Lada sammuu..
Lada sammuu..
Hei!
Nyt tarvittaisiin viisaiden apua. Omistan erittäin upean Lada 1200L yksilön vuosimallia 86, jolle ei ole ajettu kuin vajaa 28000 km. Muuten olen ollut oikein tyytyväinen, mutta välillä ilmenee käynnissä pysymis ongelmia. Erityisesti talvella ja kostealla kelillä sammuu uskollinen ajokkini hiljennettäessä valoihin ja jopa kesken moottoritiellä ajamisen. Mikä siis avuksi? Onko bensaan lisättävillä litkuilla mitään vaikutusta, ja mitä ne ovat?
Nyt on kuitenkin alkanut ilmetä käymis ongelmia myös näin kesällä ja vielä aivan kuivalla kelillä. Lada sammuu valoihin ja varsinkin matallilla kierroksilla, käynti on muutenkin hieman nykivää. Mistä tämä voi johtua? Onko ilmapuhdistimen kausisäädöllä mitään vaikutusta käymiseen?
Olisiko jollain myös hyviä vinkkejä ruosteen suojaukseen, kun ensi talvena Lada joutuu talvehtimaan ulkona eikä tallissa niin kuin ennen.
Nyt tarvittaisiin viisaiden apua. Omistan erittäin upean Lada 1200L yksilön vuosimallia 86, jolle ei ole ajettu kuin vajaa 28000 km. Muuten olen ollut oikein tyytyväinen, mutta välillä ilmenee käynnissä pysymis ongelmia. Erityisesti talvella ja kostealla kelillä sammuu uskollinen ajokkini hiljennettäessä valoihin ja jopa kesken moottoritiellä ajamisen. Mikä siis avuksi? Onko bensaan lisättävillä litkuilla mitään vaikutusta, ja mitä ne ovat?
Nyt on kuitenkin alkanut ilmetä käymis ongelmia myös näin kesällä ja vielä aivan kuivalla kelillä. Lada sammuu valoihin ja varsinkin matallilla kierroksilla, käynti on muutenkin hieman nykivää. Mistä tämä voi johtua? Onko ilmapuhdistimen kausisäädöllä mitään vaikutusta käymiseen?
Olisiko jollain myös hyviä vinkkejä ruosteen suojaukseen, kun ensi talvena Lada joutuu talvehtimaan ulkona eikä tallissa niin kuin ennen.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
tuossa taitaa olla jo se kaasutin missä on alipaineohjattu tyhjäkäyntipiiri jonka kalvo voi olla viallinen se aiheuttaa käyntihäiriötä, elikkä sellainen köntti kaasuttimen jalassa johon tulee alipaineletku (mieluummin imusarjalta, mutta mahdollisesti lokasuojassa sijaitsevalta venttiililtä) ja samassa köntissä on tyhjäkäynnin säätöruuvi. Jos letkut menee sen venttiilin kautta aiheuttaa se mahdollisesti vikaa, kokeile kytkeä letku imusarjalta suoraa kaasuttimelle.

- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Jääkö Ladasi seisomaan talveksi vai onko se liikenteessä. Valta osa Suomen autoista on jatkuvasti ulkona. Suurin uhka ruosteelle tulee liikkuvissa autoissa maantiesuolasta. Liikkuminen itsessään taas tekee tuuletuksen, joka poistaa kosteuden. Jos autosi seisoo, kannattaa lumipeite poistaa päältä viimeistään ilman suojaantuessa. Pakkaslumi kyllä suojaa autoa, mutta suojalumi tekee kosteutta. Pressua voi käyttää, mutta siinäkin on omat ansansa. Löysänä lepattava pressu voi hangata maalipintoja. Alhaaltapäin tuleva kosteus jää peressun sisälle, joten auto täytyisi kääriä siihen myös pohjasta.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Lada-Jussi:
Jos se kaasuttimen kalvo on viallinen niin täytyisikö se vaihtaa?
"Jos letkut menee sen venttiilin kautta aiheuttaa se mahdollisesti vikaa, kokeile kytkeä letku imusarjalta suoraa kaasuttimelle."
Siis tarkoitatko sitä lokasuojassa olevaa venttiiliä? Miksi se sitten ylipäätään on kytketty sinne jos se aiheuttaa ongelmia, vai onko tällä imusarjalta kytkemisillä tarkoitus testata onko vika siellä?
Koita kestää mun tyhmiä kysymyksiä olen näissä Ladan korjaus hommissa vasta aloittelija, mutta vakaa aikomus olisi aloittaa pitkä aikainen harrastus, mikäs sen mukavanpaa kuin korjailla Ladaa.
Mosse-Aksu ja Stefa
Talvella Lada kyllä on liikenteessä, kun tuli viime talvena asennettua lohkolämmitinkin. Hirveästi sillä ei kuitenkaan ajella noin kerran pari viikossa lyhyitä matkoja. Tossa meidän talon parkkiksella ajattelin sitä pitää niin kuin viime talvena, jonka jälkeen on hieman ruostetta ilmestynyt ennen ruosteettomaan menopeliin. Ehkä olisi pitänyt olla ahkerampi sen lumen poistamisessa kun niitä suoja kelejä täällä päin paljon on. Taitaa olla aiheen hankkia myös se suojapeitto niin ei sitä lunta sitten kerry niin paljoa.
Pohjaan ette siis mitään ruosteen esto käsittelyjä ole tehneet?
Jos se kaasuttimen kalvo on viallinen niin täytyisikö se vaihtaa?
"Jos letkut menee sen venttiilin kautta aiheuttaa se mahdollisesti vikaa, kokeile kytkeä letku imusarjalta suoraa kaasuttimelle."
Siis tarkoitatko sitä lokasuojassa olevaa venttiiliä? Miksi se sitten ylipäätään on kytketty sinne jos se aiheuttaa ongelmia, vai onko tällä imusarjalta kytkemisillä tarkoitus testata onko vika siellä?
Koita kestää mun tyhmiä kysymyksiä olen näissä Ladan korjaus hommissa vasta aloittelija, mutta vakaa aikomus olisi aloittaa pitkä aikainen harrastus, mikäs sen mukavanpaa kuin korjailla Ladaa.
Mosse-Aksu ja Stefa
Talvella Lada kyllä on liikenteessä, kun tuli viime talvena asennettua lohkolämmitinkin. Hirveästi sillä ei kuitenkaan ajella noin kerran pari viikossa lyhyitä matkoja. Tossa meidän talon parkkiksella ajattelin sitä pitää niin kuin viime talvena, jonka jälkeen on hieman ruostetta ilmestynyt ennen ruosteettomaan menopeliin. Ehkä olisi pitänyt olla ahkerampi sen lumen poistamisessa kun niitä suoja kelejä täällä päin paljon on. Taitaa olla aiheen hankkia myös se suojapeitto niin ei sitä lunta sitten kerry niin paljoa.
Pohjaan ette siis mitään ruosteen esto käsittelyjä ole tehneet?
Saako kaasari talviasennossa taatusti esilämmitettyä ilmaa? Elikkä missä kunnossa on ilmanputsarilta pakosarjalle menevä imuputki. Tuppaavat repeilemään vanhetessaan. Entä toimiiko imuilman kesä/talvi valinta. Jos se on sellaista mallia, että valinta tehdään ilmanputsarin kantta kiertämällä, niin se todennäköisesti toimii, mutta jo ilmanputsarin sivussa on vipu, josta valinta tehdään, niin tarkista seuraava: Avaa putsari ja käännä vivusta, samalla näet, kääntyykö myöskin läppä. Mulla oli läppä löystynyt akselilla ja ilman valinta oli kokoajan kesäasennossa -> rupes jäätämään kaasaria. Kesäasentoahan käytetään vasta, kun lämpötila on yli 15 astetta.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
jos on viallinen kalvo pitää vaihtaa se koko köntti, se on parilla ruuvilla kiinni siinä kaasuttimen jalassa.Pauli kirjoitti:Lada-Jussi:
Jos se kaasuttimen kalvo on viallinen niin täytyisikö se vaihtaa?
"Jos letkut menee sen venttiilin kautta aiheuttaa se mahdollisesti vikaa, kokeile kytkeä letku imusarjalta suoraa kaasuttimelle."
Siis tarkoitatko sitä lokasuojassa olevaa venttiiliä? Miksi se sitten ylipäätään on kytketty sinne jos se aiheuttaa ongelmia, vai onko tällä imusarjalta kytkemisillä tarkoitus testata onko vika siellä?
Koita kestää mun tyhmiä kysymyksiä olen näissä Ladan korjaus hommissa vasta aloittelija, mutta vakaa aikomus olisi aloittaa pitkä aikainen harrastus, mikäs sen mukavanpaa kuin korjailla Ladaa.
Se venttiili siellä lokasuojassa on osa sellaista hienoa saasteenpoisto järjestelmää, joka ei nähtävästi ole kunnolla toiminut edes uutena. Olen kuullut vanhoilta konkareilta että aikanaan uusissa autoissa jo merkkihuollossa kytkivät letkun suoraa imusta kaasarille. Itsellä on ollut monta tuollaisella kaasuttimella varustettua Ladaa ja kaikissa letku oikaistu.
Se venttiili ohjaa alipainetta kaasuttimen kalvolle sen mukaan mitä kierroslukutunnistin boksi määrittelee ja kaasuttimessa oleva mekaaninen kytkin määrittää 1. kaasuläpän asennoksi. Eli kun kierrokset nousee tarpeeksi ja kaasuläppä on auki, venttiili sulkee silloin tyhjäkäyntipiirin. Tyhjäkäyntipiiri ei pelaa (eli auto ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä) jos ohjainlaite on rikki tai kaasuttimen mikrokytkimessä on kosketus häikkää. Usein se mikrokytkin ei edes osu siihen kaasuttimen vivustoon jonka pitäisi siis ihan mekaanisesti avata ja sulkea sitä kytkintä.
Silloin jos alipaine kytketään jatkuvana ilman ohjausta on tyhjäkäynti piiri koko ajan käytössä ja auto toimii varmemmin. Ilmeisesti edes kulutuksessa ei ole suurta eroa, eikä todellisuudessa vaikuta päästöihinkään. 1987 malleissa olevat tiukemmat päästövaatimukset täyttyy vanhemmillakin "saastuttavilla" kaasuttimilla, missä kyseistä järjestelmää ei ole.

Ja asiasta Kouvolaan, saako noihin mekaanisiin "klöntteihin" mistään niitä muoviholkkeja, joilla estetään ruuvin pyöriminen? Omassa Ladassani ruuvi pyörii nykyään omia aikojaan kiinnipäin (varsinkin reippaan kiihdytyksen aiheuttamasta alipaineesta) ja sitten auto sammua töpsähtää kun painaa kytkintä. Varakaasareista löytyy parikin ruuvia, mutta ne on kaikki yhtä väljiä...RTJN65 kirjoitti:Ja mulla on sellaisia klönttejä jotka on mekaanisia. Niissä ei ole tota kalvoa ollenkaan ja siihen ei tule alipaine letkua. Käy alkuperäisen tilalle. Hintaa komeudella 2 eur. Siitä on helppo säätää tyhjäkäynti kohdalleen.

-
- Viestit: 150
- Liittynyt: 3.10.2003 23:31
- Paikkakunta: tampere
Tyhjis
Tjooh. Sen säätöruuvin kaulassa on o-rengastiiviste jonka uusiminen yleen
sä auttaa ruuvin kiinni/säädöissään pysymiseen. Sama muuten pätee seos
ruuviinkin siinä kaasarin alaetureunassa.
sä auttaa ruuvin kiinni/säädöissään pysymiseen. Sama muuten pätee seos
ruuviinkin siinä kaasarin alaetureunassa.

Jusu... Kyllä niitä muovi holkkeja vielä delta autosta tilaamalla saa mutta ne on aivan helvetin kalliita.. Semmonen pikkunen osa ja 2,5 juroa kipale... Ite viime kesänä kävin niitä neljä kipaletta ostaan kahteen laatokkaan ja olivat vielä väljiä kaiken lisäksi... Saa jotain sinitarraa tjtn laittaa sinne että pysyy ne holkit...
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Omistan myös 1200L vm.86 ja on noita samoja nykimisiä yms ollut aikaisemmin. Aiheuttaja oli tukos bensaputkessa. Sen huomasin, kun filtteri oli tyhjä vaikka tankki oli täynnä. Tuon takia melkein jäin Lahti - Hki motarille. Kannattaa tarkistaa. Ite en oo huomannu ihmeellisempää tarvetta vaihtaa kesä asennosta talveen, kun lumi laskeutuu talveksi. Samaan tapaan larsson röyhtäsee käntiin oli pakkasta -30 tai vähemmän.
Pellin alle katsomisen jälkeen selvisi, että imuilman säätö on sitä vanhaa mallia eli kolme ruuvia auki ja kannen kierto. Hävettää tunnustaa, mutta koko talven olen ajellut imuilma kesäasennossa
. No vikaa löytyi muutakin nimittäin ilmanputsarilta öljymittatikun viereen menevä putki irvisti aika pahasti lienee kyseessä imuputki. Toivottavasti viikonloppuna ehtii korjailemaan. Täytyy kuitenkin tarkistaa paremmalla ajalla myös se kaasuttimen kunto. Hyvin Lada kuitenkin tänääkin kulki 130 km/h motarilla eikä ollut edes kaasu pohjassa sammui tosin sitten valoihin ja nyki alhaisilla kierroksilla.
