Näytös yksi:
Auto äidillä lainassa, joka ilmoittaa auton alkaneen nykiä ajossa ihan sikana ja tyhjäkäynnin kadonneen. Auto jää parkkiin ja minä muutaman päivän päästä tutkimaan. Johtojen ja konponenttien renkutuksen jälkeen kolme starttausta, joissa ei edes lupaa. Olen jo luovuttamassa ja kokeilen vielä kerran - nyt jo lupailee. Sitten kerta kiellon päälle ja lähtee tuskaisesti käymään heittäen pihalle mustat savut.
Tyhjäkäynti tasaantuu ja sen jälkeen auto tuntuu toimivan hyvin. CE-valo ei pala silloin, eikä nytkään. Ei muuta kuin auto kotiin pienen koeajon jälkeen. Kaikki hyvin.
Näytös kaksi:
Olen ajellut Samaralla normaalia ajoa muutaman viikon (reippaita kiihdytyksiä, max 120 km/h ja kaupunkiajoa - ei hissuttelua, muttei rääkkiäkään). Nyt on alkanut kummastuttaa moottorijarrutuksen aikana epänormaali nyintä.
Näytös kolme:
Tänään otin kokeilumielessä kotinurkilla moottorijarrutuksia 30-70 nopeuksista vaihteilla 2-4. Kaikissa tilanteissa käy samalla tavalla. Kone alkaa kierrosten pudotessa hiljalleen nykiä ja aina välillä virtamittari heilahtaa vähän alas ja korviin kantautuu samaan aikaan pieni releen naksahdus. Nykiminen silti jatkuu, eikä CE-valo pala. Aivan kuin jokin yrittäisi korjata koneen käyntiä?
Missään muussa vaiheessa ei auto oireile mitenkään. Kulkee kuin unelma ja starttaa normaalisti. [Tosin startatessa tässä autossa on aina ollut sellainen ominaisuus/vika, että on syytä pitää virta päällä hetken (kuin hehkuttaisi dieseliä) ja startata vasta sitten kun polttoainepumppu(?) on surinansa surissut ja hanskalokeron alta (ruiskun ohjaus?) kuuluu releen naksaus. Muuten joutuu sahaamaan kaksi kertaa (eli niin kauan, että on surinat ja naksaus ehtinyt tapahtua). Tämä selostus siksi, että jos se jotenkin liittyy yllä olevaan ongelmaan.]
Toivottavasti joku osaa auttaa. Kiitos ja anteeksi

-Riku