Oikosulku lohkolämmittimessä ja lämmittimen vaihto.

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Oikosulku lohkolämmittimessä ja lämmittimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onko kokemuksia oikosulkuun menneestä lohkolämmittimestä?

Vaihdoin öljyt. Laiton IIZIn piuhaan ja paukahti. Menin katsomaan moottoritilaan, koska auto puoleinen liitäntä on siellä. Paukahti uudelleen ja repäisin äkkiä piuhan irti. Pieni käry oli haistettavissa.

Lohkosta tulevassa johdossa on kolmiuroksinen pää, kuten uusissa pistokkeissa. Se on liitetty 3naaraiseen johtoon, joka jatkuu varsinaiseen auton puoleiseen pistokkeeseen. Pää on ns. vanhamallinen. Liitoksesta oli paukahtanut osa suojamuovia pois. Sähkö kulki oikoseen siitä takajarruputkeen.

Tietysti minun oli kokeiltava. Laitoin liitoksen hyvin kiinni ja teippasin sen vahvasti. Auto uudelleen piuhaan ja normaali tuttu porina alkoi. Vähän ajan kuluttua se lakkasi ilman suurempia ääntelyjä. Tarkastamaan sulake. 16A palanut.

Napsautti vielä toisenkin sulakkeen. Pistorasia talon seinässäkään ei ole aivan ehjä. Aiemmin se on kyllä toiminut.

Miltä kuulostaa? Onkohan lohkolämmitin palanut tai läpi antava liitos saanut koko lämmitysjärjestelmän eli vastukset rikki tai oikosulkuun? Vieläkö uskaltaisi kokeilla? Onko vaihdettava viallinen liitos ja kokeiltava, vai uskottava, että koko vastussysteemi menee uusiksi?

Kertokaahan omia kokemuksia ja arvailkaa tailannetta. Pommia en halua virittää :shock:
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 23.3.2008 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
pressa

Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?

Viesti Kirjoittaja pressa »

mittaa yleismittarilla sen lohkolämmittimen vastus
Mara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Defa vai Calix?
Calixissa on käytössä latta-abiko tyyppiset liittimet, jotka vanhetessaan leviävät ja siten löystyvät. Aiheuttaa virransyöttöön vastusta joka taas sulattaa liittimet karrelle.
2102 16V ex.
2103 -75
tramppas

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Voi myös olla niin, että lohkolämmittimen vastus vuotaa runkoon, niinkuin minulla kävi Volvossa pari vuotta sitten. Mulla se maavuoto on senverran toisessa laidassa sitä vastusta, että vaiheen ollessa toisessa johdossa toimii, mutta vaiheet toisinpäin lentää sulake, mikäli suojamaa on kunnossa. Kuten arvata saattaa, olen laiskuuttani "korjannut" asian kirjoittamalla tussilla lämppärin johtoon, miten päin vaiheen ja nollan tulee olla pistorasiaan nähden. Hengenvaarallinen tällainen sätös tosin on, sillä jos tulppa tuleekin väärinpäin, ja suojamaa ei ole kunnossa, niin sitten on 230 auton rungossa ja henki höllässä.
markku

Viesti Kirjoittaja markku »

Kannattaa olla varovainen lohkolämppärin kanssa , ennen asuin alahovissa ja oli autokatos ja 9 auton paikka ja jokaisessa kalliita pelejä .Eräänä iltana laitoin johdon kiinni sieltä yöllä oli kipuna tullut ja koko paska paloi kaikkien autot meni tietenkin ....... voin sanoa että parvekkeella olisi voinut makkaraa paistaa oli sen verran suuri kokko , onneksi meni taloyhtiön vakuutukseen .... että varoa kannattaa .
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Älkää viittikö leikkiä noitten lämmittimien kanssa. Varsinkin tuo tramppasin viritys saa sähköalan ihmisen näkemään punaista. Helevettiin tollaiset kötökset.

Jos lämppäri ja johdot on vanhoja ja paskoja, niin kaikki vaihtoon kerralla. Itse tein näin eikä tartte miettiä milloin se lada onkin palanut tai jotain muuta. Jos on rahasta kiinni niin olkaa sitten ilman lämmittimiä, mutta unohtakaa kaikki kötökset ja patentit lämmitysjärjestelmistä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
tramppas

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Mr. J puhuu kyllä asiaa, ja nyt alkoi omatuntoa kolkuttamaan toden teolla. Pitääkin vaihtaa tuo vastus nyt keväällä niin ei unohdu.
lada 1200s

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Mulla tuli taannoin takapotkun korin ja tallin lattian väliltä 120 volttia yleismittarilla mitattuna...
Ihmettelin kun räpsi sormille, kun meni lähelle.
Mara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

lada 1200s kirjoitti:Mulla tuli taannoin takapotkun korin ja tallin lattian väliltä 120 volttia yleismittarilla mitattuna...
Ihmettelin kun räpsi sormille, kun meni lähelle.
No, eipähän kuse koirat renkaille. :lol:
2102 16V ex.
2103 -75
BME316

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Vielä parempi jos kaikenkukkuraksi lohkolämmittimen johdossa ei ole maadoituspiuhaa auton runkoon. Tällöin 230V tälli on mahdollinen.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
PöyhöinKuusaalt

Lämppärin merkkiä en tiedä. Ihmtyttää se liitos siinä puolivälissä johtoa. Seinään tulee sellainen vanhanaikainen iso liitin. Siinä välillä on se pienempi 3uros/naaras -liitos, jonka jälkeen johto menee vastuksille ja lohkoon. Siitä liitoksesta se räpsi. Enpä minä sitä käytä ennekuin mittautan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
BME316

Viesti Kirjoittaja BME316 »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Lämppärin merkkiä en tiedä. Ihmtyttää se liitos siinä puolivälissä johtoa. Seinään tulee sellainen vanhanaikainen iso liitin. Siinä välillä on se pienempi 3uros/naaras -liitos, jonka jälkeen johto menee vastuksille ja lohkoon. Siitä liitoksesta se räpsi. Enpä minä sitä käytä ennekuin mittautan.
Ja käytössä on varmasti myös asianmukaiset mittalaitteet sekä niiden käyttöön pätevöitynyt henkilö? Eristysvastusmittaus on se tärkein minkä voi tehdä, eikä onnistu bilteman yleismittarilla.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
PöyhöinKuusaalt

Onko teillä kellään kaksiosaista lohkolämmitinjohtoa autossa siis että autossa kiinteänä oleva johto-osa on koottu kahdesta johdosta? Minun ongelmanihan rautalangasta vääntäen oli juuri tuossa liitoksessa.

Pesin muuten moottorin vesisuihkulla pestessäni muutenkin tuon IIZIn. Voisiko tällä olla vaikutusta moisenne läpilyöntiin?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PöyhöinKuusaalt

Mittaukset tekee sähköasentajakaveri. En minä niitä mitauksia osaisi tehdäkään. Kun se kerran liitoksesta räpsi niin johdothan sitä on vaihdettava tai ainakin ne liitokset uusittava.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PECTOPAH MECTA HOMEP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP »

Itselläni paukahti eräästä hallinnoimastani kulkuneuvosta Defa-merkkinen vedenkeitin. Liikkeessä mitattiin ja todettiin vastuksen kärvähtäneen. Vaihtaa piti sekä vastus, että johtosarja. Hintaa n. 200 euroa. Ennen vanhaan nuo laitteet kyllä kestivät kauemmin.
Vastaa Viestiin