Lada Nivan korjausopas

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Eetu

Lada Nivan korjausopas

Viesti Kirjoittaja Eetu »

Moro

Löytyskö netistä nivan korjausopasta tai vastaavaa, missä näkys hajotuskuvat sun muut. Ku jos haluis koneen purkaa ja laitella uutta osaa sisään, niin ois helpompi tarkistella kasaamisvaiheessa hajotuskuvista, et kaikki menee oikein.

Tai oisko kellään lähettää/myydä Nivan korjausopasta sähköisessä/kirjallisessa muodossa.

Kiitos
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Re: Lada Nivan korjausopas

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

JOs haluat KONEEN purkaa, pärjännet takavedon oppaallakin ja sitä on helpommin saatavilla, esim. kirjastosta. Ja Ladakerholta saa takavetoisen/Samaran korjausromppua. Mulla se on näköjään hajonnut, joten en voi auttaa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Eetu

Nonnis kirjoitti:JOs haluat KONEEN purkaa, pärjännet takavedon oppaallakin ja sitä on helpommin saatavilla, esim. kirjastosta.
Juu ku tarkoituksena ois hankkia täl viikolla Niva (ainakin kaupat on sovittu) ja mulla on jo nykyään toi 2107 mallin Largo.

Niissä siis koneet melkein samanlaiset? Mitäs mieltä oot, ku laittelin ton 2107 koneen viime kesänä (kansi laskettu, uudet venttiilit, kaikki laakerit vaihdettu, männän renkaat vaihdettu, vauhtipyörä kevennetty, kiertokanget kevennetty, nokkaketju + kiristin vaihdettu, uusi kaasari, yms.) ja konehhan on siis 1.5. Nivassa kun on 1.6 kone ja väännössä hiukan eroa tohon 1.5 koneeseen mut riittäskö jos tohon mun nykyseen 1.5 koneeseen teettäs viel katukäyttöön tarkoitetun jyrkemmän nokan, jolloin pärjäis viel vakio kaasarilla vai pitäskö mun purkaa Nivan kone palasiksi ja laitella siitä sit kunnon kone? Hiukan jos vääntöä ja tehoa haluis lisää...

Kannet niissä kans saattaa olla hiukan erilaiset ja mielessä kävi et ottasin ja työstäsin siitä Nivan kannesta paremman ja laittasin sen kiinni 1.5 lohkoon. Mut liekkö tuostakaan mitään hyötyä loppupelissään.

Kiitos
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Öljypohjahan on erona Nivan ja takavedon koneissa. Eli jos laitat sen 1.5 padan, vaihdat öljypohjan toisesta. Sitä en tiedä kannattaako koneen vaihto, itse tiedät varmaan paremmin missä kunnossa kumpikin kone on. Alavääntö olis se mitä tarvis Nivassa, mutta eipä tuo 1600 konekaan sitä erityisemmin tarjoo, eli kierroksilla on huuatettava.
Eetu

Nonnis kirjoitti:Öljypohjahan on erona Nivan ja takavedon koneissa. Eli jos laitat sen 1.5 padan, vaihdat öljypohjan toisesta. Sitä en tiedä kannattaako koneen vaihto, itse tiedät varmaan paremmin missä kunnossa kumpikin kone on. Alavääntö olis se mitä tarvis Nivassa, mutta eipä tuo 1600 konekaan sitä erityisemmin tarjoo, eli kierroksilla on huuatettava.
Niin alavääntöä nimenomaan se tartteis ja sitä mietinkin ettei tossa nykysessä 1.5 koneessa sitä kyl ole. Onkos ideoita, millä sitä vääntöä sais? Jos konetta keventelee (vauhtipyörä, kiertokanget), niin siitä tuskin on haittaa mut nokka kai siihen vaikuttaa eniten? Kanttakin varmaan voi laskea mut saako sitä vääntö jos tekee laiskemman nokan? Jyrkällä nokalla ne alanäännöt taitaa vaan hävitä entisestään.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Tohon mä en enää osaa vastata, koska en ole ikinä tehnyt koneille mitään, mutta tosiaan maastoajoa ajatellen sitä alavääntöä on aivan liian vähän ja paras ratkaisu olisi kai laittaa diesel :lol:
Eetu

Nonnis kirjoitti:Tohon mä en enää osaa vastata, koska en ole ikinä tehnyt koneille mitään, mutta tosiaan maastoajoa ajatellen sitä alavääntöä on aivan liian vähän ja paras ratkaisu olisi kai laittaa diesel :lol:
Mutta silloinhan siitä häviäisi se valtavan mahtava voimattomuuden tunne... No jospa joku osaa vastata noihin kysymyksiin...
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Nivassa on usein myös paksumpi laippa kaasuttimen ja imusarjan välissä, tällä kai on tarkoitus pidentää imua ja lisätä alavääntöä, näin olen kuullut viisaampien joskus sanovan, en sit tiedä kuinkapaljon joku parin millin laippa vääntöä parantaa. näissä kaasutin mallia 2107-1107010-30 joka ei kyllä käsittääkseni eroa perus 2107-1107010 kaasuttimesta mitenkään? Öljypohjan lisäksi myös öljypumpussa muotoilueroa, sekä alunperin virranjakaja ja laturi suojattu, Nivoissa egr-venttiili (käytännössä turha) pakosarjassa, takavetoisessa vasta vähäpäästöisissä malleissa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Eetu

Lada-Jussi kirjoitti:Nivassa on usein myös paksumpi laippa kaasuttimen ja imusarjan välissä, tällä kai on tarkoitus pidentää imua ja lisätä alavääntöä, näin olen kuullut viisaampien joskus sanovan, en sit tiedä kuinkapaljon joku parin millin laippa vääntöä parantaa. näissä kaasutin mallia 2107-1107010-30 joka ei kyllä käsittääkseni eroa perus 2107-1107010 kaasuttimesta mitenkään? Öljypohjan lisäksi myös öljypumpussa muotoilueroa, sekä alunperin virranjakaja ja laturi suojattu, Nivoissa egr-venttiili (käytännössä turha) pakosarjassa, takavetoisessa vasta vähäpäästöisissä malleissa.
Ok. Kiitos tiedosta. Mut jos siitä lähtis et avaisin sen Nivan koneen ja keventelisin paikkoja ja laskisin kantta. Teettäsin sellasen nokan missä ois nostetta enemmän mut ei niinkään jyrkkyyttä. Uusis samalla ainakin männän renkaat tai sit kokonaan uudet männät. Liekkö noilla sais jo jotain aikaan?
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

eikös vääntö ole sitä kun massa pysyy liikkeessä? Kun massa pienenee kuinka käy liike energian?
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

pressa kirjoitti:eikös vääntö ole sitä kun massa pysyy liikkeessä? Kun massa pienenee kuinka käy liike energian?
...pressa puhuu asiaa.Ennenmuinoin pikku zetoreilla jopa kynnettiin.Voiman takas 100kg:n vauhtipyörä.
Eetu

Aivan. Eli välttämättä ei kannata kevennellä mitään mut eikös puristussuhteen lisääminen kuitenkin tuo myös vääntöä? Eli kansiiko kantta laskea ja jos sen nokan teetättäs siihen niin sillonhan sieltä ei ainakaan vääntöä ole hävinny...
Eetu

Mut oiskos kellään tietoa, pystyykö nivan 1.6 koneen porauttamaan isommaksi? Mihin kokoon sen pystys porauttaa ja mitkä männät kävis sisään?
punanenä

Viesti Kirjoittaja punanenä »

sain käsiini nivan räjäytyskuvat ja korjausoppaan cd:llä.
tiedostot ovat pdf muodossa ja näyttivät olevan aika tarkat ja yksityiskohtaiset.eglanninkielinen.

voin yrittää lähettää sähköpostilla jos vielä tarvitset?
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
samisami2

Viesti Kirjoittaja samisami2 »

Vastaa Viestiin