Takapainoiset jarrut
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Takapainoiset jarrut
Kaverin takapotkussa on ajossa hieman takapainoiset jarrut.
Paineensäätimessä tuntuu kyllä pieni liike. Jarruvoimat
on dynamolla edessä jotain 1,6/1,7 kN ja takana 1,1/1,2.
Mitähän siinä nyt alkais sitten tekemään? Mielestäni poljinvoima
on lisäksi hiukan normaalia suurempi.
Paineensäätimessä tuntuu kyllä pieni liike. Jarruvoimat
on dynamolla edessä jotain 1,6/1,7 kN ja takana 1,1/1,2.
Mitähän siinä nyt alkais sitten tekemään? Mielestäni poljinvoima
on lisäksi hiukan normaalia suurempi.
Re: Takapainoiset jarrut
Onhan paremmat renkaat takana? Jos takana on huonommin pitävät renkaat niin paineensäädin ei toimi kunnolla. Jos on menty jousitusta muuttamaan niin sekin vaikuttaa paineensäätimen toimintaan.
Re: Takapainoiset jarrut
Mun mielestä ihan normaaliarvoja. Yleensä just takana arvot on jotain 1-1,3 kN ja edessä puolestatoista ylöspäin.
En olisi huolissani...
En olisi huolissani...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Takapainoiset jarrut
Joo, ihan alkuperäinen jousitus on. Renkaat on ihan hyvät nokialaiset.
Takapyärä vetää kyllä liukkaalla yleensä ensimmäiseksi lukkoon.
Takapyärä vetää kyllä liukkaalla yleensä ensimmäiseksi lukkoon.
Re: Takapainoiset jarrut
eihän käsijarruvaijeri ole liian tiukalla??
Re: Takapainoiset jarrut
Myös jarrurumpujen puhdistus voisi auttaa asiaan..Rummut irti ja jarrupölyt poijes.
- Vuosaaren Ladamies
- Viestit: 158
- Liittynyt: 31.5.2006 18:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Takapainoiset jarrut
Tietääkseni jarrupaineensäätimen asentoa pitäisi muuttaa. Ohjeet löytyvät mm. Alfamerin korjausoppaasta.
Lada 1200L ( 1987 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
- Vuosaaren Ladamies
- Viestit: 158
- Liittynyt: 31.5.2006 18:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Takapainoiset jarrut
Nivelhaarukan yläpäähän kiinnitetyn säätötangon etäisyyden korin pohjasta tulee olla 200 mm. Tarkistus tehdään nostamalla koria akseliin nähden ja irrottamalla tangon pää. Tässä asennossa tangon toisen pään tulisi juuri koskettaa kumisen pölysuojan alla olevaa männän päätä.
Lada 1200L ( 1987 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
Re: Takapainoiset jarrut
Nuo arvothan on ihan O.K, ei niissä sinänsä mitään vikaa oo.
Meneekö auto sitten soratiellä jarrutettaessa luisuun kylki, ts. "kahva edellä"?
Jos tuo paineensäädin vaan jotenkin toimii, niin kokeile ensin ihan vaan herkistelyä, siis että nopeita kiihdytyksiä ja jarrutuksia sarjassa peräjälkeen. Jarrut voivat piristyä jo tällä, ja vältät hikisen rempan. Mutta jos välttämättä haluat auton alle likaamaan itsesi, niin siittä vaan!
Meneekö auto sitten soratiellä jarrutettaessa luisuun kylki, ts. "kahva edellä"?
Jos tuo paineensäädin vaan jotenkin toimii, niin kokeile ensin ihan vaan herkistelyä, siis että nopeita kiihdytyksiä ja jarrutuksia sarjassa peräjälkeen. Jarrut voivat piristyä jo tällä, ja vältät hikisen rempan. Mutta jos välttämättä haluat auton alle likaamaan itsesi, niin siittä vaan!
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Takapainoiset jarrut
Nytten ei lähde toinen jarrurumpu irti... Toinen lähti kyllä kun toimi
ukk ohjeen mukaan. Kiinni olevasta rummusta on ulosvetoreiät sileenä ja
ei lähde ehjänä isolla ulosvetäjällä. En todellakaan tiedä mitä sitten pitäisi kokeilla?
Rumpua on lyöty jo pehmeällä ja kovalla vasaralla, ei apua.
ukk ohjeen mukaan. Kiinni olevasta rummusta on ulosvetoreiät sileenä ja
ei lähde ehjänä isolla ulosvetäjällä. En todellakaan tiedä mitä sitten pitäisi kokeilla?
Rumpua on lyöty jo pehmeällä ja kovalla vasaralla, ei apua.
Re: Takapainoiset jarrut
Toimiiko sillä puolella jarrut kunnolla? Oletko yrittänyt tarpeeksi? Usein rumpu ei lähde heti, vaan melko sitkeän jarruttelutuokion jälkeen jos sittenkään. Tiukkaa jarruttelua siis peliin vielä, käkkärillä sekä poljinta survoen, mieluiten yhtä aikaa. Ja riittävä vauhti toki perä ilmassa...
Pikkasen voi antaa myös lämpöä vetarin pään ja rummun väliin...
Jos ei edelleenkään lähde, niin ainoa järkevä keino on hakata rumpu tuhannen päreiksi ja hommata uusi.
Pikkasen voi antaa myös lämpöä vetarin pään ja rummun väliin...
Jos ei edelleenkään lähde, niin ainoa järkevä keino on hakata rumpu tuhannen päreiksi ja hommata uusi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Takapainoiset jarrut
Taitaa olla ainoa vaihtoehto toi rikkominen tässä vaiheessa. Jarru ottaa kyllä mielestäni hyvin kiinni. Olen joskus toisesta takapotkusta irrottanutkin rummut, mutta siinä riitti kyllä ihan ulosvetäjä.
Re: Takapainoiset jarrut
Tervehdykset toivottelen.
Jos jarrut ovat takapainoiset, joka ilmiö esiintyy varsinkin tarvike jarrukengillä, niin liikauta jarrujen säätöventtiili aivan toiseen laitaan. Sen on vanha ja koeteltu keino joka tepsii melkein aina, jos ei ole vikaa muualla jarruissa tai kuoleutunut takajousitus.
Jos jarrut ovat takapainoiset, joka ilmiö esiintyy varsinkin tarvike jarrukengillä, niin liikauta jarrujen säätöventtiili aivan toiseen laitaan. Sen on vanha ja koeteltu keino joka tepsii melkein aina, jos ei ole vikaa muualla jarruissa tai kuoleutunut takajousitus.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Takapainoiset jarrut
kyllä se rumpu jarruttamalla irtoaa, joskus tosin on pitänyt auto köyttää puskurista kiinni kun on yrittänyt maasakin oleva pyörä sutia kun jarrutettu.
Voit tosin porailla rumpuun aivan navan reunaan muutaman 6mm reiän, laitat niistä jotain ruosteenirrotusöljyä navan ja rummun väliin.
Lämpökin rummun ja navan liitokseen auttaa irrottamisessa, ja jos kylmentää nopeasti vedellä niin sekin saattaa irrottaa..
Kyllä rummun saa rikkomattakin irti.
Voit tosin porailla rumpuun aivan navan reunaan muutaman 6mm reiän, laitat niistä jotain ruosteenirrotusöljyä navan ja rummun väliin.
Lämpökin rummun ja navan liitokseen auttaa irrottamisessa, ja jos kylmentää nopeasti vedellä niin sekin saattaa irrottaa..
Kyllä rummun saa rikkomattakin irti.
Re: Takapainoiset jarrut
Tervehdykset toivottelen.
Yksi konsti jumeutuneen rummun irrotukseen. Ota pyörä pois ota rummunkiinnityspultit irti. Pane jotakin ruosteöljyä rummun ja akselin saumaan. Aja kytkimen ja jarrupolkimen, jos käsijarru ei riitä lukitsemaan rumpua, avulla rumpu irti, sillä lailla rytkäyttelemällä, kuvasiko tyyliä. Tottuneet asentajat käyttivät jarru- ja kaasupoljinta samalla jalalla. Raakan tuntuista toimintaa mutta sillä tavalla se irtoaa.
Yksi konsti jumeutuneen rummun irrotukseen. Ota pyörä pois ota rummunkiinnityspultit irti. Pane jotakin ruosteöljyä rummun ja akselin saumaan. Aja kytkimen ja jarrupolkimen, jos käsijarru ei riitä lukitsemaan rumpua, avulla rumpu irti, sillä lailla rytkäyttelemällä, kuvasiko tyyliä. Tottuneet asentajat käyttivät jarru- ja kaasupoljinta samalla jalalla. Raakan tuntuista toimintaa mutta sillä tavalla se irtoaa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
