Sivu 1/1

Pyyhkijöiden mysteerinen vika

Lähetetty: 18.5.2004 21:53
Kirjoittaja Jaakkima
Ongelmana on se että pyyhkijät joko toimivat tai ei toimi. Ja jos ei toimi, pieni apu varresta auttaa, ainakin tihkulla hetkellisesti. Tihkun rele naksuu ja poksuu kuten pitää ja virrat tulee moottorille saakka, mutta ei vaan pyyhkäise. Niin ja visusto on rasvattu.

Ongelma alkoi esiintyä oli jo viime talvena, mutta ajattelin että rasvat vain jäykkiä eikä heti jaksa pyöräyttää moottoria, koska vika poistui hetken päästä. Mutta nyt saattaa lopettaa pyyhkimisen tihkun tauolla.

Eihän tämä mikään kovin kiusallinen ongelma olisi jos autolla ajaisi vain kauniina kesäpäivinä, mutta katsastus lähestyy, eikä käyttöautolla voi ajelu säätä valita. Löytyykö ongelmaa muuta ratkaisua kuin moottorin vaihto?

Lähetetty: 19.5.2004 0:45
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Muistelisin joskus lukeneeni, että ne pyyhkijän varsissa olevat jouset voivat jäykistyä niin, että painavat pyyhkijöitä liian tiukasti lasiin. Voi olla, että muistan väärinkin.

Lähetetty: 19.5.2004 2:02
Kirjoittaja Vanja-eno
Nappiksessa, jonka omistin päivän tuossa viime syksynä oli sama vika. kaverilla sattui olemaan jouten ylimääräinen pyyhkijän mottori, joten joutessani nakkasin sen vanhan tilalle. ja vot, pyyhkijät toimivat kuin uudet. Eli epäilen että pyyhkijän moottorisi on tullut tiensä päähän....

Jumittavat pyyhkijät

Lähetetty: 19.5.2004 9:13
Kirjoittaja navlibahta
Kuten tuossa epäilitte, pyyhkijänmoottorin vaihto voi olla paikallaan.

Omassa autossani oli sama vika. Se oli suorastaan turvallisuusriski kun pyyhkijät jumitti keskelle lasia tihkulla koko ajan, siksi pitkini rämpätä "jatkuvalla toiminnolla" vähän väliä jos ei halusi vain pyyhkäistä -erittäin ärsyttävää.

Nyt autossa on uusi pyyhkijänmoottori. Kiitos jatkuvien sateiden, pääsin eilen kokeilemaan tihkuasentoa. Tuntui suorastaan ylelliseltä kun vinkkarit toimi pitkästä aikaa niinkuin pitääkin.

Jotkut muuten esittää, että jumitus voisi johtua pyyhkijöiden koneistosta. Voihan jollain olla niinkin, mutta mulla tuli homma kuntoon moottorin vaihdolla.

Tuo "liian jäykistyneet jouset painaa vinkkareita tuulilasiin" ei kyllä vaikuta ihan parhaalta selitykseltä varsinkin, että jouset yhtäkkiä menisivät jäykiksi. Kyllähän ne lasiin sulkia painaa, mutta niinhän niiden pitääkin painaa.

T:Riku

Teekkarien autopalvelu sanoo....

Lähetetty: 19.5.2004 11:15
Kirjoittaja Jaska HKI
...jos pyyhkänmoottorin ottama virta on yli 3 ampeeria on vika mekaaninen,jäykkyyttä tms.,jos virta on alle 3ampeeria voi vika olla kuluneissa hiilissä tai kommutaaattorissa.

Lähetetty: 19.5.2004 17:01
Kirjoittaja veli alexei
Siis tää o nii tätätätätätä. Moottori vaihdettiin samantapaisten oireiden vuoksi. Kesti noin kaksi käyttäkertaa ja sitten samat oireet jatkui. Eli tihkulla hyytyy ja nykien sitten pikku liikkein se etenee. Täydellä huitomisella OK mutta jos kytkimen vääntää nollille pyyhkijät pysähtyy kun seinään. Eli tasan siihen asentoon missä olivat menossa. Siis eivät mene sitä liikettään loppuun asti.

Lähetetty: 19.5.2004 17:57
Kirjoittaja Jaakkima
No täytyy sitten ensin mitata virrat ja sitten irroittaa mottori ja katsoa josko siintä löytyisi joku selkeä vika.

Lähetetty: 19.5.2004 22:51
Kirjoittaja Stefa
Sinne pyyhkijöille menee useampi sähköjohto (olikohan 4). Maa, jatkuva virta joka palauttaa nuo pyyhkimet siihen ala-asentoon, tihkun ohjaus ja tays-asennon ohjaus. Eli mitatkaapas että nuo kaikki sähköt löytyy, tosiaan tuota virran kulutustakin kannattaa mittailla. Tuollaisen moottorin toiminta niin yksinkertainen että löytyy kyllä ihan yleismittarilla jos siinä vika.

Lähetetty: 19.5.2004 23:05
Kirjoittaja Jaakkima
Neljä niitä löytyy ja kaikki on mitattu ja kaikista jännite löytyy. Nyt on vain liian pimeetä ja liian märkää ruveta mittailemaan, etenkin kun ne taas tänään ovat toimineet moitteetta.

Lähetetty: 19.5.2004 23:10
Kirjoittaja Stefa
Ainakin omasta kun purin vanhat sähköt pois oli kaikki piilossa olevat johdot rättijohtoja joten liittyisiköhän juuri kosteus tuohon? Johtojen resistanssit, rele ja se mottorin kunto?

Lähetetty: 19.5.2004 23:12
Kirjoittaja Jaakkima
Täytyy tutkailla tilannetta joku päivä kun kerkiää. Mutta kiitoksia kaikista vinkeistä ja neuvoista.

Lähetetty: 20.5.2004 9:20
Kirjoittaja Jaska HKI
Tämmöisetkin tarkistettava:
-ettei mekanismien ympärille ole kääriytynyt rättejä tms...
-että välikaukalossa oleva yhdystanko ei ole vääntynyt
-että maadoitus on todella kunnossa
-että sulake saa hyvän kontaktin.Sen voi mitata moottorin ollessa päällä jännite-alueella sulakkeenpitimien yli.Pitäisi olla 0 volttia.
-maadoituksen voi mitata moottorin ollessa päällä akun miinusnavan ja moottorin rungon yli.Pitäisi olla 0 volttia.
-että pyyhkijän varsien tapit kiertyvät herkästi läpivientiholkeissaan ja niissä ei ole klappia.

Lähetetty: 20.5.2004 20:08
Kirjoittaja Vanja-eno
Tännekin passaa tämä sama vastaus kuin Nonniksellekin, eli Jaakkima hoi:

Olen jossain topicissa jo kerran kertonut, että jos Ladaan tulee sähkövikaa, katsotaan ensin sulakerasiaan. Jos sulakerasiassa on niitä mustia venäläisiä posliinisulakkeita, niin heitetään ne kaikki kerralla huut helevettiin ja tilalle valkoisia eurooppalaisia posliinisulakkeita. Tarkista kuitenkin sulakkeen arvot. Muistaakseni Ladassa ei ole kuin kahta eri arvoa eli 8A ja muistaakseni pari-kolme 16A. Jos sähköviat edelleen jatkuvat sulakkeiden vaihdon jälkeen, niin sitten on aika ruveta perehtymään vikaan ja sen oireisiin tarkemmin.

P.S ja kun sulakkeita vaihdetaan, niin kaikkien sulakkeiden ollessa irti ei tee pahaa hioa kevyesti hienolla hiekkapaprulla sulakkeiden kosketinpintoja.

Lähetetty: 20.5.2004 21:29
Kirjoittaja Jankos
Ja samalla kun vaihtaa niitä sulakkeita niin kannattaa vähän taivuttaa niitä kontakteja jotta ne puristaisivat sulakkeen väliinsä kovemmin.