanhalla Vuosaaren telakka-alueella, nyt Herttoniemessä). Tshiguli-merkin ostin Venäjän reissulta. Rekkaria en nyt muista.
Kiitokset vielä kaikille, hyviä neuvoja !
Onko muuten kukaan törmännyt tummanpunaiseen 1,7 ruiskusedaniin vm -96 jonka perässä on tshiguli-lätkä Lada-merkin tilalla? Harmittaa vieläkin kun myin pois, 50t ajettu tosi siisti auto jonka ostin Imatran Deltasta vaihdelaatikkovikaisena (pääakselin laakeri mennyt) ja laakerinvaihdon ja kytkinpaketinvaihdon jälkeen oli kuin uusi (Jevgenin paja vanhalla Vuosaaren telakka-alueella, nyt Herttoniemessä). Tshiguli-merkin ostin Venäjän reissulta. Rekkaria en nyt muista.
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
Kirja oli Lada Samara axtec katalysaattorit korjausopas. Konelan tekemä käsikirja josta selviää pakokaasujen puhdistusjärjestelmän rakenne, toimintaperiaate ja korjaus- ja huolto-ohjeet.Ja mikä ohjekirja on siis kyseessä?? Mitä itse olen luksenut niin kyseisen mallin ohjeklirjassa mainitaan tuo kaasupolkimen painallus.
Ei siis ohjekirja niin kun saattoi käsittää.
Laitteisto joka avaa kaasuttimen ilmaläppää moottorin lämpiämisen myötä,koostuu "Bi"-metallijousesta,lämpökammiosta sekä vipu-ja käyttötankojärjestelmästä. moottorin asteittain lämmetessä jäähdytysnesteen vaikutuksesta "Bi" metallijousen vapaa pää siirtyy ja vipujärjestelmän avulla avaa ilmaläppää,kääntäen samanaikaisesti porrastuksella varustettua epäkeskoa alentaen täten nopean tyhjäkäynnin kierroslukua. Ilmaläpän täydellinen avautuminen tapahtuu jäähdytysnesteen ollessa +70...75*C moottori siirtyy käymään normaalia tyhjäkäyntiä lämpötilan ollessa +50...55*C.
Tuolla on tuokin http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 3&start=15 yläpuolen kirjoitus en jaksanut rueta kirjoitamaan uudelleen vaan lainasin sen tuolta.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
-
esa
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
Vielä tuli mieleen että ilmeisesti nämä automaattihuikat on kai aika kinkkisiä vanhimmiten joten onko kukaan viritellyt automaattihuikan tilalle käsikäyttöistä, kojelaudasta vaijeri jolla voi sitten itse tuntuman mukaan säädellä ? Vai meneekö plörinäksi, sekoittaako kaasarin toimintaa jne ?
T Esa
T Esa
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
Voit vaihtaa manuaali ryypyn mutta pitää muistaa ottaa heti pois päältä kun pystyy, voi käydä katalysaattorin päälle.
-
esa
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
Kiitos Pressa ! Näin ajattelinkin ja jos ei herkistely auta niin käsihuikalle mennään. Terveisin Esa, jäsen jo vuodesta 2005.
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
no miksi nyt jätit jäsenmaksun maksamatta??esa kirjoitti:Terveisin Esa, jäsen jo vuodesta 2005.
-
esa
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
Ei helekata ! Mielestäni maksoin mutta laskut/kuitit kotona. Pakko tarkistaa ja palaan asiaan. Kiitos joka tapauksessa muistutuksesta, annatko tilinumeron varmuudeksi. T Esa
Re: Tyhjäkäynti kylmänä
ohjeet ja tilinumero, sekä sinun oma viitenumerosi oli lehdessä 1/09.