Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Nakutus johtuu siitä,että polttoainesesos syttyy jossakin kohdassa palotilaa lämmön ja puristuspaineen vaikutuksesta jo ennen kuin sytytyskipinä iskee.
1.Kierrosten laskeminen
2.Kuormituksen pienentäminen
3.Imuilman kuristaminen
4.Puristuksen pienentäminen
5.Kaasuttimen säätäminen.Lihavammalla tai laihemmalla seoksella kuin nakutusherkällä 4...12% ilmaylimääräisellä seoksella.
6.Ilman kosteuden lisääntyessä
7.ilman ominaispainon alentuessa(vuoristo,imuilman jäähdytyksen vähentämisellä)
8.Sytytystulppien oikealla sijoituksella
9.Oikealla palamistilan muotoilulla
10.Sytytyksen myöhäisemmälle siirtämisellä
11.Jäähdytyksen tehostamisella
12.Korkeamman oktaaniluvun omaavalla polttonesteellä(oktaanin korotin)
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Jaska HKI kirjoitti:Nakutus johtuu siitä,että polttoainesesos syttyy jossakin kohdassa palotilaa lämmön ja puristuspaineen vaikutuksesta jo ennen kuin sytytyskipinä iskee.
1.Kierrosten laskeminen
2.Kuormituksen pienentäminen
3.Imuilman kuristaminen
Ei nut aivan noin
1: pensa kone nakuttaa herkemmin pienillä kierroksilla joten kierroksia pitää lisätä.
2ja3: nuohan tarkoittavat samaa

Pieni tarkennus vielä siihen että nakutusta syntyy myös kipinän jälkeenkin kun pensa syttyy niin paine nousee jolloin palotilan reunoilla voi tapahtua itsesyttymistä, sytynmyöhäistäminen, palotilan muoto ja tulpan sijoitus vaikuttavat tähän.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Joo kyllä se niin on! Dieselvähentää nakutusta pienemmillä kierrosluvuilla,suurella kuormituksella,ahtamisella,puristuspaineen nostamisella,jäähdytyksen vähentämisellä(Kylmäkäynnistys dieselillä)
Rubberduck

Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen

Viesti Kirjoittaja Rubberduck »

Turbiini kirjoitti:Ei nut aivan noin
1: pensa kone nakuttaa herkemmin pienillä kierroksilla joten kierroksia pitää lisätä.
Ja jos ihan vielä pilkkua viilataan: nakutustaipumus on kovinta suurimman tehollisen keskipaineen aluella, eli kaasu pohjassa suurimman väännön kierroksilla. Miksikö? Silloin sylinterin täytös on paras ja puristussyttymisen mahdollisuus suurin.
just for fun

Viesti Kirjoittaja just for fun »

S&W vähentää huomattavasti detonointia 8)
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Rubberduck kirjoitti:
Turbiini kirjoitti:Ei nut aivan noin
1: pensa kone nakuttaa herkemmin pienillä kierroksilla joten kierroksia pitää lisätä.
Ja jos ihan vielä pilkkua viilataan: nakutustaipumus on kovinta suurimman tehollisen keskipaineen aluella, eli kaasu pohjassa suurimman väännön kierroksilla. Miksikö? Silloin sylinterin täytös on paras ja puristussyttymisen mahdollisuus suurin.
Minkähän takia sitten minä olen Fiatin TC koneen kanssa kärsinyt nimenomaan progressiovaiheen nakutuksesta? Kaasu pohjassa ei ole ikinä nakuttanut, mutta juuri silloin kun pitää ylämäkeen lisätä vähän kaasua.
Oli jossakin vaiheessa jopa niin paha, että meni kansipahvi.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

NesteHukka kirjoitti:Minkähän takia sitten minä olen Fiatin TC koneen kanssa kärsinyt nimenomaan progressiovaiheen nakutuksesta? Kaasu pohjassa ei ole ikinä nakuttanut, mutta juuri silloin kun pitää ylämäkeen lisätä vähän kaasua.
Oli jossakin vaiheessa jopa niin paha, että meni kansipahvi.
Onko alipainesäädin käytössä? nuo säännöthän pitää paikkansa silloin kun ennakko ei muutu. Keskipako säätimellä nostetaan ennakkoa kierroksilla ja alipainesäätimellä kuormituksen mukaan, valitettavan harvoin virikoneessa toimii vakio jakajan ennakko käyrät varsinkin alipaine säädin on ongelmallinen, joten se yleensä jätetään pois toiminnasta.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Turbiini kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:Minkähän takia sitten minä olen Fiatin TC koneen kanssa kärsinyt nimenomaan progressiovaiheen nakutuksesta? Kaasu pohjassa ei ole ikinä nakuttanut, mutta juuri silloin kun pitää ylämäkeen lisätä vähän kaasua.
Oli jossakin vaiheessa jopa niin paha, että meni kansipahvi.
Onko alipainesäädin käytössä? nuo säännöthän pitää paikkansa silloin kun ennakko ei muutu. Keskipako säätimellä nostetaan ennakkoa kierroksilla ja alipainesäätimellä kuormituksen mukaan, valitettavan harvoin virikoneessa toimii vakio jakajan ennakko käyrät varsinkin alipaine säädin on ongelmallinen, joten se yleensä jätetään pois toiminnasta.
Eipä ole alipainesäädintä, alunperinkään. Sitäpaitsi vaikka olisikin, niin kaasuläppiä avatessahan alipainesäätäjä myöhästää sytytystä
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Vastaa Viestiin