Sivu 1/2

Axtec-kaasuttimen säätö

Lähetetty: 10.5.2004 16:58
Kirjoittaja Boris
Laittaisiko joku ystävällisesti sen ohjeen, minkä avulla saa säädettyä Axteekki ladan seokset ja tyhjäkäynnin kohilleen. Noin niinkuin kotikonstein, eli jännite- ja kierroslukumittarin avulla.

Kiitos jo etukäteen.

Lähetetty: 10.5.2004 17:21
Kirjoittaja RTJN65
Ensin ajetaan kone lämpimäksi. Sitten laita jännitemittari kiinni lamdan johtoon (se valkoinen jossa yksi karva) ja toinen pää maahan. Sitten säätämään kaasarin jalassa olevaa neulaa siten että volttimittari näyttää noi 0,5 volttia. Tyhjäkäynti säädetään autiomaatti ryypyn allaolevasta mustasta namikasta noin 800 kierrokseen minuutissa.

Jotensakin noin.

Lähetetty: 10.5.2004 18:11
Kirjoittaja Boris
Kiitos.
Siinä ryypyn alapuolella on kaksi mustaa namiskaa. Kumpaa tarkoitat? Lambdasta lähtee kolme johtoa: Kaksi valkoista ja musta. Musta on liittimellä kiinni, valkoiset ei.

Lähetetty: 10.5.2004 18:29
Kirjoittaja Boris
Kerrotoisitko missä on tämä " kaasarin jalassa oleva neula", esim Pravdassa 4/03 olleiden kuvien avulla?

Lähetetty: 10.5.2004 18:33
Kirjoittaja Jankos
Eikös joku kirjoittanut että pitää ottaa vielä joku letkukin irti??? Haulla varmaan löytyy?

Lähetetty: 10.5.2004 19:58
Kirjoittaja RTJN65
Anteeksi . Näin siinä käy kun tuo dalmantia etenee.

Siis Kun kone on lämmin niin siinä lamdaanturilta tulee kolme johtoa. Kaksi niistä on omassa liittimessään ja yksi on erillinen. Siitä erillisestä mitataan (liittimen päällä on musta kumi suoja, helppo ottaa pois paikoiltaan kun mittaa).

Ennen mittausta on otettava täysteho letku irti (se tulee kaasarilta lämpötilaventtiileiden katuua oikeassa moottorin sivupellissä olevaan mustaan mötikkään josta lähtee johtoja).

No nyt päästään mittaamaan. Säätö neula näkyy kuvassa 5-9 (ladapravda 4/03)

Tyhjäkänti säädetään siitä samassa kuvassa osasta no 1.

Kyllä uskoisin että nyt pitäisi onnistuman.

Kaikki letkut muuten pitää olla kunnossa (ei vuotoja) ja että ovat hyvin paikoillaan. Ja tärkeää on että ovat oikeilla paikoillaan.

Lähetetty: 10.5.2004 22:07
Kirjoittaja Grimbe
Eiks siin pitäny myös tukkii se putsarin koteloo menevä letku? ainaki kaveri tukki sen.

Lähetetty: 10.5.2004 22:27
Kirjoittaja Lada110
Yleensä myös otetaan jakajan alipaine säädin pois käytöstä säädön ajaksi...

Lähetetty: 11.5.2004 18:20
Kirjoittaja Stefa
En voi olla kommentoimatta: ei se toimi kuitenkaan :D

Lähetetty: 11.5.2004 20:27
Kirjoittaja RTJN65
Toimiipas. Jos vain muistaa tehdä uhrauksia asteekki jumalalle tarvittavan usein.

Lähetetty: 11.5.2004 21:10
Kirjoittaja Boris
Kuinkas kärjetön sytytys ja kärjelliselle versiolle sopiva kierroslukumittari sovitetaan yhteen? Saako sen kierrosluvun otettua puolan ohjaussignaalista?

Toi ylempi musta säätönumikka on sitten ilmeisesti ryypyn säätö?

Lähetetty: 11.5.2004 21:53
Kirjoittaja RTJN65
Tosta kiekkamittari laitosta en sano mitään. En tiijä. Toi ylempi mutikka on kyllä ryypyn säätö.

Lähetetty: 11.5.2004 21:57
Kirjoittaja Jankos
Ei tuossa puolan toiminnassa ole mitään eroa kärjettömän ja kärjellisen välillä eli ihan samalla tavalla toimii kierroslukumittari molemmissa!

Lähetetty: 13.5.2004 11:10
Kirjoittaja Boris
No nyt toimii lämpösenä kohtalaisen hyvin. Mutta mitenkäs sitten ton kylmäkäynnistyksen ja käytön kanssa? Kuinkas saisin seuraavat ominaisuudet pois?
Käynnistyminen:
Täytyy startata yli kolme kertaa, ennenkuin lähtee kunnolla. Mikäli heti painaa kaasua vähänkään kone sammuu. Kylmänä tuppaa sammumaan itsekseen jos ei anna hieman kaasua. Eli ei käy tyhjäkäyntiä juuri ollenkaan.
Ajaminen kylmänä:
Tyjäkäynnillä pysyminen epävarmaa, kone sammuu kun vaihtaa vapaalle. Nykii ja on laiska.

Lähetetty: 16.5.2004 19:39
Kirjoittaja Boris
No ny pelittää. Oli ryypyn vivustot sekasin ja läppä auki koko ajan. Ei ihme ettei toiminu.

Tein samaan syssyyn lambda mittarin, 10 ledin näytöllä. Aka seosmittarin. Tietääkös kukaan missä rajoissa toi lambdan jännite sais pompsahdella AJON aikana?