mikä on Ladan tulevaisuus

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
pena
Viestit: 207
Liittynyt: 14.10.2003 8:58
Paikkakunta: Pine Ridge (Mäntyharju); Vantaa

mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja pena »

Olin jokunen päivä sitten Ladan jälleenmyyjäliikkeessä en varsinaisesti ostamassa Ladaa, vaan kyselemässä uuden Ladan 109 hintaa. Todettiin sen olevan 11990 euroa.

Tuli puhetta siitä, miten on mennyt kaupaksi. Eipä juuri, selitti myyjä. Kysäisin syytä: eikö ole sentään aika halpa?

Kyllähän se halpa on ja halvemmaksi on tullut, mutta kun muut merkit ovat halvenneet enemmän, niin nyt ei Lada enää pysty hinnallakaan kilpailemaan, kumijalan myyjä totesi lisäten, ettei yleinen imagokaan ole Ladan myyntiä edistämässä. Mainitsipa vielä vertailukohdaksi esimerkkinä samaisen liikkeen myymän italialaisen merkin. Hartaan Lada-miehenkin se kieltämättä pani miettimään, kun kyseisessä kilpailijassa on vaikkapa ilmastointi ja aapisjarrut.

Miten Lada-väki näkee merkin tulevaisuuden maassamme? Onko Lada, tuo Suomen autoistaja, tosiaankin häviämässä markkinoiltamme? Jos uusi Lada (tai uudet Lada-mallit) ei enää pysty kilpailemaan nimenomaan hinnalla, niin millä se kilpailemaan pystyy? Jos 90-luvulta alkaen tehdyt Ladat ovat piakkoin pois laskuista (nykyajan autojahan, niin myös Ladaa, ei tehdä vuosikymmeniä varten) ja uusia ei juurikaan myydä, niin onko Lada-kantamme pian vanhojen ja vähitellen häviävien vanhojen Lada-mallien varassa?
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Kyllähän Lada taitaa merkkinä olla Suomessa hiipuva. Kotimaassa (+lähialueet) se taitaa vielä myydä kohtuullisesti, mutta muuten taitaa Venäjän autoteollisuus olla länsimerkkien valmistuksen varassa.

Näkyyhän tuo Ladojen vanhentuminen kokoontumisissa ja tien päälläkin. Ei nimittäin uusia Ladoja kovin paljoa näy kummassakaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Eilisessä Kauppalehdessä oli juttu venäjän automyynnistä tällä hetkellä. Siinä sanottiin että uusien henkilöautojen kauppa on hidastunut voimakkaasti. Jutussa oli myös mainittu että Avtovaz on pahenevissa vaikeuksissa. Jotkin autokaupat ovat täynnä kuulemma ladoja "joita ei halua enää kukaan venäjällä".

Joka tapauksessa Ladatehtaan ahdinko syvenee talouskriisin takia ja tiedä vaikka olisi kohta myynnissä koko tehdas. No, eiköhän venäjän valtio tule auttaamaan miljooniensa kanssa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja samarai »

Se pitää kyllä sanoa, että ei Delta-Auto omalla hinnoittelullaan/markkinoinnillaan ole ollut ainakaan edesauttamassa edustamansa Ladan myyntiä. Sehän on tietysti heidän asiansa, eikä siihen ole tietysti kahta sanaa mitä automerkkiä haluavat myydä. Hyvä sinänsä, että Lada yleensä edes vielä löytyy Delta-Auton myyntiluettelosta.

Hieman ristiriitaisia uutisia Venäjän automyynnistä:
elokuussa 08:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Ven%C3 ... 5238983078
lokakuussa 08:
http://www.esaimaa.fi/Talous---Talousuu ... 15999452/8
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos litran Hyndai Gez maksaa ilmastoinnilla 10k€ niin miksi maksaa Ladasta ilman ilmastointia 12k€.Samoin Citroen C2:ta on myyty kympillä Stocmannin "Hulluilla Päivillä"...noilla tarjouksilla C2:ta myyltiin kahdessa viikossa enemmän kuin 119:ää vuodessa :lol: .Yksi Vaz tehtaiden pääomistaja on Venäjän puolustusteollisuus.Kun se on nyt rymynnyt Georgiassa niin eipä taida tuo imagopuolikaan olla kovin korkea :lol:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ladan Suomen tulevaisuus on se, että tulevaisuutta ei yksinkertasesti ole.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei ole tulevaisuutta koko autoilullakaan. Tulevaisuus on aina edessä, vain sen pituudesta kannattaa puhua.

Katsellaanhan ensin se, kuinka paljon niitä Korean ja Kiinan poikain autoja muuttuu ongelmatapauksiksi täällä meidän oloissamme. Vaikka pelkkiä onkelmatapauksiahan nuo kaikki automobiileiksi kutsutut vekottimet lopulta ovat.

Parasta auton ostossa on elää tunteella. Silloin eivät pikkuviat, hintaerot ja tekniikan toimimattomuus liiemmin haittaa. Jos kokee ilmastoinnin eduksi autossa, niin silloinhan siitä kannattaa maksaa tai olla maksamatta. Minä kun ajelen muualla kuin ruuhkissa, niin minä joudan tuulettamaan muuten, enkä maksaisi ilmastoinnista PenninJeniä. Lisäksi kaikki ADHD -jarrut kuuluvat niitä tarvitseville. Minä en moisia kaipaa. Siksi kai makselen TakaVedoista sopivia hintoja enkä voisi kuvitella ajelevani KIA Sportagella. HyiHemmetti! :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

Mä jotenkin samaistun Ladaan. Mulla ja Ladaa yhdistää sama kohtalo; upeat menestyksen vuodet on jo kaukana menneisyydessä. Edessä on hidas, mutta vääjäämätön alamäki. Mä olen tehnyt jo vuoden surutyötä autoilusta luopumiseen. kun Ladaan tulee se viimeinen vika, niin mä vien ajokortin poliisille ja pyydän, että ne laittaa sen sinne hyllylle...
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ei ole tulevaisuutta koko autoilullakaan. Tulevaisuus on aina edessä, vain sen pituudesta kannattaa puhua.

Katsellaanhan ensin se, kuinka paljon niitä Korean ja Kiinan poikain autoja muuttuu ongelmatapauksiksi täällä meidän oloissamme. Vaikka pelkkiä onkelmatapauksiahan nuo kaikki automobiileiksi kutsutut vekottimet lopulta ovat.

Parasta auton ostossa on elää tunteella. Silloin eivät pikkuviat, hintaerot ja tekniikan toimimattomuus liiemmin haittaa. Jos kokee ilmastoinnin eduksi autossa, niin silloinhan siitä kannattaa maksaa tai olla maksamatta. Minä kun ajelen muualla kuin ruuhkissa, niin minä joudan tuulettamaan muuten, enkä maksaisi ilmastoinnista PenninJeniä. Lisäksi kaikki ADHD -jarrut kuuluvat niitä tarvitseville. Minä en moisia kaipaa. Siksi kai makselen TakaVedoista sopivia hintoja enkä voisi kuvitella ajelevani KIA Sportagella. HyiHemmetti! :lol:
Aika paljon paremmalta Korean laatu ja kestävyys vaikuttaa Ladaan verrattuna.Vaimolla on nyt ollut Cerato n.3.5 vuotta ja n.60Kkm,kahdesti on takuussa käytetty ja kerralla tuli kuntoon.Kumpikaan vika ei käyttöä estänyt.Omalla on vuosi ja n.15Kkm takana eika ole ollut mitään vikaa.Ladat oli jatkuvasti jostain repsallaan.Olis pitänyt vaan aikaisemmin vaihtaa merkkiä.
Vähän on eri tasoa jarrut ja muut hallintalaitteet.Eikä nuo muutkaan mukavuus varusteet hullumpia ole,ikää kun kertyy niin kummasti alkaa niitä arvostamaan.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

On todella hyvä ja hienoa, että immeinen löytää ja saa käsiinsä mieleisensä automerkin. Autolla näyttäisi olevan muukin kuin välineellinen arvo. Tällöin ihmisen on mukava käyttää välinettään kun se on mieleinen ja sen omistaminen tuntuu kaikin puolin arvokkaalta. Ja eräs tärkeä pointti on, ettei tunne tulleensa petetyksi vaan on tehnyt kaupat, jotka tuntuvat paremmilta kuin jonkun toisen kaupat eri vekottimen kanssa.

En tiedä noiden uudempien LadaMallien touhuista mitään, mutta TakaPotkuissahan nyt ei mitään onkelmia ole. Koskaan ei ole törmännyt tuollaiseen ja tällaiseen onkelmaan ja taas törmää. Eiväthän KardaaniKotterot ole tätä päivää. Niiden tulevaisuus on ainakin taattu. Siirtyvät harrastekäyttöosastoon, josta monien mutkien jälkeen muutamaksi museokaluksi.

Sehän olisi upeaa, jos KoreanPoika pystyisi tehdä ajoneuvoja niin halvalla, että ne tuntuisivat ostajista myös törkeän halvoilta. Ja tämä kaikki vielä niin, että ne olisivat kestäviä ja hyviä käyttää. Tuollainenhan olisi ihannetilanne ja silloin ihmisiä olisi kehotettava ryntäämään KIA -kaupoille ihan sijoitusmielessäkin. Varmaan ovat OivaPelejä. Minulla vaan on näitä ennakkokäsityksiä ja turhia luuloja 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Automerkkejä on hävinnyt kautta auton historian. Panhard, Loyd, Austin, Simga, Vedette, Plymouth, De Soto, Daf, Goliaht, Popeda, Kaiser, Buigh ja monta muuta. Lisää on tullut, se on kuin elämänkierto.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Kyllä korealaisten pitäis olla jossain määrin toimivia vehkeitä
kun alusta on ainakin lähes 1:1 vanhan korimallin avensiksen kanssa.
Varusteet on kyllä kuitenkin sitä corollan terra tasoa. :D
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Automerkkejä on hävinnyt kautta auton historian. Panhard, Loyd, Austin, Simga, Vedette, Plymouth, De Soto, Daf, Goliaht, Popeda, Kaiser, Buigh ja monta muuta. Lisää on tullut, se on kuin elämänkierto.

Ukki menee nyt varmaan jo liian pitkälle tulevaisuuteen :) - ei Ladaa varmaan sentään vielä automerkkinä olla kuoppaamassa, vaikka sen myynti täällä pohjilla onkin. Venäjällä (+Ivy) sen asemaa on vaikea horjuttaa selvän kilpailuedun (ostohinta, varaosien hinta/saatavuus, huolto jne.) takia muihin verrattuna.

esim:
Lada 2104/5/7.............alk. 3400 EUR
Lada Niva...................alk. 5800 EUR
Lada Samara...............alk. 5100 EUR
Lada 110/1/2/Coupe.....alk. 6100 EUR
Lada Kalina.................alk. 6000 EUR
Lada Priora.................alk. 7300 EUR

Konelan aikoina Ladalla oli Suomessa nämä samat kilpailuedut + laajasti panostettu markkinointi, ei "sisäistä kilpailua" ja kaupan päälle vielä otollinen "poliittinen maaperä" ostajakunnassa. Tänä päivänä nämä kaikki on syystä tai toisesta menetetty. Eipä kannata silloin paljoa ihmetellä onko Ladalla Suomessa tulevaisuutta - sitä ei ole näillä näkymin varmaan kuin nostalgisessa mielessä museoautoina.

Pakko vielä naljailla lisäksi Ukille tosta automerkkilistasta. 8) Vedette ja Pobeda eivät ole automerkkejä vaan automalleja (Simca/Ford ja GAZ). Buick on edelleen tuotannossa ja DAF kuorma-autoina. :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Merkeistä vielä puheen ollen, eihän Lada ollut Lada alkuunsa muualla kuin Suomessa ja muutamaan Euroopan maihin vietäessä. BAZ se oli ja osalle NL:lle Ziguli. Periaatteessahan jos ajatustasi jatketaan, niin kaikki ovat BAZ erimalleja. Itänaapurin automerkit kulkivat ja taitavat olla vieläkin nimettyjä tehtaan nimen kirjainlyhenteellä. Kyllä Suomessa erotetaan Volga ja Popeda automerkeiksi. Joka muistaa nämä kirjainyhdistelmät voi niillä kikkailla vaika kuinka paljon. Onko automerkkejä hävinnyt enempi kuin uusia ilmestynyt?
Esimerkkini eri automerkkien erittäin puutteellisesta luettelosta, jotka ovat hävinneet tuotannosta ja myynnistä on vain esimerkki. Kyllä Simga oli oma merkki, viimeisin yritys oli muistaakseni Simga 1000. Daf henkilöautona on poistunut, jotakin Volvon mallia taidettiin tehdä Daf:n henkilöautotehtaalla. Sellainen kuuluisa automerkki, kuin Kansainvälinen on myös kadonnut. Montako Englantilaista merkkiä on enää jäljellä ja montako niitä oli parhaillaan.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: mikä on Ladan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nii no BAZ tekee lähinnä jotain panssariajoneuvoja, olikoha BTR:t peräti BAZ valmisteisia (joku GAZin tytäryhtiö tai jotain)

mut siis asiaan. Renault on ostanut jo osan AvtoVAZista ja alkaa omaa tuotantoaan tumpata sinne, tarkoittanee että Venäjän Rellut tehdään siellä, Romanian Rellut omassa maassaan ja meille sitten tulee lähinnä aitoja Relluja, se vaikuttaa olevan aika yleinen suuntaus.

Voidaanko Ladasta enää edes puhua sitten kun autot on Relluja, tuskin nimikään tulee enää säilymään, johan Nivakin on Chevrolet (tosin AvtoVAZin suunnittelema ja tekniikka perusmallissa sentään). Lada tulee merkkinä häipymään, joten ei sillä ole tulevaisuutta suomessakaan. Laatuautoilu jatkukoon käytetyillä. Tosin pikkuhiljaa käytettyjen tulisi jo siirtyä veteraaniautoiksi.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin