Kamipakselin etupään stefan vaihto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
1500cclada

Kamipakselin etupään stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja 1500cclada »

Terve,

Eli pitäisi vaihtaa kampiakselin etupään stefa takavetoiseen 1500cc Ladaan. Työ ei vaikuttaisi kovin haastavalta, mutta pitääkö jakopään kotelo ottaa irti, ja onko sen ja lohkon välissä tiiviste? Kyseessä on malli jossa on nokkaketju...
Jokari

Re: Kamipakselin etupään stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jakopään koppa pitää ottaa pois ja välissä on on paperitiiviste jota ei saa irti kuin pieninä paloina...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
1500cclada

Viesti Kirjoittaja 1500cclada »

Niin vähän ounastelinkin. Kiitos vastauksesta! :) Muuten, tuskin öljypohjaa pitää irroittaa? Eli kansi pääsee tulemaan vaikka öljypohaj on paikallaan?
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

1500cclada kirjoitti:Eli pitäisi vaihtaa kampiakselin etupään stefa takavetoiseen 1500cc Ladaan. Kyseessä on malli jossa on nokkaketju...
Jokari kirjoitti:Jakopään koppa pitää ottaa pois ja välissä on on paperitiiviste jota ei saa irti kuin pieninä paloina...
Ilmeisesti minulla ei ole vielä silmät auenneet! Mitä tässä nyt tehdään ja puretaan? (piti oikein lainaukset ottaa että ketjukoneesta nyt puhutaan)
Minun käsityksen mukaan ketjukoneessa ei tarvitse ottaa kuin hihnapyörä irti ja sitten vaihtaa se stefa siihen alle. En ole koskaan purkanut mitään muuta ja muutaman stefan olen vaihtanut (mutta Kotkassa tehdään muutenkin eri lailla.)
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Tätä minäkin mietin kun tuohon 1970-Ladaan moinen pitäisi vaihtaa. Vai onko stefa sitten kopan sisäpuolella? Meinasin että selviän sillä että otan syylärin pois tieltä (näppäräsormi kai ei ota sitäkään...) ja sen jälkeen hihnapyörä irti jonka jälkeen stefan saa kaiveltua irti ja uuden lyötyä tilalle.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
1500i

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Ei ainakaan 2105:sta tarvinnut koppaa irroittaa kun vaihdettiin etupään stefa. Ajosilloille keula edellä ja mutteri auki.
Ainut ongelma oli mutterin aukaisussa kun ei meinannut hylsy ja väännin sopia sinne yhtäaikaa :lol:. Mitään muuta ei siis purettu irroitettiin hihnapyörä ja vaihdettin stefa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

No ei sen kopan irrottaminen ole välttämätöntä mutta helpompihan se tietenkin olisi naputella irrallaan olevaan koppaan.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

pressa kirjoitti: Minun käsityksen mukaan ketjukoneessa ei tarvitse ottaa kuin hihnapyörä irti ja sitten vaihtaa se stefa siihen alle. En ole koskaan purkanut mitään muuta ja muutaman stefan olen vaihtanut (mutta Kotkassa tehdään muutenkin eri lailla.)
En minä ainakaan viitsi ruveta päätäni rääpimään jos jonkun asian voi tehdä eri tavoilla, oli niistä kumpakaan sitten oikea tai väärä. Saati että pitäisin omaa toimintatapaani absoluuttisen oikeana.

Kyllähän sen stefan saa kaivettua irti ja hakattua takaisinkin ilman kopan irrotusta, mut ei siihen ainakaan minun kärsivällisyys riitä kun pata on autossa kiinni.
Yhteen koneeseen laitoin kopan takaisin ihan pelkästään ohuen tiivistesilikonikerroksen kera ja hyvin on pitänyt. Yleensä kun nuo kotelot aina vuotaa öljyä jostain raosta, niin ei sen irrottaminen, putsaaminen ja uudelleen tiivistäminen ainakaan mitään haittaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin