
Takapyörän laakerin irroitus?
Takapyörän laakerin irroitus?
Aloinpa tuossa laittamaan kesärenkuloita alle ja sain ensimmäisen takarenkaan vaihdettua ja aloin kokeileen että mitenkäs se pyörii. No sepä ei pyöriny mitenkään vaan kaksin käsin sai vääntää että sai rengasta edes vähän pyörimään. Otin sitten rummun pois ja kokeilin joko pyörii mutta aika nihkeää on pyöriminen vieläkin. Eli vika on varmaan laakerissa tai sitten perässä. Huomenna aattelin alkaa sitä laakeria irrottaan. Mitenkä se oikeen aukastaan? ja millä? Jos jollakulla olis vinkkiä... Kivoja yllätyksiä tulee aina noitten renkaanvaihtojen yhteydessä. Pitäs varmaan jättää vaihtamatta... 

1. Pyörä irti. 2. Jarrurumpu irti. 3. Jarru hihnat irti. 4. Hihnojen alta paljastuu nejä pulttia jotka irroitetaan. 5. Vedä vetoakseli ulos jolloin laakerin pitäisi tulla mukana. 6. Vaihda laakeri ja tiivisteet.
Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa menee noin 3-6 tuntia(riippuen tekijästä ja miten tiukassa laakeri on).
Joskus laakerin sisäkehä jumiutuu vetoakselin päälle. Olen sen irroittanut siten että laikkakoneella ajanut siihen pari uraa vastakkaisille puolille (vaikka vähän vinoon). Sitten katkaisu taltalla ja vasaralla kova isku niin palaset lähtee irti.
Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa menee noin 3-6 tuntia(riippuen tekijästä ja miten tiukassa laakeri on).
Joskus laakerin sisäkehä jumiutuu vetoakselin päälle. Olen sen irroittanut siten että laikkakoneella ajanut siihen pari uraa vastakkaisille puolille (vaikka vähän vinoon). Sitten katkaisu taltalla ja vasaralla kova isku niin palaset lähtee irti.
Lada rules
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Talvella kun ropasin 2106:ta, irroitin vetoakselin; kaikki mutterit irroitettuani, vain käsillä nykäisemällä.
Laakerin irroitus ja uudelleen asennus onkin hankalampi juttu. Hoidin ongelman pois päiväjärjestyksestä ostamalla Pietarista kokonaan uuden vetoakselin laakerin kera. Maksoi samanverran kuin olisin maksanut korjaamossa laakerinvaihtotyöstä irroitetusta vetoakselissa.
Laakerin irroitus ja uudelleen asennus onkin hankalampi juttu. Hoidin ongelman pois päiväjärjestyksestä ostamalla Pietarista kokonaan uuden vetoakselin laakerin kera. Maksoi samanverran kuin olisin maksanut korjaamossa laakerinvaihtotyöstä irroitetusta vetoakselissa.
430 000 km Ladailua tuota autoilua jalointa
Laakerin irroitus ja uuden asennus käy kätevästi ja takuuvarmasti esim. paikallisessa moottorikoneistamossa. Keravalla esim. R-koneistus on irroitellut ja laitellut kiinni mulle vetareihin laakereita. Ei se niin kallista ole, kun tekee muut työt itse.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Käytin sitä vetoakselin päätä laakereineen korjaamolla ja ne meinas että ei noin hyvää laakeria kannata vaihtaa. Käskivät nostaa toisenkin puolen autosta ilmaan ja kokeilla sitten alkaako pyörimään. No näin tein ja nyt pyörii. Tulipa taas tehtyä turhaa työtä, mutta eipä siinä mitään. Sen stefankin vaihdoin samalla. Nyt on sitten ladassa komeat mellberin vanteet alla. Eiku baanalle.