Takapyörän laakerin irroitus?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
kimila

Takapyörän laakerin irroitus?

Viesti Kirjoittaja kimila »

Aloinpa tuossa laittamaan kesärenkuloita alle ja sain ensimmäisen takarenkaan vaihdettua ja aloin kokeileen että mitenkäs se pyörii. No sepä ei pyöriny mitenkään vaan kaksin käsin sai vääntää että sai rengasta edes vähän pyörimään. Otin sitten rummun pois ja kokeilin joko pyörii mutta aika nihkeää on pyöriminen vieläkin. Eli vika on varmaan laakerissa tai sitten perässä. Huomenna aattelin alkaa sitä laakeria irrottaan. Mitenkä se oikeen aukastaan? ja millä? Jos jollakulla olis vinkkiä... Kivoja yllätyksiä tulee aina noitten renkaanvaihtojen yhteydessä. Pitäs varmaan jättää vaihtamatta... :x
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

1. Pyörä irti. 2. Jarrurumpu irti. 3. Jarru hihnat irti. 4. Hihnojen alta paljastuu nejä pulttia jotka irroitetaan. 5. Vedä vetoakseli ulos jolloin laakerin pitäisi tulla mukana. 6. Vaihda laakeri ja tiivisteet.

Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa menee noin 3-6 tuntia(riippuen tekijästä ja miten tiukassa laakeri on).

Joskus laakerin sisäkehä jumiutuu vetoakselin päälle. Olen sen irroittanut siten että laikkakoneella ajanut siihen pari uraa vastakkaisille puolille (vaikka vähän vinoon). Sitten katkaisu taltalla ja vasaralla kova isku niin palaset lähtee irti.
Lada rules
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Siis tota... Oliks sulla vaihde tai kässäri päällä? ;) Mulla on yleensä renkaita vaihtaessa kumpikin...
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
kimila

Viesti Kirjoittaja kimila »

Ei ollu vaihde/käsijarru päällä, siis siinä vaiheessa kun sitä pyörimistä kokeilin. Otin käsijarruvaijerinkin irti ja jarrukengät sun muut. Ne neljä pulttiakin olen jo aukaissut. Pitänee yrittää kiskoa/piekseä irti se systeemi.. No ompahan jotain hommaa työttömällekkin..
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Talvella kun ropasin 2106:ta, irroitin vetoakselin; kaikki mutterit irroitettuani, vain käsillä nykäisemällä.

Laakerin irroitus ja uudelleen asennus onkin hankalampi juttu. Hoidin ongelman pois päiväjärjestyksestä ostamalla Pietarista kokonaan uuden vetoakselin laakerin kera. Maksoi samanverran kuin olisin maksanut korjaamossa laakerinvaihtotyöstä irroitetusta vetoakselissa.
430 000 km Ladailua tuota autoilua jalointa
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Laakerin irroitus ja uuden asennus käy kätevästi ja takuuvarmasti esim. paikallisessa moottorikoneistamossa. Keravalla esim. R-koneistus on irroitellut ja laitellut kiinni mulle vetareihin laakereita. Ei se niin kallista ole, kun tekee muut työt itse.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Muistetaan irrottaa se jarruputki ja käkkäri vaijeri.....
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Helppohan tuo on, sopivan ulosvetäjän kun tekee niin vetari tulee ulos komeasti, vanha laakeri irtoaa vaikka palasina, uudelle kevyt lämmitys ja pudottaa paikalleen. Sitten vaan paketti takas läjään :D Joutuuhan ekalla kerralla vähän työkaluja tekemään mutta sitte homma semmonen piece of kakunpala.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Minulla jäi yksi laakeri tarpeineen asentamatta; kiinnostaakoo kaupankäynti?
kimila

Viesti Kirjoittaja kimila »

No ite asun täällä oulun lähistöllä. Pikkusen liikaa matkaa. Kiitoksia kuitenkin.
kimila

Viesti Kirjoittaja kimila »

Käytin sitä vetoakselin päätä laakereineen korjaamolla ja ne meinas että ei noin hyvää laakeria kannata vaihtaa. Käskivät nostaa toisenkin puolen autosta ilmaan ja kokeilla sitten alkaako pyörimään. No näin tein ja nyt pyörii. Tulipa taas tehtyä turhaa työtä, mutta eipä siinä mitään. Sen stefankin vaihdoin samalla. Nyt on sitten ladassa komeat mellberin vanteet alla. Eiku baanalle.
Vastaa Viestiin