projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
joo eli itsellä olis tarkotus tuommonen projekti alottaa.
Auto ja moottori katsottu jo valmiiksi, ensi viikolla hakemaan.
Elikkä haluaisin oma kohtaisia kokemuksia niiltä jotka on näiden kanssa pelannut, itse asentelen autoja työkseni ja kaveri on koneistaja, että tarvittavat sorvaukset ym metallin työstöt onnistuu...
OLEN LUKENUT paljon noita topicceja näistä tc koneiden asentamisesta ladaan, mutta ajattelin perustaa oman projekti topicin
eli kaikki jotka haluavat auttaa tässä projektissa niin kirjottelemaan vaan tänne
esim. millaista kytkintä,asetelmaa, vauhtipyörää ym kannattaisin harkita
LADA on tarkoitus ensin katsastaa tällä 2000tc koneella ja sen jälkee lähteä nostamaan tehoja johonkin +160hv
eikös se oo jotain 100.3hv ja alle ku tarvis olla dynolappu katsastusta varten...
kuvia koitan pistää, kuhan saadaan projekti aluilleen...
Auto ja moottori katsottu jo valmiiksi, ensi viikolla hakemaan.
Elikkä haluaisin oma kohtaisia kokemuksia niiltä jotka on näiden kanssa pelannut, itse asentelen autoja työkseni ja kaveri on koneistaja, että tarvittavat sorvaukset ym metallin työstöt onnistuu...
OLEN LUKENUT paljon noita topicceja näistä tc koneiden asentamisesta ladaan, mutta ajattelin perustaa oman projekti topicin
eli kaikki jotka haluavat auttaa tässä projektissa niin kirjottelemaan vaan tänne
esim. millaista kytkintä,asetelmaa, vauhtipyörää ym kannattaisin harkita
LADA on tarkoitus ensin katsastaa tällä 2000tc koneella ja sen jälkee lähteä nostamaan tehoja johonkin +160hv
eikös se oo jotain 100.3hv ja alle ku tarvis olla dynolappu katsastusta varten...
kuvia koitan pistää, kuhan saadaan projekti aluilleen...
Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
Tuon katsastuksen kanssa voi olla ongelmaa, kun tehot tossa koneessa oikeasti yli 100,8hp, ja Antivirittäminen ei taida olla sallittua. Tietty, voitte sanoa että sylinteri kansi on vaihdettu jostain, taikka että lohko on 2l Cromasta, jossa vakiona vain n.90hp Sillä tavoin koneesta voi tehdä ns omavalmisteen, jolloin vaaditaan penkitys, josta on helppo saada se alle 100,8hp
Kytkimeksi suosittelen 2l omaa kytkintä (vauhtipyörän kanssa toki) mutta tuo ei mahdu ladan kytkinkoppaan pyörimään, jotenka pitäisi lootakin vaihtaa Fiatin sileäkylkiseen, joka taas vaatii omat muutostyönsä korin kanssa nimimerkillä, kokemusta on
Tosin, voi tuo vauhtis mahtua ladan kopan kanssakin pyörimään, jos sitä avartaa, mutta tietoa ei siitä ole, ja toki startille pitää tuolloin muokata paikka kauemmaksi.
Muutenhan tuo on sillä selevä, vaan ei se Bolt-Onnia ole mistään kohdin
Kytkimeksi suosittelen 2l omaa kytkintä (vauhtipyörän kanssa toki) mutta tuo ei mahdu ladan kytkinkoppaan pyörimään, jotenka pitäisi lootakin vaihtaa Fiatin sileäkylkiseen, joka taas vaatii omat muutostyönsä korin kanssa nimimerkillä, kokemusta on

Muutenhan tuo on sillä selevä, vaan ei se Bolt-Onnia ole mistään kohdin

Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
tarviiko välttämättä konetta muokata jos on dyno lappu missä on alle 100.8hv ? 

Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
Paljonko on mallisarjan tehokkaimmassa tehoja ja paljonko tuosta 2000TC:stä löytyy tehoja?
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
STEFALTA lainattu
Ladaan saa laillisesti muutoskatsastaa korkeintaan 100,8hv ja 2112,5cc moottorin, käyttäen vertailuna 1700i -mallia. Tämä pätee kaikkiin takavetoladoihin vaikka joillain konttoreilla toisin väitetäänkin. Samat rajat ovat niin ahdettuna kuin vapaastihengittävänäkin. Kuitenkin vapaastihengittävää moottoria saa virittää "perinteisin" keinoin lähes minkä lystää, ahdettua ei saa muuttaa millään tavoin.
Tehotodistuksena käy joko sen auton rekisteriote, mistä moottori on otettu, tai dynamometrin teholappu. Joissain tapauksissa moottorin teho voidaan määrittää myös laskennallisesti.
Katsastuskonttorit auttavat lakiasioissa, kannattaa kysellä.
Ladaan saa laillisesti muutoskatsastaa korkeintaan 100,8hv ja 2112,5cc moottorin, käyttäen vertailuna 1700i -mallia. Tämä pätee kaikkiin takavetoladoihin vaikka joillain konttoreilla toisin väitetäänkin. Samat rajat ovat niin ahdettuna kuin vapaastihengittävänäkin. Kuitenkin vapaastihengittävää moottoria saa virittää "perinteisin" keinoin lähes minkä lystää, ahdettua ei saa muuttaa millään tavoin.
Tehotodistuksena käy joko sen auton rekisteriote, mistä moottori on otettu, tai dynamometrin teholappu. Joissain tapauksissa moottorin teho voidaan määrittää myös laskennallisesti.
Katsastuskonttorit auttavat lakiasioissa, kannattaa kysellä.
Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
Voi mennä läpi jos penkität alle ton 100,8hp, mutta joku konttori voi ruveta valittamaan tuosta anti-virittämisestä. Voit toki kusettaa kuutiotilavuuden 1600, ja hommaat jostain 1600rek otteen, jolloin et tarvitse edes tehomittausta
silloin otteisiin tulee siis 1600TC

Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
tarvii koittaa suosia noita K1 konttoreita sitte ku saada auto siihe malliin että on liikenne kelpone...
mutta mutta kävin tänään kaverin tykönä ja huomasin sen tallin nurkassa tuommosen sileäkylkisen laatikon. kannattaisiko harkita ostoa ( vois irrota melkee ilmaseks)
kuinka pahasti sitä lada pohjaa tarvitsee runnoa että saa tuon laatikon sopimaan...
mutta mutta kävin tänään kaverin tykönä ja huomasin sen tallin nurkassa tuommosen sileäkylkisen laatikon. kannattaisiko harkita ostoa ( vois irrota melkee ilmaseks)
kuinka pahasti sitä lada pohjaa tarvitsee runnoa että saa tuon laatikon sopimaan...
Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
On siinä hommansa ja hitsata pitää osata. Keppi tulee jonkinverran taaksepäin.BSR kirjoitti:mutta mutta kävin tänään kaverin tykönä ja huomasin sen tallin nurkassa tuommosen sileäkylkisen laatikon. kannattaisiko harkita ostoa ( vois irrota melkee ilmaseks)
kuinka pahasti sitä lada pohjaa tarvitsee runnoa että saa tuon laatikon sopimaan...
Tekijämiehet kumminkin sanoo, että menee heittämällä. (Itse en ole semmonen tekijämies joka sanois noin...)
Kunnossa oleva sileäkylkinen pesee kestävyydessä ladan omat loodat 6-0.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
Tuolta voit lueskella oman ladan kanssa tappeluista, jossa laitettiin myös tuo sileäkylkinen kiinni. Ja lootassa tosiaan mulla oli se vaihekepin jatkopala, joka teetättää enempi hommia, mutta on niitä sen ei jatkopalallisenkin kanssa.
Eli ei tosiaan mene heittämällä, oma hommansa ja kiroaminen ton laittamisessa on, mutta melkeempä silti suosittelen, jos peukku sijaitsee oikeella paikalla ja on mahollista levittää vehkeet talliin 6kk ja hitsi on koko ajan käsillä
Helpottaa hommia jos siinä on tai on mahdollista hankkia kytkinkoppa jossa startti on vänkärin puolella, koska kuskin puolelle se on lähes mahdottomuus saada mahtumaan. Myös kardaanin etuosa on otettava fiatista, ja yhistettävä ladan takaosan kanssa, ei ole hankalakaan homma, jos vaan kardaanin löytää. Tekiämies tosin voi myös lyhentää ladan kardaania, mutta menee koneistamo hommiksi (itse siis löysin niin tuon kytkinkopankin kuin myös kardaanin kaverin pihalta... helpotti kummasti)
Myös kytkimen vivustoa joutuu muokkaamaan tuolta kytkinkopan sisältä jonkin verran, ei mitään mahotonta, mutta tämä(kin) aikaa vievää, kuvia ja juttua tuolta mun projektin topicista.
Ja lootan takakannake pitää valkata eri vaihtoehoista, taikka tehä ite. Ei mikään paha juttu
Eli ei ole mahdoton homma, mutta vie helevetin paljon aikaa, mutta toivottavasti lopputulos palkitsee. Ainakin tähän mennessä loota tuntu hienolta, muttei sen kanssa ole vielä ajamaan päästy.
Eli ei tosiaan mene heittämällä, oma hommansa ja kiroaminen ton laittamisessa on, mutta melkeempä silti suosittelen, jos peukku sijaitsee oikeella paikalla ja on mahollista levittää vehkeet talliin 6kk ja hitsi on koko ajan käsillä

Myös kytkimen vivustoa joutuu muokkaamaan tuolta kytkinkopan sisältä jonkin verran, ei mitään mahotonta, mutta tämä(kin) aikaa vievää, kuvia ja juttua tuolta mun projektin topicista.
Ja lootan takakannake pitää valkata eri vaihtoehoista, taikka tehä ite. Ei mikään paha juttu
Eli ei ole mahdoton homma, mutta vie helevetin paljon aikaa, mutta toivottavasti lopputulos palkitsee. Ainakin tähän mennessä loota tuntu hienolta, muttei sen kanssa ole vielä ajamaan päästy.
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
Mull on Nivassa Fiat 131sen kone sileekylkisen lootan kanssa. Ollut nyt jo vuoden osina. Pikkuhiljaa valmistuu
Tänään tein etuputket. Oli kyllä ahdasta! Kannattaa ihan reilusti sitä vaihdelaatikkotunnelia leikellä, ja tekee sit vaikka kokonaan uuden . Ja samalla tekee tilaa pakoputkelle! huomio että lämppärin kenno+ muut hilppeet mahtuu (itse unohdin
)
Suosittelen kyllä tota sileekylkistä lootaa. Kestää sit ne tulevat viritykset myös.
Jotkut ovat käyttäneet ton fiatin laatikon kanssa tota Ladan nestekytkintä, mutta itse tein vaijerikytkimen, volvon vaijerila. Poljinta joutus jatkaa konehuoneen puolelle.
Kytkimeksi Fiatin 215mm kytkin , ja jos tehoja tulee paljon niin turbokoneen 228mm kytkin+vauhtis.
Nivaan joutusin myös etuperän, vaihdelaatikon ja moottorin kannakeet tekee kokonaan uusiks. Öljypohjaa ja öljypumpun imujalkaa muokkaamaan että etuperä mahtuu. Kardaaneita on lyhennetty ja pidennetty. ynnä muuta.
Kävin konttorilta kysymässä tota konetehon alentamista, niin sanoivat vaan soita AKEen... Ilmeisesti tarvii luotettavan todistuksen miten tehoa laskettu. joten helpompi on: "omavalmiste" moottori+dynolappu.
Onnea projektiin!


Suosittelen kyllä tota sileekylkistä lootaa. Kestää sit ne tulevat viritykset myös.
Jotkut ovat käyttäneet ton fiatin laatikon kanssa tota Ladan nestekytkintä, mutta itse tein vaijerikytkimen, volvon vaijerila. Poljinta joutus jatkaa konehuoneen puolelle.
Kytkimeksi Fiatin 215mm kytkin , ja jos tehoja tulee paljon niin turbokoneen 228mm kytkin+vauhtis.
Nivaan joutusin myös etuperän, vaihdelaatikon ja moottorin kannakeet tekee kokonaan uusiks. Öljypohjaa ja öljypumpun imujalkaa muokkaamaan että etuperä mahtuu. Kardaaneita on lyhennetty ja pidennetty. ynnä muuta.
Kävin konttorilta kysymässä tota konetehon alentamista, niin sanoivat vaan soita AKEen... Ilmeisesti tarvii luotettavan todistuksen miten tehoa laskettu. joten helpompi on: "omavalmiste" moottori+dynolappu.
Onnea projektiin!
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
Dynolappu otetaan sitten jos tehoa ei saada muuten luotettavasti. Eli jonkin täysin vakiopadan säädöt pielessä otettu lappu ei varmaan käy. Pitää olla jokin selitys tehon laskulle ja tuo varmaan tulee otteeseenkin, toki voi konttoreilta kysellä mielipiteitä. Mulla muuten olisi nyt kaupan täydellinen CHT:n kansi jolla saat 90hv:n laskennallisen tehon eikä jupinoita. Jossain päin maailmaa tykkäävät jopa noista viri-aihioina kun on suht pienet rööritBSR kirjoitti:STEFALTA lainattu
Tehotodistuksena käy joko sen auton rekisteriote, mistä moottori on otettu, tai dynamometrin teholappu. Joissain tapauksissa moottorin teho voidaan määrittää myös laskennallisesti.

Tuo 215 mm kytkin ei myöskään kauheita kestä jos oikeasti vähääkään virittää parilitraista, 228 mm menee samaan vauhtikseen kun vain tapittaa asetelman uusiksi. Sitten onkin jo mielenrauha ja saa varman massakytkimen. Tuo fiiun iso vauhtis menee ladan kytkinkoppaan, mulla voisi myös olla 4v loota myynnissä jossa on jyrsitty koppa fiiun vauhtikselle ja ladan startille.
Vauhdin tae - alamäki
Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
Eikös sinne vois tehä laimeemmat nokat penkitykseen ja sitte kun on leimattu niin sittenhän saa vaparina virittää niinpaljonkun sielu sietää ja ladan painaa tarpeeksi lainvaatimaan 7kg/1kw. ja sitte sanoo katsurille että nokat vaihettu että tehot laskee
Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
Ja ite laittaisin perunan putkeen ja kertoo tuon katsurille, olisi varmaan mielissään._Roberto_ kirjoitti:Eikös sinne vois tehä laimeemmat nokat penkitykseen ja sitte kun on leimattu niin sittenhän saa vaparina virittää niinpaljonkun sielu sietää ja ladan painaa tarpeeksi lainvaatimaan 7kg/1kw. ja sitte sanoo katsurille että nokat vaihettu että tehot laskee
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: projekti: lada 2101 vm.84 1200cc ---> 132 fiatin 2000tc kone
väitän että se katsastus on helpoimmasta päästä tossa projektissa.
kyllä sen kilpiin saa, oikee konttori ja oikeet selitykset niin menee läpi
kyllä sen kilpiin saa, oikee konttori ja oikeet selitykset niin menee läpi
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti