kokemuksia sulakkeista

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Lada-Jussi

kokemuksia sulakkeista

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onko muilla ikäviä kokemuksia tarvikeliikkeiden ja autosähköliikkeiden sulakkeista? useasta paikkaa myydään liian pitkiä sulakkeita Ladaan, josta aiheutuu vauriota itse sulakkeelle (kiinnitysvaiheessa) ja käytössä sulakerasia saattaa kuumeta kun sulakkeen pitimet on venynyt rasian runkoa vasten.

saakohan mistään alkuperäisen kokoisia sulakkeita? deltasta?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
,_,/ukka

Re: kokemuksia sulakkeista

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

No ihmemies Mac Gyverhän ratkaisee tämän ongelman käärimällä vanhan palaneen sulakkeen alumiini folioon, ja taas pelaa :lol:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
veli alexei
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

En ole huomannut sulakkeiden pituudessa mitään eroja. En toki ole niitä työntömitan kanssa mittaillut, mutta käyttänyt olen siis niitä alkuperäisiä ja tarvikemalleja. Eikä siis tuossa käytön aikana ole tullut mitään mainittavaa eroa kummankaan eduksi eli ei ole mitään sulanut yms.

Kiinitysvaihe (ja irroitusvaihe) on se missä voi se metalli irrota, taipua tms. sieltä sulakkeesta, mutta siinä kohdassa voi taivuttaa sitä sulakerasian kosketinta ja siten saada sulake paikoilleen (tai paikoiltaan). Nimittäin jos sitä sulaketta käyttää siihen koskettimen taivuttamiseen ja kosketin on kovin jäykkä, niin sitten voi vahingoittua sulake.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Minäpä otin ja huvikseni mittasin noita sulakkeita.
Orkkis ryssänsulake on 24,7mm pitkä ja uusi würthin sulake, jollaisia olen itse käyttänyt, noin 26mm pitkä.
Tuo ero tuntuu varsinkin kanttilamppuisen sulakerasiassa jossa on tiukemmat pidikkeet. Menee se siihenkin ruhjomatta, nappikseen vielä helposti.

Pidikkeen taipuminen rasian muovia vasten ei mielestäni vaikuta mihinkään. Jos sulakkeenpidin kuumenee, se johtuu lähinnä huonosta kosketuksesta mitä pidempi sulake ei normaalisti saa aikaan, koska se istuu tiukemmassa.
Alkuperäiset sulakkeet sen sijaan tuntuvat pyörivän paikoillaan omia aikojaankin ja vastuslanka on niin pehmeää materiaalia, että sulaketta pyöriteltäessä ja irrotellessa päät menevät helposti rikki.

Minulla ei ole koskaan ilmennyt sulakkeista johtuvia ongelmia sen jälkeen, kun olen vaihtanut nuo ryssänsulakkeet uusiin.
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Enempikin voisi kuvitella että ongelmia tulee jos tarvikesulakkeen tilalle laitetaan alkuperäinen. Tällöin kontaktit saattaa jäädä löysäksi ja se voi aiheutta kipinöintiä, kuumumista ja katkoksia. Eli jos joskus tulee tuollainen tilanne eteen, niin kannattaa kiinnikkeitä hieman taivuttaa jotta sulake tulee tiukasti kiinni.
Onko noissa sulakkeiden kartioiden mallissa mitään eroja orkkis vs. tarvike? Jos toisen pää on huomattavasti terävempi kuin toisen, niin kontaktipinta-ala jää tarvikkeella pienemmäksi kuin alkuperäisellä. Tämäkin saattaa aiheuttaa kuumumista kontaktipinnassa jos sulakkeen läpi menee suuri virta.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Jaska HKI

Re:

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jusu kirjoitti:Minäpä otin ja huvikseni mittasin noita sulakkeita.
Orkkis ryssänsulake on 24,7mm pitkä ja uusi würthin sulake, jollaisia olen itse käyttänyt, noin 26mm pitkä.
Tuo ero tuntuu varsinkin kanttilamppuisen sulakerasiassa jossa on tiukemmat pidikkeet. Menee se siihenkin ruhjomatta, nappikseen vielä helposti.

Pidikkeen taipuminen rasian muovia vasten ei mielestäni vaikuta mihinkään. Jos sulakkeenpidin kuumenee, se johtuu lähinnä huonosta kosketuksesta mitä pidempi sulake ei normaalisti saa aikaan, koska se istuu tiukemmassa.
Alkuperäiset sulakkeet sen sijaan tuntuvat pyörivän paikoillaan omia aikojaankin ja vastuslanka on niin pehmeää materiaalia, että sulaketta pyöriteltäessä ja irrotellessa päät menevät helposti rikki.

Minulla ei ole koskaan ilmennyt sulakkeista johtuvia ongelmia sen jälkeen, kun olen vaihtanut nuo ryssänsulakkeet uusiin.
...veit sanat suustani.Tuohon ei ole mitään lisättävää.
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Enemmän tosiaan on ollu ongelmia noiden alkuperäisten sulakkeiden kans. Saattavat palaa omia aikojaan tai muuten vaan ihmeellisiä oireita. Eipä oo tarvinu pahemmin tapella sulakkeiden kans ku on länsimaiset "tuuninki" (lue:tarvike) sulakkeet laittanu.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tismalleen samat sanat kuin Jusulla. Orkkissulakkeet murenevat ja päät hajoavat todella herkästi.
Vuosien saatossa on pimentynyt lukematon määrä valoja sekä laitteita orkkissulakkeiden päiden hajottua ajossa ja onpa tullut vastaan myös pari katkennutta/täysin murentunutta sulaketta.
Minkä tahansa sulakkeen saa hajotettua tunkemalla sen turhan hätäisesti pitimeen, jolloin ne päät ottavat itseensä.

