Tyhjäkäynti kylmänä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
esa

Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja esa »

Morjesta kaikki! Tuli hommattua -92 1500 automaattihuikalla ja katalysaattorilla.Muuten nappikunnossa mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset pysyy n 3000 turhankin kauan ennenkuin lämpenee ja kierrokset laskee normaaliksi. Toki huikan tarkoitus on pitää kierrokset korkeammalla kylmänä mutta että noin kovana, aika tavalla huutaa. Millähän sistä saisi vähän säädettyä ettei hajoo turhanpäiten. Auto on n 70 000 ajettu ja muuten huollettu. Kiitos vastauksista etukäteen ! t Esa Ps. Saattaa tulla toiseen kertaan kun en oo kovin hyvä tässä viestihommassa..
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Hei

Tuo puoli automaatti ryyppy lähtee päältä / tai vähenee moottorin jäähdytysnesteen lämmetessä. Tämän saa tapahtumaan kun välillä polkaiset kaasupolkimen nopeasti aivan pohjaan ja vapautat polkimen.

Jos kone huutaa edelleen on syy tuossa vivustossa joka kaipaa huoltoa. Kun et kerran maininnut vian olevan myös lämpimänä on vika nyt käyttäjässä (tarvitaan siis koneen lämmetessä muutama välipolkaisu).

Toki tyhjäkäyntiä kylmänä voi säätää. Tästä lisää tuolla teknisessä osiossa jossa USEIN kysytyt kysymykset ja siellä ASTEK tai ASTEEKKI.

Huom: Jos säädät kesällä voi se olla säädettynä liian pienelle tuota 30-40 asteen pakkasia varten.
Lada rules
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja 1500i »

välillä polkaiset kaasupolkimen nopeasti aivan pohjaan ja vapautat polkimen.
:? Kyllä noilla millä olen ajanut on riittänyt aivan pieni polkaisu tai paremminkin kaasupolkimen hipaisu/näpäytys silloin on tyhjäkäynti pudonnut. Muuten kyllä tuntuvat kiertävän vaikka tyhjäkäynnin pitäisi ohjeen mukaan pienentyä lämpöjen noustua itsestään :? . Tiedä sitten paljoonko lämpöjen pitäisi nousta että putoaisi itsestään.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Toyota Carina II vuodelta -83 oli jonkinlainen Axtec ilman vähäpäästöisyyttä. Ali- ja ylipaineletkua niin pirusti. Kukaan ei suostunut yrittämään säätää tyhjäkäyntiä. Aikansa se toimi juuri polkaisuperiaatteella kuten moni muukin ns. automaattiryyppyinen, mutta kun toiminta lakkasi niin tyhäkäynti huusi. Onneksi päästörajat olivat sellaiset että ei ollut onkelmaa. Vai mitattiinko noista päästöt sitä en muista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kannattaa pestä se kaasuvivusto erittäin puhtaaksi ja sitten voidella ohuella öljyllä. Mikäli ryyppyläppä tarttuu hieman niin kakkoskurkkukaan ei avaudu. Puhtaus on puolet toiminnasta näissä axtec kaasuttimissa.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Ja mikä ohjekirja on siis kyseessä?? Mitä itse olen luksenut niin kyseisen mallin ohjeklirjassa mainitaan tuo kaasupolkimen painallus.

Astek järjestelmässä on täysin mekaaninen kylmäkäynnin säätöjärjestelmä ja ei muuta asentoaan ilman tuota kaasupolkimen "hipaisua".

Mitä siis itse tekisin: Voitelisin vivuston ja puhdistaisin sen. ja jos edelleen on kylmänä korkea tyhjäkäynti = hiukka säätöä (lue Usein kysytyt kysymykset).

