Lada-Jussi kirjoitti:hyvä on ollut ajaa
Mä oon ilmeisesti masokisti, kun mun mielestä ainakin Faijan samara on hyvä ajaa...
Mietitäänpäs: Jos Jussin kulut Samaralla on 100tkm:n kohti 700€ (auto), noin 390€ (vero / 3v), polttoainekulut 1,3€/l*6,5l/100km*1000*100km = 9540€
Ja jos mun kulut Pololla on 100tkm:n kohti 3200€ (auto), noin 1070 (vero / 3v), 1.05€/l*4,8/100km*1000*100km = 9310€
Eli tästä voidaan päätellä, että jos mä ajetaan 33tkm vuodessa ja huoltoon ei mee mitään rahaa niin olen kolmen vuoden kohdalla jo Jussia edellä. Mutta mä ajan enemmän, 55tkm vuodessa, niin olisin ollu jo edellä ennenkuin kaksi vuotta on ajettu. Tietty jos kilometrisuorite on pienempi, niin sitten Jussi pesee meikän mennen tullen. Bensan hinta ja Samaran kulutus on hihasta vedettyjä, mutta Polo kulutus ja pa-hinta perustuvat faktaan, jotka kaivoin esille omista tankkaustiedoistani tankkaus.com:ista.
Jusu kirjoitti:Kyllähän volkkarilta on tuo autoteko onnistunut. Kakkoskoppainenkin on jo perin mukava auto. Siihen riittää vielä 1,3 konekin ja siinä on kuitenkin pikkuautoksi hyvin tilaa isollekin ihmisapinalle, mitä samarassa ei oikein ole eikä kyllä häävisti saman ikäluokan korollassakaan.
Kolmoskolffissakin istuu mielellään ja oikein tukeva ajettava sekin. Olen ajanut 1,6 sellaisella ja ripeä kippo oli se.
Neloskoppaisella (2001) ajelin ammoin ajokorttia ja se oli vakaa ja mukava ajettava. Tosin se on jo aika iso auto, painaakin reilusti toista tonnia minkä vuoksi se olikin 1,6 bensakoneella melko laiska vehje. Sähkötoiminen kaasupoljin toimi viiveellä ja sitä piti pienenkin muutoksen vuoksi liikuttaa reilusti mikä teki ajosta osin vähän epätasaista. Jarrut oli siinäkin ärhäkät mutta pian siihen tottui. 20km lenkki ei siihen ehkä riitä.
Tuo vilkkuautomaatti on kyllä kätevä jos pitää liikenneympyröitä kierrellä, saapi pikku töytäisyllä pihalle tarpeeksi signaalia siitä että täältä tullaan. Riittää myös useimmissa kaistanvaihtotilanteissa. Vahingossa töniessä tietty noloa jos kolmasti iskee silimää turhaan.
Itse olen ajanut MK2 1,3;1,6;1,8 pelejä, ja kakki olleet perin mukavia, sellainen kulmikas vaikutelma vain jää herästi. Mutta muuten tosi kiva auto. Pierburg 2EX kaasari vain on vielä huonompi laite ku Ozon. Ozon edes toimii usein siedettävästi.
Kolmosia oon ajanu 1,6;1,8;2,0 16V GTI malleja. 1.6:nenkin oli tosi kiva ajaa, kone oli mukavan alavääntöinen, toisin kuin 16V GTI. Mutta kun sen sai kierrosalueelle, niin meno oli aika mukavaa. Matka-ajossa muuten menee helposti alle 6.5l/100km toi GTI! Ykkös, nelos ja vitosmalleihin en oo sekaantunut.
Ei se vilkkuautomaatti siellä autossa olis, jos sitä ei suurin osa käyttäjistä olis todenne hyväksi. Itseä häiritsee, jos ohi päästäessä antaakin vilkulla luvan mennä väärään väliin. On ikävää jos kaveri on rinnalla autuaan tietämättömänä, että joku tuleekin vastaan. Itsellä kun ei ole tapana tietoisesti olla tientukkona, niin koitan antaa tilaa. Ja toinen juttu mikä häiritsee on sitten, se että kun menee ohi niin kaistalle palattaessa noin 100m ohitetun auton jälkeen vilkun KUULUU vilahtaa vain kerran ja vauhtia olla noin 50km/h enenmmän kuin ohitetulla

(En onneksi oikeesti ajattele näin...)