****n kosla ei lataa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

****n kosla ei lataa

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Taaskaan. Siis tää on niin henkimaailman juttua. Kaikki liittyy vilkkuihin. Kun yrittää vilkuttaa, alkaa kuulua järjetön pärinä ja latausmittari menee punaisen alalaitaan. Sitten lakkaa lataamasta, siis nousee 12 V:iin ja siihen jää. Lataaminen jatkuu vasta, jos on saanut vilkutettua onnistuneesti (yhä harvinaisempaa). Viime keväänä oli samankaltaista vikaa lievempänä, ja se parani kun Martigan kiristi jonkun abikoliittimen laturista. Yritin ettiä sitä ja jonkun liittimen löysinkin, mutta ei siihen kajoaminen parantanut asiaa. Ja pirun ahtaassa paikassakin :(.

Mikä tätä koslaa vaivaa???! :evil:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
nanno
Viestit: 367
Liittynyt: 30.8.2003 0:48
Paikkakunta: Östermyra

Viesti Kirjoittaja nanno »

Eihän rungon ja moottorin välinen maadotus pätki / ole poikki???
Joku maadotus häikkä tuo luultavasti on?!?
Mulla savus ryyppyvaijeri, kun moottorin ja rungon maadotus katkes kokonaan..
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jaa semmonenkin... Mistäs sen pitäs löytyä? :oops:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
nanno
Viestit: 367
Liittynyt: 30.8.2003 0:48
Paikkakunta: Östermyra

Viesti Kirjoittaja nanno »

Altapäin kun katsoo moottorin/vaihteiston liitosta niin se tuli siihen johonki... Ylhäältäpäin sitä ei näe.
hessu

latauksesta

Viesti Kirjoittaja hessu »

se koneen maadoitus voi kyllä löytyä mistä vaan... Pääasiassa ollut jonkun pako/imusarjan pultin alla koneen päässä. Saa helposti kokeiltua kun laittaa käymään ja vilkun päälle,sen jälkeen vaikka kaapeleilla maadoittaa koneen. Mulla ei meinannut tossa kuukausi takaperin toi niva ladata kuin jotain 12,7 ja meinas tosissaan mennä hermot kun vikaa ei vaan meinannut löytyä. Loppujen lopuksi ei ollut muuta kuin laturin remmi löysällä/he...tin huonossa kunnossa... Ei pitänyt remmi mitään ääntä,mutta luisti sen verran että laturi ei pyörinyt kunnolla.
Avatar
nanno
Viestit: 367
Liittynyt: 30.8.2003 0:48
Paikkakunta: Östermyra

Re: latauksesta

Viesti Kirjoittaja nanno »

hessu kirjoitti:se koneen maadoitus voi kyllä löytyä mistä vaan...
Joo niinhän se voi jos joku on sen joskus jo korjannut... tehtaan asentama on kuitenkin tuolla "alla".
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Olihan siellä maadoitus, ja näin päällisin puolin näytti ihan ehjältä. En mä tajuu. :cry:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Virtalukonpohja? Itsellä oli samanmoisia ongelmia vilkkujen kanssa johtuen hapettuneista sulakkeista ei tosin vaikuttanu lataukseen koska se on eri sulakkeella, joten vika täytyy olla ennen niitä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Mulla toimii latausmittari joskus miten sattuu, vaikka laturi toimiikin.

Toi vilkkujen toimimattomuus taas viitta kyllä siihen, että virtaa ei ole tarpeeksi. Ladassa ei virran tarvitse vähentyä paljoakaan, kun vilkut lakkaavat toimimasta. Näin mulle kerran sanottiin Deltassa. Voisikohan olla oire siitä, että laturin hiilet alkavat olla lopussa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ****n kosla ei lataa

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Nonnis kirjoitti:Kaikki liittyy vilkkuihin. Kun yrittää vilkuttaa, alkaa kuulua järjetön pärinä ja latausmittari menee punaisen alalaitaan. Sitten lakkaa lataamasta, siis nousee 12 V:iin ja siihen jää. Lataaminen jatkuu vasta, jos on saanut vilkutettua onnistuneesti (yhä harvinaisempaa).
:(.

Mikä tätä koslaa vaivaa???! :evil:
Tossa aikaisemmin kirjoitin, että virtaa ei ole tarpeeksi. Silloin ei kyllä kuulu mitään ääntäkään. Vilkku vain ei pelaa.

Mun 2107:ssa on ollut kaksi kertaa toi, että vilkku ei toimi ja rele pärisee. Sitten on tapahtunu, että kierroslukumittarin viisari heiluu edestakaisin tai käsijarrun merkkivalo syttyy ja jopa koko auto sammuu. Molemmilla kerroilla syy on ollut kahden virtapiirin kosketus. Molemmissa tapauksissa syy on ollut eri kohdassa.

Tapaus 1
Kun olin tullut siihen tulokseen, että vilkkujen virta pääsee karkaamaan jostain, aloin etsinnän. Ensin epäilin, että jotkut vierekkäisten johtojen eristeet ovat rikki. Aioin purkaa johtoniput. Pian kuitenkin luovutin. Johtimet olivat näöltään uudenveroisia, enkä olisi saanut nippuja enää yhtä siististi kasaan.

Siirryin kojetauluun ja irroitin sen kiinnityksestä ja vedin hiukan ulospäin niin, että pääsin käsiksi johtimiin. Irroitin liittimet. Sitten kokeilin sähkömeisselillä, mitä johtoa tulee virta vilkun merkkivalolle. Villku toimi, kun liittimet eivät olleet paikoillaan ja johto selvisi helposti. Seuraavaksi johdin jatkuvaa virtaa merkkivalon koskettimeen. Sitten aloin kokeilla sähkökynällä, tuleeko jostain muusta saman ryhmäkoskettimen "navasta" virtaa ulos. Vastaus oli myönteinen. Irroitin koko kojetaulun ja vein sen työpöydälle jatkotoimenpiteisiin.

Irroitin mittarit, jotta en vahinkossa vaurioita niitä. Jo siinä kojetaulua käännellessä totesin, että sieltä kuuluu heikko helinä. Helinä jatkui vielä, kun mittarit olivat irti. Vika alkoi jo hahmottua. Ravistelin taulua aivan korvan vieressä. Vakuutuin helinän kuuluuvan ryhmäkoskettimesta, johon kuului mm. vilkun merkkivalo. Ryhmäkosketin on niitattu kiinni kojetauluun. Porasin niitit auki ja poistin koskettimen. Koskettimen sisällä oli pieni irrallinen metallinpala. Karistin palan pois ja aloin kasata mittaritaulua.

Kiinnitin ryhmäkoskettimen takaisin pienillä ruuveilla ja muttereilla. En käyttänyt popniittejä, koska pelkäsin niiden puristuvan liian tiukalle ja rikkovan liittimen muovin. Tässä vaiheessa kokeilin suoraan akusta irrallisen johtimen ja sähkökynän kanssa, ettei vuotoa enää tapahdu. Sitten laitoin auton kasaan ja vika oli poissa.

Tapaus 2
Noin vuoden päästä vika uusiutui. Epäilin, että syyllinen on ruuvikiinnitys, jonka olin tehnyt ryhmäkoskettimeen. Irroitin taas kojetaulun ja liittimen. Johdin jatkuvan virran vilkun merkkivalon napaan ja aloin taas kokeilla, tuleeko virtaa jostain muusta navasta. Ei tullut eikä ruuveista.
Kiinnitin johdot ja mittaritaulun. Nyt aloin epäillä sulakerasiaa syylliseksi.

Irroitin sulakerasian ja avasin sen. Rasian sisällä on kaksi päällekkäistä piirilevyä joita ei ilmeisesti saa erilleen ilman väkivaltaa. Piirilevyjen välissä oli mahtava määrä hyönteisiä ja pölyä. Imuroin ne levyjen sivusta pois niin hyvin, kuin vain pystyin. Samalla totesin piirilevyjen olevan hieman hapettuneita. Sille en mahtanut mitään. Mutta kasauksen ja kiinnityksen jälkeen auto oli taas kunnossa.

En väitä, että sinun 2105:ssä on sama vika. Mutta oireet huomioon ottaen se on mahdollista. Kun kytket vilkun päälle, virta pääsee jossain kulkeutumaan latausmittariin, jolloin kumpikaan ei toimi oikein. Oletko varma, että laturi ei lataa? Vai oletko tullut siihen johtopäätökseen latusmittarin näytöstä. En ole kuullut kenelläkään muulla olleen tapaus yhden kaltaista vikaa, mutta Neukkumasinistien tapaamisessa viime elokuussa kyllä kuulin muidenkin imuroineen sulakerasian.

Ja vielä vihjeitä sille varalle, että päätät imuroida sen. Akusta irroitetaan vähintää miinusjohto ja rasiasta tietysti johtimet. Kaikki liittimet ovat erivärisiä. Sulakerasiassa on vastaavat pyöreät värimerkit. Sulakerasian neljä kiinnitysmutteria on ohjaamon puolella hanskalokeron takana. Hansakalokeron joutuu irroittamaan ja ehkä myös sen alla oleva hylly kannattaa ottaa pois tilan saamiseksi. Kun mutterit ovat irti, vedetään sulakerasia konehuoneen puolelta irti. Tiivisteen liima saattaa panna jonkunverran vastaan. Irroitetusta sulakerasiasta poistetaan kansi (jos ei ole jo irti). Sitten irroitetaan sulakkeet ja releet. Muovikotelo on kaksiosainen. Kiinnitysruuvit auki ja sitten pääsee poistamaan muovikotelon yläosan. Tämän jälkeen saa piirilevynipun vedettyä pois.
Sulakkeet kannattaa laittaa poisottaessa järjestykseen, niin ei sitten takasinlaittaessa tarvitse tihrustaa amppeereja. En tiedä, ovatko kaikki releet samanlaisia, mutta ei niittenkään järjestyksessä pitämisestä haittaa ole. :idea:

Tästähän tuli melkein romaani. :wink:
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo just eli alkaa kuulostaa isommalta remontilta. Tarkennetaanpa hieman oireita. Elikkä, kun yrittää vilkuttaa, alkaa siis kaamea pörinä, latausmittari tippuu punaselle, latauksen merkkivalo palaa, ja vilkut ei toimi. Jos samaan aikaan vetää kässärin päälle, lakkaa pörinäkin. Myös käsijarrun merkkivalo yksinään tiputtaa latausmittarin 12:sta punaiselle. Ja paluu 14 volttiin onnistuu vain onnistuneella vilkutuksella. Muista sähkölaitteista latausmittari/merkkivalo ei piittaa kuin vilkuista ja kässärin merkkivalosta!

Pitikin nukkua ne sähkötekniikan tunnit, terkkuja vaan Yrjölle... :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ei nämä toimenpiteet loppujen lopuksi tolkuttoman kauan aikaa vie. Paitsi tietysti kaikki ottaa ensimmäisellä kerralla oman tutustumisaikansa. Olisiko Tampereella Ladaritareja? Eivät nuo ainakaan laturista johdu. Ja voi tietysti olla, että pelkkä putsaus ei riitä, vaan joutuu vaihtamaan osaa. Minä kyllä epäilen, että varoitusvalojen virtapiirit pääsevät sekoittumaan. Ja mielestäni ne ovat lähekkäin vain mittaristossa ja sulakerasiassa. Mittareiden ja varoitusvalojen ryhmäkoskettimet ovat kiinni piirilevyssä. Mittarivalot ovat kiinni siinä suoraan. Vika ei tarvitse olla ryhmäkoskettimessa, vaan mittariston takana voi olla vaikka jotain irallista, joka yhdistää virtapiirit toisiinsa. Tai siellä voi olla likaa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Täällä Tampereella ei ole kuin pahoja autokeijuja :evil:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Sepä ikävää :? sitten ei auta, kuin käydä reippaina tutustumaan autosähköön :shock: tai turvautua maksulliseen palveluun :(

Ei minullakaan mitään teknillistä koulutusta ole. Ladan sähköt ovat hyvin kansantajuiseti rakennettu. Tutkimalla ja tutustumalla. En minäkään ole mitään suurempaa vahinkoa aikaan saanut vaikka olenkin tumpelo. Kannatta vain muistaa, että virrallista johtoa ei saa laittaa maahan, eli auton peltiosiin kiinni. Silloin kyllä sulaa johtoa ja nopeasti.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

toi on varsin tyyppillinen vika kanttimallin Ladoissa, itellä yksi 1200 ässä teki tota yhtenään ja kävin sen kans merkkihuollossakin, eikä niilläkään ollut mitään hajua mistä toi johtuis :shock:

mut jos päätellään, että toi on tyypillistä kanttiladoissa niin niitä yhdistävä ongelma lähde taitaa olla toi sulakerasia, kaikki virta auton ohjaamosta ulos menee sitäkautta ja useimmissa sähkövioissa kevyt nyrkinisku sulakerasiaan auttoi hetkellisesti :?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin