Takaveto-Lada - Polski Fiat: osien vaihtokelpoisuus jne?
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Takaveto-Lada - Polski Fiat: osien vaihtokelpoisuus jne?
Kävinpä tuossa yhtenä päivänä vilkaisemassa erään talon navetan taakse ilmestynyttä autoa. Tieltä katsottuna olin varma että kyseessä olisi neljällä pyöreällä valolla varustettu Lada. Ajattelin jo että nytkö sellainen unelma löytyi, mutta lähempi tarkastelu paljasti, että auto olikin Polski Fiat 125P, eli käytännössä sama auto kuin Lada, muttei kuitenkaan aivan. Kone on täysin erilainen, konepellissä ja takaluukussa hieman erilainen muotoilu, kojelauta erilainen jne. jne.
Kysymys kuuluukin: Käykö Polskiin Ladan kone? Täytyykö kiinnitykset tehdä uusiksi, ja käykö laatikkoon? Entä miten on muitten osien laita?
Auto oli siirretty tallista ulos ruostumaan, kun oli kuulemma vienyt liikaa tilaa. Mittariin kertynyt 96tkm ja vuosimalli -76. Oli kertoman mukaan isävainaan auto, ja oli hänen poismenonsa jälkeen seissyt tallissa. myynnissä, luultavasti puoli-ilmaiseksi. Hyvin öljytty, pelleissä pintaruostetta, sisusta lähes virheetön, kone pitää aika pahaa ääntä. Mieli melkein tekisi ostaa, mutta kun ei se ole kumminkaan aito Lada. Tosin olisi aika harvinainen verrattuna Ladaan..
Mutta tosiaan jos joku tietää näistä osien keskenään sopivuudesta ja muutenkin osien saatavuudesta Polski Fiat 125P:hen niin kertokaa ihmeessä!
Kysymys kuuluukin: Käykö Polskiin Ladan kone? Täytyykö kiinnitykset tehdä uusiksi, ja käykö laatikkoon? Entä miten on muitten osien laita?
Auto oli siirretty tallista ulos ruostumaan, kun oli kuulemma vienyt liikaa tilaa. Mittariin kertynyt 96tkm ja vuosimalli -76. Oli kertoman mukaan isävainaan auto, ja oli hänen poismenonsa jälkeen seissyt tallissa. myynnissä, luultavasti puoli-ilmaiseksi. Hyvin öljytty, pelleissä pintaruostetta, sisusta lähes virheetön, kone pitää aika pahaa ääntä. Mieli melkein tekisi ostaa, mutta kun ei se ole kumminkaan aito Lada. Tosin olisi aika harvinainen verrattuna Ladaan..
Mutta tosiaan jos joku tietää näistä osien keskenään sopivuudesta ja muutenkin osien saatavuudesta Polski Fiat 125P:hen niin kertokaa ihmeessä!
Fiattilisenssimalli toikin eli ladan kone pitäis mennä helposti, polskin kone muistaakseni tappikone vs ladan ohc....laatikko vissiin samanlainen kuin ladankin eli 124 peruja......taka-akselilla muistaakseni on eroa ja jarrut on hiukan erilaiset kuin ladassa, eli ihan samat kuin 124, levyt takana ja osia saa vielä tai ainakin motonetissa vielä joku aika sitten oli noita hilppeitä....Ladan jarrut saanee eteen, ladassahan on isompi levy edessä kuin 124....ladassa takana rummut ja 124 levyt. Polskissa voi olla 124 poiketen lehtijouset takana mutten ole varma...uudemmissa polonezeissa kuiteski näin ja niissä on muuten samat jarrut että varaosia luulis saavan vielä pitkään....
Hae pois vaan jos saat varastoitua ei -76 vuotisia hyväkuntoisia autoja ole paljoa halvalla myynnissä
Hae pois vaan jos saat varastoitua ei -76 vuotisia hyväkuntoisia autoja ole paljoa halvalla myynnissä
124/2101 practical beauty
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Lada perustui Fiat 124:ään ja Polski Fiat 125:een. Kyllä niissä varmaankin on samojakin osia. Mulla oli pollessa ainakin jotain ovenkahvoja ja sisiutusosoia aivan samoja kuin Lada 1200:ssa. Polskissa on työntötaknokone. Polskit lienevä laadultaan heikompia.
Toisaalta Polskeja lienee niin vähän tallella, että ollisi hyvä, kun joku tallentaisi sen nimenomaan Polskina tai ainakin säilyttäisi vaihtamansa osat mahdollista myöhempää entisöintiä varten.
Toisaalta Polskeja lienee niin vähän tallella, että ollisi hyvä, kun joku tallentaisi sen nimenomaan Polskina tai ainakin säilyttäisi vaihtamansa osat mahdollista myöhempää entisöintiä varten.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo
Arvostusta vähän polskillekin, siitä sai kunnostamalla (entisöimällä) varmaan harvinaisen kesäauton edullisesti. Polski tosiaan oli Fiat 125 kopio, mutta vanhemman Fiat 1500 mallin tekniikalla (eli jostain 60-luvun alusta vähintään). Avolava Polleja vielä näkeekin jonkun verran, mutta tavallista 125P:tä harvoin. Joskus Riihimäellä liikkui peräti Farmari mallinen Polski-Fiat.

Siis kyllähän nuo poskin jarrut saa helposti sopimaan satulalle joutuu luultavasti tekemään telineen, mutta se nyt ei hitsaustaitoiselle ole ongelma. mielestäni tuo polskin jarru satula on erittäin toimiva ratkaisu jopa käsijarru toimii. en tosin ole ollut tekemisissä kuin lava mallin kanssa joten siinä voi olla eri jarrut.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Mulle on jotenkin jäänyt mieleen että tuo polskin satulan kiinnitys on pulteilla banjon päähän ja se sopisi suoraan ladankin akselin päähän. Mutta todennäköisesti näin ei ole mutta mahdollista kylläkin.
Noita hitsattuja satulan korvakkeita ei katsastusmiehet enää hyväksy vaan pitää olla laippa mikä tulee pulttikkiinityksellä.
Noita hitsattuja satulan korvakkeita ei katsastusmiehet enää hyväksy vaan pitää olla laippa mikä tulee pulttikkiinityksellä.
Polskin moottorissa on vain kolme runkolaakeria, minkä vuoksi se ei ole erityisen kestävä. Laakerit alkavat vanhemmiten rallattaa ja viimein pata leviää.
Kaverilla on ollut henkilöpolski, josta levisi moottori. Hän otti ehjän moottorin toisesta polskista ja se levisi seuraavaan ylämäkeen.
Myös lavapolle on ollut ja kuutio perunoita kulki kuulemma vaivalloisesti mutta kulki kuitenkin. Kantavuus muistaakseni jotain 800 kiloa, mutta tuo perunakuutio taisi painaa silti toista tonnia.
Farmari onkin jo tosi harvinainen.
Ladan kone ei kuulemma käy pollen lootaan, joten moottori pitäisi laittaa laatikoineen päivineen, mutta voi olla ettei laatikkokaan käy polskin kardaaniin. Vaihdekeppi on polskissa taaempana. Moottori kiinnikkeet lienevät kuitenkin samat. Kaverilla oli lavapollessaan aikoinaan hetken aikaa Fiuden 1800 TC ja 5-vaihteinen loota ja se kulki kuulemma kahta sataa. Kuulemma vakaa ajettava suurissa nopeuksissa lehtijousitetusta takapäästä huolimatta.
Noissa polskeissa taitaa olla aikoinaan harvinainen varuste, eli tihkuviiveen säätö. Se on sellainen ratas kojetaulussa muistaakseni vasemmalla puolella rattia, jossain siellä missä käsikaasukin on (jopa se!). Minulla on jossain hukassa polski-fiatin alkuperäinen käyttöohjekirjakin...
Kaverilla on ollut henkilöpolski, josta levisi moottori. Hän otti ehjän moottorin toisesta polskista ja se levisi seuraavaan ylämäkeen.

Farmari onkin jo tosi harvinainen.
Ladan kone ei kuulemma käy pollen lootaan, joten moottori pitäisi laittaa laatikoineen päivineen, mutta voi olla ettei laatikkokaan käy polskin kardaaniin. Vaihdekeppi on polskissa taaempana. Moottori kiinnikkeet lienevät kuitenkin samat. Kaverilla oli lavapollessaan aikoinaan hetken aikaa Fiuden 1800 TC ja 5-vaihteinen loota ja se kulki kuulemma kahta sataa. Kuulemma vakaa ajettava suurissa nopeuksissa lehtijousitetusta takapäästä huolimatta.

Noissa polskeissa taitaa olla aikoinaan harvinainen varuste, eli tihkuviiveen säätö. Se on sellainen ratas kojetaulussa muistaakseni vasemmalla puolella rattia, jossain siellä missä käsikaasukin on (jopa se!). Minulla on jossain hukassa polski-fiatin alkuperäinen käyttöohjekirjakin...
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Mun Pollessa oli levyt takana. Jarrupalat olivat onnettoman ohuet ja kuluivat nopeasti vaihtokuntoon. Käsijarrun kanssa oli aina ongelmia katsastuksessa. Käsijarru vaikutti vivun välityksellä käyttöjarrun mäntää. Erittäin paskamainen kasata.
En muista varmaan, mutta sellainen mielikuva on, että ainakin etupyörien satula oli kahdella pultilla kiinni. Kun toisen avasi kokonaan ja toista löysäsi, sai satulan käännettyä pois ja levyt pääsi vaihtamaan kätevästi. Voi olla, että sotken Clion jarruihin.
Minun Pollesta levisi myös kerran kone ylämäessä. Pamahti kampiakseli poikki. Uusi moottori kasattiin Kuusaantien Autotalossa uusista osista, kun koko moottoria ei ollut saatavilla. Uusia FSOita tuotiin vielä tuolloin Suomeen.
En muista varmaan, mutta sellainen mielikuva on, että ainakin etupyörien satula oli kahdella pultilla kiinni. Kun toisen avasi kokonaan ja toista löysäsi, sai satulan käännettyä pois ja levyt pääsi vaihtamaan kätevästi. Voi olla, että sotken Clion jarruihin.
Minun Pollesta levisi myös kerran kone ylämäessä. Pamahti kampiakseli poikki. Uusi moottori kasattiin Kuusaantien Autotalossa uusista osista, kun koko moottoria ei ollut saatavilla. Uusia FSOita tuotiin vielä tuolloin Suomeen.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone