Nonnis kirjoitti:Kaikki liittyy vilkkuihin. Kun yrittää vilkuttaa, alkaa kuulua järjetön pärinä ja latausmittari menee punaisen alalaitaan. Sitten lakkaa lataamasta, siis nousee 12 V:iin ja siihen jää. Lataaminen jatkuu vasta, jos on saanut vilkutettua onnistuneesti (yhä harvinaisempaa).

.
Mikä tätä koslaa vaivaa???!

Tossa aikaisemmin kirjoitin, että virtaa ei ole tarpeeksi. Silloin ei kyllä kuulu mitään ääntäkään. Vilkku vain ei pelaa.
Mun 2107:ssa on ollut kaksi kertaa toi, että vilkku ei toimi ja rele pärisee. Sitten on tapahtunu, että kierroslukumittarin viisari heiluu edestakaisin tai käsijarrun merkkivalo syttyy ja jopa koko auto sammuu. Molemmilla kerroilla syy on ollut kahden virtapiirin kosketus. Molemmissa tapauksissa syy on ollut eri kohdassa.
Tapaus 1
Kun olin tullut siihen tulokseen, että vilkkujen virta pääsee karkaamaan jostain, aloin etsinnän. Ensin epäilin, että jotkut vierekkäisten johtojen eristeet ovat rikki. Aioin purkaa johtoniput. Pian kuitenkin luovutin. Johtimet olivat näöltään uudenveroisia, enkä olisi saanut nippuja enää yhtä siististi kasaan.
Siirryin kojetauluun ja irroitin sen kiinnityksestä ja vedin hiukan ulospäin niin, että pääsin käsiksi johtimiin. Irroitin liittimet. Sitten kokeilin sähkömeisselillä, mitä johtoa tulee virta vilkun merkkivalolle. Villku toimi, kun liittimet eivät olleet paikoillaan ja johto selvisi helposti. Seuraavaksi johdin jatkuvaa virtaa merkkivalon koskettimeen. Sitten aloin kokeilla sähkökynällä, tuleeko jostain muusta saman ryhmäkoskettimen "navasta" virtaa ulos. Vastaus oli myönteinen. Irroitin koko kojetaulun ja vein sen työpöydälle jatkotoimenpiteisiin.
Irroitin mittarit, jotta en vahinkossa vaurioita niitä. Jo siinä kojetaulua käännellessä totesin, että sieltä kuuluu heikko helinä. Helinä jatkui vielä, kun mittarit olivat irti. Vika alkoi jo hahmottua. Ravistelin taulua aivan korvan vieressä. Vakuutuin helinän kuuluuvan ryhmäkoskettimesta, johon kuului mm. vilkun merkkivalo. Ryhmäkosketin on niitattu kiinni kojetauluun. Porasin niitit auki ja poistin koskettimen. Koskettimen sisällä oli pieni irrallinen metallinpala. Karistin palan pois ja aloin kasata mittaritaulua.
Kiinnitin ryhmäkoskettimen takaisin pienillä ruuveilla ja muttereilla. En käyttänyt popniittejä, koska pelkäsin niiden puristuvan liian tiukalle ja rikkovan liittimen muovin. Tässä vaiheessa kokeilin suoraan akusta irrallisen johtimen ja sähkökynän kanssa, ettei vuotoa enää tapahdu. Sitten laitoin auton kasaan ja vika oli poissa.
Tapaus 2
Noin vuoden päästä vika uusiutui. Epäilin, että syyllinen on ruuvikiinnitys, jonka olin tehnyt ryhmäkoskettimeen. Irroitin taas kojetaulun ja liittimen. Johdin jatkuvan virran vilkun merkkivalon napaan ja aloin taas kokeilla, tuleeko virtaa jostain muusta navasta. Ei tullut eikä ruuveista.
Kiinnitin johdot ja mittaritaulun. Nyt aloin epäillä sulakerasiaa syylliseksi.
Irroitin sulakerasian ja avasin sen. Rasian sisällä on kaksi päällekkäistä piirilevyä joita ei ilmeisesti saa erilleen ilman väkivaltaa. Piirilevyjen välissä oli mahtava määrä hyönteisiä ja pölyä. Imuroin ne levyjen sivusta pois niin hyvin, kuin vain pystyin. Samalla totesin piirilevyjen olevan hieman hapettuneita. Sille en mahtanut mitään. Mutta kasauksen ja kiinnityksen jälkeen auto oli taas kunnossa.
En väitä, että sinun 2105:ssä on sama vika. Mutta oireet huomioon ottaen se on mahdollista. Kun kytket vilkun päälle, virta pääsee jossain kulkeutumaan latausmittariin, jolloin kumpikaan ei toimi oikein. Oletko varma, että laturi ei lataa? Vai oletko tullut siihen johtopäätökseen latusmittarin näytöstä. En ole kuullut kenelläkään muulla olleen tapaus yhden kaltaista vikaa, mutta Neukkumasinistien tapaamisessa viime elokuussa kyllä kuulin muidenkin imuroineen sulakerasian.
Ja vielä vihjeitä sille varalle, että päätät imuroida sen. Akusta irroitetaan vähintää miinusjohto ja rasiasta tietysti johtimet. Kaikki liittimet ovat erivärisiä. Sulakerasiassa on vastaavat pyöreät värimerkit. Sulakerasian neljä kiinnitysmutteria on ohjaamon puolella hanskalokeron takana. Hansakalokeron joutuu irroittamaan ja ehkä myös sen alla oleva hylly kannattaa ottaa pois tilan saamiseksi. Kun mutterit ovat irti, vedetään sulakerasia konehuoneen puolelta irti. Tiivisteen liima saattaa panna jonkunverran vastaan. Irroitetusta sulakerasiasta poistetaan kansi (jos ei ole jo irti). Sitten irroitetaan sulakkeet ja releet. Muovikotelo on kaksiosainen. Kiinnitysruuvit auki ja sitten pääsee poistamaan muovikotelon yläosan. Tämän jälkeen saa piirilevynipun vedettyä pois.
Sulakkeet kannattaa laittaa poisottaessa järjestykseen, niin ei sitten takasinlaittaessa tarvitse tihrustaa amppeereja. En tiedä, ovatko kaikki releet samanlaisia, mutta ei niittenkään järjestyksessä pitämisestä haittaa ole.
Tästähän tuli melkein romaani.
