Sivu 1/2
Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 30.3.2008 18:37
Kirjoittaja lada 1200s
Kaverin takapotkussa on ajossa hieman takapainoiset jarrut.
Paineensäätimessä tuntuu kyllä pieni liike. Jarruvoimat
on dynamolla edessä jotain 1,6/1,7 kN ja takana 1,1/1,2.
Mitähän siinä nyt alkais sitten tekemään? Mielestäni poljinvoima
on lisäksi hiukan normaalia suurempi.
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 30.3.2008 19:14
Kirjoittaja meedio74
Onhan paremmat renkaat takana? Jos takana on huonommin pitävät renkaat niin paineensäädin ei toimi kunnolla. Jos on menty jousitusta muuttamaan niin sekin vaikuttaa paineensäätimen toimintaan.
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 30.3.2008 19:24
Kirjoittaja Jokari
Mun mielestä ihan normaaliarvoja. Yleensä just takana arvot on jotain 1-1,3 kN ja edessä puolestatoista ylöspäin.
En olisi huolissani...
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 30.3.2008 22:55
Kirjoittaja lada 1200s
Joo, ihan alkuperäinen jousitus on. Renkaat on ihan hyvät nokialaiset.
Takapyärä vetää kyllä liukkaalla yleensä ensimmäiseksi lukkoon.
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 31.3.2008 8:13
Kirjoittaja pressa
eihän käsijarruvaijeri ole liian tiukalla??
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 31.3.2008 9:34
Kirjoittaja aropupu
Myös jarrurumpujen puhdistus voisi auttaa asiaan..Rummut irti ja jarrupölyt poijes.
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 31.3.2008 18:24
Kirjoittaja Vuosaaren Ladamies
Tietääkseni jarrupaineensäätimen asentoa pitäisi muuttaa. Ohjeet löytyvät mm. Alfamerin korjausoppaasta.
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 31.3.2008 18:59
Kirjoittaja Vuosaaren Ladamies
Nivelhaarukan yläpäähän kiinnitetyn säätötangon etäisyyden korin pohjasta tulee olla 200 mm. Tarkistus tehdään nostamalla koria akseliin nähden ja irrottamalla tangon pää. Tässä asennossa tangon toisen pään tulisi juuri koskettaa kumisen pölysuojan alla olevaa männän päätä.
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 3.4.2008 9:18
Kirjoittaja Ladakeho
Nuo arvothan on ihan O.K, ei niissä sinänsä mitään vikaa oo.
Meneekö auto sitten soratiellä jarrutettaessa luisuun kylki, ts. "kahva edellä"?
Jos tuo paineensäädin vaan jotenkin toimii, niin kokeile ensin ihan vaan herkistelyä, siis että nopeita kiihdytyksiä ja jarrutuksia sarjassa peräjälkeen. Jarrut voivat piristyä jo tällä, ja vältät hikisen rempan. Mutta jos välttämättä haluat auton alle likaamaan itsesi, niin siittä vaan!
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 2.5.2008 16:45
Kirjoittaja lada 1200s
Nytten ei lähde toinen jarrurumpu irti... Toinen lähti kyllä kun toimi
ukk ohjeen mukaan. Kiinni olevasta rummusta on ulosvetoreiät sileenä ja
ei lähde ehjänä isolla ulosvetäjällä. En todellakaan tiedä mitä sitten pitäisi kokeilla?
Rumpua on lyöty jo pehmeällä ja kovalla vasaralla, ei apua.
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 2.5.2008 17:34
Kirjoittaja Jokari
Toimiiko sillä puolella jarrut kunnolla? Oletko yrittänyt tarpeeksi? Usein rumpu ei lähde heti, vaan melko sitkeän jarruttelutuokion jälkeen jos sittenkään. Tiukkaa jarruttelua siis peliin vielä, käkkärillä sekä poljinta survoen, mieluiten yhtä aikaa. Ja riittävä vauhti toki perä ilmassa...
Pikkasen voi antaa myös lämpöä vetarin pään ja rummun väliin...
Jos ei edelleenkään lähde, niin ainoa järkevä keino on hakata rumpu tuhannen päreiksi ja hommata uusi.
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 2.5.2008 18:29
Kirjoittaja lada 1200s
Taitaa olla ainoa vaihtoehto toi rikkominen tässä vaiheessa. Jarru ottaa kyllä mielestäni hyvin kiinni. Olen joskus toisesta takapotkusta irrottanutkin rummut, mutta siinä riitti kyllä ihan ulosvetäjä.
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 2.5.2008 19:25
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Jos jarrut ovat takapainoiset, joka ilmiö esiintyy varsinkin tarvike jarrukengillä, niin liikauta jarrujen säätöventtiili aivan toiseen laitaan. Sen on vanha ja koeteltu keino joka tepsii melkein aina, jos ei ole vikaa muualla jarruissa tai kuoleutunut takajousitus.
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 2.5.2008 19:27
Kirjoittaja pressa
kyllä se rumpu jarruttamalla irtoaa, joskus tosin on pitänyt auto köyttää puskurista kiinni kun on yrittänyt maasakin oleva pyörä sutia kun jarrutettu.
Voit tosin porailla rumpuun aivan navan reunaan muutaman 6mm reiän, laitat niistä jotain ruosteenirrotusöljyä navan ja rummun väliin.
Lämpökin rummun ja navan liitokseen auttaa irrottamisessa, ja jos kylmentää nopeasti vedellä niin sekin saattaa irrottaa..
Kyllä rummun saa rikkomattakin irti.
Re: Takapainoiset jarrut
Lähetetty: 2.5.2008 20:27
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Yksi konsti jumeutuneen rummun irrotukseen. Ota pyörä pois ota rummunkiinnityspultit irti. Pane jotakin ruosteöljyä rummun ja akselin saumaan. Aja kytkimen ja jarrupolkimen, jos käsijarru ei riitä lukitsemaan rumpua, avulla rumpu irti, sillä lailla rytkäyttelemällä, kuvasiko tyyliä. Tottuneet asentajat käyttivät jarru- ja kaasupoljinta samalla jalalla. Raakan tuntuista toimintaa mutta sillä tavalla se irtoaa.