Sivu 1/3

Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 14.12.2008 20:12
Kirjoittaja Kaide
Tervehdys !

Minä umpisaabistina aloin remppaamaan "nappisilmää" ;-) . Kytkin pitäisi vaihtaa , mutten löytänyt mitään yksiselitteisiä ohjeita / Ladaniksejä täältä selailemalla, joten tässä kysymyksiä:

- Joku laatikon kiinnityspultti on aika pahassa paikassa siellä koneen yläosassa. mitenkäs hitossa sinne pääsee käsiksi ?
- Kuinka monta noita laatikon kiinnityspultteja pitäisi olla ?
- Vaihdekeppi oli pakko irroittaa kun ei saa autoa niin ylös että laatikko mahtuisi tulemaan kepin kanssa pois. Irrotettiin ne kolme kepin kiinnitysmutteria jne..mutta perhana! Siellä laatikossahan on se keppiin tuleva jousi ! ( onneksi vielä toisesta päästään kiinni eikä pudonnut lootaan) Milläs hitolla tuon saa takaisin paikalleen kasausvaiheessa?
- Kytkimen säätö lienee ihan vaan opeteltava kantapään kautta, samoin kun ilmaus . Yleensä olen ilmannut niin että pistän nestettä työsyltystä isolla ruiskulla vastavirtaan kohti säiliötä , Toimiiko Ladassa?

Kiitän ja kumarran jos joku haluaisi opastaa minut oikealle tiedon tielle ...


Kaide

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 14.12.2008 21:03
Kirjoittaja jta
Laatikkohan on kiinni 4 pultilla moottorissa. Se vänkärin puolen ylin pultti on ehkä se hankalin ku on se moottorin nostokorvakko siinä samassa pultissa. Sopivasti taivutetulla lenkkiavaimella luulis tuon saavan suhteellisen nätisti auki. Tai piippuavaimella luulis pääsevän kans käsiksi mutta sen kestävyydestä en tiedä. Ite aukonu alapuolelta pitkillä jatkoilla ja nivelillä ja pulttipyssyllä. Syö vaan aivan tuhottomasti vääntö voimaa tuo nivel. Niin ja starttihan pitää kans irrotella.

Vaihde keppi ois ehkä ollu helpoin irrottaa kun ois siitä kepin juuresta vääntäny sen valkosen muoviosan pois. Ois jääny se pikku tynkä osa sinne laatikkkoon kiinni. Muuten en tuohon ongelmaan osaa muuta sanoa.

Ja tuo kytkimen ilmaus pitäis kyllä onnistua tuolla keinolla minkä tuossa kerroitkin.

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 14.12.2008 21:05
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Ottamalla vaihteiston takakannatinpalkin irti ja pitkälläjatkolla nivelellä ja hylsyllä.

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 14.12.2008 21:12
Kirjoittaja Kaide
Niinjoo, yksi juttu unohtui.

Pakoputki oli tarkoitus irrottaa alusta saakka ja vaihdella. No , kaikki 4 pulttia NAPS poikki siitä pakosarjan laipasta vaikka kuin varovasti yritti irrotella. Ei vaan putki lähde siltikään irti , on aika kovasti jämähtänyt pakosarjaan ;-) Noi uudet pultit kannattaa duunata miten ?

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 15.12.2008 21:20
Kirjoittaja jta
Pinnapulttejahan ne on. Jos jäi edes vähän tynkää niistä niin jos ei muuten saa irti niin hitsaa mutterit kiinni niihin tynkiin niin luulis lähtevän auki. Jos ei pihteillä saa irroteltua.

Jos irrottelet siittä vaihdelaatikon kylestä irti sen pakoputken (jos et vielä oo irrottanu) niin saat vähän paremmin sen liikkuun ja voi irrota vähän helpommin.

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 15.12.2008 23:53
Kirjoittaja Kaide
Itseasiassa se apparin puolella ylhäällä oleva laatikon kiinntyspultti lähti kivasti auki yläkautta sellaisella nivelletyllä räikällä ;-)

Oli sitten "igorista" paineasetelma kappaleina, ei ihme ettei kykä toimi :lol:

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 16.12.2008 11:10
Kirjoittaja aropupu
Ja lootaa takaisin asennettaessa ne yläpulttien alle tulevat nostokorvakkeet voi jättää pois.

Kardaanin takapään kiinnitysmuttereita kiristettäessä voi ne pultit lähteä pyörimään mukana, niin ei muuta kuin kiilaat meisseliä väliin.

Ja se pakoputken alkukäyrä on mielenkiintoinen väännellä pois sieltä kolostaan ja laittaa paikalleen, älä menetä hermoja siihen :lol:

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 16.12.2008 11:45
Kirjoittaja Jokari
aropupu kirjoitti:Ja lootaa takaisin asennettaessa ne yläpulttien alle tulevat nostokorvakkeet pitää jättää pois.
Korjasin :lol:

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 16.12.2008 16:25
Kirjoittaja aropupu
Jokari kirjoitti:
aropupu kirjoitti:Ja lootaa takaisin asennettaessa ne yläpulttien alle tulevat nostokorvakkeet pitää jättää pois.
Korjasin :lol:
makuasia :mrgreen: itse en laittaisi niitä

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 19.12.2008 13:31
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Ja kardaania ei tarvitse kokonaan irroittaa, varsinkaan peräpäästä.

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 19.12.2008 13:57
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Eikä vaihteistoa tarvitse ottaa alas, vaan peruuttaa. Välistä sopii tekemään kytkinremontin.

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 19.12.2008 14:23
Kirjoittaja Jokari
Jos tykkää myös lueskella mielipuolen näpertelyopasta, niin sitten kannattaa vaihtaa se painelaakerikin siitä kymmenen sentin rakosesta. Ei sen laakerin operointi siitä pikku kolosta ole mitään hauskaa. Mieluummin tekee sen irtolootaan.
Tietysti jos tekee rimanalitusrempan, eli vaihtaa pelkän levyn, niin ehkä sitten voi nysvätä siitä kolosesta jos väkisin haluaa.

Itse en ainakaan ymmärrä mikä siinä lootan pudotuksessa on niin vaikeaa että pitäisi siitä kolosesta niitä rojuja rassailla ja aiheuttaa itselleen lisää harmaita hiuksia. Meilläpäin laatikot tipahtaa lattialle aina kun jotain kytkimeen liittyvää on ilmassa :?

Aloittajan tapauksessa se loota on jokatapauksessa tiputettava pois koska siinä on tehty tuo kepin mekanismin irrotusmoka ja se jousi on saatava jollain konstilla kiinni sinne lootan sisään sekä kepin alapäähän. En tiedä edes onko se mahdollista, vaikeaa se varmasti tulee olemaan.

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 19.12.2008 16:44
Kirjoittaja aropupu
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Eikä vaihteistoa tarvitse ottaa alas, vaan peruuttaa. Välistä sopii tekemään kytkinremontin.
Tuotarallaa....
Saanko kysyä että millä sen levyn saa sieltä välistä pois :shock:
mieluummin laskisin lootan lattialle kuin kannattelisin sitä olkapäällä..

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 19.12.2008 20:59
Kirjoittaja Kaide
Enää yksi kysymys:

Kytkin on nyt todella "äkäinen" , eli tarraa kiinni "on-off" tyylillä , irottaa siinä polkimen liikeradan puolivälissä kylläkin . Miksi moinen ?

Re: Kytkinremppaa ja muuta

Lähetetty: 19.12.2008 21:18
Kirjoittaja Jokari
Kaide kirjoitti:Enää yksi kysymys:

Kytkin on nyt todella "äkäinen" , eli tarraa kiinni "on-off" tyylillä , irottaa siinä polkimen liikeradan puolivälissä kylläkin . Miksi moinen ?
Siis sulla on nyt uusi kytkin vai?

Uusi, pitävä kytkin ottaa ladassa yleensä aika äkäiseen kiinni. Useammastakin uudesta kytkinpaketista on kokemusta. Siihen vanhaan, hieman luistavaan kytkimeen tottuneena ero on melkoinen.
Onhan kytkinkäpälän ja työntötangon väliin säädetty asiaankuuluva pieni välys?

Sit jos rupeaa poljin jäämään pohjaan tai siinä esiintyy ihan velttoja kohtia jonka jälkeen rykäisee heti kiinni niin pääsylkkä entinen, ihan normivika sekin.