Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Nakutus johtuu siitä,että polttoainesesos syttyy jossakin kohdassa palotilaa lämmön ja puristuspaineen vaikutuksesta jo ennen kuin sytytyskipinä iskee.
1.Kierrosten laskeminen
2.Kuormituksen pienentäminen
3.Imuilman kuristaminen
4.Puristuksen pienentäminen
5.Kaasuttimen säätäminen.Lihavammalla tai laihemmalla seoksella kuin nakutusherkällä 4...12% ilmaylimääräisellä seoksella.
6.Ilman kosteuden lisääntyessä
7.ilman ominaispainon alentuessa(vuoristo,imuilman jäähdytyksen vähentämisellä)
8.Sytytystulppien oikealla sijoituksella
9.Oikealla palamistilan muotoilulla
10.Sytytyksen myöhäisemmälle siirtämisellä
11.Jäähdytyksen tehostamisella
12.Korkeamman oktaaniluvun omaavalla polttonesteellä(oktaanin korotin)
1.Kierrosten laskeminen
2.Kuormituksen pienentäminen
3.Imuilman kuristaminen
4.Puristuksen pienentäminen
5.Kaasuttimen säätäminen.Lihavammalla tai laihemmalla seoksella kuin nakutusherkällä 4...12% ilmaylimääräisellä seoksella.
6.Ilman kosteuden lisääntyessä
7.ilman ominaispainon alentuessa(vuoristo,imuilman jäähdytyksen vähentämisellä)
8.Sytytystulppien oikealla sijoituksella
9.Oikealla palamistilan muotoilulla
10.Sytytyksen myöhäisemmälle siirtämisellä
11.Jäähdytyksen tehostamisella
12.Korkeamman oktaaniluvun omaavalla polttonesteellä(oktaanin korotin)
Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Ei nut aivan noinJaska HKI kirjoitti:Nakutus johtuu siitä,että polttoainesesos syttyy jossakin kohdassa palotilaa lämmön ja puristuspaineen vaikutuksesta jo ennen kuin sytytyskipinä iskee.
1.Kierrosten laskeminen
2.Kuormituksen pienentäminen
3.Imuilman kuristaminen
1: pensa kone nakuttaa herkemmin pienillä kierroksilla joten kierroksia pitää lisätä.
2ja3: nuohan tarkoittavat samaa
Pieni tarkennus vielä siihen että nakutusta syntyy myös kipinän jälkeenkin kun pensa syttyy niin paine nousee jolloin palotilan reunoilla voi tapahtua itsesyttymistä, sytynmyöhäistäminen, palotilan muoto ja tulpan sijoitus vaikuttavat tähän.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Ja jos ihan vielä pilkkua viilataan: nakutustaipumus on kovinta suurimman tehollisen keskipaineen aluella, eli kaasu pohjassa suurimman väännön kierroksilla. Miksikö? Silloin sylinterin täytös on paras ja puristussyttymisen mahdollisuus suurin.Turbiini kirjoitti:Ei nut aivan noin
1: pensa kone nakuttaa herkemmin pienillä kierroksilla joten kierroksia pitää lisätä.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Minkähän takia sitten minä olen Fiatin TC koneen kanssa kärsinyt nimenomaan progressiovaiheen nakutuksesta? Kaasu pohjassa ei ole ikinä nakuttanut, mutta juuri silloin kun pitää ylämäkeen lisätä vähän kaasua.Rubberduck kirjoitti:Ja jos ihan vielä pilkkua viilataan: nakutustaipumus on kovinta suurimman tehollisen keskipaineen aluella, eli kaasu pohjassa suurimman väännön kierroksilla. Miksikö? Silloin sylinterin täytös on paras ja puristussyttymisen mahdollisuus suurin.Turbiini kirjoitti:Ei nut aivan noin
1: pensa kone nakuttaa herkemmin pienillä kierroksilla joten kierroksia pitää lisätä.
Oli jossakin vaiheessa jopa niin paha, että meni kansipahvi.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Onko alipainesäädin käytössä? nuo säännöthän pitää paikkansa silloin kun ennakko ei muutu. Keskipako säätimellä nostetaan ennakkoa kierroksilla ja alipainesäätimellä kuormituksen mukaan, valitettavan harvoin virikoneessa toimii vakio jakajan ennakko käyrät varsinkin alipaine säädin on ongelmallinen, joten se yleensä jätetään pois toiminnasta.NesteHukka kirjoitti:Minkähän takia sitten minä olen Fiatin TC koneen kanssa kärsinyt nimenomaan progressiovaiheen nakutuksesta? Kaasu pohjassa ei ole ikinä nakuttanut, mutta juuri silloin kun pitää ylämäkeen lisätä vähän kaasua.
Oli jossakin vaiheessa jopa niin paha, että meni kansipahvi.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Eipä ole alipainesäädintä, alunperinkään. Sitäpaitsi vaikka olisikin, niin kaasuläppiä avatessahan alipainesäätäjä myöhästää sytytystäTurbiini kirjoitti:Onko alipainesäädin käytössä? nuo säännöthän pitää paikkansa silloin kun ennakko ei muutu. Keskipako säätimellä nostetaan ennakkoa kierroksilla ja alipainesäätimellä kuormituksen mukaan, valitettavan harvoin virikoneessa toimii vakio jakajan ennakko käyrät varsinkin alipaine säädin on ongelmallinen, joten se yleensä jätetään pois toiminnasta.NesteHukka kirjoitti:Minkähän takia sitten minä olen Fiatin TC koneen kanssa kärsinyt nimenomaan progressiovaiheen nakutuksesta? Kaasu pohjassa ei ole ikinä nakuttanut, mutta juuri silloin kun pitää ylämäkeen lisätä vähän kaasua.
Oli jossakin vaiheessa jopa niin paha, että meni kansipahvi.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.