Startissa(ko?) häikkää
Startissa(ko?) häikkää
Joo, kävipä tuossa vapun pyhinä tämmöinen tapaus:
Tuli siinä pari tuntia rallailtua ympäri kyliä ja jossain vaiheessa päätin sitten pysähtyä ostamaan r-kioskilta vähän saunaolutta. Kun tulin sitten hetken päästä ulos kipsalta ja rupesin starttaamaan autoa niin ei kuulunut muuta kuin iloinen naksahdus. Siinä jonkun aikaa "naksuttelin" ja yritin saada autoa käyntiin, mutta ei auttanut - ei muuta kun kyytiläiset työntöhommiin!
Seuraavana päivänä otin yhteyttä isäukkoon joka noiden autojen (varsinkin Ladojen päälle) ymmärtää ja muutaman tunnin päästä olikin jo startti irti. Hiilet ja solenoidi näytti olevan kunnossa, testattiin sitä vielä ottamalla akulta suoraan virtaa - ei lähtenyt pyörimään. Päätettiin sitten laittaa samainen startti takaisin kiinni kun seuraavana päivänä oli pakko päästä lähtemään Kuusaalle. Rasvattiin startti ennen kiinnilaittoa.
No, startti oli taas paikallaan ja päätin taas yrittää startata - johan lähti soimaan! Startti siis toimi taas jotenkin ihmeen kaupalla.
Tässä on nyt pari päivää kruisailtu ja startti toimii silloin kun sitä huvittaa. Lauantaina sitten isäukko pirautti ja kertoi keksineensä syyn startin toimimattomuuteen, nimittäin hänelle itselleen oli käynyt täsmälleen samalla tavalla. Isukki oli keksinyt että startin vika johtui vahvistimista mitkä oli molemmille asennettu konttiin pari päivää ennen kyseisen tapahtumasarjan alkua. Hän sanoi että vahvistin imisi akun niin tyhjäksi ettei startti jaksa enää pyöriä koska meillä molemmilla tulee akulta suora virta soittimelle ja sitä kautta vahvistin tulkitsee että soitin olisi jatkuvasti päällä ja pitää myös itsensä käynnissä. Isukilla on sen verran parempi akku pellin alla että se oli kestänyt n. 6h soittaa musiikkia kertaakaan starttaamatta, mutta oma Ladani ei tykkää lähteä käyntiin vaikka ajaa ja kuuntelee sen aikaa musiikkia.
Eli, voisiko tämä isäukkoni keksimä teoria olla todellinen syy tälle startin toimimattomuudelle? En tiedä tajuaako kukaan stooristani mitään, mutta ainahan voi kysyä jos joku kohta/kohdat ovat epäselviä!
Tuli siinä pari tuntia rallailtua ympäri kyliä ja jossain vaiheessa päätin sitten pysähtyä ostamaan r-kioskilta vähän saunaolutta. Kun tulin sitten hetken päästä ulos kipsalta ja rupesin starttaamaan autoa niin ei kuulunut muuta kuin iloinen naksahdus. Siinä jonkun aikaa "naksuttelin" ja yritin saada autoa käyntiin, mutta ei auttanut - ei muuta kun kyytiläiset työntöhommiin!
Seuraavana päivänä otin yhteyttä isäukkoon joka noiden autojen (varsinkin Ladojen päälle) ymmärtää ja muutaman tunnin päästä olikin jo startti irti. Hiilet ja solenoidi näytti olevan kunnossa, testattiin sitä vielä ottamalla akulta suoraan virtaa - ei lähtenyt pyörimään. Päätettiin sitten laittaa samainen startti takaisin kiinni kun seuraavana päivänä oli pakko päästä lähtemään Kuusaalle. Rasvattiin startti ennen kiinnilaittoa.
No, startti oli taas paikallaan ja päätin taas yrittää startata - johan lähti soimaan! Startti siis toimi taas jotenkin ihmeen kaupalla.
Tässä on nyt pari päivää kruisailtu ja startti toimii silloin kun sitä huvittaa. Lauantaina sitten isäukko pirautti ja kertoi keksineensä syyn startin toimimattomuuteen, nimittäin hänelle itselleen oli käynyt täsmälleen samalla tavalla. Isukki oli keksinyt että startin vika johtui vahvistimista mitkä oli molemmille asennettu konttiin pari päivää ennen kyseisen tapahtumasarjan alkua. Hän sanoi että vahvistin imisi akun niin tyhjäksi ettei startti jaksa enää pyöriä koska meillä molemmilla tulee akulta suora virta soittimelle ja sitä kautta vahvistin tulkitsee että soitin olisi jatkuvasti päällä ja pitää myös itsensä käynnissä. Isukilla on sen verran parempi akku pellin alla että se oli kestänyt n. 6h soittaa musiikkia kertaakaan starttaamatta, mutta oma Ladani ei tykkää lähteä käyntiin vaikka ajaa ja kuuntelee sen aikaa musiikkia.
Eli, voisiko tämä isäukkoni keksimä teoria olla todellinen syy tälle startin toimimattomuudelle? En tiedä tajuaako kukaan stooristani mitään, mutta ainahan voi kysyä jos joku kohta/kohdat ovat epäselviä!
Re: Startissa(ko?) häikkää
Jaa-a. Kuullostaa kyllä vähän kaukaa haetulta, mutta kaikkihan on mahdollista. Mutta jos ei kerran akussa paukut riitä edes ajon aikana, on melko todennäköistä, että latauksessa tai akussa olisi jotain häikkää. Kokeile vaikka ajaa päivä, pari vahvistin irrotettuna ja katso mitä tapahtuu.
Ja kyllä sieltä mankan perästä löytyy ihan herätevirtajohto vahvistimellekin..
Ja kyllä sieltä mankan perästä löytyy ihan herätevirtajohto vahvistimellekin..
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Startissa(ko?) häikkää
niin oottehan kytkeny ne vahvistimet niin että heräte virta tulee mankalta???!!!
sillon kun sen mankansammuttaa niin sammuu myös vahvistin koska heräta loppuu sen voi ottaa myös valoilta tms jostain minkä sammuttaa ajon lopuks tai sammuu itestää. jos ei muuta niin siihen katkasia.
sillon kun sen mankansammuttaa niin sammuu myös vahvistin koska heräta loppuu sen voi ottaa myös valoilta tms jostain minkä sammuttaa ajon lopuks tai sammuu itestää. jos ei muuta niin siihen katkasia.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Startissa(ko?) häikkää
Isukilla on kytketty heräte suoraan mankalta, mutta itselläni on ns. hyppyheräte eli vahvistin ottaa itestään herätteen eli suomeks sanottuna on jatkuvasti päällä kun virta vaan kulkee
Tuota vahvistimen poistamista käytöstä vois testata niin saa tietää onko todellinen vika startissa vai johtuuko se tosiaan tuosta vahvistimesta

Tuota vahvistimen poistamista käytöstä vois testata niin saa tietää onko todellinen vika startissa vai johtuuko se tosiaan tuosta vahvistimesta
Re: Startissa(ko?) häikkää
Ymmärsinkö tekstistä että kokeilitte starttia irrallaan eikä se silti toiminut? Eikai vika sillon muualla kuin startissa ole... 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Startissa(ko?) häikkää
Paitsi jos sitä on irrallaan kokeiltu tyhjällä akullaJokari kirjoitti:Ymmärsinkö tekstistä että kokeilitte starttia irrallaan eikä se silti toiminut? Eikai vika sillon muualla kuin startissa ole...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Startissa(ko?) häikkää
Onpa tuttu tilanne. Seuraava kerran kun ei starttaa pyydät kaveria kopauttamaan solenoidia vaikka jakarilla samalla kun starttaat.
nimimerkki:kymmenet kerrat kokeillut
nimimerkki:kymmenet kerrat kokeillut
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Startissa(ko?) häikkää
Miksi sitä solenoidia pitää koputella, kun ei siihen sellaista vikaa juuri voi tulla, että koputtelut mitään auttaisi. Muutenkaan mitkään koputtelut ei kuulu auton korjaamiseen.
Re: Startissa(ko?) häikkää
Kyllä, eikä lähtenyt pyörimään. Mutta tämän topicin idea on lähinnä se, että onko se vika todella startissa vai missä kun kuitenkin tuon testin jälkeen on lähtenyt useita kertoja käyntiin avaimestaJokari kirjoitti:Ymmärsinkö tekstistä että kokeilitte starttia irrallaan eikä se silti toiminut? Eikai vika sillon muualla kuin startissa ole...

Re: Startissa(ko?) häikkää
Onneksi minun autot eivät ole tienneet tuota.audiq kirjoitti:Miksi sitä solenoidia pitää koputella, kun ei siihen sellaista vikaa juuri voi tulla, että koputtelut mitään auttaisi. Muutenkaan mitkään koputtelut ei kuulu auton korjaamiseen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Startissa(ko?) häikkää
Joko solenoidi vika tai sitten hiilet jumittaa/kuluneet ja kommutaattori likainen. Tai sopivasti käämivika startissa. Eli joku käämi poikki niin tietyssä startin asennoissa ei pyöritä. Harvinainen vika mutta mahdollinen. Kyllähän se täytyy startissa vika olla jos ei kerta lähde irrallaankaan suoralla virralla pyöriin.
Eli vielä startti auki pöydälle ja kokonaan lihoiksi ja kunnollinen puhdistus. Ja samalla vaivalla kyllä vaihtaa jo laakerit ja hiiletkin. Tai sitten vain vaihtaa joko toimivan käytetyn tai uuden startin.
Eli vielä startti auki pöydälle ja kokonaan lihoiksi ja kunnollinen puhdistus. Ja samalla vaivalla kyllä vaihtaa jo laakerit ja hiiletkin. Tai sitten vain vaihtaa joko toimivan käytetyn tai uuden startin.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Startissa(ko?) häikkää
Solenoidin vetokäämi maadoittuu hiilien kautta ja näin loppu olevat tai jumivat hiilet aiheuttavat sen, että solenoidi ei vedä. Tuohon vaivaa auttaa tilapäisesti kopautus starttimoottoriin. Toki solenoidin naputtelu saattaa myös tärisyttää riittävästi starttimoottoria, että hiilet nitkahtavat, mutta itse ongelma on starttimoottorissa, ei solenoidissa.Pavlovits kirjoitti:Onneksi minun autot eivät ole tienneet tuota.audiq kirjoitti:Miksi sitä solenoidia pitää koputella, kun ei siihen sellaista vikaa juuri voi tulla, että koputtelut mitään auttaisi. Muutenkaan mitkään koputtelut ei kuulu auton korjaamiseen.
Koska hiiliin ei pituutta lisää koputtelulla synny, täytyy ne vaihtaa uusiin.
Re: Startissa(ko?) häikkää
Näinhän se on. Itse vika ei todellakaan poistu, mutta näin toimien olen selvinnyt ilman hinausautoa tien päältä varmaankin yli kymmenen kertaa ja ainakin kahdella eri autolla.
Lisäksi näin voidaan poissulkea soitin- akku- ym viat.
Tässä kopautushommassa on vähän sama asia kuin vanhan kommunistin mielestä kapitalismissa: "Kyllähän se käytännössä toimii, mutta entäs teoriassa"
Lisäksi näin voidaan poissulkea soitin- akku- ym viat.
Tässä kopautushommassa on vähän sama asia kuin vanhan kommunistin mielestä kapitalismissa: "Kyllähän se käytännössä toimii, mutta entäs teoriassa"
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.