1500S käyntiongelmia

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Teippi

1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Teippi »

Tervehdys näin aluksi itse kullekkin! :)

Tarina lähtee käyntiin siitä kun sain sukulaiselta kolme vuotta seisseen 1500S -91 Ladan ja viimein on päästy siihen pisteeseen, että enää pitäisi kone saada käymään kunnolla.
Oireet: Auto starttaa normaalisti ensipolkaisulla, mutta hyytyy/tukehtuu kaasun painettaessa pohjaan tai hieman enemmänkin riittää, käy siis kevyesti kaasuttaessa normaalisti ja pystyy ajamaankin. No autoa siirrettäessä noin 40km ajomatkan kuluttua auto rupesi nykimään pikkuhiljaa kunnes se yltyi niin suureksi ettei pysynyt enää käynnissä, toisinsanottuna hyytyi kuin bensa olisi loppunut tai jotain vastaavaa. Kone ei ollut mitenkään tulikuuma ja nesteetkin olivat tallessa. Hetken odottelun jälkeen pääsi taas ajamaan noin 10km ja oire tuntui vain kasvavan, pysähdyspaikalla auto lähti välillä käyntiin ja lopuksi ei ollenkaan. Loppumatkaa mentiinkin narun varassa ja päätettiin kokeilla vetää auto käyntiin ja se lähti kuin ei oireista olisi tiennytkään.

Bensaa auto tuntuu saavan ainakin aina kaasuttimelle asti ihan normaalisti, katkojan kärret, tulpat, v-jakajankansi, pyörijä ja johdot on vaihdettu sekä akku. Vian luulisi siis olevan kaasuttimessa, mutta jotenkin sekään ei tunnu järkevältä, että aluksi toimisi ja lyhyen ajon jälkeen sitten ei toimisikaan.

Kertokaas siis te kokeneemmat Ladistit mistä kiikastaa? :?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tarkista alipaineletkut,varsinkin jarrutehostimen letku.Vian haarukoimiseksi voisi sen väliaikaisesti poistaakkin.
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja pressa »

vettä bensapumpussa tai kaasuttimessa. Avaa ja puhdista molemmat ja masinoolia tankkiin.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Höh... ASTEEKKI, ja selvät oireet. Pitäs lukea ensin sieltä usein kysytyt kyssärit ja ostaa uusi kohokammion bensavenu+tiiviste.

Ja ei kun räpeltämään :D .
Lada rules
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja pressa »

RTJN65 kirjoitti:Höh... ASTEEKKI
Teippi kirjoitti: katkojan kärret on vaihdettu
mikäli katkojankärjet on niin ei olisi axtec?
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Niin... kyllä vielä 1991 myytiin ei Asteekkeja. Veikkaisin seuraavana puolaa. Joskus seisoessaan ottavat itteensä.
Lada rules
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jakajan konkka vaihdettu? Jostain käsittämättömästä syystä kukaan ei tunnu muistavan vaihtaa sitä vaikka kärjet vaihdetaan.

Onko tankissa uutta soppaa? Kolme vuotta vanha nykybensa syttyy yhtä hyvin kuin vesi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Teippi

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Teippi »

Eilen epäiltiin vetävän ilmaa kaasuttimen välistä ja kaikki ruuvithan olivat aivan löysällä, kiristämisen jälkeen tuntui käyvän hieman paremmin eikä tukehtunut yhtä helposti ja siihenkin tukehtumiseen mitä jäi jäljelle epäiltiin vain kylmää konetta. Siispä tänään oli suuntana katsastuskonttori ja aamulla ilmeni, että akku oli tyhjentynyt jostain syystä, no kaapelit kiinni ja toisesta autosta virtaa ja katsastamaan. Pihassa auto sitten jälleen sammui omiaan ja hetken kuluttua lähti jälleen käyntiin, tätä toistui pari kertaa katsastuksen ajan. Muuten meni läpi, mutta päästöt olivat turhan rikkaalla, kun kaasaria säädeltiin josko olisi toiminut paremmin (oliko se nyt auki jolloin menee rikkaammalle ja toisinpäin?)

Ennen ensikokeiluja tankkiin lyötiin n. 10ltr 95:sta ja melkein litra jään/vedenpoistoainetta. Edit: ja tankki oli rutikuiva, sai pumpata käsin bensaa letkuihin.

Mikä tämä asteekki tai axtec on? Ei ole tullut termiä ennen vastaan. :?

Siispä näillä näkymin vika on joko sytytyspuolella taikka kaasuttimessa?

Kiitos jo vaivautuneille!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, se A(pot)xteekki on sellainen jokin kiva tapa tehdä autosta EU -norminen mukaisesti vähäpäästöinen. Eli se on sellainen kiva katalysaattorilla varustettu kaasarikoneLata, jota toiset Rakastavat, toiset Ihailevat ja vain harvat Viheilevat.

Lue tuolta UseinKysytyistä jotakin. Siellä ehken kerrotaan jotakin Axtec -vekottimista. Sitten voit katsastaa tuota LadaInfoa. Siellä kerrotaan erilaisista LataMalleista ja -tekniikoista melko mukavasti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Muuten melko epämääräinen määritelmä tuo: "Päästöt olivat hieman liian RIKKAALLA"? Voihan tuota kuvitella mitä se voisi tarkoittaa, mutta tuosta ei oikeasti voi tietää mitään todellista. Mitä rikasta siellä oli? Jotainko oli liikaa vai liian vähän?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No jospa se tarkoittaa sitä, että kävi liian rikkaalla -> säädettiin laihemmalle?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Teippi

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Teippi »

Nonnis kirjoitti:No jospa se tarkoittaa sitä, että kävi liian rikkaalla -> säädettiin laihemmalle?
Juurikin näin, myönnän ilmaiseeni asiaa hieman epäselvästi.

Jokatapauksessa auto saatiinkin katsastuksesta läpi ja päästöt saatiin säätämällä kohdalleen, jolloin auto kuitenkin sammui. Tämän johdosta päätyttiin vian löytyvän puolasta joka kuumenisi, koska myös tämä selittäisi akun purkautumisen yön aikana. Uusi puola kiinni, ongelma pysyi samana. Auton sammuttua nousi hieman savua/vesihöyryä koneesta, jonka vuoksi arvelisinkin vian löytyvän Jaska HKI:n mainitsemista alipaineletkuista taikka vika voisi olla myös jumiutuneessa termostaatissa yms.?

Nuo alipaineletkut pitääkin tarkistaa heti kun taas intoa riittää (viimeistään huomenna) ja kokeilla uusiksi.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Teippi kirjoitti:
Nonnis kirjoitti:No jospa se tarkoittaa sitä, että kävi liian rikkaalla -> säädettiin laihemmalle?
Juurikin näin, myönnän ilmaiseeni asiaa hieman epäselvästi.

Jokatapauksessa auto saatiinkin katsastuksesta läpi ja päästöt saatiin säätämällä kohdalleen, jolloin auto kuitenkin sammui. Tämän johdosta päätyttiin vian löytyvän puolasta joka kuumenisi, koska myös tämä selittäisi akun purkautumisen yön aikana. Uusi puola kiinni, ongelma pysyi samana. Auton sammuttua nousi hieman savua/vesihöyryä koneesta, jonka vuoksi arvelisinkin vian löytyvän Jaska HKI:n mainitsemista alipaineletkuista taikka vika voisi olla myös jumiutuneessa termostaatissa yms.?

Nuo alipaineletkut pitääkin tarkistaa heti kun taas intoa riittää (viimeistään huomenna) ja kokeilla uusiksi.
Kokeileppa lämpimällä koneella vetää ryyppyä päälle....jos veto paranee niin viittais alipainevuotoon.Ryypyn sulkeminen näet kompensoi lisääntynyttä ilmansaantia vuodon johdosta.
Teippi

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Teippi »

Jaska HKI kirjoitti: Kokeileppa lämpimällä koneella vetää ryyppyä päälle....jos veto paranee niin viittais alipainevuotoon.Ryypyn sulkeminen näet kompensoi lisääntynyttä ilmansaantia vuodon johdosta.
Tätäkin kokeilin, mutta auto sammui jokatapauksessa, vähän se kuitenkin auttoi pitämään autoa käynnissä. Pitää palata asiaan noiden letkujen yms. tarkistamisen jälkeen.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1500S käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jos päästöt on kohdallaan, mutta vekotin ei käy, niin voiko tollaisissa vehkeissä säätää tyhjäkäyntiä isommalle kaasuläpän rajoitinruuvilla. En tietysti tiedä liittyykö moinen mitenkään tuollaiseen onkelmaan. Osallistunpa vain mielenkiinnosta tähän.

Itselläni saattaa olla tuolla samanlainen härveli pihalla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin