Sivu 1/4
21073 TIINE Käyttöön: Purkuun ja vaan ei romuksi
Lähetetty: 20.10.2008 17:38
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Hahaa! Nyt on sitten TIINE paikattu, paikat ruosteenestomaalattu ja soveltuvin osin massattu.
Tämäpä vekotin ei ole aikoihin tieliikenteessä ollutkaan. Olisikohan ollunna joskus toissa kesänä viimeeksi. Tämä on se aito ja alkuperäinen, eli minun eka Lata. Ostettua se tuli 2001 syssyllä.
Tämän kanssa tehtiin ensimmäiset onnistuneet remontit ja siitä kaikki alkoi. Siis alkoi tämä LaidailuHöperrys.
Tänään rykäisin syorasytkät kiinni ja akun paikoilleen. Vähän starttia ja johan hörähti. Moottorikin kuulosti kumman hiljaiselta. Tämän kanssa totuin kolinoihin ja valituksiin. Nyt kun on kireä ketju ja vesipumppu kunnossa niin eihän tuo metelöi. Lisäksi laiton uuden vanhan takapöntön. Sitähän ei ole ollutkaan enää aikoihin.
Nyt sitten arvotaan sen suhteen, että ottaisiko TIINEen käyttöön. On tuo 2105 -90 1500S käyttiksenä. TIINEen leimahan on ollut loppu jo pitkään. 1500S katsastus on voimassa johonkin hamaan marraskuuhun asti.
Ei kai tuo paljoa maksa, jos ottaa käyttöön ja koittaa leimata. Sitten kai joutaisi tuo 1500S kaupata pois. Vai ostaisikohan joku tuon TIINEen rallipelikseen.
Aika Riisuttu tuo TIINE on. Ei keskikonsolia. Vain ajovalonappula ja CheckEngine valo ovat toiminnassa. 4vaihteinen aski, joka oli jo ostettaessa. Sisustus on aika tärväytynyt kaikkien värkkäämisten yhteydessä. Muovihärveleitä revitty pois. Takakontti riisuttu, mikä on minulle tyypillistä.
Mutta tuollahan minä kaiken aloitin, joten miksen siihen käyttiksenä voisi tyytyä edelleen, kunnes saa mennä MananMajoille tai varaosiksi. Mutta katsotaan miten jätkän käy.

Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 23.10.2008 13:16
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Nyt se sitten on valmis syyniin. Tai ei nyt aivan vielä. Jarrut on niin epätasaisesti jumissa, että niissä on kuumenteleminen. Tämähän oli oletettavissakin seisottelun jäljiltä. Vasen tapapyörä oli eniten juntturassa ja vaati vähän nylkyttelyä eestaas ennenkuin pamahti liikkeelle.
Kytkinnestteethän tuosta karkaavat aina seisotettaessa. Käytössä kytkin ei sylintereistään juuri vuodattele, mutta levossa kyllä. Taas on yksi kiva kytkin. Todella löperö, alhaalta kiinnittävä ja irrottava. Onhan noita sylinterejä kun vaan viitsisi vaihdella.
Tässä yksilössä on sitten kaikkein hauskin tuo vaihdekepin tuntuma. Se on täysin ympäripyöreä. Vaihteet löytyvät helposti, mutta voi sitä kepin vatkatusta. Nelosaskinhan tuohon on joku laittanut tai sitten en sitä vitosta ole onnistunut sieltä esiin ikinä kaivamaan, koska 4askia olen luullut käsitteleväni.
Pakoputken takapönttö on siis vaihdettu ja katkaistun putkenpään sisälle työnnetty pala entisen takapöntön käyrää osaa. Muuten olisi savukaasu jäänyt kontin alle pörräämään. Nyt on sitten putkiviritteinen ruutta. Putken alkuosan kiinnikehän noista aina menee. Palaa tai ruostuu katki. Keksin köyhän kikan. Kiinnike irti. Taotaan molemmat osat samaan muotoon. Laitetaan päällekäin koukuiksi ja kiinnitetään osat omalle paikalleen niin, että koukkuosat jäävät yhdessä putken alle. Ja tuli jämäkkä tuenta. En viitsinyt turhaa tukea alkaa hitsaamaan lenkiksi, koska noin jämäkästi jäi putki koukkujen päälle makaamaan.
Oli laitettava ajovaloautomatiikka päälle. Ajovalonappula on niin jäykkä, että Syynääjää olisi harmittanut. Nappula kun on vielä yksinäisenä kiilattuna tuhkakupinaukkoon. Toista nappulaa kokeilin ja yhtä jäykkä on. Siis automatiikka päälle.
Lasinpesurit toimivat. Pyyhkijöissä on vain jatkuva asento. Mitä minä tihkulla. No, onhan tuo rele tuossa tinattuna kuntoon, mutten toistaiseksi jaksanut asentaa. Muuten nuo sähkövempeleet toimivat. Paitsi: Lämppäripuhaltimen moottori! Kauhea ulina. No, sekin oli tiedossa.
Ensin kuitenkin on syynitettävä tuo IsoTekniikkaOsa, ennen kuin viitsii alkaa noita pikkuhilppeitä asentelemaan. Jos on isompaa, niin sitten täytyy harkita ihan koko hommaa. Jos on järisyttäviä remontteja tiedossa, niin eikun pellolle tai jääradalle tai osiksi tai Kuusan- eiku Kuuskoskeen.
Niin ja täytyyhän tuo kirjoituttaa minun nimiini.
Ottavatkos syyniin, jos ei ole värkki tieliikennekäytössä? Eli syynäävätkö jos on väliaikaisesti poissa tieltä?
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 23.10.2008 14:03
Kirjoittaja Toveri Sladimir
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Ottavatkos syyniin, jos ei ole värkki tieliikennekäytössä? Eli syynäävätkö jos on väliaikaisesti poissa tieltä?
Ei kai sitä saakkaan liikennekäyttöön, jos se on katsastamaton. Ensiksi tilatulla ajalla konttorille, ja jos leima tulee, niin sitten liikennekäyttöön otto.
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 23.10.2008 15:26
Kirjoittaja Warreossi
Saa otettua liikennekäyttöön eli maksujen piiriin.Rekisteriotteeseen tulee merkintä "käyttökiellossa-määräaikaiskatsastus suorittamatta".Autoon ei pitäisi saada leimaa jos ei ole jo otettu liikennekäyttöön,autoahan ei saa liikuttaa kun se on poistettu liikennenteestä eikä siinä ole sillä hetkellä liikennevakuutus voimassa.
Varattuun katsastukseen voi ajaa määräaikaskatsastamattomalla autolla ei siis liikenteestä poistetulla.
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 23.10.2008 19:36
Kirjoittaja Lesnaja Sobaka
Kyllä TIINE oli vielä viime vuoden syksystä topakasti liikenteessä. Muistan tämän elävästi, rynkytin sillä tuolloin muutaman metsäreissun (olikohan silloin lupa vai ei?). TIINE kiipesi ketterästi mutakelillä Petrovaaran rinnettä ja tuli vielä samaa tietä takaisinkin. Löysin muuten samaiselta vaaralta sieniä, joita arvelin koivun herkkusieniksi ja maistoinkin sellaista. Sienikirjasta lajimääritys tarkentui sen verran, että kyseessä olikin vähän helkkarin myrkyllinen ryökäle.
Tässä nyt kuitenkin ollaan. Ja TIINEkin pärjää kyllä, kun kerran nuo reissut kesti. Reippaan näköinen kärry, jos saan sanoa.
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 23.10.2008 21:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
AiJai! Nyt Hyvän Kummitupojan isä muistaa väärin ja täysin väärin. Minä lainasin silloin tuota uutta 1600SL IIZI -kaunotartani niihin kauheisiin rytyytysreissuihin. Olen minä sen verran JoviJaaliHeppu

Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 23.10.2008 22:42
Kirjoittaja Lesnaja Sobaka
Juu, lainasin IIZIä sitäkin, mutta silloin oli jo hanki ja nietos ja sulattelin jäätynyttä takapaksin lukkoa sahan pakokaasulla. Mutta silloin oltiin Rääkkylän Sintsillä ja ajelin ihan tasaisia kestopäällysteitä siellä.
TIINEä lainasin aikaisemmin. Taisi olla luvaton käyttöönotto, kun tuli uutena asiana. Paljastukoon se nyt tässä sitten.
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 23.10.2008 23:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mistäs sen ominluvin sait napattua? Hemmetti soikoon...
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 24.10.2008 10:11
Kirjoittaja Nonnis
Kyllä katsastukseen saa ajaa liikennekäytöstä poistetulla, Ikaalisten konttorilla ainakin näin mulle luvattiin. Aika pitää olla varattuna ja auto sitten siellä pistetään liikennekäyttöön.
