Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Moi,
Takaiskarit menevät vaihtoon Samarassa, vanhat vuotavat hieman nestettä. Kysymys kuuluu saako samaraan mistään enää kaasuiskareita?, ja minä merkkisiä suositellaan? Motonetistä kun ei enää ole saatavilla kaasuiskareita samaraan.
Takaiskarit menevät vaihtoon Samarassa, vanhat vuotavat hieman nestettä. Kysymys kuuluu saako samaraan mistään enää kaasuiskareita?, ja minä merkkisiä suositellaan? Motonetistä kun ei enää ole saatavilla kaasuiskareita samaraan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Terve!
Mahtasivatko 110:n iskarit käydä, ovat ymmärtääkseni samat kuin Samarassa. Motonet möi vähän aikaa sitten 110:een kaksiputkikaasu-Gabrieleja.
***
Etuiskarit sen sijaan ovat 110:ssä ja Samarassa erilaiset.
SvS
Mahtasivatko 110:n iskarit käydä, ovat ymmärtääkseni samat kuin Samarassa. Motonet möi vähän aikaa sitten 110:een kaksiputkikaasu-Gabrieleja.
***
Etuiskarit sen sijaan ovat 110:ssä ja Samarassa erilaiset.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Moi,
Kiitos tiedosta. Laitetaan vaan satakympin kaasuiskarit taakse jos kerran sopivat.
Niitähän tuolta Motonetistä näköjään vielä saa.
Kiitos tiedosta. Laitetaan vaan satakympin kaasuiskarit taakse jos kerran sopivat.

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Sachin luettelossa on kaasuiskareita samaraan, eteen ja taakse. Niissä on reilu takuukin, mutta tilaustavaraa taitavat olla suurimmassa osassa varaosaliikkeitä.
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Morjens taas,
Mistäs tuollaisen Sachin luettelon voisi saada?Vara-osa liikkeistä?? Nyt kun on heinäkuu niin voisin sellaiset tilata etupäähän, taakse jo löysin Sachit. Löysin siis motonetistä Sachsin kaasuiskarit taakse, ne oli oikeastaan ne satakympin kaasuiskarit mutta käynevät ilmeisesti Samaraankin. Kuten tuossa viime viikolla ilmoittelin, niin samarani on nyt raajarikko eikä sillä turvallista ajella ollenkaan. Siinähän on nyt se "lonkkavamma", eli se etuiskarin yläpään kiinnitysvaurio. Etuiskari on noussut yläkiinnikkeistään monta senttiä ylöspäin ja ottaa jo konepeltiin kiinni. Luulen että se ei ole kiinni yläpäästään enää kuin pyhällä hengellä. Nyt siis pitää hommata etuiskarit ja muita yläpään vara-osia. Ajattelin että samalla kun korjaa iskarin kiinnikevaurion niin vaihdattaa samalla uudet jouset ja iskarit sun muut roippeet molemmille puolille.
Viikonloppuna kuitenkin lähdin Motenettiin Vantaalle koska siellä oli varastotilanteen mukaan kaasuiskareita samaraan 2 kappaletta. Sieltä tosin löytyikin mutta ne olivat eri valmistajien tekemät ja hieman erilaiset mitoituksiltaan. Päätimme myyjän kanssa että ei niitä kannata laittaa autoon koska ovat erilaiset. Ostin kuitenkin etupäähän uudet jouset ja iskareille ne kumisuojukset. Molemmat tuotteet olivat ainakin Vantaan motonetin viimeiset.
Tietääkö kukaan niistä korokepaloista joita ainakin venäjällä käytetään ja niillä saadaan samaraan/ ja satakymppiin reilusti maavaraa lisää. Ne kai lisätään sinne iskunvaimentajien yläpäähän?? Haluaisin tuunata samaran sellaisilla korokepaloilla ja samalla kun noita iskareita vaihtaa sinne voisi lisätä sellaisetkin. Haluaisin tehdä samarastani köyhän miehen Nivan että sillä voisi ajaa metsä-autoteillä ja käyttää siis sienestykseen ja metsästykseen.
Niin, ja sellaista vielä että kun vaihdatte takaiskunvaimentajat samaraan tai satakymppiin niin oletteko käyttäneet tehdasvalmisteisia pultteja siinä Samaran takaiskunvaimentajan alakiinnityksessä? Siis pitääkö se pultti (tiheäkierteinen?) tilata Delta-autosta vai käykö siihen jokin tavallinen "tarvike"pultti tai jopa rosteripultti? En siis ole tutkinut vielä takaiskarin alapään kiinnitystä tarkemmin ja muutenkin kokemuksia iskarin vaihdosta ei ole.
Mistäs tuollaisen Sachin luettelon voisi saada?Vara-osa liikkeistä?? Nyt kun on heinäkuu niin voisin sellaiset tilata etupäähän, taakse jo löysin Sachit. Löysin siis motonetistä Sachsin kaasuiskarit taakse, ne oli oikeastaan ne satakympin kaasuiskarit mutta käynevät ilmeisesti Samaraankin. Kuten tuossa viime viikolla ilmoittelin, niin samarani on nyt raajarikko eikä sillä turvallista ajella ollenkaan. Siinähän on nyt se "lonkkavamma", eli se etuiskarin yläpään kiinnitysvaurio. Etuiskari on noussut yläkiinnikkeistään monta senttiä ylöspäin ja ottaa jo konepeltiin kiinni. Luulen että se ei ole kiinni yläpäästään enää kuin pyhällä hengellä. Nyt siis pitää hommata etuiskarit ja muita yläpään vara-osia. Ajattelin että samalla kun korjaa iskarin kiinnikevaurion niin vaihdattaa samalla uudet jouset ja iskarit sun muut roippeet molemmille puolille.
Viikonloppuna kuitenkin lähdin Motenettiin Vantaalle koska siellä oli varastotilanteen mukaan kaasuiskareita samaraan 2 kappaletta. Sieltä tosin löytyikin mutta ne olivat eri valmistajien tekemät ja hieman erilaiset mitoituksiltaan. Päätimme myyjän kanssa että ei niitä kannata laittaa autoon koska ovat erilaiset. Ostin kuitenkin etupäähän uudet jouset ja iskareille ne kumisuojukset. Molemmat tuotteet olivat ainakin Vantaan motonetin viimeiset.
Tietääkö kukaan niistä korokepaloista joita ainakin venäjällä käytetään ja niillä saadaan samaraan/ ja satakymppiin reilusti maavaraa lisää. Ne kai lisätään sinne iskunvaimentajien yläpäähän?? Haluaisin tuunata samaran sellaisilla korokepaloilla ja samalla kun noita iskareita vaihtaa sinne voisi lisätä sellaisetkin. Haluaisin tehdä samarastani köyhän miehen Nivan että sillä voisi ajaa metsä-autoteillä ja käyttää siis sienestykseen ja metsästykseen.
Niin, ja sellaista vielä että kun vaihdatte takaiskunvaimentajat samaraan tai satakymppiin niin oletteko käyttäneet tehdasvalmisteisia pultteja siinä Samaran takaiskunvaimentajan alakiinnityksessä? Siis pitääkö se pultti (tiheäkierteinen?) tilata Delta-autosta vai käykö siihen jokin tavallinen "tarvike"pultti tai jopa rosteripultti? En siis ole tutkinut vielä takaiskarin alapään kiinnitystä tarkemmin ja muutenkin kokemuksia iskarin vaihdosta ei ole.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Terve!
Sachs'in luettelo on osoitteessa http://webcat.zf-trading.com/
***
Takajousituksen koropalat tulevat alapäähän.


Samantyyppisen perän nousun saa, jos löytää jostain ensimmäisissä Samaroissa (muistaakseni <1991) käytetyt pidemmät takajouset.
Etupäähän voi nääpärä ladailija värkätä jousitolppien yläpäähän noin 15 mm paksut koropalat.
parhain terveisin
SvS
Sachs'in luettelo on osoitteessa http://webcat.zf-trading.com/
***
Takajousituksen koropalat tulevat alapäähän.


Samantyyppisen perän nousun saa, jos löytää jostain ensimmäisissä Samaroissa (muistaakseni <1991) käytetyt pidemmät takajouset.
Etupäähän voi nääpärä ladailija värkätä jousitolppien yläpäähän noin 15 mm paksut koropalat.
parhain terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Samaran alustan korottaminen
Moi,
En ole vieläkään vaihtanut noita takaiskareita koska tuollaiset koropalat voisi laittaa tai kokeilla edes samalla kerralla tuonne takapäähän. Kaikki muut vara-osat on jo ostettuna. Oliskos mitään weblinkkiä noille takapään koropaloille,? Semmoiset pitäisi saada eikä itse viitsii alkaa tekemään. Venäjältä kai noita täytyy alkaa tilaamaan joltain.
Varhaiset, pidemmät takajouset ovat huonompi vaihto-ehto koska auton takapäästä tullee entistä huojuvampi.
Muuten, yksi helppo konsti korottaa samaran etupäätä pysyvästi on laittaa satakympin iskunvaimentimien yläpään laakeriasetelmat. Silloin etupää nousee muuten reilusti, arviolta 10-20 cm. Silloin auto ei tosin taida olla enää tieliikennekelpoinen.
Maltillisempi tapa korottaa etupäätä voisi olla laittamalla jousen ylä "lautasia" (osa nro 2902760) kaksi kappaletta päällekkäin, keskikohdalle muutama prikka ja vielä hitsaamalla lautaset reunoistaan vielä yhteen. Tällä tavoin saavutetaan 10-25 mm korotus.
En ole vieläkään vaihtanut noita takaiskareita koska tuollaiset koropalat voisi laittaa tai kokeilla edes samalla kerralla tuonne takapäähän. Kaikki muut vara-osat on jo ostettuna. Oliskos mitään weblinkkiä noille takapään koropaloille,? Semmoiset pitäisi saada eikä itse viitsii alkaa tekemään. Venäjältä kai noita täytyy alkaa tilaamaan joltain.
Varhaiset, pidemmät takajouset ovat huonompi vaihto-ehto koska auton takapäästä tullee entistä huojuvampi.
Muuten, yksi helppo konsti korottaa samaran etupäätä pysyvästi on laittaa satakympin iskunvaimentimien yläpään laakeriasetelmat. Silloin etupää nousee muuten reilusti, arviolta 10-20 cm. Silloin auto ei tosin taida olla enää tieliikennekelpoinen.
Maltillisempi tapa korottaa etupäätä voisi olla laittamalla jousen ylä "lautasia" (osa nro 2902760) kaksi kappaletta päällekkäin, keskikohdalle muutama prikka ja vielä hitsaamalla lautaset reunoistaan vielä yhteen. Tällä tavoin saavutetaan 10-25 mm korotus.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Terve!
Joskus taannoin tekemäni lähinnä epätieteellisen selvityksen mukaan en korottaisi Samaran keulaa 50...70 mm enempää. Epäilyttää, että suuremmalla "korolla" ulommaisten vetonivelien kulma kasvaa liian suureksi, kun jousitus ulkona ja ohjaus laidassa.
Svs
Joskus taannoin tekemäni lähinnä epätieteellisen selvityksen mukaan en korottaisi Samaran keulaa 50...70 mm enempää. Epäilyttää, että suuremmalla "korolla" ulommaisten vetonivelien kulma kasvaa liian suureksi, kun jousitus ulkona ja ohjaus laidassa.
Svs
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Moi,
Näin varmasti on ja olen samoilla linjoilla kanssasi. Etupää on tarpeeksi tyylikäs ilman korotusta, takapäätä tässä oltaisiin lähinnä korottamassa. Etupään ja takapään korkeuden pitäisi olla jossain sopivassa balanssissa niin sitten on hyvä.
Vuosia sitten näin itä-pasilassa jonkun hieman huonokuntoisen näköisen Samaran jonka takapäähän oli kai laitettu toisen auton pitkät jouset. Takapää oli siinä niin korkella että kuskilla täytyi olla hieman hankalaa istua tuolillansa.
Näin varmasti on ja olen samoilla linjoilla kanssasi. Etupää on tarpeeksi tyylikäs ilman korotusta, takapäätä tässä oltaisiin lähinnä korottamassa. Etupään ja takapään korkeuden pitäisi olla jossain sopivassa balanssissa niin sitten on hyvä.
Vuosia sitten näin itä-pasilassa jonkun hieman huonokuntoisen näköisen Samaran jonka takapäähän oli kai laitettu toisen auton pitkät jouset. Takapää oli siinä niin korkella että kuskilla täytyi olla hieman hankalaa istua tuolillansa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Sachs'in luettelo on osoitteessa http://webcat.zf-trading.com/
***
Takajousituksen koropalat tulevat alapäähän.
Samantyyppisen perän nousun saa, jos löytää jostain ensimmäisissä Samaroissa (muistaakseni <1991) käytetyt pidemmät takajouset.
Etupäähän voi nääpärä ladailija värkätä jousitolppien yläpäähän noin 15 mm paksut koropalat.
parhain terveisin
SvS
Moi,
Saan ilmeisesti noi Samara/110 takapään koropalat ensi viikolla haltuuni. Tuli vaan mieleen että jos noi koropalat asentaa sinne taakse, pitääkö asennuksen jälkeen takajarrut säätää uudestaan sieltä jarrupaineentasaajasta???
On vaan sen verran ruosteinen toi koko jarrupaineen säädin että vähän arveluttaa alkaa siihen koskemaan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Terve!
Pitää ehdottomasti säätää, muuten autosi on käytännössä takajarruton.
Ohjetta voi päätellä esimerkiksi tästä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 92#p186992
Itse säätimeen ei siis tarvitse "sorkkia", vaan säädintä siirretään kiinnikkeissään.
Mistä muuten saat koropalat?
menestystä
SvS
Pitää ehdottomasti säätää, muuten autosi on käytännössä takajarruton.
Ohjetta voi päätellä esimerkiksi tästä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 92#p186992
Itse säätimeen ei siis tarvitse "sorkkia", vaan säädintä siirretään kiinnikkeissään.
Mistä muuten saat koropalat?
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Moi,
Selvä, pitää yrittää säätää sitten kun on sen aika.
Kaverini on Moskovassa käymässä ja kaukana kaupungin laitamilla on venäläisiin auton varusteisiin erikoistunut alan liike. Sieltä pitäisi löytyä kaikkea esim ladoihin ,volgiin ja Gazeihin. Olen käynyt monesti Moskovassa, mutta tuota liikettä en tunne. Kuulen sen sitten myöhemmin.
Tilasin sieltä noi koropalat ja isommat (Lt-9) sivupeilit samaraan. Toki olisi tehnyt mieli tilata paljon muutakin, mutta ei viitsi vaivata liiaksi kaveria.
Selvä, pitää yrittää säätää sitten kun on sen aika.
Kaverini on Moskovassa käymässä ja kaukana kaupungin laitamilla on venäläisiin auton varusteisiin erikoistunut alan liike. Sieltä pitäisi löytyä kaikkea esim ladoihin ,volgiin ja Gazeihin. Olen käynyt monesti Moskovassa, mutta tuota liikettä en tunne. Kuulen sen sitten myöhemmin.
Tilasin sieltä noi koropalat ja isommat (Lt-9) sivupeilit samaraan. Toki olisi tehnyt mieli tilata paljon muutakin, mutta ei viitsi vaivata liiaksi kaveria.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Moi taas,
Jäi muuten nuo koropalat saamatta. Kaverilla ei riittänyt asiantuntemus siellä kaupassa. Se toi jotkut kumipuslat jotka näyttävät iskunvaimentajan alapään kiinnityksen kumeilta. Toisaalta niissä on sellainen varaosanumero jota ei löydy ladapartsin samaran iskunvaimentajan rakennekuvista.
Lt-9 sivupeilit sen sijaan sain. Isot mustat metallinhohtopeilit joissa kevyempi säätömekanismi, lisäksi varustettuna sähkölämmityksellä. Pistän pari kuvaa galleriaan.
Jäi muuten nuo koropalat saamatta. Kaverilla ei riittänyt asiantuntemus siellä kaupassa. Se toi jotkut kumipuslat jotka näyttävät iskunvaimentajan alapään kiinnityksen kumeilta. Toisaalta niissä on sellainen varaosanumero jota ei löydy ladapartsin samaran iskunvaimentajan rakennekuvista.
Lt-9 sivupeilit sen sijaan sain. Isot mustat metallinhohtopeilit joissa kevyempi säätömekanismi, lisäksi varustettuna sähkölämmityksellä. Pistän pari kuvaa galleriaan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Moi,
Täytyy tätäkin aihetta nostaa taas pintaan. Nyt on Sachsin kaasuiskarit hommattu ja uudet ruotsalaiset Lesjöforssin jouset. Maalasin huvikseni ne miranolilla verenpunaiseksi. Ovat paremmannäköiset punaisina ja lisäksi kestävät korroosiota kai paremmin. Myös takapään iskunvaimentimien yläpään kumit hommasin uudet. Mutta edelleen on nuo takapään koropalat hakusessa. Voiskohan joku Venäjänkävijä tuoda tuollaiset? Kuvia koropaloista löytyisi tuolta ylempää. Tavoitteena olisi saada nuo koropalat viimeistään helmi-maaliskuussa haltuuni.
Täytyy tätäkin aihetta nostaa taas pintaan. Nyt on Sachsin kaasuiskarit hommattu ja uudet ruotsalaiset Lesjöforssin jouset. Maalasin huvikseni ne miranolilla verenpunaiseksi. Ovat paremmannäköiset punaisina ja lisäksi kestävät korroosiota kai paremmin. Myös takapään iskunvaimentimien yläpään kumit hommasin uudet. Mutta edelleen on nuo takapään koropalat hakusessa. Voiskohan joku Venäjänkävijä tuoda tuollaiset? Kuvia koropaloista löytyisi tuolta ylempää. Tavoitteena olisi saada nuo koropalat viimeistään helmi-maaliskuussa haltuuni.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samaraan kaasuiskarit, mistä?
Moi,
Näyttäisi siltä, että saan kuin saankin nuo pitkään himoitsemani koropalat samaraan ehkä jo muutaman viikon päästä. Myös tuning ajolamput ovat tulossa junalla Moskovasta Joulukuun lopussa. Näillä toivottavasti saadaan Samaraan lisää katu-uskottavuutta.
On aika kiittää etukäteen kaikkia tässä topicissa ja muutenkin kuluvana vuonna meikäläistä avustaneita henkilöitä.
Hyvää Joulua kaikille yhteistyökumppaneille!!
Terv. Jouska
Näyttäisi siltä, että saan kuin saankin nuo pitkään himoitsemani koropalat samaraan ehkä jo muutaman viikon päästä. Myös tuning ajolamput ovat tulossa junalla Moskovasta Joulukuun lopussa. Näillä toivottavasti saadaan Samaraan lisää katu-uskottavuutta.
On aika kiittää etukäteen kaikkia tässä topicissa ja muutenkin kuluvana vuonna meikäläistä avustaneita henkilöitä.
Hyvää Joulua kaikille yhteistyökumppaneille!!
Terv. Jouska
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.