Kampikammion tuuletus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
1200S

Kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja 1200S »

Öljyntäyttökorkin tiiviste on - yllätys - kovettunut ja falskaa hissukseen öljyä.

Tätä pähkäillessäni kokeilin mielenkiinnosta mitä öljyntäyttöreijästä tulee kaiken kaikkiaan kun moottori on käynnissä: ilmaa aikas kovalla paineella. Pakokaasun hajua ei tuntunut, mutta heräsi mielenkiinto siitä kuinka paljon tuolla yläkerrassa on painetta moottorin käydessä korkin ollessa kiinni.

Huohottaako Ladan moottori alakerran kautta myös "yläpaineet"?

Mitäköhän tapahtuisi kampikammion tuuletuskierrolle jos tekisi venttiilikoppaan huohottimen ja johtaisi sen Y-liittimellä olemassa olevaan huohotinletkuu?

No, ei ollut muutakaan tekemistä duunissa... :roll:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

1200S kirjoitti:Huohottaako Ladan moottori alakerran kautta myös "yläpaineet"?
Periaatteessa kyllä. Paineet kun pääsevät kulkemaan jakopään kautta venttiilikoneiston ja kampikammion välillä aivan vapaasti. Eli venttiilikoneiston paine ei siis tarkoita että kannessa olisi mitään vikaa vaan se on ihan normaalia kampikammion huohotuspainetta.
Siksi ei ole tarvetta rakennella mitään lisähuohottimia venttiilikoppaan.
1200S

Re: Kampikammion tuuletus

Viesti Kirjoittaja 1200S »

Pyörittelin vain teoriaa väsyneessä, työn häiriinnyttämässä päässäni jostain ihme sykleistä ja ohivirtauksista eli jos ylä- ja alakerran huohotukset yhdistäisi orig. letkuu Y-liittimellä kaasariin päin myöden niin eikö toisen paineaallon virtaus aiheutaisi imun viereiseen letkuun (yritin hakea sanoilla yhtäläistä toimintaa kollektoriin verraten) eli helpottais paineen poistumista??? Tai jotain...oisko edes mitään etua/hyötyä mihinkään...pitäsköhänmennä jo nukkumaan :lol:
Vastaa Viestiin