Axtec-kaasuttimen säätö

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Axtec-kaasuttimen säätö

Viesti Kirjoittaja Boris »

Laittaisiko joku ystävällisesti sen ohjeen, minkä avulla saa säädettyä Axteekki ladan seokset ja tyhjäkäynnin kohilleen. Noin niinkuin kotikonstein, eli jännite- ja kierroslukumittarin avulla.

Kiitos jo etukäteen.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Ensin ajetaan kone lämpimäksi. Sitten laita jännitemittari kiinni lamdan johtoon (se valkoinen jossa yksi karva) ja toinen pää maahan. Sitten säätämään kaasarin jalassa olevaa neulaa siten että volttimittari näyttää noi 0,5 volttia. Tyhjäkäynti säädetään autiomaatti ryypyn allaolevasta mustasta namikasta noin 800 kierrokseen minuutissa.

Jotensakin noin.
Lada rules
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Kiitos.
Siinä ryypyn alapuolella on kaksi mustaa namiskaa. Kumpaa tarkoitat? Lambdasta lähtee kolme johtoa: Kaksi valkoista ja musta. Musta on liittimellä kiinni, valkoiset ei.
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Kerrotoisitko missä on tämä " kaasarin jalassa oleva neula", esim Pravdassa 4/03 olleiden kuvien avulla?
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Eikös joku kirjoittanut että pitää ottaa vielä joku letkukin irti??? Haulla varmaan löytyy?
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Anteeksi . Näin siinä käy kun tuo dalmantia etenee.

Siis Kun kone on lämmin niin siinä lamdaanturilta tulee kolme johtoa. Kaksi niistä on omassa liittimessään ja yksi on erillinen. Siitä erillisestä mitataan (liittimen päällä on musta kumi suoja, helppo ottaa pois paikoiltaan kun mittaa).

Ennen mittausta on otettava täysteho letku irti (se tulee kaasarilta lämpötilaventtiileiden katuua oikeassa moottorin sivupellissä olevaan mustaan mötikkään josta lähtee johtoja).

No nyt päästään mittaamaan. Säätö neula näkyy kuvassa 5-9 (ladapravda 4/03)

Tyhjäkänti säädetään siitä samassa kuvassa osasta no 1.

Kyllä uskoisin että nyt pitäisi onnistuman.

Kaikki letkut muuten pitää olla kunnossa (ei vuotoja) ja että ovat hyvin paikoillaan. Ja tärkeää on että ovat oikeilla paikoillaan.
Lada rules
Grimbe

Viesti Kirjoittaja Grimbe »

Eiks siin pitäny myös tukkii se putsarin koteloo menevä letku? ainaki kaveri tukki sen.
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Yleensä myös otetaan jakajan alipaine säädin pois käytöstä säädön ajaksi...
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

En voi olla kommentoimatta: ei se toimi kuitenkaan :D
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Toimiipas. Jos vain muistaa tehdä uhrauksia asteekki jumalalle tarvittavan usein.
Lada rules
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Kuinkas kärjetön sytytys ja kärjelliselle versiolle sopiva kierroslukumittari sovitetaan yhteen? Saako sen kierrosluvun otettua puolan ohjaussignaalista?

Toi ylempi musta säätönumikka on sitten ilmeisesti ryypyn säätö?
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Tosta kiekkamittari laitosta en sano mitään. En tiijä. Toi ylempi mutikka on kyllä ryypyn säätö.
Lada rules
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ei tuossa puolan toiminnassa ole mitään eroa kärjettömän ja kärjellisen välillä eli ihan samalla tavalla toimii kierroslukumittari molemmissa!
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

No nyt toimii lämpösenä kohtalaisen hyvin. Mutta mitenkäs sitten ton kylmäkäynnistyksen ja käytön kanssa? Kuinkas saisin seuraavat ominaisuudet pois?
Käynnistyminen:
Täytyy startata yli kolme kertaa, ennenkuin lähtee kunnolla. Mikäli heti painaa kaasua vähänkään kone sammuu. Kylmänä tuppaa sammumaan itsekseen jos ei anna hieman kaasua. Eli ei käy tyhjäkäyntiä juuri ollenkaan.
Ajaminen kylmänä:
Tyjäkäynnillä pysyminen epävarmaa, kone sammuu kun vaihtaa vapaalle. Nykii ja on laiska.
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

No ny pelittää. Oli ryypyn vivustot sekasin ja läppä auki koko ajan. Ei ihme ettei toiminu.

Tein samaan syssyyn lambda mittarin, 10 ledin näytöllä. Aka seosmittarin. Tietääkös kukaan missä rajoissa toi lambdan jännite sais pompsahdella AJON aikana?
Vastaa Viestiin