Terve tuli taas ajettua 1300s:llä ajaessa taas huomasin ohjauksen olevan erittäin kevyt verrattuna uudempaan samaraan. Milloin ohjaus on muuttunut jäykemmäksi ruiskujen myötä vai jo ennemmin? Mikä on tämän "kehityksen"tarkoitus ja voiko uudempien ohjauksen saada yhtä kevyeksi kuin vanhempien?
Kun katsoo 80-luvun lopun samaroiden hintoja niin ovat jopa kalliimpia kuin 90-lopun samarat toisaalta ovat varmaan peruskaasarilla varmimpia siten helpommin menee päästöjen osalta katsastuksesta läpi ja kevyempi ohjaus on kaupunkiajossa parkkiin ajaessa eduksi. Niin ja eipähän ruostu konepellin etuosasta niin kuin alasasti tulevat konepellit.
Samaran ohjaus
Samaran ohjaus
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Samaran ohjaus
monenko auton kokemukseen perustat tietosi? Samaran ohjaus on toteutettu samoin koko mallisarjan. Minkätahansa auton ohjaus voi olla jäykkä jos nivelet kuivat.1500i kirjoitti: taas huomasin ohjauksen olevan erittäin kevyt verrattuna uudempaan samaraan. Milloin ohjaus on muuttunut jäykemmäksi ruiskujen myötä vai jo ennemmin?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaran ohjaus
Terve!
Kuten pressa kirjoitti, ohjauksen konstruktio on sama kaikissa Samaroissa.
Sen sijaan rengaskoolla (leveydellä) on melkoinen merkitys ohjausvoimaan.
Samarassa on vakiona ollut 155, 165 ja 175 mm leveitä renkaita. Leveämpi on raskaampi kääntää.
Nivelistä lienee suurin vaikutus sillä, jos joustintolpan yläpään laakeri sattuu olemaan rikki.
Jos ohjaus palauttaa normaalisti, nivelvika on epätodennäköisempi.
SvS
Kuten pressa kirjoitti, ohjauksen konstruktio on sama kaikissa Samaroissa.
Sen sijaan rengaskoolla (leveydellä) on melkoinen merkitys ohjausvoimaan.
Samarassa on vakiona ollut 155, 165 ja 175 mm leveitä renkaita. Leveämpi on raskaampi kääntää.
Nivelistä lienee suurin vaikutus sillä, jos joustintolpan yläpään laakeri sattuu olemaan rikki.
Jos ohjaus palauttaa normaalisti, nivelvika on epätodennäköisempi.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaran ohjaus
Myös renkaan kumilaatu vaikuttaa, kesäpyöräni 165 ovat raskaammat käännellä kuin 175 talvipyörät.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Sen sijaan rengaskoolla (leveydellä) on melkoinen merkitys ohjausvoimaan.
Samarassa on vakiona ollut 155, 165 ja 175 mm leveitä renkaita. Leveämpi on raskaampi kääntää.
Re: Samaran ohjaus
Voivathan nivelet olla kuivia
Eri rengastuksiakin on käytössä talvella 155 kesällä 165 tällä hetkelllä 175 13 yhtäjäykältä tuntuu kaikilla tai sitten ajamani samarat ovat vielä niin uutuuden jäykkiä (vm.-00 -02:set). On kyllä muutkin sanoneet uudempia jäykemmiksi kuin vanhempia. Omanikin tullut vaihtoon 12 000 km ajettuna juuri jäykän ohjauksen takia kaupunkiajossa (vaihtoi ohjaustehostimelliseen autoon)
Ohjaus kyllä palauttaa normaalisti.
Nivel asiaa pitää tutkia rasvaa niveliin niin voisi herkistyä vai?
Eri rengastuksiakin on käytössä talvella 155 kesällä 165 tällä hetkelllä 175 13 yhtäjäykältä tuntuu kaikilla tai sitten ajamani samarat ovat vielä niin uutuuden jäykkiä (vm.-00 -02:set). On kyllä muutkin sanoneet uudempia jäykemmiksi kuin vanhempia. Omanikin tullut vaihtoon 12 000 km ajettuna juuri jäykän ohjauksen takia kaupunkiajossa (vaihtoi ohjaustehostimelliseen autoon)
Ohjaus kyllä palauttaa normaalisti.
Nivel asiaa pitää tutkia rasvaa niveliin niin voisi herkistyä vai?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Samaran ohjaus
Moi,
Tässä vielä itsestään selvyyksiä. Kun siirryn kesäkumeista (175/70) talvikumeihin (155/80), huomaa joka kerran ohjauvoimatarpeen keventyneen. Rengaspaineiden nostolla voi yrittää keventää ohjauksen raskautta.
Jos taas tuo joustintolpan yläpään laakeri tai laakerin pesä on huomaamatta hajonnut, on ohjaus raskas ja rattia kääntäessä saattaa kuulua sivuääniä. Ohjaus ei myöskään välttämättä palauta kun ajat "ulos" mutkasta.
Tässä vielä itsestään selvyyksiä. Kun siirryn kesäkumeista (175/70) talvikumeihin (155/80), huomaa joka kerran ohjauvoimatarpeen keventyneen. Rengaspaineiden nostolla voi yrittää keventää ohjauksen raskautta.
Jos taas tuo joustintolpan yläpään laakeri tai laakerin pesä on huomaamatta hajonnut, on ohjaus raskas ja rattia kääntäessä saattaa kuulua sivuääniä. Ohjaus ei myöskään välttämättä palauta kun ajat "ulos" mutkasta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samaran ohjaus
Ratin halkaisija vaikuttaa myös ohjauksen jäykkyyteen.
Esim. Uralissa sellainen miehekäs metrin ratti tehostaa ohjausta kummasti. 


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samaran ohjaus
Yksi samaran ohjauksen jäykkyyteen vaikuttanut tekiä on omissa peleissäni ollut hammastangon liukupintojen voitelu vaseliinilla ja hajonneen suojakumin vaihtaminen uuteen..ohjaus keveni niin että pelästyin jotain menneen rikki kun ajoin tallista ulos.
Ainakin tuossa hammastangossa ei ollut yhtään rasvaa vaikka kumi ei ollut pahasti rikki.
Nykyisessä 00 mallin autossa on aavistuksen verran jäykempi ohjaus verrattuna ensimmäiseen voitelun jälkeen. Renkaat vaikuttaa aika lailla kuitenkin, ainakin paikallaan. Vauhdissa ohjaus on kevyt kuitenkin.
Ainakin tuossa hammastangossa ei ollut yhtään rasvaa vaikka kumi ei ollut pahasti rikki.
Nykyisessä 00 mallin autossa on aavistuksen verran jäykempi ohjaus verrattuna ensimmäiseen voitelun jälkeen. Renkaat vaikuttaa aika lailla kuitenkin, ainakin paikallaan. Vauhdissa ohjaus on kevyt kuitenkin.