TakaVeto -Lada???

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

TakaVeto -Lada???

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kävin katastuskonttorilla ottamassa IIZIn pois tieliikennekäytöstä ja Carina II käyttöön. Retostin siinä takavetoladan autuullisuutta ja ainoan oikean asemaa.

Vanha rouva viereltäni totesi tai heitti ilmaan retorisen kysymyksen joka sai minut pysähtymään ja iloiselle päälle. Hän sanoi: Eikös se työnnä? Ensin en tajunnut, mutta hän sanoi uudelleen: Sehän työntää. :shock:

Ja vasta silloin välähti. Eihän takaveto vedä vaan työnttää. Eli me monet olemme puhuneet aivan väärillä nimillä noista ihanista Ladoistamme. Sanotaanhan sitä TakaTuuppariksi. Sehän on lähellä koko totuutta. 8)

Siis korjatkoon moderaattorit kaikkien Takaveto sanojen tilalle TakaTyöntö tai TakaPotku! Muutenhan ihmiset eivät voi ymmärtää mistä on kyse. :idea: :mrgreen: :idea:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Teemu Kankaanpää

Re: TakaVeto -Lada???

Viesti Kirjoittaja Teemu Kankaanpää »

Ei kai se nyt niin tarkkaa oo, kun joka ihminen käynnää takavetosista tuota nimikettä -> Takaveto..
robson

Viesti Kirjoittaja robson »

takatuuppari tarkoitti ennen vanhaan homoa,takatyöntökin kuulostaa aika irstaalta... :lol:
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Tästä asiasta on kiva pyöritellä erilaisia versioita siitä, onko se takaveto, -työntö vai joku muu. Monesti puhutaan vetävistä pyöristä jotka sijaitsevat joko edessä tai takana tai molemmilla akseleilla. Jos takapotkussa on perässä kärry, niin vetääkö vai työntääkö kärryä. Tai sitten työntäen vetää. Hevonen ei vedä se työntää länkiä, jotka sitten vetävät erilaisten vempaimien välityksellä rekeä, kiesejä, reslaa, kärryjä, karhia, hankmoa, välttiä, niittokonetta ja monia muita välineitä ja vehkeitä. Mutta takaisin autoon. Pitäisikö erottaa sanonnat siten, että vetävät ovat etupyörät ja työntävät olisivat takapyörät. Pitäisikö ns. 4vedon rattaat olla erikseen nimetyt vetäviksi ja työtäviksi? Siinäpä pulmaa kerrakseen. Mutta kuulostellaan mitä porukat keksivät ja saavat hauskoja nimikkeitä ja yhdistelmiä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
PöyhöinKuusaalt

Kyllä ne nelipyöräisesti moottoriin kytketyt ovat TyöntöVetoja. Peräkärrit ja karavaanarit vetelevät erikseen. Vai ovatko moottoriin nelikiinnityksiset NeliPyörittäjiä? No, olkoon nyt minun puolestani vaikka takahyrräyttäjiä nuo VanhatVazzit. Niistä en kuitenkaan luovu.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
kommari2105
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kommari2105 »

Itse käytän termiä. Et jos joku kauppaa etuveto autoo, ni sanon tyynesti.
Ei autossa mitään vikaa oo, mut se vetää väärästä päästä.
:lol:
Nappis projekti -85. Honda Accord Tourer Käyttis. Kesälada 2107 1700i -94 / Ex-Ladat 2105 2kpl/ 2010 / 2000 luku, 2101-81 1kpl Fiat 127 -81 / -84 Fiat 128 1100cc -78 Fiat 128 -77 special laho

Minun ei tarvitse imagoa kohentaa siksi ajan ladalla.
PöyhöinKuusaalt

Ja vetohan tarkoittaa sitä, että tuulee sisään ovista ja ikkunoista. Lyödäänkö vaikka vetoa. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kyllä kai oikein nimitys olisi takapyörävetoinen auto.
Takatuuppariksi minä olen tottunut sanomaan takamoottorista autoa. Tuo Tappari on kyllä Pöyhöisen kanssa samalla linjalla. Hänen taiteilijanimensä on romuralleissa Lada-ajoilta peräisin oleva TAPPI TAKATYÖNTÖ.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
kommari2105
Viesti:

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja vetohan tarkoittaa sitä, että tuulee sisään ovista ja ikkunoista. Lyödäänkö vaikka vetoa. :lol:
Vedosta ja työnöstä on monta termii sama minulle. kaipa meillä kaikilla lada kuskeila vetää jostain.
:lol:
Nappis projekti -85. Honda Accord Tourer Käyttis. Kesälada 2107 1700i -94 / Ex-Ladat 2105 2kpl/ 2010 / 2000 luku, 2101-81 1kpl Fiat 127 -81 / -84 Fiat 128 1100cc -78 Fiat 128 -77 special laho

kommari2105
Viesti:

Entäs niva sit vetää ja työntää molemmista päistä. Eihän sitä kukaan sano työtävä neliveto :lol: vetävästä ne puhuu. :lol:
Paremmin kävis sana menevä nelikko. :lol: :lol: :lol:

Lada Scandinavia

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Ja varsinkin tuo 4X4 maininta on minua ihmetyttänyt.
Poikani tässä kerran kyseli, että mitä tuo 4X4 tarkoittaa, osaa poika laskea, että se on 16.
veli alexei
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Lada Scandinavia kirjoitti:Ja varsinkin tuo 4X4 maininta on minua ihmetyttänyt.
Poikani tässä kerran kyseli, että mitä tuo 4X4 tarkoittaa, osaa poika laskea, että se on 16.
Eikö tuo 4x4 tarkoita sitä, että neljä vetävää pyörää ja neljässä pisteessä eli kahdesta akselista molemmat akselit ja molemmat puolet vetävät. Tätä sitten laajentaen voidaan sitten todeta 6x4 jne. vetotavat.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Lada Scandinavia

Tarkoittaa, mutta se tarvii tietää. Parempi olisi tämä 4WD jota on jossain autoissa käytetään.(Subaru)
Mitä tarkalleen nämä WD kirjaimet sanana kertovat?
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Four WHEEL DRIVE eli neliveto...helppoa eikö :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Lada Scandinavia

Tack Jokari.
Viisaana miehenä tiedät varmaan mitä tarkoittaa, enempi vanhoissa autoissa käytettyjä kirjaimia. GL, GT, GLE, GLS ja EMS.?
Vastaa Viestiin