Sivu 1/1
Takapyörän laakerin irroitus?
Lähetetty: 15.4.2004 20:34
Kirjoittaja kimila
Aloinpa tuossa laittamaan kesärenkuloita alle ja sain ensimmäisen takarenkaan vaihdettua ja aloin kokeileen että mitenkäs se pyörii. No sepä ei pyöriny mitenkään vaan kaksin käsin sai vääntää että sai rengasta edes vähän pyörimään. Otin sitten rummun pois ja kokeilin joko pyörii mutta aika nihkeää on pyöriminen vieläkin. Eli vika on varmaan laakerissa tai sitten perässä. Huomenna aattelin alkaa sitä laakeria irrottaan. Mitenkä se oikeen aukastaan? ja millä? Jos jollakulla olis vinkkiä... Kivoja yllätyksiä tulee aina noitten renkaanvaihtojen yhteydessä. Pitäs varmaan jättää vaihtamatta...

Lähetetty: 15.4.2004 20:45
Kirjoittaja RTJN65
1. Pyörä irti. 2. Jarrurumpu irti. 3. Jarru hihnat irti. 4. Hihnojen alta paljastuu nejä pulttia jotka irroitetaan. 5. Vedä vetoakseli ulos jolloin laakerin pitäisi tulla mukana. 6. Vaihda laakeri ja tiivisteet.
Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa menee noin 3-6 tuntia(riippuen tekijästä ja miten tiukassa laakeri on).
Joskus laakerin sisäkehä jumiutuu vetoakselin päälle. Olen sen irroittanut siten että laikkakoneella ajanut siihen pari uraa vastakkaisille puolille (vaikka vähän vinoon). Sitten katkaisu taltalla ja vasaralla kova isku niin palaset lähtee irti.
Lähetetty: 15.4.2004 20:47
Kirjoittaja Nonnis
Siis tota... Oliks sulla vaihde tai kässäri päällä?

Mulla on yleensä renkaita vaihtaessa kumpikin...
Lähetetty: 15.4.2004 20:55
Kirjoittaja kimila
Ei ollu vaihde/käsijarru päällä, siis siinä vaiheessa kun sitä pyörimistä kokeilin. Otin käsijarruvaijerinkin irti ja jarrukengät sun muut. Ne neljä pulttiakin olen jo aukaissut. Pitänee yrittää kiskoa/piekseä irti se systeemi.. No ompahan jotain hommaa työttömällekkin..
Lähetetty: 15.4.2004 21:43
Kirjoittaja ladamaster
Talvella kun ropasin 2106:ta, irroitin vetoakselin; kaikki mutterit irroitettuani, vain käsillä nykäisemällä.
Laakerin irroitus ja uudelleen asennus onkin hankalampi juttu. Hoidin ongelman pois päiväjärjestyksestä ostamalla Pietarista kokonaan uuden vetoakselin laakerin kera. Maksoi samanverran kuin olisin maksanut korjaamossa laakerinvaihtotyöstä irroitetusta vetoakselissa.
Lähetetty: 16.4.2004 0:08
Kirjoittaja Vanja-eno
Laakerin irroitus ja uuden asennus käy kätevästi ja takuuvarmasti esim. paikallisessa moottorikoneistamossa. Keravalla esim. R-koneistus on irroitellut ja laitellut kiinni mulle vetareihin laakereita. Ei se niin kallista ole, kun tekee muut työt itse.
Lähetetty: 16.4.2004 7:12
Kirjoittaja Lada110
Muistetaan irrottaa se jarruputki ja käkkäri vaijeri.....
Lähetetty: 16.4.2004 10:44
Kirjoittaja Stefa
Helppohan tuo on, sopivan ulosvetäjän kun tekee niin vetari tulee ulos komeasti, vanha laakeri irtoaa vaikka palasina, uudelle kevyt lämmitys ja pudottaa paikalleen. Sitten vaan paketti takas läjään

Joutuuhan ekalla kerralla vähän työkaluja tekemään mutta sitte homma semmonen piece of kakunpala.
Lähetetty: 16.4.2004 14:05
Kirjoittaja ladamaster
Minulla jäi yksi laakeri tarpeineen asentamatta; kiinnostaakoo kaupankäynti?
Lähetetty: 17.4.2004 1:46
Kirjoittaja kimila
No ite asun täällä oulun lähistöllä. Pikkusen liikaa matkaa. Kiitoksia kuitenkin.
Lähetetty: 21.4.2004 18:02
Kirjoittaja kimila
Käytin sitä vetoakselin päätä laakereineen korjaamolla ja ne meinas että ei noin hyvää laakeria kannata vaihtaa. Käskivät nostaa toisenkin puolen autosta ilmaan ja kokeilla sitten alkaako pyörimään. No näin tein ja nyt pyörii. Tulipa taas tehtyä turhaa työtä, mutta eipä siinä mitään. Sen stefankin vaihdoin samalla. Nyt on sitten ladassa komeat mellberin vanteet alla. Eiku baanalle.