1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
säätänä
Viestit: 233
Liittynyt: 22.2.2007 15:49
Paikkakunta: kärsämäki

1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja säätänä »

elikkä tilanne on se että oli perjantai ilta juuri päsin lahdesta pois töistä.
ajelin ladalla iloisena naisia auto täynnä ja pääsin kaverin pihaan hakemaan haaparannan tuomisia lada sammui kun painoin kytkimen pohjaan. eipä siinä niin starttailemaan. kone tuntui pyörivän liian kevyesti pelti auki ja kuulostelin että yläpää ei pyöri mutta männät tuntui liikkuvan.
kysymys kuuluu missä vika? remmi on ehjä ja tiukalla. epäilin että kampiakselin hihnapyörän kiila on lähteny tökkimään?
onko mahdollista?
koneessa on vakionokka ja noin 1,4mm laskettu kansi onkohan venat menny solmuun? mitään pauketta tai ääntä ei kuulunu koneesta
laaborghin on paras
Avatar
säätänä
Viestit: 233
Liittynyt: 22.2.2007 15:49
Paikkakunta: kärsämäki

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja säätänä »

onko kellekän käyny näin? tässä kyselen ku oon lahdessa töissä pitkälle ensi viikkoon ja ajattelin tilata osat valmiiksi remonttia varten. eikö kukaan tiedä moisesta???
laaborghin on paras
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja pressa »

empä mitään tiedä mutta jos remmistä on hampaat pois ei se pyöri. Kiilan karkaamiseenen oikein usko. Vakiona ei pitäisi vaurioita tulla, lasketulla kannella arvoitus. Toisaalta jos ei mitään ääntä erottanut niin saattaa pelkkä remmin vaihto korjata tilanteen. Puristusmittaus antaa varmuutta asiaan...
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja jta »

Vaan ei kait se tuossa remmikoneessakaan se kiila pääse kampiakselilta putoon jos vaan on pultti paikoillaan. Ainaan kuvien perusteella ei pitäis päästä kun kuitenkin kampiakselinhihnapyöräkin on samalla pultilla kiinni kuin jakoremminkin hammaspyörä. Ja onko tuota tutkittu mitenkään muuten kuin kuulostelemalla? Ottaa hihnakopan auki ja starttaa niin näkee että pyöriikö se hihna siellä vai ei.
Avatar
säätänä
Viestit: 233
Liittynyt: 22.2.2007 15:49
Paikkakunta: kärsämäki

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja säätänä »

jta kirjoitti:Vaan ei kait se tuossa remmikoneessakaan se kiila pääse kampiakselilta putoon jos vaan on pultti paikoillaan. Ainaan kuvien perusteella ei pitäis päästä kun kuitenkin kampiakselinhihnapyöräkin on samalla pultilla kiinni kuin jakoremminkin hammaspyörä. Ja onko tuota tutkittu mitenkään muuten kuin kuulostelemalla? Ottaa hihnakopan auki ja starttaa niin näkee että pyöriikö se hihna siellä vai ei.
pellin aukaisin ja pyöritin konetta ja huomasin että yläpää ei liiku. pitää tutkata tarkemmin ku päsee kotio
laaborghin on paras
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Saattaahan se kiila olla palasina...Yhdellä kaverilla meni se kiila palasiksi ja kansi vaihtoon :?
Avatar
säätänä
Viestit: 233
Liittynyt: 22.2.2007 15:49
Paikkakunta: kärsämäki

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja säätänä »

aropupu kirjoitti:Saattaahan se kiila olla palasina...Yhdellä kaverilla meni se kiila palasiksi ja kansi vaihtoon :?
oliko laskettu kansi?
mistäpäin nastolaa oot?
oon ite siellä töissä nytki
laaborghin on paras
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja aropupu »

säätänä kirjoitti:
aropupu kirjoitti:Saattaahan se kiila olla palasina...Yhdellä kaverilla meni se kiila palasiksi ja kansi vaihtoon :?
oliko laskettu kansi?
mistäpäin nastolaa oot?
oon ite siellä töissä nytki
Tosin kyseessä oli Golf-3 1.9td mutta tuokin on mahdollista että kiila hajoaa..
Avatar
säätänä
Viestit: 233
Liittynyt: 22.2.2007 15:49
Paikkakunta: kärsämäki

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja säätänä »

remmi oli puoliksi menny sileäksi nokka pyöri normaalisti eli saattaa toimia uudella remmillä oikein.
ja eikö dieseleistä korkkaa aina kansi jos remmi menee
laaborghin on paras
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja pressa »

säätänä kirjoitti: missä vika? remmi on ehjä ja tiukalla
pressa kirjoitti:empä mitään tiedä mutta jos remmistä on hampaat pois ei se pyöri.
säätänä kirjoitti:remmi oli puoliksi menny sileäksi
eli vaikka topikissa tulikin joain vag tekniikkaa läpi käytyä (ja vielä dieselinä) niin hihnahan se oli...
uusi hihna ja varovasti pyörittää ja puristusmittaus, saatoi mennä pelkällä säikähdyksellä kun vain kevyesti madallettu.
Avatar
säätänä
Viestit: 233
Liittynyt: 22.2.2007 15:49
Paikkakunta: kärsämäki

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja säätänä »

joo kokeilen ennen ku remmiä edes aloitin laittamaan startilla varovaisesti pyörittää :lol:
elikkä remmihän siitä oli menny puoliksi sileäksi en tiedä miten se on mahdollista 20 000 vanha remmi.
vaihdoin remmin siihen ja kas kummaa kipinää ei löydy. hauskaa se pitää viikonloppuna saada lyömään salamaa ja sitte maalaan sen sillee nopeesti kesäkuntoon :)
sanokaas sopiva sytkä ennakko 1,4mm lasketulla kannella varustetulle 1300sössölleni
laaborghin on paras
Jonir

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Kappas, aivan saman vian teki mulla. Tietääkseni vielä varsin uusi hihna. Tosin mulla osui heti sammumista ihmetellessä silmiin ympäri konehuonetta olevia irtohampaita, joten syy selvisi nopeasti..

Ongelman muodostaakin nyt uuden hihnan asentaminen, kun ei löydy ajoitusmerkkejä. Mistä löytyy alapään merkki? Yläpäässä ilmeisesti on joku reikä hihnapyörässä, jonka kuuluu olla jossain kohtaa. Onpa siinä joku maalitäpläkin, tiedä sitten kannattaako luottaa. Alapäästä en löydä mitään.

Eli mistäs niitä merkkejä kannattais alkaa metsästämään? Pääsis taas tienpäälle.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuolla alempana samalla sivulla löytyi tälläinen topic. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 27&t=21960 Josko tuolla olevasta kuvasta löytyisi apu.
Avatar
säätänä
Viestit: 233
Liittynyt: 22.2.2007 15:49
Paikkakunta: kärsämäki

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja säätänä »

siinä laturin hihnapyörän ulkoreunassa on kolo joka pitää kohdistaa lohkossa olevan merkin kanssa se merkki löytyy sieltä öljyn alta :)
mitäs nuo merkit on siinä hihnasuojan kopassa muuten on????
laaborghin on paras
Jonir

Re: 1300s teki teko v***n. kiila kateissa??

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Tacksomycket.

Nyt on merkit kohdakkain, eipä ne taas vaikeat olleet löytää mutta eipä vaan osunut silmään.

Vaan onkos tossa nyt sitten pakko avata venakoppa ja sieltä katsella että milloin on oikeasti kohdallaan ja milloin on 180 astetta pielessä? Merkithän on kohdakkain molemmissa tapauksissa, ainakin mun järjellä.

Ynnä mitenkäs tuossa sitten saatais taas sytytys kohdalleen, kun öljypumpun akseli on ties missä asennossa, ja sitä kautta virranjakaja?

Näihin taas tarvis jeesiä.. ehkä mustakin isona tulee viisas, viisas Ladisti.
Vastaa Viestiin