jakoketju härdellipärdelliä...

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
juice2106

jakoketju härdellipärdelliä...

Viesti Kirjoittaja juice2106 »

moottori on 1,6 takapotku, koneen rallattaessa kiristelin, kiristelin ja kiristelin ketjua mutta rallatus ei loppunut. sitten ykskaks punasissa valoissa ootellessa alko kuulua SENPÄIVÄSTÄ mekkalaa joka loppu yli 2000rpm,, kierrokset ku putos alle 2 tonnin ni taas kuulu melua.. avasin jakopään vaihtaakseni kaikki jakopään hilut ja olihan siellä se kiristin kenkää keskeltä poikki eli vain sen kumin varassa mitä siinä nyt enää oli jäljellä. kai siinä oli jännitykset loppunu tai jotain. no, vaihdoin hilut lukuunottamatta ylempää ketjun laahainta kun tarvike osassa oli jengat täynnä jäystepaskaa (vanha oli ok joten vanha jäi) ja kampuran hammaspyörää ku se ei nyt vain tullu pois ja aika loppui kesken .
Kaikki oli hyvin noin 200-300 km kunnes jakopää alkoi rallattaa. olen nyt kiristelly monta kertaa sitä jakopäätä ja se vaan rallattaa. otin kiristimestä mutterin irti ja naputtelin sitä kiristimestä näkyvää tappia pikkuisen jos se vaikka menisi sinne sisään päin ja kiristäisi ketjua, mutta ei.
NIIN kysymys, miten saan loppumaan sen ketjun jodlailun? (kaikki osat uusia ja kiristyksiä tehty).

hakua käytetty myt ei toivotuin tuloksin
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: jakoketju härdellipärdelliä...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Hmm, kun itse tein jakopäärempan, niin ihankuin olis ollu samantapaista. Tosin en vaihtanut rattaita koska ne oli käytännössä kulumattomat.
Uusi ketju ei asetu vanhoille rattailla ihan presiis ja jonkinaikaa muistaakseni mölysi kunnes hiljeni.
Oletko koittanut painaa ketjua nokkapyörän vierestä? Pitäisi olla lähes kivikova jos kiristin toimii kunnolla.

Miksi et vaihtanut sitä ylälaaharia? Se voi päälle päin olla hyvännäkönen mut se onneton peltirunko voi olla murtunut tai sitten korvakkeet on revenneet hyvän matkaa.
Ettei nyt olisi käynyt niin että se laahain olisi mennyt paskaksi ja ketju hakkaa kanteen?
juice2106 kirjoitti:NIIN kysymys, miten saan loppumaan sen ketjun jodlailun?
Toi rallatus on aika subjektiivinen asia. Jotkut rullaa 50000 tkm kiristämättä ketjua eikä ole kuulevinaankaan mitään vaikka tosiasiassa ääni on jo aivan karmea. Taas jotkut (kuten itse) kiristelee ketjua vähän väliä ja haluaa sen olevan mahdollisimman hiljainen.
Ketjun ääntämisen saa loppumaan vaihtamalla hihnakoneeseen tai toiseen merkkiin.
Lada on yksi niistä ainoista autoista joissa ketju rähisee ihan jo ominaisuutena. Yksi suuri syy siihen on aivan naurettavan pienellä jousipaineella varustettu kiristäjä, se ei pidä ketjua kunnolla kireänä.

Joten näin netin välityksellä tota rallatusta on aika paha arvioida.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
juice2106

Re: jakoketju härdellipärdelliä...

Viesti Kirjoittaja juice2106 »

ylälaaharia en voinut vaihtaa koska siinä oli enemmän kuin paljon jäysteitä kierteissä eikä varaosa paikka ollut enää auki joten uutta ei saanut ja auto piti saada kasaan sinä iltana paikasta johtuen.

täytyy kattoo ja ottaa vena koppa auki ja kokeilla sitä ketjua onko se kireällä vai ei..

tuntuu aikas kummalliselta koska uudet osat ja aluksi toimi niinkuin pitää mutta nyt ykskaks se ei vain tunnu kiristyvän millään.

silloin kun painoin uutta kiristintä paikoilleen niin tuntui olevan jousipaineitakin todella hyvin koska naama punasena sain nippanappa laitettua mutterit paikoilleen.
tuollaisilla optimi kierroksilla se pitää ääntä eli pintakaasulla ja hieman siitä laskiessa niitä.
vaihteesta riippumatta kun ajaa noin 2000 rpm niin rupee kuuluu ja jos ajaa kovempaa (3000rpm -->) niin kuuluu jo paljon kovempi ääni ja suuremmillakin kaasun liikkeillä mutta ei moottorijarruttaessa.

uus kiristinkenkä oli paikalleen laitettaessa niin jämäkkä että sai tosissaan änkeä sen sinne tapin ympärille ja käsin koittaen se liikkui ssinä tosi nihkeesti mut kyllä uuden kiristäjän jousipaineet pitäis pystyy painaa sen ketjuun.
otin kiristäjästä jopa mutterin kokonaan pois niin että kiristimen tappi näkyi ja naputtelin siitä tapista sitä kiristäjää vasaralla sisäänpäin jos se sitä ketjua kiristäisi hieman, ja tietty mutteri takasin kireälle mutta ei toivottua tulosta.

oletetaan että ketju on kireällä, niin mihin silloin voisi ketju osua ja kilistellä? no sen ylälaaharin kunnon vielä tarkasta ja vaihdankin varmaan..
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: jakoketju härdellipärdelliä...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

juice2106 kirjoitti: uus kiristinkenkä oli paikalleen laitettaessa niin jämäkkä että sai tosissaan änkeä sen sinne tapin ympärille ja käsin koittaen se liikkui ssinä tosi nihkeesti mut kyllä uuden kiristäjän jousipaineet pitäis pystyy painaa sen ketjuun.
otin kiristäjästä jopa mutterin kokonaan pois niin että kiristimen tappi näkyi ja naputtelin siitä tapista sitä kiristäjää vasaralla sisäänpäin jos se sitä ketjua kiristäisi hieman, ja tietty mutteri takasin kireälle mutta ei toivottua tulosta.
VIRHE, paha sellainen ja syy sun helisevään ketjuusi. Oli se kiristinkenkä ostettu suomesta, venäjältä tai ihan mistä vaan niin aina se reikä on soikea eikä pyöreä. Sit kun sen väkisin änkee sinne niin tuloksena on noin yksiasentoinen kiristäjä.
Sen kiristimen pitää liikkua herkästi siinä pultissa. Muuten se sumppaa kiinni ja ketju ei kiristy kunnolla.
Itse viilasin reiän riittävän väljäksi niin että kiristin on kuin "laakeroitu". Öljy hoitaa sitten sen tapin voitelun siellä.

Noita juuttuneita kiristäjiä näkee kuulemma esim. paljon ajetuissa Ladan koneissa kun on veivattu iät ja ajat mineraaleilla ja koneeseen kertynyt saasta jumittaa kiristimen.

Siinä kiristinlaitteessa ei oikeesti ole kummonen työntövoima vaikka se näennäisesti jäykältä vaikuttaakin. Esimerkiksi nimeltä mainitsemattomassa länsiautossa on kertakäyttöinen kiristin joka vaihtaessa laukaistaan ja kiristää ketjun LUJAA. Latan kiristimen jousi on naurettava vieteri siihen verrattuna.
Siksi Ladan jakoketju rallattaa aina, enemmän tai vähemmän.

Se kiristinlaite ei kiristä hakkaamalla. Konetta pitää pyörittää, autosta riippuen veivillä/vaihde päällä työntämällä tms...

Nää on helppoja laitteita eikös, ei mitään ydinfysiikkaa :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: jakoketju härdellipärdelliä...

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Minä muistan kanssa että se uus tarvikekenkä ei sopinut kunnolla
paikalleen, vetäsin sen reiän porakoneella pyöreeksi.
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: jakoketju härdellipärdelliä...

Viesti Kirjoittaja jta »

Näkyy olevan paljon noita ei sopivia tarvike osia. Itekkin jouduin tuota vaihtaissa viilaileen sen verran pyöreeksi reikää jotta sai sopiin paikalleen.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tulipahan tuossa mieleeni, että onkos kukaan jakopäänrassaaja (siis Ladan) muuten koskaan törmännyt kokonaan muoviseen ylälaahaimeen?

Tai olihan siinä kierteet metallia eli sen muovin sisään oli valettu mutterit. Mutta muuten muovinen käikäle.
Taisi olla italialainen värkki sekin.
juice2106

Re: jakoketju härdellipärdelliä...

Viesti Kirjoittaja juice2106 »

jep, kiitoksia paljon vinkistä ja neuvoista :) täytyy tuo lahopää ottaa vielä kerran auki ja fiilata se kiristin kenkä kuosiin.. pieni moka mikä väsystä hosumalla jäi miettimättä :?

voin kertoa sitten askartelun jälkeen miten kävi niin selviää.. vaikka epäilemättä se on syynä kun oikeen rupee miettii ja asiantuntijoilta neuvoja kuuntelee 8)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re:

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jusu kirjoitti:Tulipahan tuossa mieleeni, että onkos kukaan jakopäänrassaaja (siis Ladan) muuten koskaan törmännyt kokonaan muoviseen ylälaahaimeen?

Tai olihan siinä kierteet metallia eli sen muovin sisään oli valettu mutterit. Mutta muuten muovinen käikäle.
Taisi olla italialainen värkki sekin.
Noi muoviset sukset on uudempaa tuotantoa ja niitä pitäisi löytyä useimmista ruiskuista. Itselläni oli myös ruutassa kyseinen käikäle...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Yksi tuttu vain laahainta ostaessaan sai hyppysiinsä tuollaisen muovisuksen ja ennakkoluuloisena kovasti mietti että onko sitä sinne myllyn sisuksiin laittaminen ensinkään. Kai se sen sinne sitten ruuvasi.

Onhan siinä tietty se etu että ketju mutustelee sen muovisen vähän joutuisammin tuhannen pas2 jos se sattuu siitä paikaltaan sinne jakopään syövereihin lopsahtamaan. :idea:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: jakoketju härdellipärdelliä...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kyllä nuo perinteisetkin ylälaaharit jauhautuu hienosti eikä tunnu missään :lol: Tai sitten laaharin palat jää hyppimään siihen apuakselin päälle...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re:

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Jusu kirjoitti:Onhan siinä tietty se etu että ketju mutustelee sen muovisen vähän joutuisammin tuhannen pas2 jos se sattuu siitä paikaltaan sinne jakopään syövereihin lopsahtamaan. :idea:
Tästä huolimatta jotkut vielä jaksavat valittaa, ettei takavetoisessa Ladassa ole tapahtunut mitään tuotekehitystä :mrgreen:
Joen musikka
Viestit: 2026
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: jakoketju härdellipärdelliä...

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Ja muistettakoon,että ketjunkiristin täytyy kiristää OIKEIN.Itse sain aikanaan hyvät neuvot mutten kuunnellut (tai ymmärtänyt) joten rälinä jatkui.Yhden laahaimenkin rikoin kun luulin että osaan.
Sen jälkeen olen pysynyt hyvissä väleissä Neuvojan kanssa ja hän tekee sen näppärästi viidessä minuutissa aina kun pyydän.(10 tkm välein,on Neuvo!)
Ensimmäisen Ladan ja toisen laahaimen jälkeen ei Musikan Ladat (6 kpl) ole rälkättäneet.Olen sitä mieltä,että kiristin on hyvä,kunhan se muistetaan säätää tiheästi.Laahain on lähes nerokas,kun siihen on integroitu reikä yläpäähän koukulla ongittavaksi.
2112,-04,hopea
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
someroladasti

Re: jakoketju härdellipärdelliä...

Viesti Kirjoittaja someroladasti »

rupee tässä oikeen mietityttää kun näitä juttuja lukee ett onkohan mun latuskassa jotain vikaa
ku siin on ketjuinen nokkaveto ja on sitten nii maan perkeleen hiljanen. ei kolise eikä rallata eikä mitään. sama venakoneisto. ei naputa ei rahise ei kolise. mull on vissii ihan kummallinen lada. ja meneeki tonnikakkoseks ihan perkeleesti. mittari tappiin. heh . kaikki huimat 160. ( toimituksen huomautus " alamäkeen " )
ainoo mitä kuuluu on sellanen ihan vieno pieni sanoisko siritys kun kaasulla on veto päällä mutt sen saman oon kuullu aivan kaikissa ladoissa jotka oon omistanu ja joissa oon ollu kyydissä ja itseasiassa paljon voimakkaampanakin kun mulla.ainoo oikeestaan mikä ehkä ns häritsee on ett toinen kurkku aukee vasta polkimen ollessa lähes aivan lattiassa. täytyy kattoo josko löytyis jonninlaista säätöä siihen kuhan kerkiän
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: jakoketju härdellipärdelliä...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nämä p*skat on yksilöitä, toiset rahisee vähemmän ja toiset enemmän. Oman herkän korvan perusteella voisin sanoa että 1700 ruiskut pitää keskivertoa enemmän rohinaa kuin moni vanhempi.
Siltikin vaikka venavälykset olisi ok ja ketjut kohdillaan, niin pirun pahaa mekkalaa jokainen näistä pitää kierroksilla. Olen muutamalla takavedolla ajanut jotka ei tyhjäkäynnillä kuulostaa miltään, mut kun lähdet ajamaan niin meteli on kauhea. Sama juttu myös toisinpäin...
Pidemmän päälle se ketjun rohina rupeaa vaan v*tuttamaan.
someroladisti kirjoitti:ja meneeki tonnikakkoseks ihan perkeleesti. mittari tappiin. heh . kaikki huimat 160. ( toimituksen huomautus " alamäkeen " )
Voihan se 1200 nuhalohko tuntua pirteältä, jos ei tiedä paremmasta. Lyöppä siihen isompikoneisten välitykset eli 3,9 perä ja 5-v loota, niin meno loppuu kuin seinään. Lyhyet välkät antaa kuvitteellista tehontuntua, mut kun kelloa kattoo niin putoaa taas maanpinnalle...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin