ristinivelet?
ristinivelet?
Nappiksen ristinivelet on lopussa (jyrisee, taaemman klappi tuntuu kun vääntää nivelestä), mutta voivatko ne aiheuttaa myös "kytkimen ravistamista" eli tarkoitan että kun lähtee liikkeelle (1:llä, pakilla ei mitn ongelmaa) niin ravistaa raakasti...
Kytkinpolkimessa ei tunnu mitään kummaa, mutta kaasupoljin vatkaa kuin mielettömän...jne. Samaan aikaan kardaani kolisee miehekkäästi ja jalankulkijat katsovat ihaillen. Vaihtaessa tms. vain pieni (ristinivelen?) kolahdus.
Täristys tuntuu kun kone on lämmin, eli kylmänä ok. Kytkintä epäilen myös, varsinkin tuo lämpöherkkyys viittaisi siihen, mutta...eikö polkimessa pitäisi tuntua (ainaski volvossa tuntu kun oli öljyä levyssä).
Koneen kiinnikekumit vaikuttavat olevan kunnossa.
Auttakkee, auttakkee...
Kytkinpolkimessa ei tunnu mitään kummaa, mutta kaasupoljin vatkaa kuin mielettömän...jne. Samaan aikaan kardaani kolisee miehekkäästi ja jalankulkijat katsovat ihaillen. Vaihtaessa tms. vain pieni (ristinivelen?) kolahdus.
Täristys tuntuu kun kone on lämmin, eli kylmänä ok. Kytkintä epäilen myös, varsinkin tuo lämpöherkkyys viittaisi siihen, mutta...eikö polkimessa pitäisi tuntua (ainaski volvossa tuntu kun oli öljyä levyssä).
Koneen kiinnikekumit vaikuttavat olevan kunnossa.
Auttakkee, auttakkee...
Re: ristinivelet?
Samanlaista ilmeni tossa mun 05:ssa viime kesänä. Ei kyllä kardaani kolissut, mutta kaasupoljin tosiaan potki, kytkinpoljin tuntui normaalilta. Ja ainoostaan lämpimänä. Kytkimen säätö muistaakseni auttoi siihen jonkun verran, eli vika (ominaisuus?) oli kytkimessä.
Reippaina käymme rekkain alle 

Kyllähän tuo ristinivelen väljyys voi sitä ravistusta aiheuttaa.. Mullakin nimittäin kardaanin ristinivelissä väljyyttä ja aina liikkeelle lähdössä alkaa ravistaan... Mutta se tuntuu rungossa ei kytkimessä joten ei oo kytkin mikä ravistaa...
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
tuntuu oireet täsmäävän..
tuota minäkin vähän aattelin, kun tuntuu ennemminkin koko latukka täristävän; ainoa joka ei täristä on kytkinpoljin...
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Tärinää
HEI,
ikävä kuulla, että muillakin Ladat tärisee. Tärinättömäksi noin muuten Ladaa ei varmaan ole ihan helppo saada, mutta kyllä omistaja yleensä on paras huomaamaan epänormaalin tärinän, jos auto alkaa yhtäkkiä tärisemään aiempaa enemmän.
Ristinivelten osalta en osaa sanoa mitään viisasta, muuta kuin sen, että tärinä voi joko tulla sieltä tai sitten olla tulematta. Oman autoni tärinän syyksi vikaa etsittiin ristinivelistä ja kardaanista noin 5 eri kertaa ja lopulta vaihdettiin toinen kardaani. Silti tärinä ja jyrinä ei kaikonnut mihinkään.
Mutta lopulta autoni "jättitärinöille" (ja ne oli nimenomaan korin tärinöitä, ei tuntunut polkimissa) tuli stoppi, kun kyllästyin arpomaan seuraavaa tärinänaiheuttajaa ja koko taka-akseli meni vaihtoon.
Epänormaalin tärinän ja jyrinän aiheuttaja oli autossani todennäköisesti kiero vetoakseli. Kun autoa vedätettiin vanhalla taka-akselilla ilman takapyöriä, pelkät rummut hyppi ylös ja sivuille kuin ne kuuluisat hullujen värkit.
Yksi seikka, joka voi myös viitata vetoakselien aiheuttamiiin tärinäongelmiin tai ainakin takapyörien vispaamiseen on yleensä "helisevä" ääni ajaessa. Äänen huomaa todennäköisemmin kesällä, kun ajaa ikkuna auki ja silloinkin hitaassa vauhdissa. Omassa autossani akselinvaihdon jälkeen ääni hävisi. Uskon, että se johtui heittävistä takarummuista.
T:Riku
PS: Aiheestahan oli juttua autoni ongelmien osalta jo muutama viikko sitten juuri tällä "Tekiniset kysymykset" -palstalla, joten ei siitä sen enempää.
ikävä kuulla, että muillakin Ladat tärisee. Tärinättömäksi noin muuten Ladaa ei varmaan ole ihan helppo saada, mutta kyllä omistaja yleensä on paras huomaamaan epänormaalin tärinän, jos auto alkaa yhtäkkiä tärisemään aiempaa enemmän.
Ristinivelten osalta en osaa sanoa mitään viisasta, muuta kuin sen, että tärinä voi joko tulla sieltä tai sitten olla tulematta. Oman autoni tärinän syyksi vikaa etsittiin ristinivelistä ja kardaanista noin 5 eri kertaa ja lopulta vaihdettiin toinen kardaani. Silti tärinä ja jyrinä ei kaikonnut mihinkään.
Mutta lopulta autoni "jättitärinöille" (ja ne oli nimenomaan korin tärinöitä, ei tuntunut polkimissa) tuli stoppi, kun kyllästyin arpomaan seuraavaa tärinänaiheuttajaa ja koko taka-akseli meni vaihtoon.
Epänormaalin tärinän ja jyrinän aiheuttaja oli autossani todennäköisesti kiero vetoakseli. Kun autoa vedätettiin vanhalla taka-akselilla ilman takapyöriä, pelkät rummut hyppi ylös ja sivuille kuin ne kuuluisat hullujen värkit.
Yksi seikka, joka voi myös viitata vetoakselien aiheuttamiiin tärinäongelmiin tai ainakin takapyörien vispaamiseen on yleensä "helisevä" ääni ajaessa. Äänen huomaa todennäköisemmin kesällä, kun ajaa ikkuna auki ja silloinkin hitaassa vauhdissa. Omassa autossani akselinvaihdon jälkeen ääni hävisi. Uskon, että se johtui heittävistä takarummuista.
T:Riku

PS: Aiheestahan oli juttua autoni ongelmien osalta jo muutama viikko sitten juuri tällä "Tekiniset kysymykset" -palstalla, joten ei siitä sen enempää.
Ei tärise enää.
Eli vikaa oli kardaanissa enemmänkin:
-ristinivelet väljät ja ruosteessa (jyrinää ja lisäksi eivät sallineet nivelen liikkua toiseen suuntaan)
-liukuva nivel väljä, kuiva ja lisäksi palasina (peltiholkki irti)
-tukilaakerin kumi loppu ja koko asennelma irti (hyvin kyllä mutterit kiinni kiinnitysraudan päällä, mutta toinen pultti irti korin puolelta)
Kiitokset vain RTJN:lle kartaanista; tuli kertaheitolla kyytiä josta rollsikin ois kateellinen...Nyt sitten pitää poistaa ne etulattioitten pelastautumisaukot
Eli vikaa oli kardaanissa enemmänkin:
-ristinivelet väljät ja ruosteessa (jyrinää ja lisäksi eivät sallineet nivelen liikkua toiseen suuntaan)
-liukuva nivel väljä, kuiva ja lisäksi palasina (peltiholkki irti)
-tukilaakerin kumi loppu ja koko asennelma irti (hyvin kyllä mutterit kiinni kiinnitysraudan päällä, mutta toinen pultti irti korin puolelta)
Kiitokset vain RTJN:lle kartaanista; tuli kertaheitolla kyytiä josta rollsikin ois kateellinen...Nyt sitten pitää poistaa ne etulattioitten pelastautumisaukot

- Pakkasukko
- Viestit: 101
- Liittynyt: 29.9.2003 17:55
- Viesti:
Re: Jytistää
Joo näinhän se varmaan. Minunkin kokemuksien mukaan toi ristinivelten kuluneisuus aiheuttaa täristystä nimenomaan liikkeellelähdettäessä (ja jos on painolastia niin sitten enempi kun nimel on kulmassa). Jos taas kardaani on epätasapainossa (asennettu väärinpäin, tasapainotuspalat tippunu, keskituki(laakeri) jotenki irti tms) ni silloin se ravistaa tietyllä nopeudella kun rupee resonoimaan (esimerkiksi aina kolmessakympissä mutta ei ennen tai jälkeen).
Muita syitä liikkeellelähdön täristykseen kulunut kytkinlevy tai peräpään ongelmat (välityksissä kuluneisuutta tai katkenneita hampaita).
Muita syitä liikkeellelähdön täristykseen kulunut kytkinlevy tai peräpään ongelmat (välityksissä kuluneisuutta tai katkenneita hampaita).
Ladamerkkistä henkilöautoilua vuodesta 1990
Re: Jytistää
Asennettu väärinpäinPakkasukko kirjoitti:Joo näinhän se varmaan. Minunkin kokemuksien mukaan toi ristinivelten kuluneisuus aiheuttaa täristystä nimenomaan liikkeellelähdettäessä (ja jos on painolastia niin sitten enempi kun nimel on kulmassa). Jos taas kardaani on epätasapainossa (asennettu väärinpäin, tasapainotuspalat tippunu, keskituki(laakeri) jotenki irti tms) ni silloin se ravistaa tietyllä nopeudella kun rupee resonoimaan (esimerkiksi aina kolmessakympissä mutta ei ennen tai jälkeen).
Muita syitä liikkeellelähdön täristykseen kulunut kytkinlevy tai peräpään ongelmat (välityksissä kuluneisuutta tai katkenneita hampaita).



- Pakkasukko
- Viestit: 101
- Liittynyt: 29.9.2003 17:55
- Viesti:
Re: Kardaanin asennus
Otapa se joskus kardaani pois autosta kokeeksi ja sitten ristinivelet irti niin että kardaani kahdessa palassa. Sitten yritä katsoa miten monella tavalla voit nämä kaksi osaa liittää toisiinsa ja takaisin kiinni autoon.
Ladamerkkistä henkilöautoilua vuodesta 1990
Re: Kardaanin asennus
Aivan, nimenomaan, nyt tajusin, ajattelin että se on kasassa niin silloin sitä ei ilman yliluonnollista voimaa saa väärinpäin, mutta jos sen osiin purkaa niin sittePakkasukko kirjoitti:Otapa se joskus kardaani pois autosta kokeeksi ja sitten ristinivelet irti niin että kardaani kahdessa palassa. Sitten yritä katsoa miten monella tavalla voit nämä kaksi osaa liittää toisiinsa ja takaisin kiinni autoon.

- Pakkasukko
- Viestit: 101
- Liittynyt: 29.9.2003 17:55
- Viesti:
Re: täristykset
Jep, jep .. nimimerkillä kombinaatioita aikansa kokeillut. Ens kerralla kyllä merkkaan mikä kuuluu mihinkin 

Ladamerkkistä henkilöautoilua vuodesta 1990