Startti peenä :-(

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Kesälada

Startti peenä :-(

Viesti Kirjoittaja Kesälada »

Nappis ei ilmeisesti tykännyt talven seisonnasta, kun ekan käynnistyksen jälkeen hajosi startti. Eli nyt kun kääntää virta-avainta, niin kuuluu vaan naksahdus. Vaihtostartti kustantaa motonetissa yli 70 euroa, joten kannattaako vanhaa korjauttaa vai miten tuon saisi edullisimmin kuntoon?

Niin ja vielä: mistähän johtuu, että auto täristää aika tavalla liikkeelle lähtiessä? Jotenkin ois tuntu, ettei se ole kytkin vaan joku voimansiirtojuttu. Ja täristys tuntuu vaan paikaltaan lähtiessä hetken aikaa, ei muuten.
khonkonen

Re: Startti peenä :-(

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =565&pos=7

Multa löytyisi halpa startti siihen.

Kytkintä epäilen, jos talven seissyt niin vauhtipyörä ruostunut niin sen takia tärryyttää.
Yogi
Ylläpito

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Mulla täristi Niva tuolla tavalla lähtiessä. Syy oli erittäin huonokuntoinen kumilimppu. Enää ei täristä, kun on uusi limppu kiinni. Tosin jos tuo on tullut seisonnan aikana, silloin syy voisi olla tuo kytkinjuttu.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
mbkoskin

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Minulla oli kanssa Nivasta se kumilimppu rikki, mutta se kyllä täristi aina jossain kahden-neljän kympin välillä riippumatta siitä, oliko nopeus kasvussa vai laskussa.
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Jos ite osaat startin korjana niin kannattaa korjata mutta korjauttaa ei kannata. Tulee äkkiä työlle hintaa jo tuon uuden startin verran. Vika kuulostais kyllä siltä että hiilissä saattais olla vikaa kun solenoidi kuitenkin vetää kun napsaus kuuluu. Muistaakseni jää kustannukset alta 20 euron jos uusii laakerit ja hiilet ja tekee työn ite. Helpoinhan se tietenkin on katella käytetty startti ja vaihtaa se.
Yogi
Ylläpito

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Meillä paikallinen romupeltsu korjaa startteja. Hintaa tulee yleensä 30e sis. työ ja osat. Itse käytän sitä palvelua.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Voi se solenoidikin rikki olla vaikka naksahtaa, vetää kyllä päälle mutta virta ei mene sen läpi itse startille.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
1600SL

Viesti Kirjoittaja 1600SL »

solenoidi jumittelee talven jäljiltä -> vähän lekaa tms koputtelua niin vika ratkeaa todennäköisesti sillä!
Honecker

Viesti Kirjoittaja Honecker »

1600SL kirjoitti:solenoidi jumittelee talven jäljiltä -> vähän lekaa tms koputtelua niin vika ratkeaa todennäköisesti sillä!
Tuota lekakonstia olen joskus itse käyttänyt ja hyvin on tepsinyt tuohon vaivaan. Joku joskus sanoi, että myös se auttaa, että laittaa vaihteen silmään ja tuuppaa autoa hiukan eteen ja taakse. En tiedä pitääkö paikkaansa, muttei tuskin haittaa jos kokeilee. :shock:
Kesälada

Viesti Kirjoittaja Kesälada »

Honecker kirjoitti:
1600SL kirjoitti:solenoidi jumittelee talven jäljiltä -> vähän lekaa tms koputtelua niin vika ratkeaa todennäköisesti sillä!
Tuota lekakonstia olen joskus itse käyttänyt ja hyvin on tepsinyt tuohon vaivaan. Joku joskus sanoi, että myös se auttaa, että laittaa vaihteen silmään ja tuuppaa autoa hiukan eteen ja taakse. En tiedä pitääkö paikkaansa, muttei tuskin haittaa jos kokeilee. :shock:
Jees, startti toimii taas. Kokeiltiin eka noita koputtelu ja vaihde silmässä työntelytemppuja. Ei auttanut. Piti sitten irrottaa pohjapanssari, akku ja laturi että sai startin irti. Diagnoosi: solenoidihan siitä oli rikki. Kävin motonetista uuden kahdella kympillä ja nyt sitten toimii taas. Samalla tuli kiristettyä laturin hiili, sen kiinnitysruuvi oli jostain syystä löysällä.
Vastaa Viestiin