Lasinpyyhkimien rele? Taas kysyttävä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Lasinpyyhkimien rele? Taas kysyttävä

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt olisi korkea aika vaihtaa tuo 21044 lasinpyyhkimien rele. Toimi jonkin aikaa talviseisonnan jälkeen, mutta nyt on ollut hyydyksissä jo liian kauan.

Jaakkima tuolla kirjoitti, että hänen 21044 rele sijaitsee siellä kuskin jalkatilassa luukun alla. Minulla siellä ei vastaavassa kaarassa relettä ole. Ei vaikka kuinka olen etsinyt.

Releen nakutus (viallinen) kuului kojelaudan alta ratin vasemmalta puolelta. Siellä onkin jokin muovinen mutikkakotelo. Olisikohan rele tuossa kopassa? On katsottava, mutta kun en ole moista relettä koskaan nähnyt niin kyselen.

Korjausopas kertoo vain jotakin epämääräistä asiasta. Romppu ehkä olisi viisaampi tai sitten ei. Vaikea löytää. Etsi -toimintokaan ei tällä kertaa minua "tiedon" ääreen johdattanut.

Pyyhkimet eivät nyt pelaa ollenkaa eikä nakutusta ja räpsettäkään kuulu. Vika alkoi aina tihkuasennon ollessa pidempään päällä. Ensin tihku räpsytti monta kertaa relettä ja vasta tämän jälkeen toimin. Sittenpä himmeni kokonaan.

Viisatkaas pikkuisen ennenkuin hajotan taas jotain. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mara
Viesti:

Re: Lasinpyyhkimien rele? Taas kysyttävä

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kyllä se rele on siellä vasemman sivupahvin takana, seuraa johtonippua siihen suuntaan, taisi olla siniharmaan johtosuojan sisällä, 3 tai 4 johtoa sinne menee.

Muistaakseni tihkun releen ei pitäisi vaikuttaa jatkuvan pyyhinnän puolelle, eli kannattaa tarkistaa moottorin toiminta ensin.
Niin ja tietysti sulakkeiden tarkastus pyörittelyt myös.
2102 16V ex.
2103 -75
PöyhöinKuusaalt

Mara kirjoitti:Kyllä se rele on siellä vasemman sivupahvin takana, seuraa johtonippua siihen suuntaan, taisi olla siniharmaan johtosuojan sisällä, 3 tai 4 johtoa sinne menee.

Muistaakseni tihkun releen ei pitäisi vaikuttaa jatkuvan pyyhinnän puolelle, eli kannattaa tarkistaa moottorin toiminta ensin.
Niin ja tietysti sulakkeiden tarkastus pyörittelyt myös.
Mistäs minä sitä johtonippua alan seurata?. Moottori toimii normaalisti silloin kun tihkukin toimii. Molemmat häviävät yhtä aikaa. Sulakkeita on rompattu niin, että hävisi toinen etuvalo vähäksi aikaa.

Uskoisin, että on mahdollista, että tuohon on tehty joku viritelmä. Mikähän muu releen kokoinen mutikka siinä muovikuorien sisällä saattaisi olla.

Eli mistä alan johtonippua seurata? Jaakkiman kertoma muovisuojus, jossa on se luukku on katsottu nyt 3kertaa enkä näe siellä kuin johtoja. Täytynee mennä päiväunille sinne kuskin jalkatilaan. Maata selällään ja nähdä unessa sen releen paikka. Toisaalta huomennahan on miitti. Tulkaahan sinne ja avittakaa avutonta. Jokarihan ainakin oli tulossa ja kait Markku. Mites Mara sinä?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Katellaan huomenna miitissä, kyllä mä sen sulle löydän :lol: Mut oikeesti, ei se oo pahassa paikassa. Sen kuskin jalkatilan sivupahvin yläpuolella suoraan pellissä kiinni.

http://kotisivu.dnainternet.net/karimaa/mikaha_auki.jpg

Tossa kuva avattuna. Musta koppa päällä.

Omasta romusta säädin sen releen kärkiä hieman, jotta sai sen v-mäisen alkunykäisyn pois tihkua käytettäessä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja yleisin syy tuon releen toimimattomuuteen on että se bi-metalli liuska taipuu sen verran ettei kärjet enää ota yhteen. Samalla kannattaa hioa sievästi vaikka kärkiväliviilalla tai hienolla hiomapaperilla nuo kärjet puhtaaksi. Tuosta tihkureleestä löytyi ainakin hakusanalla tihkurele juttua.

Ja Tästä topikista löytyy vielä just kombin tapauksesta.
PöyhöinKuusaalt

Kiitos paljon jälleen. Odottelen sitä miittiä ja sitten vielä perehdyn asiaan niin, ettei tarvitse enää hölmöillä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
säätänä

Viesti Kirjoittaja säätänä »

tai sitte on niinku mulla ett johdot menny poikki rattiakselin ympäriltä
laaborghin on paras
PöyhöinKuusaalt

Kyllä se rele siellä mätti. SuurKiitos jälleen Jokarille (insinööri). Hän antoi minulle silmän käteen ja ohjasi käteni polttavan kuumalle releelle. Siitä puuttui se yksi vastus ja se oli jumissa, niin että kuumeni. Olinkin ihmetellyt yhtenä hiljaisena iltana ihme napsetta kuskinpuoleisella kupeella. No, miitissä sulake napattiin irti ja tilanne laukesi. Rele oli tosiaankin polttavan kuuma.

Rattiakseli ei hankaa johtoihin. Minulla on sitäpaitsi rattiakselin suojamuovit pois. Ja kaikista vehkeistä on tarkasteltu, ettei murros hankaa johtoja poikki.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin