Jarrut puoltaa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Jarrut puoltaa

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

No eipä menny Lada katsastuksesta läpi-syy puoltavat etujarrut.Nyt on molempien satuloiden kumit vaihdettu,jarrupalat ja letkut uusittu ja levyt puhdistettu Brake cleanerillä.Ilmaus tehty pari kertaa.Jarrut tuntuvat puoltavan edelleen.Missä voisi olla vika?
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Jumittaako palat siihen satulaan tai sitten niihin tappeihin kiinni? Vai ootko nuokin jo tarkistanu siinä samalla?
Grimbe

Viesti Kirjoittaja Grimbe »

vaikuttas kaiken järjen mukaan, että jarruissa ei mitää mekaanista vikaa ole. Jos männät liikkuu satuloissa suht herkästi ni kannattaa viel jarrutella oikee huolella, se auttaa yleensä.

tuossa taannoin yhteen kanttiladaa vaihettii uudet jarrut (en muista kummalle puolelle) ku oli katsastuksessa hylätyt. no, ei muutaku uudestaa katsastamaa ja kun se katsastusnainen rupes testaamaan niitä nii oli niissä silti yli 30% voimaeroa. siinä ku se aikansa jarrutteli (helvetin monta kertaa) ni ne rupes toimii niinku pitääki.
Jone
Viestit: 108
Liittynyt: 3.2.2004 9:36

Viesti Kirjoittaja Jone »

Missäs kunnossa jarrulevyt on? Kuinka kuluneet ja onko kuluneet yhtä paljon? Jos levyissä on eroja niin jarrut puoltaa.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Joo,levyissä ei ole hirveesti eroa,itseasiassa heikommin ottavalla puolella hieman paksumpi.Kokeilin tossa hiekkatiellä jarruja, kun iskee jarrut pohjaan ,niin näyttäis ottavan tasasesti kiinni.Puoltaminen ilmenee,kun jarruttaa kevyemmin.Jarrutelujen jälkeen molemmat levyt olivat kuumat.Voiskohan pääsylinterillä olla vaikutusta asiaan?Mitään vuotoja ei kyllä ole havaittavissa.
Jone
Viestit: 108
Liittynyt: 3.2.2004 9:36

Viesti Kirjoittaja Jone »

Levyt pitää olla yhtä ohuet, muutoin jarrusylinterien iskunpituudessa syntyy eroja. Samaten levyt pitää olla yhtä naarmuuntuneet, tai kitkapinnoissa syntyy eroja. Jos levyt on kunnossa ja syliterien, satuloiden ja palojen liikkuvuus tarkistettu, niin vika viittaa paine puolelle.
Ne vaivat on harvinaisempia, mutta mahdollisia. Missä kunnossa on pääsylinteri? Missä kunnossa on jarruputket? Lommo putkessa toimii kuristimena. Onko jarruneste vuotoja? Mainitsit, että jarrutus kokeiluissa levyt kuumenivat. Näin pitääkin olla. Jarrujen tarkoitus on muuttaa liike-energia lämpöenergiaksi. Reilu käyttöjarrutus 100km/h nopeudesta tuottaa lämpöä niin paljon, että sillä keittää vettä. Eri asia on, jos jarrut on jatkuvasti kuumat, silloin jarrut todennäköisesti laahaa.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Niin,tarkoitinkin tolla lämpenemisellä sitä,että molemmat jarrut kyllä vaikuttaa toimivan.Tuo paine-ero tulisi tosiaan lähinnä mieleen.Täytynee vaihtaa pääsylinteri ja putket ja tarkastella tilanne uudestaan.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä vaihdoin samaraan uuden levyn tuhoutuneen tilalle vain toiselle puolelle, käytetty hivenen kulunut jäi toiselle puolelle. Palat luonnollisesti meni uudet molemmin puolin. Ei ollut etujarruissa kuitenkaan suurta eroa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Warreossi kirjoitti:.Kokeilin tossa hiekkatiellä jarruja, kun iskee jarrut pohjaan ,niin näyttäis ottavan tasasesti kiinni.Puoltaminen ilmenee,kun jarruttaa kevyemmin.Jarrutelujen jälkeen molemmat levyt olivat kuumat.Voiskohan pääsylinterillä olla vaikutusta asiaan?Mitään vuotoja ei kyllä ole havaittavissa.
Se pitävämpi puoli alkaa jarrutuksen aikaisemmin, eli sen puolen palat liikkuvat herkemmin tai sinne tulee paine herkemmin. Kovempi painaminen tasoittaa tilanteen molemmille puolille samaksi.

Tarkastitko uusia osia asentaessa, että jarrupalat pääsevät liikkumaan esteettä satulassa.

Eikös työsylinterit asetu jarrutuksen jälkeen yhtä kaus levystä. Silloin uudelleen jarruttaessa palojen etäisyys on sama ja jos työsylintereissä on säiliö täynnä nestettä, alkaa jarrutus samanaikaisesti pienistä kulumaeroista huolimatta.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Voipi olla ongelma siinä että männät palautuvat noin juuri herkisteltynä keskenään eri matkan kun polkimen päästää ja näin jollakin männällä voi kestää hiukan kauemmin ennenkuin alkaa vaikuttaa juuri tuollaisessa kevyessä jarrutuksessa....ladassa kun on vielä 4 mäntää :wink: Kyllä ne siitä hiukan jämähtää ajan mittaan ja alkavat ottaa tasan ja juuri tuollalailla pitkään jarruttelemalla konttorilla saadaan kyllä samat arvot jos vain ilmat poissa nesteestä...
124/2101 practical beauty
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

No niin,homma alkaa muotoutua mielenkiintoiseksi.Jarrusatulassa olevan jarruputken pää oli niin tiukasti kiinni,että avausyritysten seurauksena,syliteristä murtui pala.Jarruputkeä ei enää siihen sitten kiinnitellä.Motonet näkyy myyvän ainoastaan noita sylintereitä eikä koko satulaa.Onko kellään kokemuksia niiden irroittamisesta,vaikuttais olevan melko tiukasti kiinni.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Veikkaan että hintasuhteeltaan on parempi ostaa rtjn:ltä koko satula?
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Samaa mieltä, eli liian työlästä tuo korjaushomma......noi on vissiin tehdaskunnostettuja tai siltä ne ainakin näyttää, paljon paremmilta tosin kuin fiatin vastaavat kun ladan alumiiniosat ei syövy samallatavoin kuin fiuden..... :wink:

Irrotuksesta niin siinä sylinterissä on sellanen jousitappi mikä pitäis painaa (tai lyödä jumitusasteesta riippuen) sisään ja vetää se sylinteri pois uristaan (tai lyödä kovaa pajavasaralla kun on ensin liotellu 24 h cerssin kanssa). Se tappi sijaitsee sen satulassa sijaitsevan ~4mm halkion kohdalla. Onnea jos yrität :wink: No palastelemalla sen ainakin saa pois ja uudenhan saa helposti paikalleen :)
124/2101 practical beauty
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Joo,onkos muuten kellään RTJN:lle puh.numeroa.(yksityisviestinä)
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Kiitoksia Arpatille ja RTJN:lle!Nyt on uusia ja ehjiä jarruosia tallissa ja kunnostus voi jatkua.Näin toimii Lada-kerho!!
Vastaa Viestiin