Mutta talvella vasta suorittaisin tuon säädön.
Lada rules
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mielenkiintoista joskus perehtyä näihin. Olen onnekas kun sain Konelan/Deltan Axtec -korjaamokansion. Ei kai parempaa tilannetta voisi olla kun alkaa näitä räpeltää. :wink:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
esa

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja esa »

Enpä tosiaan älynnyt kertoa että "vika" ilmenee vain kylmäkäynnistyksessä. No nyt tuli uusi aamu ja jo ohjekirjaa (onneksi on mukana) lukeneena suoritin käynnistyksen niinkuin pitääkin; käynnistyi heti ja kierroksetkin putosivat kaasupolkimen hipaisun jälkeen n 2500 ja pienen lämmittelyn (n 3 min) jälkeen liikenteeseen jossa kierrokset laskivat normaalille tyhjäkäyntiluvuille melkein heti. Eli käyttäjässä vika ja puhdistan + voitelen vivut kuten neuvottiin.
Kiitokset vielä kaikille, hyviä neuvoja !
Onko muuten kukaan törmännyt tummanpunaiseen 1,7 ruiskusedaniin vm -96 jonka perässä on tshiguli-lätkä Lada-merkin tilalla? Harmittaa vieläkin kun myin pois, 50t ajettu tosi siisti auto jonka ostin Imatran Deltasta vaihdelaatikkovikaisena (pääakselin laakeri mennyt) ja laakerinvaihdon ja kytkinpaketinvaihdon jälkeen oli kuin uusi (Jevgenin paja vanhalla Vuosaaren telakka-alueella, nyt Herttoniemessä). Tshiguli-merkin ostin Venäjän reissulta. Rekkaria en nyt muista.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Ja mikä ohjekirja on siis kyseessä?? Mitä itse olen luksenut niin kyseisen mallin ohjeklirjassa mainitaan tuo kaasupolkimen painallus.
Kirja oli Lada Samara axtec katalysaattorit korjausopas. Konelan tekemä käsikirja josta selviää pakokaasujen puhdistusjärjestelmän rakenne, toimintaperiaate ja korjaus- ja huolto-ohjeet.
Ei siis ohjekirja niin kun saattoi käsittää.

Laitteisto joka avaa kaasuttimen ilmaläppää moottorin lämpiämisen myötä,koostuu "Bi"-metallijousesta,lämpökammiosta sekä vipu-ja käyttötankojärjestelmästä. moottorin asteittain lämmetessä jäähdytysnesteen vaikutuksesta "Bi" metallijousen vapaa pää siirtyy ja vipujärjestelmän avulla avaa ilmaläppää,kääntäen samanaikaisesti porrastuksella varustettua epäkeskoa alentaen täten nopean tyhjäkäynnin kierroslukua. Ilmaläpän täydellinen avautuminen tapahtuu jäähdytysnesteen ollessa +70...75*C moottori siirtyy käymään normaalia tyhjäkäyntiä lämpötilan ollessa +50...55*C.

Tuolla on tuokin http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 3&start=15 yläpuolen kirjoitus en jaksanut rueta kirjoitamaan uudelleen vaan lainasin sen tuolta.
Avensis stw
Ex.21093 -00
esa

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja esa »

Vielä tuli mieleen että ilmeisesti nämä automaattihuikat on kai aika kinkkisiä vanhimmiten joten onko kukaan viritellyt automaattihuikan tilalle käsikäyttöistä, kojelaudasta vaijeri jolla voi sitten itse tuntuman mukaan säädellä ? Vai meneekö plörinäksi, sekoittaako kaasarin toimintaa jne ?
T Esa
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Voit vaihtaa manuaali ryypyn mutta pitää muistaa ottaa heti pois päältä kun pystyy, voi käydä katalysaattorin päälle.
esa

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja esa »

Kiitos Pressa ! Näin ajattelinkin ja jos ei herkistely auta niin käsihuikalle mennään. Terveisin Esa, jäsen jo vuodesta 2005.
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja pressa »

esa kirjoitti:Terveisin Esa, jäsen jo vuodesta 2005.
no miksi nyt jätit jäsenmaksun maksamatta??
esa

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja esa »

Ei helekata ! Mielestäni maksoin mutta laskut/kuitit kotona. Pakko tarkistaa ja palaan asiaan. Kiitos joka tapauksessa muistutuksesta, annatko tilinumeron varmuudeksi. T Esa
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja pressa »

ohjeet ja tilinumero, sekä sinun oma viitenumerosi oli lehdessä 1/09.
Vastaa Viestiin