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 24.10.2008 10:44
Kirjoittaja Lada-Jussi
näin hämeenlinnassakin, että katsastukseen saa ajaa liikennekäytöstä poistetun ja olikohan vielä niin että sai ajaa poiskin takaisin varastoon, mikäli ei ole tarkoitus ottaakaan liikennekäyttöön.
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 24.10.2008 14:16
Kirjoittaja Pavlovits
Lada-Jussi kirjoitti:näin hämeenlinnassakin, että katsastukseen saa ajaa liikennekäytöstä poistetun ja olikohan vielä niin että sai ajaa poiskin takaisin varastoon, mikäli ei ole tarkoitus ottaakaan liikennekäyttöön.
Kyllä tämä on ihan valtakunnallinen juttu. Varaston vaihtoehtona saa ajaa korjaamolle, jos ei mennyt läpi katsastuksesta.
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 24.10.2008 14:35
Kirjoittaja Warreossi
Kyllä se tosiaan näin on,että varattuun katsastukseen ja välittömään siitä seuraavaan korjaukseen saa ajaa liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla.Eli sitenhän saa liikennevakuutuksen suojan siltä osin ilmaiseksi.
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 27.10.2008 13:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jops! Kyllä ne tilapäisesti poistettujen katsastukset ovat tietenkin koko maassa samoissa säännöissä.
Eli tilaa aika. Ajele Romulla konttorille. Ota ote tai ei. Molemmissa tapauksissa voit ajaa takaisin korjaamolle. Helppoa.
Mikähän on kun ruisku ei taas tykkää käydä lämpimänä tai paremminkin se pätkittelee? Lehtahan tuosta puuttuu ja jos lämpömittari näyttää mitä sattuu, niin menisikö liian kuumaksi tulpille tai jotakin. Vai olisiko eli ettei vaan taas...
Lehtan laitan paikoilleen ja katsotaan taas. Antoi vähän käsille kun räpelsin suorasyttyä tai paremminkin kokeilin sen jalustan lämpöjä kädellä. Kuuluneeko kuvaan?
Jos ei muuta, niin kokeillaan putsailla suorasytyn kontakteja vaikkeivät ne likaisilta näyttäneetkään. Ja minullahan on sitä piitahnaa. Sitä jos sivelisi.
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 29.10.2008 15:19
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Huomenapa olisi tarkoitus käydä hakemassa tälle uusi ote. Ostajakin taitaisi olla kiikarissa. Eihän tästä nyt kummoisia saa, mutta kaluston vähentämisen vuoksi saisi tämä mennä. Varaosakaupoilla tästä tietysti saisi paljon enemmän, mutten taida 3 varaosaromua viitsiä säilytellä.
Jos tälle leima tulee, enkä saa kaupaksi niin sittenpä myydään tuo 1500s -90. Olenkin näitä myyntejä tainnut jo mainostella ihan riittämiin.
Kytkin tästä täytynee säätää. Jarruja vähän epäröin pitkän seisonnan takia. Täytyy nyt sen verran käydä jarruttelemassa, etteivät nyt aivan mahdottomat ole. Ensi veteli aika pahoin oikealle, mutta tuntuisi vähän vähentyneen.
Miten sitten lie käyntihäiriöiden kanssa. Tankissa on kyllä melko köyhät löpöt. Taitavat olla jostakin toissa kesältä. Voipihan se käynti senkin takia välillä vähän takuta.
Toivokaamme onnea tälle ensimmäiselle Latalleni, ellei sitä lapsuuden Viininpunaista 2101 (kaikkien autojen Äiti) oteta lukuun. Volvoahan minä kyllä silloin ihailin yli kaiken. Hoitopaikassa oli sellainen. Mutta kai tämä huominen syynireissu hivenen onneakin kaipaa.
Niin ja kahdella autolla on lähdettävä matkaan. Sen verran varautunut olen TIINEeni suhteen. Ja lehta asennettava ja ...
Re: 21073 TIINE liikennekäyttöön
Lähetetty: 31.10.2008 2:51
Kirjoittaja Mara
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tankissa on kyllä melko köyhät löpöt. Taitavat olla jostakin toissa kesältä.
Tankkaa nyt hel*etissä ensitöiksesi vaikka parikymmentä litraa tuoretta bensaa ennen katsastusta!

Eikä pahaa tekisi siihen kaataa vaikka litra Masinoila kyytipojaksi, teoriassa hivenen laskee päästöjä ja voi olla hyvä jo ton vanhan bensankin takia.
Nykybensat kun tuppaavat olemaan tuoretavaraa. Ihme, että lähti niillä vielä käyntiin.