Mitä tulee itse sulakerasiaan, niin on ihme jossei se kuumene koska joku svetlana on käsin juottanut ainakin osan juotoksista ja suurin osa niistä on aivan kelvotonta jälkeä. Omasta sulakerasiasta löysin monta selvää kylmäjuotosta, jotka juotin itse kunnolla uudestaan.

Sellainen lattasulakkeilla varustettu sulakerasia on kyllä oiva laite takavetoon, koska aina jotain ongelmia noiden tuon mallisten sulakerasioiden kanssa tulee, ainakin itselläni on riittänyt löysiä sulakkeenpitimiä yms...
Itse olen myös päinvastoin löytänyt myös aivan liian lyhyitä sulakkeita jotka ei pysy pitimissä yhtään, mut nämä on olleet jotain hinnat alkaen-mallia.

Mistähän mahtaisi saada orkkis sytytystulppia? Sellaisia jotka jo Konelassa vaihdettiin länsimaisiin koska eivät kestäneet yhtään.
Kyllä sellaisilla rupeaisi kumi sulamaan ja kerhon miiteissä saisi rispektiä...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
tramppas

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Kanttimallin sulakerasian kansi ei minun Ladassani mennyt kiinni asti kirveelläkään, vaan jäi hieman raolleen. Kannessa hanittivat vastaan jotkut turhan tiukat lukitusnastat, jotka puukolla veistelin pois. Nyt sentään menee kiinni asti, ja on vieläkin jämäkkä aukaista. Toivottavasti vähentää myös lootan korrosioitumista Ei mulla tuon sulakerasian kanssa ole vielä ole ollut ongelmia, ilmeisesti Svetlanalle on sattunut hyvä päivä rasian kasaamisessa. Tuollaiset muoviset "putkisulakkeet" ovat kyllä jo sinänsä onnettomia paskoja.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Toisekseen kun noi sulakkeiden pidikkeet tuntuu olevan löysiä (ainakin jugoslavian rasiassa) niin pidempi sulakehan on siihen ihan paikallaan.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Yogi
Ylläpito

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Eikö kukaan ole keksinyt virittää noihin automaattisulakkeita? :lol:
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
tramppas

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Ladaracing Porilla on kilpurissa näköjään automaattistozit.

http://www.numppamotorsport.com/376.jpg
Jokari

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =865&pos=0

Siinä olis orkkissulakkeita, suoraan Konelan varastosta. Mitäs näistä maksetaan, Jussi? Onko 50€ liian halpa? :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Joen musikka

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Lada-Jussi kirjoitti:onko muilla ikäviä kokemuksia tarvikeliikkeiden ja autosähköliikkeiden sulakkeista? useasta paikkaa myydään liian pitkiä sulakkeita Ladaan, josta aiheutuu vauriota itse sulakkeelle (kiinnitysvaiheessa) ja käytössä sulakerasia saattaa kuumeta kun sulakkeen pitimet on venynyt rasian runkoa vasten.
saakohan mistään alkuperäisen kokoisia sulakkeita? deltasta?
Itse asiassa takapotkun sulakesysteemi on liki nerokas:Jos korvaava sulake tuntuu lipsahtavan helposti paikalleen,on syytä ottaa uusiksi pienen kärkipihtitrimmauksen jälkeen.Sulakkeenpidintä voi säätää!Mikäli sormista pakenee veret sulaketta painaessa,pihdit esiin ja maltillista taivutusta!
Luonnollisesti pieni pyöräytys santapaperin palasella ja sähkövaseliinisella sormella kuuluvat uuden asennuksen valmiustöihin.
Automaattisulake kuuluu siihen sulakepiiriin,jossa on ajoittainen vika jota ei ole vielä paikallistettu.Pysyväksi ratkaisuksi siitä ei ole.
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Jokari

Joen musikka kirjoitti: Automaattisulake kuuluu siihen sulakepiiriin,jossa on ajoittainen vika jota ei ole vielä paikallistettu.Pysyväksi ratkaisuksi siitä ei ole.
Paskapuhetta. Tästä jos ruvetaan vääntämään niin olisiko esimerkiksi uusissa rakennuksissa perusteltua käyttää lada-tyyppisiä idioottisulakepitimiä ja sulakkeita? Saattas liekit nousta keskuksesta...

Siviiliautossa nuo ei puolla paikkaansa, mut noita näkee yleisesti ralliautoissa, veneissä yms. Vähän kätevämpi ralliautossa sulakkeen napsahtaessa vääntää se takaisin toimintaan kun ruveta jotain irtosulakkeita nysväämään.
Joten en siis näe mitään syytä miksi nuo ei toimisi. Tosin ne täytyy sijoittaa kuivaan tilaan, kosteutta ne eivät juuri kestä.

Edelleenkin takapotkun paras sulakerasiavaihtoehto on se lattasulakkeellinen malli, loppuu turha sulakepitimien kanssa nyhrääminen ja kaikki niistä johtuvat raivostuttavat viat.

Vastaa Viestiin