Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
-karppa-

Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Viesti Kirjoittaja -karppa- »

Seuraava ongelma ollut pari vuotta katsastuksessa ja viime vuonna tuli oikein merkintä lappuun, että hätävilkkujen tulisi pelata (Ja ylläri pylläri katsastus edessä). Vilkut toimii moitteetta, mutta hätävilkut ei. Se on tarkistettu, että ratin vieressä oleva kytkin pelaa. Kun sen lyö pohjaan heittää vilkut toimimasta. Onko tuolla konehuoneen puolella (Siellä etuikkunan sadevesirännissä olevassa sulakeboxissa relettä tuolle hätävilkulle)? Ja mistä tuota ongelmaa kannattaisi ruveta metsästämään.

Toinen mielenkiintoinen ongelma on tuo Check Engine valo, joka syttyy aika ajoin. Välillä herjaa tuota lämpötila-anturiakin, mutta häviää välillä. Lämmöt ei kumminkaan nouse. Huumorilla olen ajatellut, että sähköt toimii, kun valot tulee mittaristoon. Jotenkin vain veli venäläisten ei kannattaisi vedellä sähköjä. Kun tuo Check engine valo syttyy niin silloin auto rupeaa helpommin nykimään eikä tahdo kylmänä pysyä käynnissä. Myös pakokaasu haisee voimakkaasti bensalle.


Jos jollain olisi vinkkejä mistä lähteä vikoja etsimään niin olisin erittäin kiitollinen. Täältä on aina hyvin löytynyt vastaus. Ensimmäiseltä kolmelta sivulta en löytänyt vastausta enkä haulla.
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tutkippa ne lämpötila-anturille menevät johdot vähintään 30 cm matkalta. Monasti niissä johtimissa katkoksia tai eristeen murtumisia. Pitää hivenen purkaa sitä kangasnauhaa mitä johtonipun päällä menee. Pääsetkö mihinkään koittamaan toisella vilkkukatkaisialla tai toista relettä. Tietysti jokuhan voi sähkökaaviosta katsoa mistä nastoista jännite mihinkin pitäisi mennä.
Peuhu

Re: Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Viesti Kirjoittaja Peuhu »

Oliko se -00 vuosimallin Samara? Bosch vai GM- ruiskujärjestelmä?
Taitaa olla jonkinasteisia sytytyskatkoja, kun noin käyttäytyy. Tarvis saada vikakoodit luettua. Luetuta vaikka Sammaltien autohuollossa (vai pystyykö siitä lukemaan koodit vikavalolla?)
Oisko se lämpötila-anturi herja kuitenkin jäähdytysnesteen määrän varoitusvalo?
Jos ei tuu vinkkejä hätävilkun releen paikkaan, niin voisin tässä joku päivä käydä kokeilemassa Samaraa käyntiin ja kuuntelemassa, missä päin se rele nakuttelee.
-karppa-

Re: Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Viesti Kirjoittaja -karppa- »

pressa kirjoitti:Tutkippa ne lämpötila-anturille menevät johdot vähintään 30 cm matkalta. Monasti niissä johtimissa katkoksia tai eristeen murtumisia. Pitää hivenen purkaa sitä kangasnauhaa mitä johtonipun päällä menee. Pääsetkö mihinkään koittamaan toisella vilkkukatkaisialla tai toista relettä. Tietysti jokuhan voi sähkökaaviosta katsoa mistä nastoista jännite mihinkin pitäisi mennä.
Mä hieman hymyilin kun tarkistelin tuota sulakeboxilta lähtevää johtonippua, että tosi hyvin on suojattu. Pitääpä ihmetellä tuota lämpötila-anturin johtonippua. Mä epäilen ettei tuossa katkaisimessa ole vikaa, kun sitä painaa niin heittää normivilkut toimimasta=Merkki että kytkin toimii. Rele tuli itsellä mieleen, mutta kun joku osaisi sanoa mikä se niistä on. Voin toki käydä ottamassa valosaan aikaan tuosta sulake/releboxista kuvan niin asia hieman etenisi. Kiitoksia jo tässä vaiheessa.
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Viesti Kirjoittaja pressa »

-karppa- kirjoitti:Mä epäilen ettei tuossa katkaisimessa ole vikaa, kun sitä painaa niin heittää normivilkut toimimasta=Merkki että kytkin toimii.
Tuo ei vielä merkitse mitään, muistaakseni se on moninapa kosketin. Saattaa siis toimia puolittain, että katkaisee muttei kytke. Mitäs tapahtuu jos vilkku on päällä ja painat napista?
-karppa-

Re: Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Viesti Kirjoittaja -karppa- »

Peuhu kirjoitti:Oliko se -00 vuosimallin Samara? Bosch vai GM- ruiskujärjestelmä?
Taitaa olla jonkinasteisia sytytyskatkoja, kun noin käyttäytyy. Tarvis saada vikakoodit luettua. Luetuta vaikka Sammaltien autohuollossa (vai pystyykö siitä lukemaan koodit vikavalolla?)
Oisko se lämpötila-anturi herja kuitenkin jäähdytysnesteen määrän varoitusvalo?
Jos ei tuu vinkkejä hätävilkun releen paikkaan, niin voisin tässä joku päivä käydä kokeilemassa Samaraa käyntiin ja kuuntelemassa, missä päin se rele nakuttelee.
Kyllä se taitaa olla tuo jäähdytysnesteen määrän varoitusvalo, mutta nestettä on tuohon ylärajaan saakka eli pitääpä puhdistella tuo liitin. Lada on vuosimalli 01 eli ilmeisesti GM-Ruiskulla. Edellisen omistajan mukaan tuota nykimistä ei saatu kuntoon paikallisessa huollossa edes uutena joten antoi asian olla. Itsellä on helpottanut, kun käyttää 98 bensaa 95 tilalle. Luin tuosta toisesta ketjusta samanlaisia ongelmia eli jos ajaa pienellä vaihteella ei nyvi, mutta jos ajaa alle 3000rpm nelosella niin rupeaa nykimään.

Tärkeintä olisi tuo hätävilkku saada toimimaan. Muuten tuo auto on kyllä luottanut vaikka check engine valo palaa aina välillä (Ajettu 1500km) :D . Jos olisi ranskalainen auto niin olisin ollut huolissaan. Muuten kyllä loistava auto. Seisoi melkein vuoden ja lähti kuin palmun alta käyntiin, kun latasi akun täyteen ja löi lohkolämmmittimen johdon paikoilleen. Sen jälkeen huristeltu vain bensaa lisäämällä tuo 1500km :D .
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jos se vilkutteleva lämpövalo on jäähdytysnesteen määrän valo, eikä liitinten rapsuttelu auta, niin ota se anturi irti jphtoineen ja liikuttele alapäässä olevaa uimurimötikkää ja käske muija katsomaan toimiiko merkkivalo. Jos muija on blondi ja anturi kunnossa, hän sanoo:"toimii, ei toimi, toimii..."
Jos taas ei tapahdu mitään, vaihda sen anturin tilalle samanlainen pissipoikasäiliöstä ja kokeile uudelleen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
-karppa-

Re: Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Viesti Kirjoittaja -karppa- »

pressa kirjoitti:
-karppa- kirjoitti:Mä epäilen ettei tuossa katkaisimessa ole vikaa, kun sitä painaa niin heittää normivilkut toimimasta=Merkki että kytkin toimii.
Tuo ei vielä merkitse mitään, muistaakseni se on moninapa kosketin. Saattaa siis toimia puolittain, että katkaisee muttei kytke. Mitäs tapahtuu jos vilkku on päällä ja painat napista?
Kun vilkku on päällä ja painaa hätävilkkukytkimen pohjaan niin vilkku heittää toimimasta. Eli ei reagoi enään viikseen ollenkaan.

Kiitoksia jo tähän saakka noista vinkeistä. Saisi taas tuon auton katsastettua ja nuo pikkuviat kuntoon.
-karppa-

Re: Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Viesti Kirjoittaja -karppa- »

Kuinka usein samarasta menee ilmamäärämittari? Kun veljen koulukaveri oli todennut, että siinä on vikaa ja viittaisi tuohon check valoon. Jaappanilaisissa autoissa tuon pystyy komponenttisprayllä putsaan. Mahtaako onnistua samarassa. Kuulemma kun ilmanmääärämittarista ottaa johdon irti lähtee auto toimimaan kunnolla. Eli käy kunnolla tyhjäkäyntiä.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Viesti Kirjoittaja 1500i »

"toimii, ei toimi, toimii..."
Taitaa olla kun syttyy niin seuraavan kerran sammuu kun virtoja käyttää poissa. Näin ainakin omassa samarassa eli jos auto kallellaan ja vähän nestettä niin valo palaa eikä sammu vaikka auto on tasaisella ja nestettä tarpeeksi.

Tuo ilmamassamittari olikohan 40 vai 60 tuhatta km :? en muista jotain noita luokkia.
Itelläkin rupeaisi olemaan toisen mittarin "meno" aika yli 60 tuhatta on jo tuolla ajettu pitänee katella kolmatta jostain varalle.
Avensis stw
Ex.21093 -00
-karppa-

Re: Samaran hätävilkut ja Check Engine valo.

Viesti Kirjoittaja -karppa- »

1500i kirjoitti:
"toimii, ei toimi, toimii..."
Taitaa olla kun syttyy niin seuraavan kerran sammuu kun virtoja käyttää poissa. Näin ainakin omassa samarassa eli jos auto kallellaan ja vähän nestettä niin valo palaa eikä sammu vaikka auto on tasaisella ja nestettä tarpeeksi.

Tuo ilmamassamittari olikohan 40 vai 60 tuhatta km :? en muista jotain noita luokkia.
Itelläkin rupeaisi olemaan toisen mittarin "meno" aika yli 60 tuhatta on jo tuolla ajettu pitänee katella kolmatta jostain varalle.
No mä tuossa lisäilin sitä nestettä ihan piripintaan niin ei pitäisi herjata. Hyvä tietää tuosta ilmanmassamittaristakin, että on ominaisuus. Jos tuosta 100 eurolla selviää niin ei paha. Varmaan ei muuta, kuin bosch:laista ei kannata ostaa.
Vastaa Viestiin