Jatkossa en auta enää ketään

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
THI-900

Jatkossa en auta enää ketään

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kaverin ystävä pyysi apua entisen autonsa myyntiin. Auto oli seisonu koko talven ja kyseli että josko tulisin laittamaan sen tulille talven jälkeen. Kyseessä oli ihan perus '85 ibiza. Lupasin sitten mennä ruokatarjoilua vastaan laittamaan auton tulille ja arvioimaan, että mitä siitä vois pyytää.

Aloittelin sitten sunnuntai-iltana tätä prokkista ja sinällään kiinnostus lopahti siinä vaiheessa kun näin miten jäätävästi takalokasuojien kaaret on ruosteessa. Ajattelin kuitenkin että kyllä toi nyt pitää käyntiin saada. Ystävä oli sitten ladannut kämpillään akun ohjeideni mukaan kaverilta 1 hakkimallani "charger for dummies" (CTEK) laturilla ja pääsin piankin käynnistyspuuhiin.

Auto ei vain tahonut ottaa käynnistyäkseen. Työkaluja oli sunnuntaina aika huonosti mukana, joten maanantai-iltana sitten koitin uudelleen. Edelleen oli vaikeaa. Startti pyöri ja bensaa tuli ja mielestäni kipinöitäkin, mutta ei vain hörähtänyt... Pimeä yllätti ja oli taas pakko lopettaa

Tänään sitten aamulla painoin ennen kuutta katsomaan että rkele sitä autoa nyt vaivaa. Lopulta huomasin, että sytysyksikön liitin on pahasti hapettunut. Siinä myös oli vika. Sain jo melkein sen käymään, mutta sitten loppui akku ja soitin kaverille 2 että tuo jumpperit ja sitten se lopulta lähti. Ilo oli kuitenkin väliaikainen.

Kokeilin jarrut ja lähdin sitten koeajolle (auto oli siis seisonnassa ja katsastamaton). Ruikkaisin 5 eurolla bensaa tankkiin ja myhäilin jo, että mullehan ei tämmöset kotterot tonttuile. Ajelin sitten siinä päätielle ja kurvailin muutaman kilometrin ja käännyin takaisinpäin.

Heti kääntymisen jälkeen matka katkesi kuitenkin jäätävän kilinään konetilasta ja moottorin välittömään äkkikuolemaan. Ja taas soittelin kaverille 3, että tuleppa äkkiä vetään mut pois täältä tien vierestä, jotta ei poliisit ehdi ensin. No kerkesimme pois alta ja noin 10 minuutin tutkiskelun jälkeen avattuani jakohihna kotelon tajusin sen olevan enää läjä muruja. :shock:

Lopputulos: Ostin sitten paskan pois kaverin ystävältä ja oon sitten se paska jätkä joka särki auton josta kuulemma olis saanu kovat rahat.

Sitä se teettää. Hyvää hyvyyttään auttaa toisia ja sitten tulee paskan maine. Vähä risoo... Ystävä kuvittelee nyt, että vedän sitä höplästä kun kerroin että hajos ihan itsestään. Pitää varmaan etsiä joku joka verifioi, että perstonneella jakohihnalla ei ole kovin pitkä elinikäennuste :roll:

Että näin tällä kertaa, en muuten ikinä enää auta ketään... Eniten tässä harmittaa, että kun yritin vähän pikkusen vispilänkauppaa harrastaa tän ystävän kanssa, niin kuulin tossa vielä pari tuntia sitten että se on menossa kohta kihloihin. Viimeinen ilokin meni.

EDIT: Korjailtu vihan kriimoos tullusia virheitä.
Viimeksi muokannut THI-900, 23.4.2008 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
sakke
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Re: Jatkossa en auta enää ketään

Viesti Kirjoittaja sakke »

Olipa koskettava tarina.

Nyt sun tilanteessa ei kyllä taida auttaa muu kuin vetää persiit olalle ja tehdä kuvan lailla tuolle pahan onnen Siittimelle.

Kuva

Paljonko muuten jouduit autosta maksamaan?
khonkonen

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

Juuri tollasten tapausten takia jätän auttamatta.

Totean aina että "mun vapaa-aika on niin kallista, ettei sulla oo varaa ostaa sitä".
larssi21074

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Voe helevatti miten tutulta kuulostaa!! :(

Tämä sattui omalle kohalle kerran:
Minut pakotettiin puoliväkisin korjaamaan erään auton vaihdelaatikko kun minulla siihen kokemusta on. No lupasin sen sitten korjata kohtuu hinnalla. Tässä vaiheessa alkoi mennä perseelleen..

Kävin sitten eräänä lauantai aamuna hakemassa auton ja tarkoituksena oli ajaa se verstaalle n. 30km päähän. Heti alku meni pepulleen kun huomasin että latausvalo ja ce-valo palaa. Tiesin että tulee isompi remontti kuin pelkkä vaihelaatikko vaikka olin pelkän laatikon korjuun luvannu tehdä.

No lähdin ajelemaan kohti verstasta ja kaikki meni hyvin paitsi etta laturi ei toiminut, arvelin että kyllä se akku 30km kestää ilman valoja kun ajelee. Siinä vaiheessa kun oli matkaa jäljellä n. 5km alkoi veto häviämään. Ajattelin että akku alkaa olla finaalissa ja pitää vaan päästä äkkiä perille. Kun matkaa oli n. 1km jäljellä alkoi veto olemaan todella huonoa. Ajattelin ihan pysäyttää ja kurkata konehuoneeseen. Pysäytin auton tienlaitaan ja hyppäsin pihalle. huomasin siinä samalla että takana on mahoton höyrypilvi ja kone alkoi rätisemään. Ennenkuin ehdin autoa sammuttamaan se sammuikin jo itsestään. Kone oli sitten leikannu kiinni!!! :evil:
Konepelti auki ja syyllinen selvisi, termostaatti oli ilmeisesti juminut ja kone oli keittäny. Termostaattikotelo oli lisäksi halki ja paisuntasäiliön tulppa lentäny johonkin eikä koneessa ymmärrettävästi ollu vedestä tietoakaan.. Saattoi kyllä olla että se termostaatti oli vuotanu jo aikasemmin ja oli vuotanut laturin päälle. Siitä olis voinu johtua se lataushäiriö..
No siinä vaiheessa alkoi keittämään itselläkin.. Ei auttanut kuin soittaa kaveri hinaamaan auto perille.

Kun soitin auton omistajalle että kuinka oli käynyt niin eihän se ensin meinannu uskoa koko juttua. Tietysti syy oli sitten minun, onhan keittäminen pakko huomata kun autolla ajaa!
Entäs kun lämpömittari ei toimi?
Sivupeilit ei kestä säädöissään?
Taustapeilistä ei nää mitään kun takakontti on täynnä rojua?
En voinu mistään tietää että moottori keittää.

Sittenhän siinä tuli sama tilanne että jouduin auton ostamaan koska olin sen tahallani särkenyt. Jouduin lisäksi autosta maksamaan ihan kohtuullisen rahasumman kun kukaan muu ei siitä lähellekään sitä tarjonnu. :( Ei auttanut kuin tyhjentää tili ja ostaa romu omaksi harmiksi. Kaiken lisäksi kyseessä oli kallein auto mitä minulla on ollut!
Kun laitoin auton kuntoon jouduin laittamaan sitä paljon enemmän kuin mitä olin pelänny. Täydellisestä koneremontista alkaen.. just jäin auton myydessä omilleni kun monen päivän työlle ei ihmeitä lasketa..

Tosiaan joo ja sitten kun sain auton kuntoon niin edellinen omistaja haukkui minut konnaksi että kusetin häntä ja ostin auton pilkkahintaan! Epäili vielä että oliko se hajalla ollutkaan.. Ihan kuin olisin ollut kovin halukas sitä ostamaan! Ensin pakkomyydään ja sitten haukutaan huijariksi!

Voitte arvata kiinnostaako täälläkään lupautua auttamaan ketään tämmösen jälkeen. Ja se ei taas kuulu kellekään mistä autosta on kysymys, olipahan vaan varoittava esimerkki auttamisesta.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Siis sinunko se roju piti ostaa, koska se hajosi. Ennen kuulumatonta! Ei kai tuo ole totta? Mikä ihmeen kaveri se sellainen on? Vai käsitinkö jotain väärin? :x :evil: :x

Siis jo kaksi tuollaista tarinaa! En kyllä älyä yhtään millaisen kavereiden kanssa ollaan tekemisissä. Ei onnistuisi minun kanssa. Niin JyrkkäJuntti minä olen :shock:
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 22.4.2008 23:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
ladamaster

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Miksi Sinun pitää ostaa auto, jos se hajoaa; varsinkin kun olet ollut auttelemassa?
Eihän vanha hihna ollut Sinun?
Ajoitko jotenkin rikkoen?

Erikoista osto/myyntilogiikkaa...
lada 1200s

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Samalla tavoin ihmiset käyttäytyy, jos esimerkiksi
tullaan testauttamaan vanhahkosta autosta jarruja korjaamon
dynamometrillä ja hauras jarruputki halkeaa. Syy on asiakkaan mielestä vain
ja ainoastaan korjaamon ja he saavat maksaa.
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuon virmakäyttäytymisen nyt jotenkin ymmärtää, mutta että tuttu, kaveri tai vielä ystävä käyttäytyy noin. HuhHuh!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
BME316

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Kylläpäs siinä oli ihmeellistä tarinaa. Itse en rupea tekemään mitään puolitutuille. Jos joku kaveri hajottaisi mun auton, niin ei siinä voi mitään oikein sanoa jos ei ole tahallaan edesauttanut osan hajoamista. Täytyy myös ajatella että "mitäs jos mä olisin itse ajanut silloin", olisko se tilanne siitä mihinkään muuttunu?
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Qulle

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Noissa kahdessa tapauksessa olis voinu ja latasta pellejä pataan, kun tuollaista settiä heittävät :?
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
RTJN65

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Noissa hommissa auttaa vain pari asiaa:

1. Anna kaverin ajella auto korjauspaikalle, Jos hajoo niin on sen syy. Varoitat vaan: Olethan tarkastanut / huollattanut ennen seisontaa.

2. No se on sitten entinen kaveri.
Lada rules
THI-900

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

100€ jouduin uhraamaan. Onneksi nyt ei ollu kyseessä mikään oikeasti kallis auto. Kiitän kaikkien myötätunnosta :)

Hätä muuten ei ole niin paha kuin luulin. Aamulla vasta hoksasin, että seatissa on CD soitin vaihtajalla ja alumiinivanteet hyvillä michelin renkailla :twisted: Arvatkaas vain onko ladan jako, onko? :D

EDIT: ei paljon muuten auttanu kun sanoin ekan kerran virta-avainta vääntäessäni sunnuntai-iltana, sanoin että kaikki vastuu on sitten auton omistajalla.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
ladamaster

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

THI-900 kirjoitti:
EDIT: ei paljon muuten auttanu kun sanoin ekan kerran virta-avainta vääntäessäni sunnuntai-iltana, sanoin että kaikki vastuu on sitten auton omistajalla.
No olet vaan liian kiltti luonteeltasi! :D
Silti en ymmärrä logiikkaa, miksi Sinun piti auto ostaa.
jaasu

Viesti Kirjoittaja jaasu »

kävi melkee samanlailla mitä minulle,ku jouduin korjaamaan kaverin mopoa. pistis pytyn ja muut hilppeet ki ja kaverille sanoin et minä en ota vastuuta. se höpisi jottai joojoo ja sit lähti ajaan ja ku tuli takas anto mulle ja mä käväsin heittää lenkin ni eiköhä mangeetosta palane irtoo ja loputki sähköt palasiksi. piti se sit loppujen lopuks maksaa ku meinasi hermot mennä sen inttämiseen. :evil: onneksi ei makanu osa ku 10e kaverilt :)
autoton.. vielä
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Nämä olen itse aina pyrinnyt muistamaan elämässäni:

1. Ei lainaa koskaan rahaa kaverille - tai jos lainaa niin muista, että silloin olet antanut ne rahat ja olet v*ttumainen tyyppi niitä takaisin pyytäessäsi.

2. Ei koskaan takaa kenenkään lainaa. Jos takaat muista, että se on sama kuin otat itse velkaa saamatta rahoja.

3. Ei koskaan myy autoa tutulle, jos ei halua ikuista huoltosopimusta.

4. Ei koskaan tehdä luovareita autosta, ennenkuin se on kokonaan maksettu.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin