Terve!
Huomiovalojen kytkentäsäännökset ovat viime aikoina muuttuneet.
Keskeiset voimassa olevat säännöt ovat:
- Huomiovalojen on sytyttävä "kun laite, jolla moottori käynnistetään tai sammutetaan, on asennossa, jossa moottori voi käydä" (käännös minun) eli selkokielellä: virta on päällä.
- Huomiovalojen on sammuttava kytkettäessä ajo- tai sumuvalot (kaukovalovilkkua lukuunottamatta).
- Takavalojen (sen enempää kuin muidenkaan valojen) ei enää tarvitse palaa yhdessä huomiovalojen kanssa.
- Uusasennuksissa huomiovalot eivät saa sytyttää mitään muita valoja, vapaaehtoista merkkivaloa lukuunottamatta.
- Huomiovalot on voitava kytkeä pois käytöstä ilman työkaluja.
***
Näistä kytkentäsäännöistä on liikkeellä paljon vanhentunutta ja virheellistä tietoa.
Tarkan tiedon saa englanniksi, venäjäksi ja ranskaksi osoitteesta: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs41-60.html. Asiaa koskeva säädös on 48, tuoreimmat takavalojen ym. kykentää koskevat ovat Reg. 48 - Rev.5 - Amend.3:ssa.
Etsi-toimintoa kannattaa käyttää haulla "daytime".
menestystä
SvS
Huomiovalojen kytkentä
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Huomiovalojen kytkentä
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Huomiovalojen kytkentä
Sdelano v SSSR kirjoitti: - Takavalojen (sen enempää kuin muidenkaan valojen) ei enää tarvitse palaa yhdessä huomiovalojen kanssa.
SvS
Eikös takaparkkien kuitenkin pidä syttyä kun huomiovalot ovat toiminnassa???
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Huomiovalojen kytkentä
Terve!
Enää ei tarvitse ja uuskytkennöissä ja uusissa autoissa kiellettyäkin.
SvS
Enää ei tarvitse ja uuskytkennöissä ja uusissa autoissa kiellettyäkin.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!