ristinivelet?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
smerch

ristinivelet?

Viesti Kirjoittaja smerch »

Nappiksen ristinivelet on lopussa (jyrisee, taaemman klappi tuntuu kun vääntää nivelestä), mutta voivatko ne aiheuttaa myös "kytkimen ravistamista" eli tarkoitan että kun lähtee liikkeelle (1:llä, pakilla ei mitn ongelmaa) niin ravistaa raakasti...

Kytkinpolkimessa ei tunnu mitään kummaa, mutta kaasupoljin vatkaa kuin mielettömän...jne. Samaan aikaan kardaani kolisee miehekkäästi ja jalankulkijat katsovat ihaillen. Vaihtaessa tms. vain pieni (ristinivelen?) kolahdus.

Täristys tuntuu kun kone on lämmin, eli kylmänä ok. Kytkintä epäilen myös, varsinkin tuo lämpöherkkyys viittaisi siihen, mutta...eikö polkimessa pitäisi tuntua (ainaski volvossa tuntu kun oli öljyä levyssä).
Koneen kiinnikekumit vaikuttavat olevan kunnossa.

Auttakkee, auttakkee...
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ristinivelet?

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Samanlaista ilmeni tossa mun 05:ssa viime kesänä. Ei kyllä kardaani kolissut, mutta kaasupoljin tosiaan potki, kytkinpoljin tuntui normaalilta. Ja ainoostaan lämpimänä. Kytkimen säätö muistaakseni auttoi siihen jonkun verran, eli vika (ominaisuus?) oli kytkimessä.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Kyllähän tuo ristinivelen väljyys voi sitä ravistusta aiheuttaa.. Mullakin nimittäin kardaanin ristinivelissä väljyyttä ja aina liikkeelle lähdössä alkaa ravistaan... Mutta se tuntuu rungossa ei kytkimessä joten ei oo kytkin mikä ravistaa...
smerch

tuntuu oireet täsmäävän..

Viesti Kirjoittaja smerch »

tuota minäkin vähän aattelin, kun tuntuu ennemminkin koko latukka täristävän; ainoa joka ei täristä on kytkinpoljin...
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Mullakin esiintyy tota täristämistä liikkeelle lähtiessä esim valoista, mutta vaan pidemmän ajomatkan jälkeen kuumalla koneella. Ilmeisesti ominaisuus??
navlibahta

Tärinää

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

HEI,

ikävä kuulla, että muillakin Ladat tärisee. Tärinättömäksi noin muuten Ladaa ei varmaan ole ihan helppo saada, mutta kyllä omistaja yleensä on paras huomaamaan epänormaalin tärinän, jos auto alkaa yhtäkkiä tärisemään aiempaa enemmän.

Ristinivelten osalta en osaa sanoa mitään viisasta, muuta kuin sen, että tärinä voi joko tulla sieltä tai sitten olla tulematta. Oman autoni tärinän syyksi vikaa etsittiin ristinivelistä ja kardaanista noin 5 eri kertaa ja lopulta vaihdettiin toinen kardaani. Silti tärinä ja jyrinä ei kaikonnut mihinkään.

Mutta lopulta autoni "jättitärinöille" (ja ne oli nimenomaan korin tärinöitä, ei tuntunut polkimissa) tuli stoppi, kun kyllästyin arpomaan seuraavaa tärinänaiheuttajaa ja koko taka-akseli meni vaihtoon.

Epänormaalin tärinän ja jyrinän aiheuttaja oli autossani todennäköisesti kiero vetoakseli. Kun autoa vedätettiin vanhalla taka-akselilla ilman takapyöriä, pelkät rummut hyppi ylös ja sivuille kuin ne kuuluisat hullujen värkit.

Yksi seikka, joka voi myös viitata vetoakselien aiheuttamiiin tärinäongelmiin tai ainakin takapyörien vispaamiseen on yleensä "helisevä" ääni ajaessa. Äänen huomaa todennäköisemmin kesällä, kun ajaa ikkuna auki ja silloinkin hitaassa vauhdissa. Omassa autossani akselinvaihdon jälkeen ääni hävisi. Uskon, että se johtui heittävistä takarummuista.

T:Riku :roll:

PS: Aiheestahan oli juttua autoni ongelmien osalta jo muutama viikko sitten juuri tällä "Tekiniset kysymykset" -palstalla, joten ei siitä sen enempää.
smerch

Viesti Kirjoittaja smerch »

Ei tärise enää.

Eli vikaa oli kardaanissa enemmänkin:
-ristinivelet väljät ja ruosteessa (jyrinää ja lisäksi eivät sallineet nivelen liikkua toiseen suuntaan)
-liukuva nivel väljä, kuiva ja lisäksi palasina (peltiholkki irti)
-tukilaakerin kumi loppu ja koko asennelma irti (hyvin kyllä mutterit kiinni kiinnitysraudan päällä, mutta toinen pultti irti korin puolelta)

Kiitokset vain RTJN:lle kartaanista; tuli kertaheitolla kyytiä josta rollsikin ois kateellinen...Nyt sitten pitää poistaa ne etulattioitten pelastautumisaukot :x
Avatar
Pakkasukko
Viestit: 101
Liittynyt: 29.9.2003 17:55
Viesti:

Re: Jytistää

Viesti Kirjoittaja Pakkasukko »

Joo näinhän se varmaan. Minunkin kokemuksien mukaan toi ristinivelten kuluneisuus aiheuttaa täristystä nimenomaan liikkeellelähdettäessä (ja jos on painolastia niin sitten enempi kun nimel on kulmassa). Jos taas kardaani on epätasapainossa (asennettu väärinpäin, tasapainotuspalat tippunu, keskituki(laakeri) jotenki irti tms) ni silloin se ravistaa tietyllä nopeudella kun rupee resonoimaan (esimerkiksi aina kolmessakympissä mutta ei ennen tai jälkeen).

Muita syitä liikkeellelähdön täristykseen kulunut kytkinlevy tai peräpään ongelmat (välityksissä kuluneisuutta tai katkenneita hampaita).
Ladamerkkistä henkilöautoilua vuodesta 1990
VesQ

Re: Jytistää

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Pakkasukko kirjoitti:Joo näinhän se varmaan. Minunkin kokemuksien mukaan toi ristinivelten kuluneisuus aiheuttaa täristystä nimenomaan liikkeellelähdettäessä (ja jos on painolastia niin sitten enempi kun nimel on kulmassa). Jos taas kardaani on epätasapainossa (asennettu väärinpäin, tasapainotuspalat tippunu, keskituki(laakeri) jotenki irti tms) ni silloin se ravistaa tietyllä nopeudella kun rupee resonoimaan (esimerkiksi aina kolmessakympissä mutta ei ennen tai jälkeen).

Muita syitä liikkeellelähdön täristykseen kulunut kytkinlevy tai peräpään ongelmat (välityksissä kuluneisuutta tai katkenneita hampaita).
Asennettu väärinpäin :?: :?: Joko en ymmärtänyt ihan oikein vai saako sen kardaanin monellakin tapaa sinne, kaikkea olen kuullut mutta tuo oli aivan uutta :D
Avatar
Pakkasukko
Viestit: 101
Liittynyt: 29.9.2003 17:55
Viesti:

Re: Kardaanin asennus

Viesti Kirjoittaja Pakkasukko »

Otapa se joskus kardaani pois autosta kokeeksi ja sitten ristinivelet irti niin että kardaani kahdessa palassa. Sitten yritä katsoa miten monella tavalla voit nämä kaksi osaa liittää toisiinsa ja takaisin kiinni autoon.
Ladamerkkistä henkilöautoilua vuodesta 1990
VesQ

Re: Kardaanin asennus

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Pakkasukko kirjoitti:Otapa se joskus kardaani pois autosta kokeeksi ja sitten ristinivelet irti niin että kardaani kahdessa palassa. Sitten yritä katsoa miten monella tavalla voit nämä kaksi osaa liittää toisiinsa ja takaisin kiinni autoon.
Aivan, nimenomaan, nyt tajusin, ajattelin että se on kasassa niin silloin sitä ei ilman yliluonnollista voimaa saa väärinpäin, mutta jos sen osiin purkaa niin sitte :idea:
Avatar
Pakkasukko
Viestit: 101
Liittynyt: 29.9.2003 17:55
Viesti:

Re: täristykset

Viesti Kirjoittaja Pakkasukko »

Jep, jep .. nimimerkillä kombinaatioita aikansa kokeillut. Ens kerralla kyllä merkkaan mikä kuuluu mihinkin :)
Ladamerkkistä henkilöautoilua vuodesta 1990
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Taitaa olla munkin Laadan kardaani finaalissa :cry:
Kannattaako/pystyykö tekeen itse? Mihin kannattaisi viedä remontoitavaksi Tampereen seudulla? Mitä maksaa? Olisiko kenelläkään hyväkuntoista myyrä?
Vastaa Viestiin